Waarom vaste ritme voor het welzijn van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Camacho

Waarom vaste ritme voor het welzijn van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 01:21

Hoi,

Ik weet niet of ik de juiste titel heb gebruikt voor mijn onderwerp maar het volgende;

Ik zat op marktplaats te struinen naar advertenties van pensionstalling. Zo stuitte ik op een hele mooie advertentie bij een stal met een uitgebreide omschrijving van wat zij aanboden.
Zo las ik dat de paarden iedere dag op een vaste tijdstip in de molen werden gezet, in de paddocks. vaste voertijden, vaste tijden naar en van het land voor de rust van het paard. Dan bedenk ik me nog dat de meeste mensen ook een vaste ritme hebben op dagen. Dus bijv. op Maandags vanuit werk dan vaste longeerdag, Dindsdag vaste tijdstip les met instructeur, woensdag altijd vrij etc. etc.

In mijn ogen, en dat geldt ook voor je eigen leven, is dat een SLEUR.

Bijv. van ma t/m vrij werken, dan eten, dan goede tijden slechte tijden, dan paard....

En een sleur is in mijn ogen heel fout. Sleur is wat er insluipt en je afstompt. Het maakt een hoop 'dood' zeg maar.

Sorry als ik niet goed in het uitten in woorden ben. Als ik weer vaker ga schrijven zal dit hopelijk weer beter worden...

Maar waarom willen wij dit eigenlijk voor de paarden. Dan krijg ik van die geestdodende beesten. En ik wil het leven juist interessant houden, en ook voor mijn paard.

Dat je met voertijden je houdt aan vaste tijdstippen begrijp ik nog wel. Maar waarom iedere dag hetzelfde. Dat is toch saai?? Dus ook voor mijn paard. Waarom niet scherp houden en veel afwisseling. De ene keer 's ochtends in de molen, de andere keer in de avond. De ene keer zo laat in de paddock etc.

Waarom willen wij dit. Is dit inderdaad voor rust? Rust voor het paard, maar ook rust voor bij de mens? En nogmaals, waarom zouden we dit willen?

Graag hoor ik jullie mening. Ben ik hier de enige in, die het spannend wil houden in het (paarden)leven? En iedere dag anders moet zijn. Dan leef je toch, en word je niet geleefd. Of zie ik het totaal anders?

Ben benieuwd,

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Camacho op 01-08-16 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:35

Dieren vervelen zich niet. Saai vinden ze het dus nooit. Regelmaat geeft zekerheid, en daar houden ze van. Onregelmatigheid betekent onzekerheid, onzekerheid betekent stress, en stress is nooit goed voor dieren.
Laatst bijgewerkt door _Ezra op 01-08-16 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:37

Mij maakt het ook niet uit.
Met voeren ook niet trouwens.
Op de vorige stal waren de paarden altijd onrustig s'morgens voor het voeren.
Hier dus niet, hier slapen ze gewoon nog en geen onrust te bekennen.
Het grote verschil is dat ze hier gewoon genoeg te eten krijgen en daardoor maakt dat uur later voeren gewoon niks uit.
Hij heeft ook gewoon hooinetten waaruit hij onbeperkt kan eten zonder dik worden.
Het enige wat hij dus op vaste tijden krijgt van stal is krachtvoer en ze gaan rond dezelfde tijd dagelijks het land op.
Maar als hij niks hoort rammelen zal hij dat krachtvoer ook niet missen als het later is denk ik.
Qua werk wissel ik af, net hoe ik me voel en wat ik zelf aankan die dag.

Het enige wat mijn pony niet leuk vind is als ik s'morgens kom.
Hij staat in een gemengde kudde en hij heeft het er gewoon leuk.
Als ik na 12 uur of 1 uur kom is het prima.
Van de week kwam ik om half 10 en dan laat hij duidelijk blijken dat hij het er niet mee eens is. :+
Dan loopt hij gewoon weg, en als ik hem heb moet ik hem bijna naar stal duwen, en hij trekt dan een hoofd als een oorwurm. _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:58

_Ezra schreef:
Dieren vervelen zich niet. Saai vinden ze het dus nooit. Regelmaat geeft zekerheid, en daar houden ze van. Onregelmatigheid betekent onzekerheid, onzekerheid betekent stress, en stress is nooit goed voor dieren.

