Pony kopen van 24 jaar, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Pony kopen van 24 jaar, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:35

Er staat hier op bokt een bomproof vriendelijke pony van 24 jaar. Net op het punt dat ik wilde gaan zoeken naar een vriendelijke pony. Hj heeft meegelopen in therapie sessies, is kindvriendelijk en je kan er alles mee. Maar...

Mijn dochter is 1,5 jaar en vindt dieren nu over het algemeen allemaal wel leuk. Ik wil haar meenemen naar de paarden, ik heb immers soms geen keus, en dan zal ze dus opgroeien met paarden. Maar is een pony van deze leeftijd dan verstandig? Hij schijnt met meerdere jonge kinderen te hebben gelopen maar tegen de tijd dat mijn dochter groot genoeg is om echt wat te gaan doen is deze pony ruim 28 jaar. Is dat wijs? Moeten we dan te snel afscheid nemen?

Ik twijfel heel erg om te gaan kijken. Ben benieuwd naar wat jullie zouden doen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:37

Lastig. Deze oudere pony heeft ervaring maar met wat pech kun je er niet lang van genieten. Een jonge pony moet nog veel leren maar je dochter kan er mee opgroeien. Je dochter is nog erg jong. Zou je daar nu al een pony voor kopen? Wat heeft een kind van 1.5 aan een pony, rijden kan ook nog niet. Allemaal dingen om over na te denken. Ik zou persoonlijk nog niets kopen. Eerst maar eens afwachten of ze echt zo veel interesse heeft in paarden als ze er echt iets mee kan.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:39

Dat is ook hetgeen waar ik aan denk. Over een jaar of vier is hij helemaal toe aan rust waarschijnlijk maar hoe gek is het om te weten dat je pony geen 10 jaar meer mee gaat, in het waarschijnlijke. En hoe belangrijk is karakter tegenover leeftijd? Want ik zoek echt een bomproof pony, vind dat maar eens.

Ik koop overigens de pony niet voor mijn dochter maar voor mij. Omdat ze mee moet zoek ik een heel brave goedsul. Ik wil erop buiten rijden en lekker poetsen en tutten. Als dochter geen interesse heeft in paarden als ze ouder wordt zit ze er ook niet aan vast.

Maar als ze wel interesse krijgt...en gehecht raakt...dan moet ze veel te snel leren afscheid nemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:41

Alleen doen als je de pony een fijne oude dag gunt.
Niet met het doel je dochter een fijn begin van haar ponyjeugd te geven, dan zou zou ik liever over een paar jaar een pony van een jaar 16 zoeken...

Urion

Re: Pony kopen van 24 jaar, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:43

Nja het doel is om voor mij een brave rijpony te vinden waar dochter ook mee kan dus een echte braverik die wat gewend is. Een oude dag krijgt de pony sowieso maar dit is bij deze wel heel snel.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:43

Ik zou het niet doen, 24 is gewoon best oud, de kans is dan erg groot dat je snel afscheid moet nemen of hogere kosten hebt ivm kwaaltjes. Ik zou dan eerder gaan voor een gezonde pony van rond de 15.
Risico op hoge kosten of afscheid nemen heb je altijd, maar deze leeftijd zou voor mij te hoog zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:45

Dan nu voor jezelf op zoek naar die 15-jarige ;)
Oud worden ze vanzelf!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:48

Nou niet om het een of ander maar dat afscheid nemen hoort er gewoon bij. En uitstel van iets maakt het echt niet beter te verdragen ofzo integendeel. Hoe langer ze hechten, hoe lastiger het is.
Daarbij kijken kinderen ook nog eens heel anders tegen de dood aan dan wij.

Een pony kan ook nog gewoon veertig worden. Je kunt helemaal niet voorspellen of hij lang of kort meegaat.

Maar welk voordeel denk je er uit te halen om een pony voor zo´n uk te kopen?
Voldoet een hobbelpaard niet? Die gaat mee tot ze er genoeg van heeft.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:48

Als jij een fijne rij pony zoekt zou ik voor iets jongers gaan . 24 is al redelijk oud en hoe ouder hoe sneller en meer kwaaltjes opkomen .

Ik zou het niet doen en dus voor iets jongens, jaar of 15 Ofzo die wel al dingen gezien/meegemaakt hebben maar die wel nog wat langer mee gaan

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:49

Voor erbij vind ik zo'n oude pony prima. Maar niet als enige pony.
Maargoed. Hoe oud de pony ook is. Afscheid nemen kan op elk moment komen natuurlijk. Mijn kinderen waren er ook bij dat James dood in de weide lag. En hij was nog maar 14! Mijn kinderen zijn 6 en 2. Maar het hoort bij het leven. Ook een jong paard kan plotseling dood gaan, al verwacht je dat natuurlijk niet zo snel als een ouder paard.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:51

Dat is waar chasey.

De pony zal 24/7 buiten staan en niet elke dag bereden moeten worden. Daarom overweeg ik het ergens nog. Ik kom niet toe aan elke dag rijden, kan wel maar wil niet. Mijn vorige ponys reed ik bijna nooit. Dus in die zin past het wel. En daarom dus de twijfels.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:53

Lusitana schreef:
Een pony kan ook nog gewoon veertig worden. Je kunt helemaal niet voorspellen of hij lang of kort meegaat.

