Aankoopbedrag paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:35

Geen idee of het hier goed staat, dus bij voorbaat excuses.

Ik heb nu bijna 2 maanden geleden mijn 2 grote liefdes moeten laten inslapen. Het gemis is echt nog te groot om al aan een ander paard te kunnen beginnen en mijn spaarpot is dusdanig leeg, na alles in het werk te hebben gesteld voor mijn meiden, dat ik toch eerst moet gaan sparen hiervoor.

Maar...

Misschien juist wel omdat ik zo met mijn ziel onder mijn arm loop, ben ik toch al een beetje aan het rondkijken tegen wat voor een prijzen ik ga aanlopen voor een ander paard en ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Wat ik eventueel zoek is een groot en vooral sterk paard; minstens 1.70 hoog, maar niet alleen maar hoog en rank, ik moet door mijn grootte en gewicht wel een kanon hebben, sterke rug en paar flinke benen eronder. Ik zit zelf eigenlijk aan een jachtpaard die op zijn retour is te denken :o (die eigenlijk niet meer goed kan meekomen met de zware ritten, maar waar ik nog een aantal goede jaren mee zou kunnen hebben door er recreatief mee aan de slag te kunnen, zodat daarna uiteraard het pensioen ook bij mij zal zijn), ik ben hartpatiënt, dus fysiek niet meer in dusdanige conditie dat ik nog kan en wil trainen, maar ik zoek eigenlijk gewoon een no nonsense paard, waar ik wel met regelmaat een leuke buitenrit kan maken...
Niet zo piepjong meer, maar ook niet al op dusdanige leeftijd, dat ik eigenlijk bang ben, dat paardlief met een jaartje toch met pensioen gaat moeten, want ik ben nu eenmaal wie ik ben en ik zorg er tot het bittere einde voor.

Maar op wat voor een aankoop bedrag moet ik dan eigenlijk gaan rekenen?

Want als ik zo eens op marktplaats en andere sites ga kijken, schrik ik mij een hoedje; voor 20 jarige paarden worden nog bedragen van rustig 1.500 euro gevraagd en als ik dan eens iets leuks en redelijk betaalbaar denk te zien, (denk aan 3.000 voor een 12 jarige bv) dan mankeren ze eigenlijk allemaal wel iets. (denk dan aan luchtwegen, artrose, of andere ziektes en mankementen). En ik bedoel dit in geen geval denigrerend naar wie dan ook toe, het is ook al zo lang geleden dat ik een paard heb gekocht dat ik mij gewoon blijkbaar geen goed beeld van de prijzen kan vormen.

En nu begrijp ik wel dat ik weet van mijzelf, dat als er 1 een goed tehuis zal geven en alles in haar mogelijkheid zal doen voor het welzijn van het dier, dat ik dat ben. Maar daar heeft een ander geen weet van tenslotte.

Het gaat ook in geen geval om de onderhoudskosten van het dier in kwestie, die kan ik prima ophoesten. Maar ik wil gewoon eigenlijk een beetje een idee krijgen wat mij aan aankoopbedrag te wachten gaat staan, zodat ik een planning kan maken en een tijdsduur in mijn hoofd kan krijgen en of het haalbaar gaat zijn. Met andere woorden; of het een haalbaar iets word voor mij, of dat ik beter het hele idee kan laten varen.

Aan wat voor bedragen moet ik gaan denken, voor het soort paard dat ik zou willen?

groot, sterk, gezond, gewichtsdrager van minimaal 1.70.
ben dressuurmatig onderhand knap roestig te noemen en is ook niet mijn doel, zoek een paard om af en toe een buitenrit mee te kunnen maken, wandelen, fietsen etc.
Geen puppy paard (zie ik niet meer zitten op mijn 45+ en hartpatiënt zijn), dus vanaf 10 jaar?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:43

Je zoekt wat iedereen zoekt: een braaf, ervaren paard dat niets mankeert voor een lage prijs.

Ik heb pas mijn 18-jarige ruin verkocht. Op alle punten 100% in orde, perfect verleden, ideale maat en goed gebouwd, bomproof, en die is niet voor €1500,- verkocht, hoor. Hij is toch echt voor heel wat meer weggegaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:52

Een paard wat voldoet aan jouw wensen/eisen zal toch gauw rond de €3000/4000 moeten kosten, vrees ik.
Of je moet net iemand treffen die er door persoonlijke omstandigheden afscheid van moet nemen en het niet gaat om de centen...

stroopkoek

Re: Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:54

Shirley klopt!
Aan de eisen te zien gaat het niet echt lukken voor zo'n lage prijs ;(

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:59

Prijzen van paarden zijn aan het stijgen.
Dat heeft te maken met schaarste op de markt. Er is een aantal jaren relatief weinig gefokt en dat zie je nu terug in het geringe aanbod in jonge rijpaarden.

Maar: flink, braaf, gezond en leuk... dat wil IEDERE koper. Helemaal de iets onzekere koper. Heb je zo'n dier te koop staan, terecht dat je er dan een flinke prijs voor gaat vragen.