Als er in zo'n routine iets afwijkt schieten ze juist in de stress. Wat variatie in tijden, etc. helpt een hoop om paard meer stressbestendig te maken en dus beter om te kunnen gaan met die rare tweebeners die vroeg of laat altijd weer iets anders verzinnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 02:21

Zelf ben ik niet zo van vaste ritmes, om de reden die tamary aangeeft.
Met het voeren zijn wel wel redelijk stipt, aan het eind van de middag krijgen ze gewoon hooi. Maar soms krijgen ze maar een deel van de portie, omdat we later nog terugkomen, en dan krijgen ze de rest.
Qua training etc wissel ik ook veel. Niet in de manier van trainen, daarin ben ik zo stabiel als ik maar kan. Maar de ene keer poets ik hier, dan weer daar. Dan gaan we longeren, dan rijden, dan rijden we in de wei, bedenk ik dat ik daar toch geen zin in had, gaan we naar buiten, of andersom. Soms sta ik te poetsen, bedenk ik me dat ik naar de WC moet, gaat ze weer los op de paddock en hervatten we de activiteit na mijn toiletbezoek. Hoeven krab ik uit in willekeurige volgorde, ik begin bij de voet die het dichtst bij staat.
Mijn paard stresst dan ook niet van dat soort dingen. Hoofdstellen en zadels etc kan je van beide kanten aandoen. De ene keer wel brokjes na het rijden, de andere keer hooi of iets anders, of gewoon niets. Het maakt haar niet uit, ze staat niet vol verwachting naar me te loeren.

Ik zie wel paarden die een vaste routine hebben, bv in het uitkrabben van de voeten. Als je dan ineens een andere voet wil hebben, dan merk je dat ze dat niet gewend zijn. Net zoals het hoofdstel of halster. Sommige paarden kunnen het niet verkroppen als je dat vanaf de andere kant doet.
Zelf vind ik het fijn dat ik altijd alles kan. Stel dat er een keer iets is, en een leek wil mijn paard pakken, dan kan dat van links, rechts, boven, onder, voor of achter. Met een halster, hoofdstel, stukje strotouw, broekriem of een stuk plastic.
Ik vind dat makkelijk. Ik wil gewoon doen wat ik wil, zoals ik het wil, op een moment dat ik het wil, zonder dat mijn paard daar stress van krijgt. Ik heb het idee dat het werkt en dat mijn paard niet gek opkijkt van rare dingen. Ze is niet gevoelig voor verplaatsing van objecten in haar omgeving (ik ken een paard die het vertikte de stal in of uit te gaan als er iets op het erf verplaatst was).

Ik denk dat afwisseling goed is, maar dat je wel moet blijven kijken naar je paard. Als de afwisseling je paard teveel stress geeft, moet je het geleidelijker aanpakken of misschien gewoon niet doen.
Paarden zijn een beetje autistisch, en vinden stabiliteit heel fijn. Maar dat hoeft niet perse te komen van rituelen met voeren oid. Ik denk dat stabiliteit in de omgang (hoe benader ik je, hoe corrigeer ik je, hoe rijd ik je etc) veel belangrijker is. Mijn paard is daar heel stabiel, koel in de kop en makkelijk van geworden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 03:04

_Ezra schreef:

Denk je dat ja? Paarden hebben gevoel en kunnen zeker weten iets saai vinden. En ze kunnen zich zeker wel vervelen. Zoals in een stal of altijd maar rijden in de bak. Wil je een paard goed trainen, moet je het interessant voor je paard houden. Als je alleen maar rondjes in de bak rijdt, gaan ze zich zeker wel vervelen. Waarom denk je dat een paard die altijd in een box wordt gehouden, gewoontes als weven en luchtzuigen ontwikkeld?
Dat ze van regelmatigheid houden en alles op een bepaald tijdstip is bullshit.. Dat is een paard vermenselijken. Denk je echt dat ze regelmatigheid hebben in het wild? Ga eens paarden bestuderen die 24/7 buiten staan. Eens kijken of ze echt elke dag op hetzelfde tijdstip eten, slapen, rondrennen, spelen etc. Ik weet t antwoord al ;)
Mensen vermenselijken dieren veel te veel..

