vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbl_x

vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:22

hee bokkers!

ik heb geen idee of er mensen zijn die hier hetzelfde overdenken maar goed. Als ik oude topics van bijvoorbeeld 2010 lees vonden mensen vaak dat je gewoon nog op die pony paste, maar als ik nu die foto op bokt zou zetten zou ik er commentaar op krijgen waarom? Vroeger wisten ze ook al dat het niet goed is om iemand van 165 op een pony van 90 centimeter te zetten. De regel van maximaal 20% van zijn eigen gewicht op zijn rug bestond toen ook al. Ook op oude sites staat dat je te groot bent als je onder de knieën uitkomt. Zijn mensen kritischer geworden ofzo?persoonlijk vind ik dat mensen je al veelste snel te groot noemen. Tuurlijk, je zet niet iedereen op een shetlander, maar vele mensen hier vinden de max op een shetlander 150. ik vind dat iemand van 160 best op een breed gebouwde pony van 110 kan als diegene onder de 20% regel valt, niet voorbij de knieën komt en de pony er geen moeite mee heeft waarom niet? Vele pony's zijn gefokt als rij pony's dus hoezo is het dan erg als je 1 cm onder de buik uitkomt? Hoe denken jullie hierover? Als je merkt dat je pony er last van heeft, je zonder zadel voorbij de knieën komt, je buiten de 20% regel valt, je boven lijf echt veelste groot is of als je pony andere medische redenen heeft waardoor er niet veel op zijn rug kan vind ik dat een heel ander verhaal.

Dit is geen haat op mensen en ik hoop ook niet dat mensen hier haat op gaan krijgen. Dit is alleen mijn mening en ik ben benieuwd hoe andere hierover denken.

Chocopasta

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:01

Wat is ergens haat op gaan krijgen??

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:03

Chocopasta schreef:
Wat is ergens haat op gaan krijgen??

mensen die het belachelijk vinden dat ik vind dat iemand van 160 nog op een stevig gebouwde shet van 1,10 past bijvoorbeeld :o

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:04

Ik denk dat men er tegenwoordig inderdaad kritischer op kijkt, misschien is de kennis toch groter geworden en wordt er steeds meer gekeken naar de gevolgen die het kan hebben.

En daarbuiten, bokt groeit ook mee met de tijd, die wordt ook steeds wat (véél) kritischer :+

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:10

Misschien doordat er inmiddels al meer gebeurd is via social media,
Denken mensen soms dat het nog wel past, maar zeggen snel van niet omdat ze bang zijn dan een uitbrander te krijgen van de anderen die er een andere mening over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:12

Omdat men gelukkig steeds meer naar het welzijn van dieren gaat kijken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:15

Sorry maar 160 op een grote shet is gewoon te groot. Hoe je het ook draait of keert: je brengt het dier uit balans.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:15

[***] schreef:

Ik denk ook dat het (mede) daardoor komt.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:17

maximuss schreef:
Sorry maar 160 op een grote shet is gewoon te groot. Hoe je het ook draait of keert: je brengt het dier uit balans.

Hier ben ik het wel mee eens. Ts, je vraagt al van tevoren om niet te haten hierop, dus waarschijnlijk weet je zelf ook al dat dit niet helemaal goed is. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:23

[***] schreef:

Dit inderdaad. En gelukkig ontwikkeld de wereld zich. Ik kan het alleen maar toejuichen. En natuurlijk slaat het ook wel eens door de andere kant op. Het is een blijvend leerproces met steeds nieuwe inzichten. Bewustwording is in elk geval een goed teken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:28

maximuss schreef:

Daarbij lijkt dit topic alleen maar gestart om toestemming te vragen tóch op die shet te mogen rijden, ondanks de 1.60 lengte... ;)

Maar vroeger had je ook al te grote meiden die op shetjes gingen zitten... wat dat betreft is er niet zo héél veel veranderd met nu.

Dat er soms mensen op bokt zitten die het wel mee vonden vallen, kan met verschillende zaken te maken hebben, bijvoorbeeld dat het éénmalig is, door iemand die wel heel erg licht is en die niet draaft maar stapt.
Helaas zijn er dan mensen die dat begrijpen als: "hoi, iemand heeft gezegd dat het niet erg is dus ik kan gewoon op mijn shet (of de shet van de buren) rijden."

