Paard niet functioneel -> Verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Paard niet functioneel -> Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:11

Mijn trainer gaf me onlangs deze stelling:

"Een paard wat voor jou niet functioneel is moet je gewoon verkopen"

Met andere woorden, als een paard niet geschikt is voor wat jij er wil mee doen, of om andere reden niet meer gebruikt kan worden moet hij weg.

Dat dit wel geldt voor iemand die professioneel een stal runt kan ik begrijpen, maar moet ik er als recreant ook zo over denken?

Wat vinden jullie van deze stelling?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

Eigenlijk klopt die stelling wel.

Mijn paarden hun functie is huisdier zijn. Prima, kunnen ze tot aan hun dood vervullen :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:15

Ik denk dat beide partijen er niet gelukkiger op worden als je met elkaar blijft aanrommelen en jullie duidelijk niet bij elkaar passen. Als dit enkel tijdens het rijden is en je hebt verder geen rij-ambities is het wat anders. Dan kan je er voor kiezen om gewoon niet meer te rijden. Echter ga ik er van uit dat je ook fijn wilt rijden en niet elke rit weer met een 'gevecht' af stapt. Dan zou ik ook zeggen, verkoop het paard en zoek 1 waar je o.a. fijn mee kan rijden.

MissBmx

Ja als jij als recreant een hete dressuurtopper onder je kont hebt dan zou het voor beide toch fijner zijn om een meer passende match te vinden

ChiVet

Ik vind dat je een paard waar medisch iets mee is, niet altijd zomaar kan verkopen met als enige reden dat je er niks meer mee kan. Echter, als het paard niks heeft met springen en jij verder wil komen met springen, dan vind ik het redelijk als je een ander paard zoekt die springen wel heerlijk vindt.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:16

Absoluut waar. Het moet voor beide partijen (in het algemeen) leuk en prettig zijn.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:16

Ik denk dat je er op een gegeven moment ook aan gaat ergeren. Jij wil graag dressuur, paard verveeld zich mateloos of heeft er geen gevoel voor. Je gaat dan vanzelf minder rijden.
Dus ja ik ben het wel eens met de stelling.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:17

Ja klopt
als jij er als recreant niet een degelijke buitenrit mee kan maken zonder dat het begint te bokken steigeren of jou nauwelijks ontspanning geeft is het in mijn ogen beter dat je het verkoopt
ook op de grond moet respect zijn je hebt er niks aan als hij je elke keer in je flikker bijt of trapt etc..

paarden houden kost veel geld
en als het dier niet helemaal aan je wensen voldoet of de klik is toch niet zo sterk dan is het toch zonde van het geld wat je erin stopt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 11:17

Voor de duidelijkheid: Tijdens onze discussie gingen we er wel van uit dat het paard gezond is :)

Change3x

Re: Paard niet functioneel -> Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:20

Ik ben het met de stelling eens.

Als jij niet kunt genieten van je paard dan moet je het niet houden. Een ander zou er dan een stuk blijer mee kunnen zijn.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:21

Ik ben het oneens met de stelling. Ik heb 6 jaar terug een jong shetlandveulen gekocht. Mijn uiteindelijke doel fanatiek met het pony'tje gaan mennen. Maar, ik ben mij er altijd bewust van geweest dat mijn shetlander gefokt is uit een lijn met 'grasmaaiers en keuringspony's'. Geen werkpony's. Dus ik heb vanaf het begin geroepen: "als blijkt dat het mennen niks voor de pony is, dan mag ze gewoon in dienst blijven als grasmaaier en dan koop ik wel een ervaren menpony''. Gelukkig voor mij is het een fijne menpony geworden.

Anders had ik haar dus niet weggedaan. Ik heb voor haar gekozen, zij niet voor mij.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:21

Ik snap de gedachtegang wel. Je koopt een paard met een doel, of dat nou de professionele sport is of lekker buiten hobbelen in je vrij uurtjes. Maar als het paard dat je hebt daarvoor niet geschikt blijkt kan je maar beter eerlijk zijn. Je beleeft beiden geen plezier aan uren lang strijd voeren met elkaar.

Ik denk alleen dat het voor ons recreanten moeilijker is om toe te geven en te verkopen. Wij houden toch op een andere manier van ons dier dan een prof omdat wij er ons geld niet mee hoeven te verdienen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:26

sakvis,

dan ben je dus bij vermogen om 2 pony's aan te houden.. hetzij dus aan huis met voldoende grasland, hetzij voldoende geld om twee maal pension te betalen..

wat zou je gedaan hebben als je maar geld had om 1 pony te houden?
En dus niet bij machte zou zijn geweest hem aan te houden + een menpony te kopen?

In mijn geval heb ik een pony gekocht om samen lekker door de bossen te zwerven.. Als maatje maar ook als rijdier.. Als mijn pony niet aan mijn doel zou voldoen dan zou ik m met pijn in het hart verkopen.. Even vanuitgaand van gezond rijdier, dan zou hij dus volslagen onbetrouwbaar moeten zijn buiten.. prima, dan zou ik m aan iemand verkopen die een springpony zou zoeken (heeft z dressuur gelopen, maar is overduidelijk niet zijn ding.. Heeft L gesprongen en L samengesteld gelopen.. daar ook het meest geschikt voor).

