Prijzen paddock paradise

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Prijzen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:09

Ik zie ze steeds meer, en het manier van werken staat mij ook heel erg aan.
Ja, er zit veel werk in. Maar uit eindelijk, wel veel eer van je werk.

Nu zie ik om me heen nog niet heel veel van dit soort projecten, al heb ik het idee dat ze wel groeien.

Hier in deze omgeving zijn stallen, met overdag weidegang (5-8 uur per dag) met een buitenbak (verlicht of onverlicht) rustig tegen de 175 euro aan. (niet gesproken over sanitaire voorziening.)

Met een binnenbak tussen de 185 en de 225 euro.

Heeeeel af en toe, áls je geluk hebt, kom je er een tegen van 150 euro, maar dezen zijn uitstervend (allemaal naar de 165 euro toe.)

Manege's zitten hier tegen de 300 aan, stalling all in. En enkel weidegang, met gebruik van faciliteiten 150 euro. (Alleen gras en winter hooi. Geen schuilmogelijkheden)

Maar als ik aan een paddock paradise denk, denk ik aan tracks, met slowfeeders met hooi/voordroog.
Denk ik aan schuimogelijkheid. En mogelijk een buitenbak.

Wat zijn eigenlijk de gemiddelde prijzen van paddock paradises.
Op marktplaats, de goedkoopste wat ik gezien heb, is 165 euro en het duurste was 250 euro (geen binnenbak, wel krachtvoer)

En wat zijn nou geschikte afmetingen (qua hectaren) en met hoeveelheid paarden?
En met welke faciliteiten nou met de geschikte prijs?

Daarnaast, wie er toevallig zo iets heeft?
Doen jullie dit wit, of zwart? En als het wit is, heb je het ook als een bedrijf verzekerd?
Of vind je dat niet nodig? Waarom wel? Waarom niet?

Brand maar los.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:19

Wat wil je gaan doen met de antwoorden op deze vragen?
Oftewel, wat is je doel?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:48

ED -> PP

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 07:41

marionblo schreef:
Wat wil je gaan doen met de antwoorden op deze vragen?
Oftewel, wat is je doel?

Inzicht krijgen. Puur uit intresse.
Maar ook... hoe en waarom je dit begonnen bent.

Een eigen bedrijf zal altijd n fantasie blijven. Maar de intresse is hoog.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:50

Ik weet niet in welk deel van NL je zit maar hier (Randstad) zijn die prijzen niet erg reeel.
Een pp voor € 250,- zou mooi zijn maar juist omdat er meer werk aan zit (als het all- in is) is het duurder.
Toch vaak iets meer onderhoud aan PP ja voor de paarden super en helaas hier bijna niet te vinden.
Ik sta op een relatief kleine stal met alleen buitenbak en betaal in de winder € 250,- en de zomer € 200,- winter hele dag paddock met hooi in slowfeeder en zomer 24/7 op het land.
Een stal waar ik les heb is all-in met binnen en buitenbak € 375,- en dan beperkt weidegang en winter paar uurtjes paddock.

RianneH

Re: Prijzen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 07:59

Ik vraag me af of het werkelijk meer tijd kost, of dat je je tijd anders moet verdelen. Ik denk eigenlijk dat laatste. Er vanuit gaande dat beide stallen incl zijn zul je moeten:

- mesten: Stalling is een box mesten, kleine oppervlakte, mest dicht bij elkaar, box wel eerder vies dus vaker leeg. PP: mest meer verspreid,dus over een groter oppervlakte, groepsstal dus maar één grote box die eens in de zoveel tijd leeg moet (machinaal..?)
- onderhoud: gelijk in beide stallen, PP geen gangpad om te vegen :P
- paddock: beide stallen onderhoud aan
- binnen/buiten zetten: gaat een hoop tijd zitten in het buiten zetten van groepen, zeker wanneer dit veilig en aan de hand gebeurd. Bij een PP moet er hooguit een draadje open gezet worden.
- voeren: ruwvoer voor alle paarden kan in één keer gegeven worden, ipv een gehele gang box voor box.

Wel een interessante kwestie. Ik denk dat je qua oppervlakte met een PP meer kwijt ben dan met een gang van 3x3 boxen, dus kan je minder paarden houden, dus wordt het iets duurder. Vaak zie je ook meer ruwvoer gegeven worden.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:07

