ponykamp voor ouder paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

ponykamp voor ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:48

hoi iedereen. ik heb een verzorgpony van 26, en nou vraag ik me af, stel, ik zou met hem op ponykamp gaan volgend jaar (uiteraard is dit een voorbeeld), bestaan er ook ponykampen waar wat rustiger aan word gedaan? ik dacht eraan en ik vroeg het me af.
groetjes, sardientje

xVerax

Re: ponykamp voor ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:50

Ik denk dat er weinig ponykampen zullen zijn met een klein programma, aangezien dit de gemiddelde ruiter niet trekt. Wel kun je bij een hoop ponykampen wel onderling afspreken dat als je bijvoorbeeld 2x gaat rijden op een dag, dat je dan maar 1x je eigen paard gebruikt en 1x op een manegepaard/pony meedoet.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 08:56

hey, bedankt voor je reactie. heb je ook enig idee welke kampen dat zijn?
dat zou namelijk heel erg goed zijn. stel ik zou met hem op ponykamp gaan wat ik graag wil, dan zou dat een hele handige oplossing zijn.
helaas durf ik het nooit zo goed te vragen aan de eigenaresse :(:)
misschien zou in of dichtbij noord holland wel makkelijk zijn ivm de reis.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:04

Ik zou dat eerst dan maar overleggen met de eigenaresse. Ze eet je vast niet op als je het gewoon vraagt of dat mogelijk is.
Pas als je een ja hebt kun je dan samen gaan zoeken.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 09:06

het was ook meer een voorbeeld. ik vroeg het me eens af. ik zal haar een berichtje sturen!
vragen of er een mogelijkheid is om volgend jaar met hem op kamp te gaan, omdat me dat ook heel erg leuk lijkt.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:12

Ik ben twee weken geleden op kamp geweest met mijn 20 jarige bij manege laarbrug. Ik reed de lessen met mijn eigen pony en de buitennritten met een pony van een pensionklant daar. Het beviel heel goed maar die van mij vond jet allemaal iets te veel...ze flipte volledig door alle drukte. Ze werd helemaal panisch als mensen in de buurt kwamen en met opzadelen begon ze te stijgeren. Mijn pony is ook wel een beetje een aansteller maar ik zou dit nooit van mijn leven weer willen meemaken! ik zou het dus niet aanbevelen om met een oudere pony op ponykamp te gaan :n

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:34

Ik denk dat dat laatste niet per se komt doordat je pony al wat ouder is. Ligt misschien meer aan de aard van het dier.

Ik weet zeker dat mijn pony van vroeger ook volledig geflipt zou zijn, omdat het het gewoon een heethoofd was was die bij het minste of geringste al bovenin een boom zat. En die was 'pas' 14. Als je een oud paard hebt dat een coole kikker is, kan het prima, lijkt me. Als je rekening houdt met wat hij fysiek nog aan kan.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:08

Hey sardientje <3
Ik denk dat er niet echt zoiets is, maar al je zelf een pony meeneemt heb je eigen verantwoordelijkheid, en dan kies je bevoorbeeld om niet mee te gaan als ze nog een keer gaan rijden op een dag... of bij een rit van 2 uur ga je eerder terug...

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:19

madhatter schreef:
Hey sardientje <3
Ik denk dat er niet echt zoiets is, maar al je zelf een pony meeneemt heb je eigen verantwoordelijkheid, en dan kies je bevoorbeeld om niet mee te gaan als ze nog een keer gaan rijden op een dag... of bij een rit van 2 uur ga je eerder terug...

Lekker handig :=
Halverwege alleen weggaan van een groep van 30+ paarden, ik wens je veel sterkte dan..

Tuurlijk kun je het wel aanpassen bij bv de lessen, maar om je eigen pony mee te nemen om daarna op een ander paard alles te gaan doen vind ik wat zonde eigenlijk. Het ligt natuurlijk aan de conditie en de aard van je pony (kan hij tegen de stress van verhuizen, ander ritme, andere paarden etc.) of die het trekt, maar persoonlijk zou ik, mits hij een goede conditie heeft en zich makkelijk kan aanpassen, niet gaan :) 26 is al redelijk oud hè ;)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:55

ik zou de pony lekker pensioen geven zelf, maar sardientje zegt dat ie het nog makkelijk doet dus soms stappen/draven doet echt geen kwaad. maar een ponykamp... :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:00

Waarom pensioen. Het is goed voor zo'n ouwe om nog in beweging te blijven.

Maar ik zou je verzorgpony lekker thuis laten, een ponykamp waar ze maar een uurtje rustig rondhobbelen zal je niet vinden. En al die instabiliteit, kan hij dat aan? Kan hij zich in een paar dagen volledig aanpassen?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:10

Wanneer jij een eigen paard meeneemt op kamp is dit eigenlijk voor de manege een teken dat zij alle andere paarden voor anderen kunnen gebruiken.
Als jij dan alsnog een paard van hen wilt gebruiken moet je niet raar opkijken als je meer moet betalen. Jouw paard kost hen immers ook geld en daarnaast wil je ook nog een paard van hen gebruiken.