En sommige Bokkers, die hier al langer zitten, kennen dat effect en willen dat niet op hun geweten hebben, en verbieden het tegenwoordig gewoon meteen maar. En ze hebben gelijk: zo'n shet mist het echt niet als er iemand van 1:60 niet meer op zijn rug kruipt. /3

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:32

Ik vind persoonlijk dat een lang iemand qua gewicht misschien nog wel op een pony kan, maar het ziet er gewoon belachelijk uit.

Misschien is het algehele plaatje gewoon belangrijker geworden tegenwoordig? Het kán misschien wel, maar het ziet er dan niet meer eenvoudig en in balans uit.
Net een volwassene op een kinderfietsje, als je snapt wat ik bedoel. :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:44

Wat mij ook vaak opvalt als ik foto's tegen kom van: past dit wel? De ruiter in kwestie de beugels zo kort heeft gemaakt dat inderdaad de benen niet te laag komen, maar ik betwijfel dat dat nou de oplossing is. Dus daarom zou een foto waarbij idd de ruiter niet onder de knieën komt, wel de reactie past niet kunnen krijgen.

En ik ben het zeker eens met Linda dat nu beter gekeken wordt naar dierenwelzijn. Ik denk dat vroeger men vaak zat dacht: ach, die pony moet ook zn eten verdienen. Of misschien was er toen ook iets minder kennis van wat de gevolgen zijn voor de pony. Niet omdat men te dom was toen, maar gewoon omdat niemand ooit bedacht had het te controleren.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:46

Zoolgangster schreef:
maximuss schreef:

Daarbij lijkt dit topic alleen maar gestart om toestemming te vragen tóch op die shet te mogen rijden, ondanks de 1.60 lengte... ;)

Maar vroeger had je ook al te grote meiden die op shetjes gingen zitten... wat dat betreft is er niet zo héél veel veranderd met nu.

Dat er soms mensen op bokt zitten die het wel mee vonden vallen, kan met verschillende zaken te maken hebben, bijvoorbeeld dat het éénmalig is, door iemand die wel heel erg licht is en die niet draaft maar stapt.
Helaas zijn er dan mensen die dat begrijpen als: "hoi, iemand heeft gezegd dat het niet erg is dus ik kan gewoon op mijn shet (of de shet van de buren) rijden."

En sommige Bokkers, die hier al langer zitten, kennen dat effect en willen dat niet op hun geweten hebben, en verbieden het tegenwoordig gewoon meteen maar. En ze hebben gelijk: zo'n shet mist het echt niet als er iemand van 1:60 niet meer op zijn rug kruipt. /3

ik ben langer dan 1,60 en mijn shet is kleiner dan 1,10, dus dat van toestemming vragen om te rijden op een shetlander klopt niet. ik rij niet op mijn shetlander, er zijn genoeg leuke andere dingen om te doen.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:50

AlphaDaemon schreef:
Wat mij ook vaak opvalt als ik foto's tegen kom van: past dit wel? De ruiter in kwestie de beugels zo kort heeft gemaakt dat inderdaad de benen niet te laag komen, maar ik betwijfel dat dat nou de oplossing is. Dus daarom zou een foto waarbij idd de ruiter niet onder de knieën komt, wel de reactie past niet kunnen krijgen.

En ik ben het zeker eens met Linda dat nu beter gekeken wordt naar dierenwelzijn. Ik denk dat vroeger men vaak zat dacht: ach, die pony moet ook zn eten verdienen. Of misschien was er toen ook iets minder kennis van wat de gevolgen zijn voor de pony. Niet omdat men te dom was toen, maar gewoon omdat niemand ooit bedacht had het te controleren.

dat is waar! ik zie nu inderdaad vaak mensen hun beugels heel kort doen zodat ze niet te groot lijken. Persoonlijk denk ik dat dat alleen maar vervelender is voor je pony, als je je beugels korter hebt ga je veder naar achter zitten dat lijkt me niet zo fijn voor je pony.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:59

Mooi dat je niet op je shet rijdt, er zijn af en toe wel mensen geweest die op pony's bleven rijden, terwijl ze uit die pony gegroeid waren, en dan gingen vragen: "Ben ik te groot voor mijn pony?" :D