Een paard wat goed bij de beschrijving van TS zal passen, zal zeker 3.000 euro gaan kosten. Maar houdt maar rekening met 5.000 euro. En dan nog gaat het je niet meevallen het juiste paard te vinden. De echt leuke paarden zijn namelijk niet te koop en staan zeer zeker niet op Marktplaats.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:03

Wat dacht je van een leuke grote fjord of haflinger? Die zijn wat goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:04

Toch zou ik als eigenaar een goed tehuis boven een goede prijs stellen, dus ik denk dat het vooral heel goed zoeken is, maar dat de kans zich wel voor kan doen.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:11

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij. Ooit begonnen met een pony, later overgestapt naar een paard en wil nu weer terug vanwege leeftijd naar een leuke recreatie pony.

Ik heb echter het idee dat de meeste mensen gigantische fantasie prijzen in hun hoofd hebben voor hun paard of erg behoefte aan een hoop geld :D

Misschien kun je beter afwachten tot de winter, meestal word het onderhoud dan te duur!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:13

Tja, je paard meegeven aan "een goed tehuis" en daarom flink zakken in prijs... Geloof je het zelf?

Ik vertrouw erop dat een ieder die een paar duizend euro neer telt voor een paard, daar ook wel goed voor gaat zorgen. De belofte van een paar blauwe (of zwarte of gele of groene) ogen vind ik daarbij eerder verdacht en problematisch (die lui hebben dus geen geld!), dan dat ze me overtuigen een boel geld van de prijs af te halen :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 31-07-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:13

Je moet maar net mazzel hebben, denk ik. Natuurlijk zijn er mensen die een paard voor weinig geld weg doen aan een goed, blijvend huis, maar vaak mankeren die paarden dan wel al wat of zijn op een leeftijd dat mankementen op de loer liggen. Als je de tijd hebt en goed blijft speuren loop je wellicht wel een keer ergens tegenaan wat voldoet aan je wensen en je budget.

Wat wil je max. uitgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:14

Precies. :j
Ook meerdere ervaringen mee, dus het kan zeker wel.
En nee, staat zeker niet gelijk aan gebrek aan geld. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-16 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:15

KoudbloedKim schreef:
Toch zou ik als eigenaar een goed tehuis boven een goede prijs stellen, dus ik denk dat het vooral heel goed zoeken is, maar dat de kans zich wel voor kan doen.

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Waarom kan iemand die minder kan/wil betalen wel een goed thuis bieden en iemand die meer betaalt niet? Want daar komt het eigenlijk op neer. Ik heb er ook een boel aan de deur gehad die schaamteloos de helft van de vp bieden want "ik bied een goed thuis".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:17

chevax schreef:
[naam] schreef:

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Waarom kan iemand die minder kan/wil betalen wel een goed thuis bieden en iemand die meer betaalt niet? Want daar komt het eigenlijk op neer. Ik heb er ook een boel aan de deur gehad die schaamteloos de helft van de vp bieden want "ik bied een goed thuis".
Dat zeg ik toch helemaal niet? Dat maak je er nu zelf van.
En nee, ik zou zelf ook niet lager bieden op een paard dan de vraagprijs, maar als mij een paard aangeboden omdat diegene weet dat ik goed kan zorgen voor zo'n dier, vind ik dat juist een eer. :)

Sterker nog, als ik een geschikt paard had staan voor TS en ik kon daar afstand van nemen ( :o), zou ik dat nog doen ook. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:17

Ik ben niet onzeker wat paarden betreft, ik ben mij alleen bewust van mijn beperkingen en weet heel goed wat het aan tijd en geduld kost om een jong paard door te rijden en goed te begeleiden. Ik denk gewoon dat het gezien mijn leeftijd en ziekte niet fair zou zijn om aan een jong paard nogmaals te beginnen.

En de gun factor ben ik mij terdege van bewust. Daar ga ik dus inderdaad niet van uit, heb zoals ieder mens, overal hard voor moeten knokken.

Ik had er inderdaad geen idee van, dat een paard zonder potentie, maar wel gezond, boven de 10 jaar, toch in zo een prijsklasse ligt. Ik hoef trouwens ook geen mak lam hoor, hou juist van karakter. Bedoelde alleen maar uit te leggen dat de "sport" voor mij niet van belang is.

Ik zat zelf namelijk ook tussen de 3000 en 5000 te denken, totdat ik dus eens naar de vele advertenties ging kijken, dus vandaar mijn vraag of ik het nu zo slecht had ingeschat ?

Thanks KBK, lief gezegd van je.