Zou hij om wat voor reden dan ook ongeschikt worden voor onder het zadel, dan krijgt hij een respectvol enkeltje naar de eeuwige weiden.. Ik kan geen 2x 200 euro per maand op brengen + voor twee paarden een potje onvoorzienigheden aanhouden.. Ik moet dus echt een keuze maken en kan niet zeggen.. ach blijf maar, ik kies wel een dier erbij voor mijn doelen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:29

Dat is helemaal geen gek iets hoor. Ik had een paard gekocht voor erbij zeg maar. Hoefde niet perse de sport in, daar heb ik Det immers voor. Maar na 2 jaar was het geheel duidelijk, zij hoorde niet bij ons. Ik kon er echt niks mee, heb haar omgeruild op een handelstal. Heb nu een paardje waar ook werk aan zit, maar deze is zo lief. Ik heb veel meer plezier weer in het paarden trainen en met paarden bezig zijn (ik heb ze wel aan huis).
Het is hobby tenslotte en dat moet wel leuk zijn, helemaal bijvoorbeeld de mensport. Het kost genoeg, dan mag je er toch plezier aan hebben.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:32

ElenaMM77. Helaas, had ik het geld maar. Ik ben een studente. Dus in mijn geval; die tweede menpony was er niet zo snel gekomen. Dus in het geval mijn eerste pony het mennen niks zou vinden, dan zou ik naar iets anders op zoek moeten. Iets wat we beide leuk vinden. Fietsen oid, of lange teugelen, of vrijheidsdressuur of... naja, genoeg te verzinnen. Maar gelukkig dus niet nodig geweest.

Als ik op safe had willen spelen, dan had ik geen veulen moeten kopen, maar een ervaren menpony. Dat heb ik bewust niet gedaan. Ik vind dat ik daar zelf de eventuele consequenties van had moeten aanvaarden. In mijn geval, zou de pony dan ook niet verkocht worden. Maar ik kan niet voor een ander spreken.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:38

Ik begrijp wel wat hij zegt en voor een bedrijf dat zijn geld moet verdienen met de paarden zal dit ook zeker gelden maar voor een recreant ben ik het hier niet helemaal mee eens. Wanneer zowel ruiter als het paard geen plezier meer hebben is het misschien wel verstandiger om afscheid te nemen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:39

TAO -> PP

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:42

sakvis schreef:
ElenaMM77. Helaas, had ik het geld maar. Ik ben een studente. Dus in mijn geval; die tweede menpony was er niet zo snel gekomen. Dus in het geval mijn eerste pony het mennen niks zou vinden, dan zou ik naar iets anders op zoek moeten. Iets wat we beide leuk vinden. Fietsen oid, of lange teugelen, of vrijheidsdressuur of... naja, genoeg te verzinnen. Maar gelukkig dus niet nodig geweest.

Als ik op safe had willen spelen, dan had ik geen veulen moeten kopen, maar een ervaren menpony. Dat heb ik bewust niet gedaan. Ik vind dat ik daar zelf de eventuele consequenties van had moeten aanvaarden. In mijn geval, zou de pony dan ook niet verkocht worden. Maar ik kan niet voor een ander spreken.

maar een pony kan 30 jaar oud worden.. je zou dan feitelijk 1/3 van je leven opofferen en je hobby aan de kant gooien omdat je een keuze hebt gemaakt waar je eigenlijk helemaal niet zo gelukkig van wordt.

genoeg te verzinnen ja.. maar als ja uiteindelijk een schijthekel aan het wandelen krijgt.. of je pony blijkt totaal geen interesse te hebben in vrijheidsdressuur.. enige dat die van mij bijvoorbeeld goed kan is een denkbeeldige middelvinger opsteken als ik om kunstjes vraag :') .. dan pas je gewoon niet bij elkaar..

dan zou je dus 30 jaar lang kosten hebben, en geen kleine kosten.. aan een dier dat zijn leven slijt aan grasmaaien omdat jullie geen gedeelde interesse of mogelijkheden hebben?

even uitgaande dat je m vandaag zou kopen..

dan ben je dus ruim de 50 gepasseerd voordat je eindelijk een leuke menpony zou kunnen gaan kopen :') ... en stel je voor dat die zich bij rit 2 de pleuris schrikt en nooit meer voor de kar zou kunnen lopen.. zit je nog 20 jaar te duimen draaien :')

uiteindelijk moet je dan de hoogbejaarde Geer en Goor inschakelen om eindelijk een keer te mogen mennen op een plaatselijke manege :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-08-16 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:43

sakvis schreef:

Maar dan pas je dus je doelstelling aan ;) En dan klopt de stelling ergens ook weer wel. Echter heeft niet iedereen die mogelijkheid, of wil diegene die optie overwegen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:44

Ja hoor. Waarom zou je een paard houden wat niet past.
Dat is voor het paard net zo min fijn.
Zoek een passend baasje en iedereen is blij.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:45

Eline91 schreef:
Mijn trainer gaf me onlangs deze stelling:

"Een paard wat voor jou niet functioneel is moet je gewoon verkopen"

Met andere woorden, als een paard niet geschikt is voor wat jij er wil mee doen, of om andere reden niet meer gebruikt kan worden moet hij weg.