Eh, natuurlijk kun je wel voorspellen dat hoe ouder een dier is hoe korter hij nog meegaat.
Ik zu het niet doen ts. De kans zit er dik in dat tegen de tijd je kind iets zinnigs met het paard kan doen deze te oud is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:56

Mijn ex verzorgpony is intussen 29 jaar en doet elke week nog een lekker buitenritje! En zit nog lekker in haar velletje! :D
Dus tja ik weet niet zo goed wat voor jou wijsheid is. Ikzelf zou zo'n 24 jarige er wel bij willen nemen hoor. Maar denk toch niet als het mijn enige pony was.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:02

Mijn eerste pony was 27, gekregen toen ik 7 was. Ging helaas niet zo lang mee, maar een fantastische pony om mee te beginnen. Natuurlijk veel verdriet gehad toen hij stierf, maar dat hoort er bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:17

Kuggur schreef:
Lusitana schreef:

Eh, natuurlijk kun je wel voorspellen dat hoe ouder een dier is hoe korter hij nog meegaat.
Ik zu het niet doen ts. De kans zit er dik in dat tegen de tijd je kind iets zinnigs met het paard kan doen deze te oud is.

Welk zinnigs verwacht je van een kind?
En gewoon aanpassen aan wat een pony aankan of er niet aan toe komen, hoort ook gewoon bij het leven. Helemaal als je empathie voor dieren bij wilt brengen....

Als het de bedoeling is dat je een succesvolle wedstrijdamazone gaat kweken pak je een en ander anders aan dan als je wilt dat het kind gewoon lol heeft. wlek idee er achter zit is dus wel belangrijk om te weten.

En nee, een jonger paard gaan niet gegarandeerd langer mee en een ouder paard gaat niet gegarandeerd langer mee. Echt niet, het zijn geen auto´s maar levende wezens die hun benen kunnen breken, dodelijke koliek kinnen krijgen, uit kunnen breken en doodgereden kunnen worden etc.
Shlt happens.

Ik ken iemand die een 25 jarige pony weggaf met het idee dat hij wel snel dood zou gaan, dier is 42 geworden. De kinderen die hem kregen zijn er zelfs nog uitgegroeid...
Ik ken ook iemand die een jong paard kocht zodat het lang mee zou gaan, dier bleek atrose te hebben in zo´n beetje het hele skelet en is afgemaakt...Ze heeft er nog geen jaar plezier van gehad.

Je kunt het nuchter benaderen:
Het is gewoon een eerste pony. Eerste ponies zijn voor eerste ervaringen en die moeten vooral goed en veilig verlopen. Daarna komt er een andere pony die voldoet aan de eisen die het kind dat stelt.
Of het wil helemaal geen eigen pony meer.
Eerste ponies blijven bijna nooit echt lang dé rijpony van het kind, hoe jong en goed en geschikt het dier ook was in beginsel.
Je hoeft voor een 1.5 jarige echt geen lange termijn plannen te maken met 1 pony waar ze aan vast zit tot ze de deur uitgaat ofzo.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:21

Inschatten hoe lang de pony nog gezond blijft kan niemand. ;) Wanneer je een leuke poets/knuffelpony zoekt voor je kind met de kans dat ze er af en toe nog op kan rijden, dan is dit vast wel een goed idee als die idd braaf genoeg is.
Mijn eerste pony was ook 20+ en heb ik nog jaren plezier mee gehad.

djodjodjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:23

Lusitana, als je de berichten van de TS even doorleest zie je dat de pony juist niet (perse) bedoelt is voor dochterlief, maar voor haarzelf.

Lastig hoor TS. Maar als ik zie hoeveel intensievere zorg mijn merrie (nu net in de 20) nodig heeft in vergelijking met toen ze jonger was, zou ik opzoek gaan naar iets jongers. De kans is simpelweg best wel groot dat er iets gaat mankeren en dat ze intensievere (en duurdere) zorg nodig heeft. Maar als dat geen probleem is en je in haar echt het bom-proef dier vind wat je zoekt, ja, waarom dan niet?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:46

Mijn vorige bijrijdpaard is gekocht met 24 jaar en we hebben er nog zes jaar mee kunnen rijden. Nu is hij 31 en sinds een jaar word er alleen nog mee gewandeld want hij begint nu 'echt' oud te worden, alhoewel zijn lichaam, hij voelt zich nog een jong veulen. Mijn eigen jonge paard is eerder overleden (11 jaar) dan mijn bijrijdpaard dus leeftijd hoeft niet altijd wat te zeggen ;-) Als je er een goed gevoel bij hebt is een kijkje nemen het altijd waard toch!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:52

Eigenlijk zoek je voor jezelf dus een brave rijpony die lief moet zijn voor kindjes en waar je hopelijk nog een poosje plezier van hebt. Dan zou ik niet voor deze 24-jarige gaan maar iets jongers zoeken dat wel al een en ander heeft meegemaakt. Dus vanaf een jaar of 10.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:18

Puur voor je dochter ja meteen doen!
Maar voor jezelf zou ik verder kijken naar een pony die je kind ook kan verzorgen nu en over 6 jaar....
Maar je kunt een bij het dier gaan kijken, en doorvragen naar de rede van verkoop ivm sluipende ouderdoms kwalen etc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:03

Weet je Lusitana, als jij het fijn vind bejaarde ponies te kopen, veel plezier, zoals ik zei, met het gebruiksdoel van de ts in gedachten zou ik het niet doen.
Absurd idee in mijn ogen een oud beest te kopen " om je kinderen empathie voor dieren bij te brengen".