Ik moet zeggen dat het minder vaak voor lijkt te komen, misschien krijgt het niet te groot mogen zijn voor je pony ook meer aandacht in allerlei tijdschriften, op les en op internet.
Ook de al eerder genoemde aandacht voor dierenwelzijn (plus nieuwe inzichten) zal meespelen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:03

(Ik krijg sowieso haat hierop maar oke :+ )
Ik rijd zelf ook nog op een shet van 1.10 terwijl ik zelf 1.64 ben.
Ik vind dat het nog net kan ik ben niet zwaar (42kg) en hij is een 'beetje' dik :j

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:08

Als je weet dat je haat krijgt, waarom vertel je dat dan?

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:13

ik ben na mijn 18 de ook op mijn pony blijven rijden, maar dat was een pony van 1 55 cm hoog en zeer stevig. En ik woog toen 48 kg.... Ik vind dat wel wat anders dan op een shetje kruipen. Volgens mij is er niet veel veranderd ten opzichte van vroeger. Veel kinderen worden wel steeds langer en zwaarder tegenwoordig dus ja dan zie je daarin misschien een verschil van verstandige paardenliefhebbers die niet op te kleine dieren kruipen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:16

Het idee dat het grootste probleem het gewicht is, is verkeerd... Een kleine ruiter van 42 kilo is gewoon qua balans veel beter en gemakkelijker te dragen door een lastdier. 1m60 en 42 kilo is veel instabieler maw het kost voor de pony veel meer moeite om zich "recht" te houden dan met een ruiter van hetzelfde gewicht maar 20cm kleiner.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:17

Sorry meid, ik heb een stevig gebouwde shetlander en ik ben zelf 157cm en dun maar daar pas ik toch echt niet meer op.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:19

Zoolgangster schreef:
Mooi dat je niet op je shet rijdt, er zijn af en toe wel mensen geweest die op pony's bleven rijden, terwijl ze uit die pony gegroeid waren, en dan gingen vragen: "Ben ik te groot voor mijn pony?" :D

Ik moet zeggen dat het minder vaak voor lijkt te komen, misschien krijgt het niet te groot mogen zijn voor je pony ook meer aandacht in allerlei tijdschriften, op les en op internet.
Ook de al eerder genoemde aandacht voor dierenwelzijn (plus nieuwe inzichten) zal meespelen.

inderdaad! ik snap nooit zo goed waarom mensen door blijven rijden.
er zijn genoeg andere leuke dingen en als je het echt zo erg vind zoek een andere pony!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:25

Mensen zijn inderdaad kritischer geworden, en over je voorbeeld 1,60m op een shet van 1,10m.
Ik heb 3 jaar geleden een bijrijdpony gehad, een Shet, brede merrie van 1,12m.
Ik ben 1,60m en weeg ongeveer 45kg.
Het plaatje was nog perfect ook _O-
Het begon als grapje van, "zal ik eens mn been erover leggen, om te zien of ik te groot ben?"
Kreeg een voetje en toen ik zat waren we verbaasd dat t zo goed pastte, toen ben ik dr 2x per week gaan rijden. Superleuk! :D
Later heeft ze een leuk kindje als bijrijdster gekregen, waar ze lekker mee in de bixie gaat nu :)

Nu pas ik echt niet op de gemiddelde pony van rond de 1,10m en ik zal er ook echt niet over nadenken om op een A-Welsh van dat formaat te duiken. Maar in dit geval, kon ik prima op de shet :)
(nogmaals, hadden we niet verwacht :') )

Dus er zijn altijd uitzonderingen, maar dat komt gewoon niet zo vaak voor.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:27

Caaatje schreef:
Sorry meid, ik heb een stevig gebouwde shetlander en ik ben zelf 157cm en dun maar daar pas ik toch echt niet meer op.

Dit.

Ik ben 1,67m en weeg iets van 60 kg. Ik zit al jaren niet meer op mijn shet. Gewoon sneu, genoeg andere leuke dingen te doen toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:27

Vroeger werd er ook genoeg over geklaagd als je te groot was voor je pony. Is dus helemaal niet iets van deze tijd met alle social media en internetforums.