Stal met binnenbak tussen de 185 en 225, waar mag ik tekenen.... bij mij in de regio beginnen die bij 300 en dan moet je nog zelf mesten.
vanwege blessure leed staat mijn paard nu in een pp in brabant. Ik betaal daar 245. Er is wel een bak, maar daar ligt geen speciale bodem in. Paarden worden elke ochtend individueel nog voorzien van krachtvoer en zodoende gelijk gecheckt of wonden. De paarden die het nodig hebben worden smiddags nog een keer extra bijgevoerd met bv een slobber. Ze hebben de hele dag onbeperkt toegang tot eten.
Bij deze pp zijn de tracks trouwens echt heel groot, dus weinig prutsmuts omdat ze elkaar goed kunnen ontlopen. Want dat vind ik wel een valkuil van de meeste pp's veel te veel paarden op een te kleine oppervlak.
En als je het goed wil doen is het echt enorm veel werk, onze stalhouder is zo ongeveer nonstop bezig. Maar ik sta nu wel echt op zo een gouden plek dat het me de reis vanuit rotterdam wel waard is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:21

knuffeldier schreef:
Stal met binnenbak tussen de 185 en 225, waar mag ik tekenen.... bij mij in de regio beginnen die bij 300 en dan moet je nog zelf mesten.
vanwege blessure leed staat mijn paard nu in een pp in brabant. Ik betaal daar 245. Er is wel een bak, maar daar ligt geen speciale bodem in. Paarden worden elke ochtend individueel nog voorzien van krachtvoer en zodoende gelijk gecheckt of wonden. De paarden die het nodig hebben worden smiddags nog een keer extra bijgevoerd met bv een slobber. Ze hebben de hele dag onbeperkt toegang tot eten.
Bij deze pp zijn de tracks trouwens echt heel groot, dus weinig prutsmuts omdat ze elkaar goed kunnen ontlopen. Want dat vind ik wel een valkuil van de meeste pp's veel te veel paarden op een te kleine oppervlak.
En als je het goed wil doen is het echt enorm veel werk, onze stalhouder is zo ongeveer nonstop bezig. Maar ik sta nu wel echt op zo een gouden plek dat het me de reis vanuit rotterdam wel waard is.

Het is er wel hoor voor die prijs :j
ik sta in Heemskerk (onder de rook van Amsterdam) tegen het bos/duin/strand aan. Binnen/buitenbak, prachtige stallen. Zomers 140 euro en winters 215. Excl. krachtvoer.
Maar een PP in onze buurt betaal je geloof ik 280 euro.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:36

Pp hier zou tussen de 100 en 150 moeten zitten om belangstelling te krijgen. Dat is dan icm buitenbak.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:45

Prijzen zijn ook afhankelijk welke regio je zit. Ik ken een pp waar ze 325,- pm vragen. Dat is zonder krachtvoer. Wel een bak en andere vormen om je paard te trainen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:08

TS waar woon jij?

ik sta particulier een zware bak waar mijn paard niet in kan rijden vanwege artrose
wel weidegang in de zomer van 08.00 tot 19.00 u en straks tot het donker word
in de winter een paddock met slowfeeder van 08.00 tot 15.00u
heel goed hooi [ uit Frankrijk ] stro
All-in 245 p/m
een westernstal iets verderop met buiten en binnenbak is 355 euro

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:35

Hier PP met binnenpiste 20x50 all in voor 250. Gouden plek! Heb er 35 km enkele reis graag voor over...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:25

Omg. Noord nederland en landelijk.

Wat n prijsverschillen.
En de duurderen zijn dat ook kvk geschreven bedrijven?
Zonder kvk namelijk geen BVA (bedrijfs verzekering)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:28

Hier in Zeeuws Vlaanderen kvk ingeschreven, ook echt de enige die PP doet.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:46

Hier in het noorden zit je voor een PP tussen de 80 en 150euro.
Gewone pensionstal ligt tussen de 80 en 200euro er zijn dan stallen zowel met als zonder binnenbak binnen deze catogorie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:53

RianneH schreef:
- voeren: ruwvoer voor alle paarden kan in één keer gegeven worden, ipv een gehele gang box voor box.

Het idee achter paddock paradise is dat er juist op véél plaatsten kleine hoeveelheden hooi wordt aangeboden. Dus dat je in de praktijk meer hooinetten hebt dan dat er paarden lopen. Ik doe ongeveer 10 minuten over 6 hooinetten ophalen, vullen en weer ophangen maar dat is maar voor 2 paardjes. Als je elke dag meer dan 20 netten af moet ben je daar wel even zoet mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:11

Wij hebben gezocht naar een pp door heel Nederland. We kwamen prijzen tegen van 150 tot 350. Noorden en Zuiden vaak iets goedkoper.
Maar op de kleinschalige stallen worden diensten verdeelt. Of je kan korting krijgen als je een dienst wil doen.

Er zit veel verschil in wat men aanbiedt. Een aantal zijn niet meer dan een schuilstal met paddock en pad en her en der hooi. Dat is al een verbetering, maar nog geen echte pp.

Ook is er veel verschil in de hoeveelheid paarden op welke ruimte. Degene die nette zandpaden hebben, kunnen dit hele jaar open zetten. Maar ook veel die met regen last hebben van blubber en dan de hele kudde op enkel de paddock met schuilstal houden.