Marije_jiplover

Re: Waarom vaste ritme voor het welzijn van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 06:09

Ja en dan heb je zo'n mooi ritme en dan schrijf je in voor concours en moet je ineens om 9:00 je eerste proef of parcours al rijden, terwijl je de week erna pas om 16:00 's middags moet :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:07

Dan hoop ik dat je je eigen ritme aanpast en dat je paard het ruwvoer al grotendeels op heeft voordat het naar concours gaat dus minstens een uur extra daarvoor nemen. Verder denk ik wel dat een ritme prettig is voor paarden en inderdaad als ze genoeg eten krijgen en genoeg buiten komen dan is er vanzelf rust. Als je geen ritme hebt dan worden het vaak tijden die je zelf op dat moment het beste uitkomen en dat heeft vaak tot gevolg dat je paard lang zonder eten staat of te weinig of helemaal niet buiten komt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:26

Als er altijd beschikking is over ruwvoer maakt het niet uit wanneer je je paard uit de wei/paddock/stal haalt of hoelaat je de laatste keer gevoerd hebt, het is nooit op.
En ja je moet dan je eigen ritme aanpassen, om te zorgen dat je op tijd gevoerd hebt en weg kunt naar concours. Maar paarden die altijd in een vast ritme leven, die kunnen vreselijk in de war raken als je ineens veel vroeger komt voeren/rijden dan normaal. Of ga je dan een week lang je ritme aanpassen aan de afwijkende wedstrijdtijd? Daar zullen ze op een pensionstal met vast ritme ook niet blij mee zijn!

Ik werk niet met een vast ritme omdat ik onregelmatige tijden werk en mijn pony's daartussen door gevoegd worden.
Ontbijt wordt gevoerd door stal, dagelijks zo rond 7.15, in het weekend wel eens 15-30 minuten later, maar alles wat er de rest van de dag met ze gebeurt wisselt van dag tot dag, tot de laatste voerronde aan toe.
Op dagen dat ik vroeg werk worden ze door stal op de wei gezet rond 9.00 uur of door mijn bijrijdster, die dan eerst gaat rijden en daarna pony op de andere wei zet, om een uur of 11-12.
Als ik later moet beginnen zet ik ze zelf op de wei ergens tussen 8 en 9.30.
Als ik vrij ben wil ik wel eens uitslapen (met werken gaat de wekker regelmatig om 5.15) en dan kan het zijn dat ik ze pas om 11 uur kom wisselen naar de wei.
Ik ervaar geen stress bij mijn paarden als ik op zulke wisselende tijden kom. Ook kwa rijden zit wr geen vast tijdschema in. Ik kan ze op elk moment van de dag uit de wei plukken om te gaan trainen, tutten, knuffelen, maakt helemaal niks uit.
Ruwvoer hebben ze eigenlijk nooit op en krachtvoer krijgen ze dus als het mij uitkomt en niet op vaste tijden (op hun ontbijt na dan, dat ligt redelijk vast).
En dat is dus de ene keer om half 6 en de dag erna om half 10 's avonds.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:52

Paarden zijn gewoontedieren en gedijen t best in een min of meer vast ritme. Alle paarden die hier gestrest komen van een andere stal vinden bij ons over t algemeen zeer veel rust. Ik heb hier een vast ritme van voeren/ buiten, binnen zetten. Beweging en afwisseling in training vallen hier niet onder! En natuurlijk is t geen ramp als je een x wat later voert oid maar een paard vindt t m.i zeer prettig als hij of zij weet waar ie aan toe is..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:53

Ik begrijp dat ook nooit waarom iets zo strak geregeld moet staan. Heb een keer noodgedwongen op een dergelijke stal gestaan bij gebrek aan een stal. Wat een drama. Oh het is half 1 de paarden moeten dan van de wei maar binnen zodat ze hun brok kunnen eten. Dan moeten ze verplicht binnen staan tor half 2 en geen minuut later. Als eigenaar op stal zijn mocht dan ook niet. Beest werd er helemaal iebelig vn en de baas ook.

De twee hier en ikzelf ook raken echt verveeld en suf van altijd hetzelfde. Oude tinker ging zelfs in staking als ik een derde keer achter elkaar dezelfde beweging wilde geven. In alles ook met honden uitlaten waar, hoe laat en hoe lang zit bij mij geen regelmaat of patroon in. Anders ga ik mezelf rot vervelen, de honden worden verveeld en een heel vast patroon maakt het voor boefjes ook heel gemakkelijk om vast te stellen wat de beste tijd is om stoute dingen te doen,

Paarden staan nu continue buiten maar het buiten zetten was de enige regelmaat eerder. Zo vroeg mogelijk. Verder zo veel mogelijk afwisseling in benadering ook. Links rechts enz. Alleen hoeven krabben houd ik hetzelfde. Dan wordt been alvast opgetild
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-08-16 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:53

Ik doe ook absoluut niet aan vaste tijden. Ze hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking. Bij ons is bijna iedere dag wel anders qua tijden. Ik merk juist dat ik daardoor hele makkelijke paarden heb. Nooit drammen of iets dergelijks. Ze passen zich heel makkelijk aan.

Camacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 07:57

Ik heb op diverse stallen gestaan en er is geen één stal die ik ken waar paarden tijdens het voeren rustig stonden. Mijn paard had voernijd. Die trapte standaard tegen het schot zodra de kar tevoorschijn kwam. Ze ging net zolang door totdat het biks in haar voerbak lag. Ik had er dus ook 1 met piephakken. Nu kan je op een pensionstal niet regels veranderen, dus dan moet je het maar accepteren.

Nu had ik in het verleden op mijn eigen stalletje ervaring opgebouwd dat als ik dus geen vaste voertijden had, zij bovengenoemde gedrag niet vertoonde omdat ze nooit wisten wanneer ik ging voeren. Dus ik heb een stress moment ontnomen.

Wat ik ook zo raar vind van pensionstallen. Iedereen weet daar (en elders) te vertellen dat het beter is om de dag eerst te beginnen met ruwvoer en dan biks.
Waarom op alle stallen waar ik heb gestaan of die ik ken (en ik ken er een hoop) passen ze anno 2016 nog de volgorde toe; eerst biks dan ruwvoer terwijl iedereen het me al jaren kan vertellen hoe het 'beter' is.

Dat gaat er bij mij niet in? In mijn ogen is dat een eeuwenoude "sleur" waar iedereen het klakkeloos van elkaar over heeft genomen zonder na te denken om het 'juiste' te doen.

En als ik dan nadenk of het zo'n grote aanpassing moet zijn dat het niet gerealiseerd kan worden op korte termijn, dan vraag ik me af wat er zo moeilijk aan is om binnen een dag het ritme te veranderen door eerst ruwvoer te geven en dan biks???

Daar snap ik dus echt niks van??

Ik wil niemand aanvallen hiermee.
Maar ik vraag me soms wel af waarom dat niet kan?

Sleur en (eeuwenoude) gewoontes sluipen erin...

Leef je of word je geleefd?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:02

ik probeer mij niet te veel aan een vast ritme te houden maar vaak 'sluipt' het er wel in. 5 (werk)dagen krijgen ze sochtends om 5u eten. In het weekend slaap ik al eens uit, je kan wel denken dat ze je in het weekend nogal verwijtend aankijken als je om 8u aankomt.
Dus ik zeg neen tegen vaste tijdstippen. Vaak staan ze gewoon te drammen anders als je iets niet op tijd doet. Voor mezelf is dit trouwens niet mogelijk. Mijn paarden houden trouwens ook niet van iedere dag hetzelfde te doen, die beestjes hebben echt wel afwisseling nodig, net als't baasje

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:15

[quote="Camacho"]Ik heb op diverse stallen gestaan en er is geen één stal die ik ken waar paarden tijdens het voeren rustig stonden. Mijn paard had voernijd. Die trapte standaard tegen het schot zodra de kar tevoorschijn kwam. Ze ging net zolang door totdat het biks in haar voerbak lag. Ik had er dus ook 1 met piephakken. Nu kan je op een pensionstal niet regels veranderen, dus dan moet je het maar accepteren.

Nu had ik in het verleden op mijn eigen stalletje ervaring opgebouwd dat als ik dus geen vaste voertijden had, zij bovengenoemde gedrag niet vertoonde omdat ze nooit wisten wanneer ik ging voeren. Dus ik heb een stress moment ontnomen.

Wat ik ook zo raar vind van pensionstallen. Iedereen weet daar (en elders) te vertellen dat het beter is om de dag eerst te beginnen met ruwvoer en dan biks.
Waarom op alle stallen waar ik heb gestaan of die ik ken (en ik ken er een hoop) passen ze anno 2016 nog de volgorde toe; eerst biks dan ruwvoer terwijl iedereen het me al jaren kan vertellen hoe het 'beter' is.

Dat gaat er bij mij niet in? In mijn ogen is dat een eeuwenoude "sleur" waar iedereen het klakkeloos van elkaar over heeft genomen zonder na te denken om het 'juiste' te doen.

En als ik dan nadenk of het zo'n grote aanpassing moet zijn dat het niet gerealiseerd kan worden op korte termijn, dan vraag ik me af wat er zo moeilijk aan is om binnen een dag het ritme te veranderen door eerst ruwvoer te geven en dan biks???

Daar snap ik dus echt niks van??

