Ik heb nu bijna 2 maanden geleden mijn 2 grote liefdes moeten laten inslapen. Het gemis is echt nog te groot om al aan een ander paard te kunnen beginnen en mijn spaarpot is dusdanig leeg, na alles in het werk te hebben gesteld voor mijn meiden, dat ik toch eerst moet gaan sparen hiervoor.
Maar...
Misschien juist wel omdat ik zo met mijn ziel onder mijn arm loop, ben ik toch al een beetje aan het rondkijken tegen wat voor een prijzen ik ga aanlopen voor een ander paard en ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Wat ik eventueel zoek is een groot en vooral sterk paard; minstens 1.70 hoog, maar niet alleen maar hoog en rank, ik moet door mijn grootte en gewicht wel een kanon hebben, sterke rug en paar flinke benen eronder. Ik zit zelf eigenlijk aan een jachtpaard die op zijn retour is te denken
(die eigenlijk niet meer goed kan meekomen met de zware ritten, maar waar ik nog een aantal goede jaren mee zou kunnen hebben door er recreatief mee aan de slag te kunnen, zodat daarna uiteraard het pensioen ook bij mij zal zijn), ik ben hartpatiënt, dus fysiek niet meer in dusdanige conditie dat ik nog kan en wil trainen, maar ik zoek eigenlijk gewoon een no nonsense paard, waar ik wel met regelmaat een leuke buitenrit kan maken...Niet zo piepjong meer, maar ook niet al op dusdanige leeftijd, dat ik eigenlijk bang ben, dat paardlief met een jaartje toch met pensioen gaat moeten, want ik ben nu eenmaal wie ik ben en ik zorg er tot het bittere einde voor.
Maar op wat voor een aankoop bedrag moet ik dan eigenlijk gaan rekenen?
Want als ik zo eens op marktplaats en andere sites ga kijken, schrik ik mij een hoedje; voor 20 jarige paarden worden nog bedragen van rustig 1.500 euro gevraagd en als ik dan eens iets leuks en redelijk betaalbaar denk te zien, (denk aan 3.000 voor een 12 jarige bv) dan mankeren ze eigenlijk allemaal wel iets. (denk dan aan luchtwegen, artrose, of andere ziektes en mankementen). En ik bedoel dit in geen geval denigrerend naar wie dan ook toe, het is ook al zo lang geleden dat ik een paard heb gekocht dat ik mij gewoon blijkbaar geen goed beeld van de prijzen kan vormen.
En nu begrijp ik wel dat ik weet van mijzelf, dat als er 1 een goed tehuis zal geven en alles in haar mogelijkheid zal doen voor het welzijn van het dier, dat ik dat ben. Maar daar heeft een ander geen weet van tenslotte.
Het gaat ook in geen geval om de onderhoudskosten van het dier in kwestie, die kan ik prima ophoesten. Maar ik wil gewoon eigenlijk een beetje een idee krijgen wat mij aan aankoopbedrag te wachten gaat staan, zodat ik een planning kan maken en een tijdsduur in mijn hoofd kan krijgen en of het haalbaar gaat zijn. Met andere woorden; of het een haalbaar iets word voor mij, of dat ik beter het hele idee kan laten varen.
Aan wat voor bedragen moet ik gaan denken, voor het soort paard dat ik zou willen?
groot, sterk, gezond, gewichtsdrager van minimaal 1.70.
ben dressuurmatig onderhand knap roestig te noemen en is ook niet mijn doel, zoek een paard om af en toe een buitenrit mee te kunnen maken, wandelen, fietsen etc.
Geen puppy paard (zie ik niet meer zitten op mijn 45+ en hartpatiënt zijn), dus vanaf 10 jaar?