Verder denk ik dat er weinig kampen zijn met een rustig schema, de meeste kampen bestaan toch wel uit 2/3 keer rijden/activiteiten met de paarden per dag.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:32

Haha 'voor zo'n ouwe' klinkt wel grappig :') ja kan wel nog rondhobbelen.
Maar ik zou m pensioen geven of soms nog wat rond hobbelen *\%/*

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:49

sardientje schreef:
hey, bedankt voor je reactie. heb je ook enig idee welke kampen dat zijn?
dat zou namelijk heel erg goed zijn. stel ik zou met hem op ponykamp gaan wat ik graag wil, dan zou dat een hele handige oplossing zijn.
helaas durf ik het nooit zo goed te vragen aan de eigenaresse :(:)
misschien zou in of dichtbij noord holland wel makkelijk zijn ivm de reis.

Stal de Eik is erg leuk maar dat ligt in Overijssel, dus dat lijkt me wat ver voor je paardje. In noord-holland heb ik geen ervaringen met ponykampen, maar ik weet zeker dat in overleg (vooraf!) een hoop mogelijk is bij elk kamp.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:59

Maar waarom zou je dit willen? Beestje is 26 en hij moet dus al rustiger aan doen. Ik zou hem lekker thuis laten. Die trailerreis, nieuwe omgeving, nieuwe indrukken, andere paarden, sfeer, box? is wel heel veel hoor.
En ik denk dat het voor jou ook niet leuk zou zijn. Gaan straks al je vriendinnetjes op dagtocht en dan kan jij niet mee rijden en staat je paardje thuis. Dat moet je niet willen :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:57

Als ik een oudere verzorgpony had zou ik juist lekker op ponykamp gaan waar ze manegepaarden gebruiken. Eens gebruik maken van de gelegenheid om lekker een lange rit te maken die je normaal niet kan maken! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:10

Waarom wil je nog zo,n reis maken, laat lekker thuis en neem een pony van hun.

_IP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:12

Ik denk dat het eraan ligt in wat voor conditie het paard is, voelt hij zit nog eentien jarige dan kan je altijd gewoon gaan en desnoods om de dag der op rijden. Maar loopt hij al wat stijver en moeilijker dan zou ik niet op ponykampgaan want dan zou dat gewoonecht te zwaar zijn denk ik.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 09:16

Ik ga het ook niet doen. Ik vind het zelf ook te veel van het goede.
Madhatter, wat betreft dat pensioen, nee, meneer gaat nog lang niet met pensioen. Hobbelen door de bak , maak daar maar lekker rijden van, buitrntitten van 2 uur en af en toe een sprongetje van. Beetje moeilijk om er zo over te oordelen als je het paard niet kent. Meneer kan het prima en door het rijden is hij blijer geworden en daardoor is zijn weerstand weer omhoog gegaan. Lijkt me een goed teken?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:55

Een 2 uur lange buitenrit zou ik niet meer doen. Maar dat mag je zelf bepalen. en met ronhobbelen bedoel ik gewoon rijden hoor.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:15

madhatter schreef:
Een 2 uur lange buitenrit zou ik niet meer doen. Maar dat mag je zelf bepalen. en met ronhobbelen bedoel ik gewoon rijden hoor.

Ik ken paarden van 24 die nog succesvol een Endurance klasse 2 wedstrijd uit gelopen hebben :+
Het ene paard van 24 is het andere niet natuurlijk.. en zolang het nog kan zou ik het zeker doen! Ik hoop dat mijn paard ook nog zo fit is met 24!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:20

Die van haar is 26, dat verschilt wel wat jaartjes, niet heel veel. maar het verschilt wel. 3 jaar terug fietste mijn oma ook nog vrolijk door de stad en nu kan ze nauwelijks lopen... (Volgend jaar zomer is het paard dus al 27)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:38

Ja dat scheelt zeker.. en 27 is zeker op leeftijd..
Maar ik bedoel dat het voor ons lastig te zeggen is of ze nog buitenritten van 2 uur kan/mag/moet maken.. dat is enorm paard afhankelijk en kunnen wij zo niet zeggen.. ik ken ook n paard van 30 die dat nog deed op die leeftijd.. inmiddels is hij 34 en is het geloof ik minder.. maar het is lastig te zeggen wat nog wel en niet kan als je het paard niet kent

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:07

Ja... maar ik ben echt zo iemand van 'laat dat paard toch van z'n oude dag genieten'
Vind het echt niets om uit een oud paard het allerbeste te persen..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:08

sardientje schreef:
wat betreft dat pensioen, nee, meneer gaat nog lang niet met pensioen

Wat is 'nog lang niet' :? Nog een jaar lang of nog tot ie in elkaar zakt :+