Daar heb je op zich gelijk in hoor, eerst ruwvoer is beter maar soms is t om praktisch reden handiger om eerst brok te voeren ( brok is een stuk sneller gevoerd dan ruwvoer..Dat kan een reden zijn..) hier doen we in t zomerseizoen ook eerst brok en dan gaan de paarden meteen de wei op.. Als ze eind vd dag op stal komen hangt er een gigantisch net/ haybar met voordroog daar kunnen ze meteen aan beginnen en daarna komt de brok met slobberronde.. sommige paarden hebben nog tot de volgende dag wat ruwvoer/ sommige niet.. ( heb een aantal paarden staan die gezien hun omvang niet nog meer ruwvoer kunnen krijgen).. in de winter hebben we paddocks met hooibakken.. Ook dan krijgen ze in de ochtend eerst brok en gaan dan meteen naar buiten om ruwvoer te kunnen eten.. in de middag weer t zelfde zoals dat in t zomerseizoen gebeurt. Dit is dus echt om praktisch redenen. Ik denkt dat t er ook aan ligt of je kilo's brok voert of een matig portie..Hier krijgen de paarden eigenlijk minimale hoeveelheden brok en mega porties ruwvoer. Al onze paarden ondervinden geen hinder van dit voersysteem.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:42

ik denk dat een ritme prima is. ik dnekd at het er vooral om gaat dat de omgeving stabiel blijft. paarden in een open stal nemen zelf een ritme aan. je kunt er bijne de klok op zetten wanneer ze eten, gana liggen, spelen, drinken etc. ik denk dan ook dat dit veel rust brengt. je moet het ritme aanpassen aan de behoefte van je paard en niet aan de behoefte van de mens. op vaste tijden voeren slat dan nergens op. het paard moet te allen tijde voer tot zijn/haar beschikking hebben om zelf een ritme te kunnen vormen. paarden hebben namelijk geen dag ritme. ze slapen 2.5-4 uur per dag. de rest zijn ze dus actief. dit is niet eens aaneengesloten slap. ze moeten dus de hele dag 24/7 bezig gehouden worden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:45

Die van mij kijkt niet op d'r horloge van hè het is 18:00 uur ik moet naar binnen. Nee die gaat bij het hek staan als we de voorbereidingen treffen om ze binnen te zetten. Of dat nu om 18:00 uur is of om 20:00 uur volgens mij maakt dat niet heel veel uit. Zo gaat dat in de ochtend ook, als het echt te lang duurt dan kunnen ze wat onrustig worden. Meestal zit het voer dan al in de bakken en het ruwvoer ligt er ook al in. Dus de box in en eten maar *\o/*

Qua rijden laat ik het eerder afhangen van het weer :D Niet echt vaste momenten, het is ook maar net wanneer mijn vriend afspraken buiten de deur heeft 's avonds (dan kan ik vroeg eten en rijden). Met fulltime werk probeer ik wel een beetje hetzelfde ritme aan te houden, anders is het gewoon geen doen. Beetje dezelfde tijd op en uit bed, als ik daar hele grote schommelingen in doe dan slaap ik ontzettend slecht. Noem mij maar saai, ik ben energiek en gelukkig en dat is voor mij het belangrijkste :Y)

Een beetje ritme is goed, had ooit een collega die op elke dag van de week dezelfde kleren aan had en hetzelfde at op die dagen. Dat vind ik wel weer een uiterste :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:48

Zelf heb ik voor de paarden thuis helemaal niets met routine. Ik kan en hoef ze dat hier echt niet te bieden. De enige zekerheid die ze hebben is dat ze praktisch altijd iets te eten hebben en altijd vrij kunnen bewegen en dat vinden ze prima. De rest is zo variabel als maar zijn kan.

Maar op een pensionstal is het dan wel weer fijn dat je ongeveer weet wat je kunt verwachten. Dat je niet net komt als er voer in de bak gegooid wordt terwijl jij denkt te gaan rijden. Of dat je aankomt als ze net naar buiten zijn gegaan.
In pension kwam ik graag vóór de ochtend voer beurt of ná de weidetijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:51

Interessant onderwerp!

Ik denk wel dat een deels vast ritme erg goed voor een paard/dier kan werken.
Maar moet eerlijk zeggen dat wij dit ook niet doen.
Bij ons krijgen ze over het algemeen eten als Kim hinnikt. :+
De laatste voerbeurt ligt rond 22:00/22:30, dat is wel vast.
Soms wordt er dan om 8 uur s'ochtends gehinnikt dat het tijd is voor het ontbijt en soms pas om 9 uur.
En ze gaan naar de wei als het weer dat toelaat, dat is de ene keer al s'ochtends en de andere keer pas s'avonds.
Qua beweging geven ook geen vast ritme.

