Is het een trekpaard, is het een pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Is het een trekpaard, is het een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:04

Beste mensen, ik vroeg mij weer eens iets af. Er wordt mij héél erg vaak de vraag gesteld of mijn haflinger een kruising is. Meestal zeg ik nee, ze is een volbloed haflinger... maar aangezien ik haar eerste eigenaars niet ken en enkel weet dat ze in Limburg geboren is, ben ik niet zoveel verder. Ze is mijn prachtbeest en ik ben supertrots op haar, maar ik ben nu wel erg benieuwd - zien jullie een ander ras verschuilen in mijn opgeblonken palomino'tje? :P

Ze is niet ingeschreven in een stamboek!

Dit geeft mij natuurlijk een excuus om weer wat foto's te showen, dus daar ga ik! :o

Op avontuur door de eigen weide... excuseer mijn veel te relaxte zit!
Afbeelding

Geen tekort aan behendigheid!
Afbeelding

Pauzeren moet soms ook even...
Afbeelding

(Hier zie je overigens heel erg goed dat mijn heup vastzit langs rechts - ik heb scoliose en ik kan eigenlijk niet zo breed zitten. Mijn onderbeen wilt dan ook niet mee en als resultaat kantelt mijn been. Ik ga naar een osteopaat en die levert heel erg goed werk, maar sommige dingen moet ik zelf zien uit te vogelen..) Wat een schattig hoofdje!
Afbeelding

Koetsen is haar levenslust!
Afbeelding

En een kontfoto kan ik jullie natuurlijk niet weerhouden..
Afbeelding

Als klein extraatje - dit is hoe ze eruit ziet als ze op gewicht staat!
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende keer! :z

demy1911

Re: Is het een trekpaard, is het een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:19

Wat een mooi beestje! Ik denk toch dat het een volle haflinger is

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:20

Wat een plaatje <3 Ik zie een oude type haf...

Spoiler:
maar goed mijn bolle is veel groter en veel lomper _O- ik heb een Percheron, Frans trekpaard.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:25

Dankje! :D Ik ook hoor, het is een mini-trekpaard, maar ze is volgens mij ook gewoon het oude type. Het is wel heel erg grappig als ze fit is en je komt een bocht om. Eerst denk je een sportpaardje te zien, en hups, opeens transformeert ze in een tank in vooraanzicht en doet die ruiter toch wel de split. Een hilarisch effect, vooral bij kleine kindjes _O-

Rena, een Percheron! Dat vind ik ook echt machtige beesten. <3

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:33

Volgens mij is dit een volle echte oude type haflinger. Mooi paard <3

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:44

Skyefate schreef:
Dankje! :D Ik ook hoor, het is een mini-trekpaard, maar ze is volgens mij ook gewoon het oude type. Het is wel heel erg grappig als ze fit is en je komt een bocht om. Eerst denk je een sportpaardje te zien, en hups, opeens transformeert ze in een tank in vooraanzicht en doet die ruiter toch wel de split. Een hilarisch effect, vooral bij kleine kindjes _O-

Rena, een Percheron! Dat vind ik ook echt machtige beesten. <3

Machtig is het zeker als je met 900 kilo rond crosst :D kleine kindjes en brede paarden zijn altijd grappig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:46

Op de eerste foto s zie ik een te dikke haflinger :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 22:08

renatuuh schreef:
Machtig is het zeker als je met 900 kilo rond crosst :D kleine kindjes en brede paarden zijn altijd grappig

En meestal matchen ze zo goed, he! Vooral als kleine jongens haar zien galopperen hebben we bekijks. 'wooow die gaat supersnel!' zalige momentjes!

Wesco, yup! Het is een aangaande strijd met de kilo's. Ze staat niet op stal, en als je een sober ras niet op stal zet worden ze zo snel dik, he. En dan zeggen ze dat haflingers geen endurance kunnen... als fie beesten niet werken eten ze zich te pletter

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:18

Ik zie een prachtig ouderwets type haflinger. De echte Oostenrijkse, zoals ze, naar mijn mening, bedoeld zijn.