Dat dit wel geldt voor iemand die professioneel een stal runt kan ik begrijpen, maar moet ik er als recreant ook zo over denken?

Wat vinden jullie van deze stelling?

Ik kan ze wel begrijpen. Als je met een paard zit dat doodgraag sprint en niet graag dressuur doet, maar voor jij is het andersom, daar wordt niemand gelukkig van. Alhoewel het daarom niet makkelijk zou zijn om er effectief afstand van te nemen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:45

Ik denk dat dit voor iedereen verschillend is..
Ik persoonlijk zou dit nooit kunnen, en dus ook nooit doen.

Mijn paard is mijn beste maatje, mijn luisterend oor.
Hij vertrouwt mij, en heeft het niet altijd even makkelijk gehad.

Nee, mijn paard gaat voor geen goud weg.
Ik heb een tijdje dresuur(wedstrijden) met hem gedaan, maar op een gegeven moment merkte ik dat ik hem er geen plezier meer mee deed.
Af en toe trainen vond hij prima, maar hij was op zijn best als hij lekker mee naar buiten mocht, lekker crossen en genieten van de natuur.

Dus heb ik mijn paard ingeladen, en staan we nu op een stal waar wij niet eens een bak hebben,
maar waar paardlief wel in de zomer 24/7 op de wei staat, en in de winter een uitloopstuk heeft met onbeperkt hooi. Ook kunnen we hier heerlijk buitenrijden.

Paard gelukkig - Ik gelukkig, wij genieten nu lekker op zijn tijd van een heerlijke buitenrit.

Heb wel om me heen genoeg meiden gezien die hun paard zonder pardon verkochten als het paard simpelweg niet meer verder kon/kwam in de sport.
Dan stond er een week later gewoon weer een nieuwe in de stal.
Mij niet gezien.

Maar nogmaals - Dat is gewoon erg persoonlijk.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:47

Ben het volkomen eens met je trainer.

Een paard en ruiter moet de ideale combinatie zijn, dus paard moet aan verwachting van ruiter voldoen, en ruiter aan verwachting van t paard.

En vaak zie je dat de verwachtingswaarde heel erg uit elkaar ligt en dit stress spanning ellende veroorzaakt bij zowel ruiter als paard.

Dus kan als als eigenaar je verwachtingbijstellen, naar lager, dan wat je graag wilde.

Maar een paard kan zich nooit aanpassen.....

Een traag paard word nooit snel, en een snel paard nooit traag....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:50

Ik zit momenteel als recreant in de situatie. Normaal blijven dieren bij mij tot ze dood gaan. Maar dan komt er toh dat moment wat je nooit verwacht had.
Niet dat mijn paard niet functioneel is, in tegendeel en ik ben ook wel gek op hem en het is een super lief dier.
Ik heb hem al vanaf dat hij 4 maanden is.
Wegens rugproblemen alleen maar mee kunnen mennen en daar zit het hem nu. Het is nooit iets gewest waar ik helemaal gek op was. Ik ben echt noodgedwongen gaan mennen en nu 13 jaar later is de koek gewoon op. ik heb er geen plezier meer in. heb dit al eens eerder gehad maar dan vond ik er toch wel weer energie voor maar nu is het echt op.
Ik wil ontzettend graag weer gaan rijden en ben dan aangewezen op een gangenpaard.

Maar mijn fjord is 18 en heeft zomers een wat aangepast dieet nodig (geen of erg weinig gras).
Dus ja wat nu.
Hij is gewoon te goed voor de worst. Op bv een PP kan hij prima oud worden en zal hij zelfs zonder supplement kunnen. Maar waar vind ik iemand.

Zo moeilijk en mijn paard is gewoon geen wegwerp artikel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:50

Eens, het verbaasd me wel eens dat mensen koste wat het kost een paard houden omdat ze er ooit voor gekozen hebben. Bloed, zweet en tranen, enorm veel instructeurs en genezers en nog steeds een drama. En dan denk ik, wat heeft het paard hieraan? Hoe fijn is het voor een paard om iedere keer weer te moeten gaan rijden met iemand die bijvoorbeeld zoveel angst heeft opgebouwd dat als 'ie maar 1 tactfout maakt de ruiter al van z'n rug springt, bij wijze van dan he. Ik denk dat zo'n paard dan eigenlijk beter af is bij iemand anders en dat je als ruiter ook beter af bent met een ander paard. Soms past het gewoon niet, en dat accepteren is ook dapper!