Maar ik heb niet het idee dat ze zich ook maar een tikkeltje onzeker voelen hierdoor.
Ze kunnen prima aangeven wat ze wanneer nodig hebben en wij voldoen daaraan als dat mogelijk is.

Camacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:00

Sakura789 schreef:
Noem mij maar saai, ik ben energiek en gelukkig en dat is voor mij het belangrijkste :Y)

Nog even voor de duidelijkheid. Niemand is saai (tenzij je het zelf vind ;-) )

Ik weet dat ik het wat 'hard' kan zeggen maar dat is puur om men aan het denken te zetten ;-) om zo op een hopelijk leuke en gezonde manier discussie te voeren of elkaars visie te delen.

Leven en laten leven en elkaars leven respecteren :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:08

Mijn paarden hebben wel een ritme..altijd onbeperkt hooi en s"avonds van 8 tot s"morgens 7 of 8 {in het weekend} op stal met krachtvoer. S'ochtends in de paddock..s"middags in de wei {in het voorjaar/ zomer}. Als het warm en droog is dan ook s"nachts in de paddock.
Trainen meestal in de ochtend..

Nu heeft dit niet altijd mijn voorkeur..ik merk dat ze rustiger zijn als ze 24/24 buiten kunnen staan en als ik het zelf kon regelen dan kregen ze s"morgens geen krachtvoer.

Maar voor de rest doen ze het er prima op..ik merk niks van sleur of verveling. Er is een duidelijk ritme..als ze s"morgens weer naar buiten gaan dan gaan ze eerst hooi eten. Daarna wordt er vaak gezamelijk gelegen/ geslapen. Dan is het eventueel tijd voor wat werk..en daarna lekker in de wei wat ook weer afgewisseld word met eten en rusten.
Paarden zijn allemaal rustig en dik tevreden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:09

Bij ons op pension is er een vast stramien voor buiten te komen. En ik merk dat men paard het prima vindt :) Dus ik vind het ook goed zo. Voor te rijden of te trainen is er geen vast stramien. Dat nemen we wel zoals het komt :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:15

Ik verplaats dit topic van VSW naar PP.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:18

Mijn paarden wonen bij mij thuis en hebben een redelijk vast ritme, omdat ik dat ook heb. Voor ik naar mijn werk ga moet ik toch wel gevoerd hebben en de paarden buiten zetten, etc. En als ik uit mijn werk kom dan ben ik er weer, net als 's avonds laat voordat ik ga slapen. In de tijdstippen zit wel wat ruimte hoor en daar raken ze echt niet van in paniek.

Ze hebben onbeperkt ruwvoer ter beschikking, maar kijken toch wel uit naar die "vaste momenten" waarop ik iets kom doen. Als een nieuw paard in dat ritme komt merk ik dat ze het daar goed in doen. Geeft toch een soort rust, lijkt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:25

Een paard verveelt zich niet met een vast ritme, daar voelen ze zich vaak erg goed bij. Je maakt ze echter wel gevoeliger want een paard dat echt een vast ritme gewend is schiet meer in de stress als daar van af geweken wordt.

Hier hebben ze geen vast ritme. Ze lopen 24/7 op weide. Ik rijd wanneer ik zin heb en het kan en als het niet kan dan rijd ik niet. Geen vaste longeer of trainings-dagen dus en zeker geen vaste "uren".

En hier staan vier heel rustige paarden waarvan er twee echt rust gevonden hebben. :) Het is dus geen absolute noodzaak. Een van de vier deed het juist slechter van zo'n vast ritme. Die heeft een tijd op pension gestaan (overbrugging) en hij werd erg nerveus van zo'n vast ritme. Hij wist dat hij rond die tijd naar buiten moest/mocht en als ze dan vijf minuten later waren (ja zo gevoelig was ie) dan stond hij in het zweet van zich op te naaien... :(:)
Hij is echt ontzettend tot rust gekomen in de huidige manier van houden. (ze worden verzorgd, na gekeken, gereden en gevoerd maar niet op een vast tijdstip en de overige uren doen ze wat ze willen, binnen, buiten, hun keuze. Ze staan in paren dus ze hebben een "partner in crime" waarmee ze lekker paard kunnen zijn.