Maar ik zit niet te lobbyen naar een goedkoop paard, ik wil gewoon graag weten of ik wel realistische gedachten heb en of het zinvol is om daar bv een jaar of 2 voor te gaan sparen. Moet toch iets van een doel hebben tenslotte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-16 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:20

je moet goed kijken naar het ideale paardje. het hoeft niet veel te kosten met aankoop. ik heb een advertentie gezocht geplaatst en ontmoete daar door mijn geweldige 5 jarige haflinger ruin. heeft goede afstamming. drie ruime gangen is gezond met het karakter van een ontdeugende haflinger die met een eigen wil.
maar toch hardstikke lief en fijn karakter in omgang. 2 minpuntjes was dat hij geen opvoeding heeft gehad en een lichte vorm van zomerexceem. de verkoper vroeg er 2000 voor ik vond 1500 normale prijs voor een haflinger van met zijn kunnen. de verkoper heeft de prijs er tussen in gezet dus 1750 zijn we uit gekomen. heb er een top paard aan met een geweldig lief karakter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:24

Het paard waarmee je leuk in de recreatie kunt rijden, is ook geschikt voor de basissport.
Want ook jij als bosruiter wilt immers niet op een stug paard met kreupele gangen rijden? En je gunt jezelf toch echt een leuker paard dan zo'n staker die alleen maar met zijn kop omhoog de andere kant op wil rennen?
Voor de sport niet goed genoeg is voor de recreant vaak ook niet goed genoeg.
Al kun je inderdaad nog jaren plezier hebben van een paard met een drietje, dat is wel waar.

(lolotjeh - haflingers vallen in een heel andere prijsklasse dan het paard waar TS op wil rijden. Niet vergelijkbaar)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:26

Ik heb ook wel een paar keer een paard aangeboden gekregen, voor niets. Maar dit waren wel paarden met een verleden, een mankement of hoge leeftijd. Zelf wil ik daar niet mee beginnen. Ik neem ze graag gezond en jong, ziek of oud worden ze vanzelf. En ja, bij mij blijven ze tot hun dood.

Maar TS, ik denk dat tussen de 3000 en 5000 nog wel een heel redelijk bedrag is. Moet toch wel lukken om daar wat voor te vinden? Neem gewoon de tijd, er komt vanzelf wel weer wat op je pad.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:34

Nou heel banketstaaf gezegd misschien: maar aan kneusjes kan ik ook wel komen gratis en voor niets, maar dat is nu juist het hele punt: ik heb 10 jaar met alle liefde voor 2 zieke/kapotte paarden gezorgd en had dit dolgraag nog 10 jaar gedaan, maar wel alleen voor hun 2. Alles leuk en wel maar ook ik doe geen afstand (ja naar de dood als er geen andere optie meer opzit) van een dier en dan komt er bot gezegd ook niets van sparen meer terecht want dat soort paarden kosten ook bijna altijd een godsvermogen.

En dees je hebt gelijk hoor: ieder gezond paard zal uiteindelijk een Z proef kunnen lopen, het is maar wat jij als eigenaar daar in wilt investeren .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:35

Als je zit te denken aan een ouder jachtpaard, dan zou je eens met Apple contact op kunnen nemen. Zij weet wel een beetje de weg in de UK, en dergelijke paarden vind je daar vermoedelijk best wel, terwijl er in NL toch maar weinig jachten worden gereden. In de UK heb je bovendien dat er vrij veel 'koudbloed'/zware Cob x volbloed/bloedpaard gekruist wordt voor de jacht, en dat zijn bij uitstek sterke paarden (F1-kruising) die gewichtsdrager zijn.

Alternatief is te kijken naar bv een Schwarzwalder Fuchs of Freiberger, ook goede gewichtsdragers én goede buitenrijpaarden. En die vind je dan weer eerder bij de Oosterburen (en in het geval van Freibergers bij de Zwitsers).

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:39

Thanks Ibbel! Want die F1 kruisingen waar jij het over hebt is toch eigenlijk de Irish sport horse? Zal er binnenkort eens een berichtje aan wagen bij Apple aan wat voor bedragen ik dan moet denken.

En lief dat jullie nu advertenties gaan zoeken hoor, maar het sparen moet nog beginnen zelfs. mijn emoties schieten ook nog veel te veel heen weer voor een juiste beslissing. Het ene moment denk ik idd ik haal een kneusje zodat ik wat te zorgen heb, maar weet heel goed dat ik daar mijn kansen op een rijpaard voorgoed mee verspeel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:41

Ja, Irish sport horse als het een kruising met Irish Cob is, en anders 'gewoon' jachtpaard.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:02

Ik zou dat niet gauw doen. De dressuurmatige basis van een jachtpaard uit Ierland/Engeland is heel anders dan wij gewend zijn en vergt bij een jong paard al behoorlijk wat investering.
Daarbij is niet iedere jachtruiter even zuinig op z'n paard, dus is het echt belangrijk te weten wat en bij wie je koopt.
Tel daarbij de import/reiskosten en ik denk dat je beter in NL kunt kopen.

Ibbel, Irish sport horse is ontstaan uit Irish draught x volbloed.

Ts, ik weet tzt wel een adres wat je zeker verder kan helpen, hebben ze zelf niks, weten ze wel wat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:09

Wat denk je van een trekpaard?
Groot, sterk, iets duurder in onderhoud kwa hooi, vaak goedkoper kwa krachtvoer en andere voeders.
Als je thuis de plaats hebt zou ik zeggen, koop een veulen, kun je volledig naar je hand zetten, heb je vanaf 500 euro en dan heb je gewoon een mooi en gezond dier. Binnen 3 jaar kun je er rustig mee aan het werk, en meestal is het geen probleem om ze 3 maand vakantie te geven en daarna op te stappen en weg te rijden.