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:15

Hoi TS,
Een ouder paard kopen is net iets als een oude auto kopen....
Ze zijn goedkoper in aanschaf, maar de onderhoudskosten kunnen fors oplopen als het wat gaat mankeren.
Dat risico heb je ook met een nieuwe/ jongere auto/paard, maar je reduceert het risico aanzienlijk.

Dan is het aan jou wat je doel ermee is.... Maakt jou het risico niet uit... Dan moet je het vooral doen.... Anderzijds zou ik een jonger paard adviseren.... Vanaf 7/8 jaar... Dan is het gedrag stabiel/ bevestigd....

Een paard van 24 zou ik niet kopen, omdat ik dan veel beperkingen zou ervaren.... Je kunt geen ritten meer maken van 2 A 3 uur.( denk eens aan een leuk strand/bosritje) ..dressuurwedstrijden of er alleen maar voor trainen, is in mijn ogen niet meer eerlijk... Blijft over rustige stapritjes met af en toe wat draf en galop over van maximaal een uur. Ik heb zelf altijd mijn paarden tot het einde gehouden, dus spreek uit ervaring.

Paarden voor kinderen kopen zou ik al helemaal nooit doen, ook deze ervaring heb ik... Dat kan uitlopen tot een flinke teleurstelling, strijd om ze vervolgens ook na een half jaar nog te laten rijden...( of ze zijn bang geworden, vinden met vriendjes en vriendinnetjes spelen toch leuker name iT)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:33

Tja... Moeilijk.

Ik zou persoonlijk toch doen zeggen. Mijn eerste pony was 25 toen we hem kochten. Hij stond al een jaar op rust, maar kon er niet tegen dat hij zo weinig aandacht kreeg. Zo zijn mijn ouders bij hem gekomen. Ik was 10 jaar, en reed nog maar net een jaar. Monty (de pony) heeft in zijn jongere jaren internationaal gesprongen.
Hij is de meest bijzondere pony die ik ooit heb ontmoet. Ik heb zoveel van hem geleerd!! Hij was zo ontzettend kindvriendelijk, deed echt geen pas verkeerd. Hij groeide ook echt mee met mij (of nouja, figuurlijk dan, uiteindelijk ben ik te groot voor hem geworden dus gingen we andere dingen doen), hoe ouder ik werd, hoe meer je hem zag opbloeien en hoe minder voorzichtig hij werd (nog steeds voorzichtig, maar een tikkeltje meer pit. Springen was eerst bijvoorbeeld heel rustig een hupje vanuit draf, maar uiteindelijk ging hij al in een volle galop met de oren naar voren zodra hij de springbel hoorde, hij vond het machtig!)
Nu staat hij weer bij zijn oude eigenaren te genieten op rust, hij is inmiddels bijna 32 jaar. Ik zoek en nog steeds regelmatig op, het nadeel is dat het drie uur reizen is.. Tot zijn 30e heb ik gewoon nog alles met hem kunnen doen. Leeftijd zegt dus niks! Ik gun iedereen zo'n ervaring als ik met Monty (de pony) had, ik heb er maar een woord voor: bijzonder.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:41

Je eerste pony blijft je altijd bij en is vaak je grote liefde. Ik zou het niet doen, wat een verdriet heeft ze ervan als diertje straks misschien langere tijd ziek is of binnen enkele jaren overlijd.

Ik zou een leuke pony van jaar of 12 tot 15 zoeken, dan kunnen ze samen nog veel plezier beleven.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:06

Ter aanvulling op de reacties dat de poby voor dochter is...dit is niet zo! Ik hoop natuurlijk dat ze het paarden leven leuk gaat vinden maar zo niet dan niet. Wat ik wel hoop is dat ze, nu ze nog klein is, lol gaat hebben tijdens het helpen. Poetsen, wandelen, ravotten in de modder en lekker kind zijn.

Ik heb veel aan jullie berichten en er wordt me ook wat meer helder in hetgeen ik in een pony zoek. Feit is dat deze pony naar zeggen van de eigenaresse alles heeft wat ik zoek. In eerste instantie is rijden niet het voornaamste. Ik wilde een poetspony zodat ik samen met mijn dochter een leuk buiten leven heb, dit had ik vroeger ook met mijn moeder. Tot spelen in de mesthoop aan toe.

Daarom wil ik toch een afspraak gaan maken en minstens gaan kijken. Om er daarna weer over te slapen.