Uitstervend ras helaas.......... de haflinger van nu heeft hier niets meer van weg; groter, ieler, hoger op de benen, ranker...... ieder z'n ding, maar DIT is een Haflinger in mijn ogen. En al het andere, zijn voor mij (sorry bokkers) 'echte nepperds'.
Haflingerstamboek heeft haar eigen graf gegraven. eeuwig zonde. Had dan 2 secties gemaakt met type ouderwets en type modern.

willievdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:31

Wat een gave haflinger zeg! Die van mij lijkt er haast niks bij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:34

Een echte ouderwetse Haflinger zoals ze bedoeld zijn :) Prachtig! Persoonlijk vind ik de Haflingers van tegenwoordig er niks bij. Wees er maar trots op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:35

Wesco schreef:
Op de eerste foto s zie ik een te dikke haflinger :D

Nee hoor. Dat komt door het beeld van Haflingers wat we tegenwoordig gewend zijn. Rank en lange benen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:39

Dit is gewoon een Haflinger, maar doe alsjeblieft wat aan het gewicht want hij/zij is moddervet en dat is erg gevaarlijk. Heeft 0,0 met bouw te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:42

Ik vind er niks te dik aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:43

Zo, die is lekker breed zeg! Kan me goed voorstellen dat mensen daar een trekpaard in zien :j Maar ze stammen dan ook deels van de zware koudbloeden af dus het is niet gek dat sommige oude types nog echt zwaardere koudbloeden kenmerken hebben.
Wat er ook in zit.. het is een erg gaaf dier!

Ze is op de eerste foto's wat aan de zware kant, maar moddervet zou ik het niet noemen. Denk dat haar brede borst gewoon wat vertekent :D

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:48

ik heb een kruising, trekpaard x haflinger, die ziet er heel anders uit, kijk maar! Maar wat een mooie haflinger heb je, echt een oud type, prachtig paard

Afbeelding

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:49

Ik zie hier gewoon een oud soort haflinger - breed, sterk en heeeeel lief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:52

Een klassieke Haflinger, korte pootjes breed lijf. Dat moderne spul? nope.
Ze mag inderdaad op dieet, verder zuinig zijn, dit soort Haflingers zie je steeds minder.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:58

Mooi beestje! Ze is alleen geen palomino, maar een zweetvos :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:15

Ik zie ook een mooie ouderwetse type haflinger. Zo vind ik de haflingers toch het mooist.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:29

EmmaVZ schreef:
Mooi beestje! Ze is alleen geen palomino, maar een zweetvos :)

Dat was ik nog even vergeten te vermelden ja.

En TS: pas idd wel op met het verschil tussen 'breed en grof gebouwd' of 'vet'.
Daar zit echt een enorm verschil in.
Op de eerste paar foto's is paard idd vet, teveel vetjes.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:57

Leuk dat jullie ze zo graag zien! :D Zoals jullie zeggen - ze is zowieso te dik. Geen ontkomen aan. Spijtig genoeg heb ik heel erg veel last met de eigenaar over dit onderwerp... ik ben mede-eigenaar (doe het nooit, mensen, nooit) en betaal in feite alles, maar ik hoop haar over te kopen. Voor het volledige verhaal zal je moeten PB-en, mits je interesse hebt, voor de zekerheid voor ik mijn eigen plannen verzuip, zeg maar. :P

In het kort? Ze was zeven jaar niet ingeënt of ontwormd geweest en stond al zeven jaar alleen op haar weitje grasmaaier te spelen. :Y) De eigenaar vind dat ik niet zo mag focussen op haar gewicht en vloog bijna van woede in lichterlaaie toen hij gezien had dat ik een meetlint had gekocht om het bij te houden.

Roeien met de riemen die je hebt... en hopen dat het werkt. Het paard waarmee ze zou samen staan mits overkoop is ook veel te dik, maar die is nog erg jong en heeft zijn opleiding dus nog nodig voor ik daarop spring (geluk bij een ongeluk - ik heb zijn eigenaar ontmoet toen er in de buurt twee paarden ontsnapt waren en leer nu zijn haflinger terug op onder het zadel).

Maar om jullie verder te shockeren - Hier foto's van toen ik haar net ontmoette :=

Afbeelding
Afbeelding

Iser, prachtig paard trouwens! Wat een coole kruising <3
Laatst bijgewerkt door Kirania op 01-08-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:57

:= := Wow

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:00

:wow:
Dat beetle kapsel ook :')

Zo te zien ben je goed op weg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:35

ohw jézus! Arm ding, die kon je wegrollen! ;(
Jullie komen al van ENORM ver zo te zien. Keep up the good work; er mag zéker NOG meer af, maar tsjonge je bent op de goede weg!

Dat die nog niet HB heeft gestaan zeg....... of nouja, kan me bijna niet voorstellen dat zij niet eerder al HB is geweest.

Is ze wel eens getest op IR (Insuline Resistentie)? En heeft de hoefsmid niet eens gezegd dat zij misschien al eens HB is geweest? Hoefsmid kan dat vaak heel goed zien aan de hoeven.