Bij verschillende pp's wordt verwacht dat je bitloos, boomloos en zonder sporen en zweep rijdt. Ook zijn dekens en ijzers niet gewenst. Laatste is op zich te begrijpen in de groepen.
Het rijden vind ik jammer. Een aantal hebben geen fatsoenlijke bak en kun je alleen een grondwerkje doen als de bak oke is, maar de bodem is vaak dramatisch.

We zijn pp's tegengekomen met slechte bedrading en giftige heggen langs de paden.

Te kleine schuilstallen voor het aantal paarden zie je ook veel.

Hoeveel werk ligt aan de situatie. Ik vind de track mesten echt makkelijker, dan 10 stallen als je bijv 10 paarden hebt staan. Wij zelf hebben geen pp, maar nemen op de heenweg hooi mee in de kruiwagen en gaan op terugweg mesten. Die van ons staan nu 12-14 uur buiten en dan moet je ook en de paddocks en de stallen mesten. pp's claimen meer werk eraan te hebben, maar je moet ook door de hele wei en of paddock lopen om te mesten als ze slechts enkele uren erop staan. Een simpele oplossing zoals een bakje achter een quad kan werk enorm verlichten.

Hoe meer ruimte en paarden, hoe meer werk, maar dat is overal zo. 20 stallen is ook meer dan 5 bijv. En dan moet je ook netten of hooibakken vullen, water controleren etc. Ben je berdijfsmatig bezig, is het ook meer inkomsten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:43

Een track uitmesten vind ik veel makkelijker en sneller gaan dan een weiland.

Van die plekken waar je geacht wordt mee te doen met bitloos, dekenloos enzo en waar je aan NH moet doen... snap ik nog steeds niet.

Een goede paddock paradise is voor mij: track met genoeg schuilgelegenheid tegen regen, wind, zon en vliegen, liefst met verschillende ondergronden, sociale paarden. onbeperkt GOED hooi en geen bakken met roosters. Dingetjes als een heuvel en een vijver zijn hartstikke mooi maar helaas niet in elke gemeente realiseerbaar.

Eigenlijk zou er een soort puntensysteem moeten bestaan voor paddock paradise, zoals de FNRS ook heeft voor maneges. Waar je dan per onderdeel punten krijgt en het eindtotaal wat zegt over wat je er mag verwachten. En waar je als pensionklant ook per onderdeel wat je belangrijk vindt kunt kijken of het wat voor je is. Een vijver en grindbak zijn voor mij oneindig minder belangrijk dan goede kwaliteit hooi, bij voorbeeld.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:47

Wauw superpony. Wat n duidelijk bericht!!
Wat vreemd eigenlijk dat stalhouders... euhm nouja pp houders eissen gaan stellen qua harnachement.
Persoonlijk ben ik vóór wat ieder past opzich. Lijkt me erg vervelend maar aan de andere kant wél selectief natuurlijk.

Wat leuk dat jin je bevinding hierin deelt

En ook dank koper.... echt super fijn jullie visie en kijk

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:57

Wij hebben een paardenpension waar 25 paarden 24/7 buiten leven. We hebben ze in 2 kuddes verdeeld staan. We hebben niet echt een pp omdat we geen rondlopende tracks hebben, het zijn meer zandpaddocks die aan elkaar gekoppeld zijn door doorgangen en paden. de ene kudde heeft 2700 m2 en de andere 2000 m2 leefgebied. Ook hebben we hoogteverschillen, schuilstallen en bieden we weidegang aan voor een paar uur per dag. We noemen het een bewegingspension.
We voeren alleen ruwvoer; beperkt voordroog uit netten. 's Zomers alleen in de ochtend, en 's winters in de ochtend en avond een portie. Voor tussendoor hebben ze stro en 's zomers gaan ze 's avonds op het land. (We hebben bijna 2 ha) We voeren beperkt omdat de ervaring ons leerde dat veel paarden/pony's hier bij onbeperkt voeren ongezond dik worden.
's Winters splits ik de kuddes in tweeën omdat er een groep is die toe kan met een gemiddelde portie hooi, en een groep die veel hooi nodig heeft om op gewicht te blijven.
Ik vul 1 net hooi per 2 paarden, plus nog 1 of 2 extra om te zorgen dat ook de ranglageren aan bod komen. Voor het stro heb ik minder netten.
Krachtvoer voeren we alleen tegen extra betaling.
We mesten de zandpaddocks 4-5 keer per dag, en de wei om de dag. We hebben electrische kruiwagens van 120 l.

Het werk dat er aan vast zit:
*'s Zomers ben ik in mijn eentje over de hele dag 4,5 u mest aan het ruimen. De wei ligt wat verder weg, is ook meer loop en zoek werk, kost meer tijd, en het is ook zwaarder om met een volle kruiwagen terug naar de mesthoop te lopen. 's Avonds vul ik de netten voor een hele dag, 18 stuks, dat is een half uur. Bij het voeren 's morgens moet ik 18 netten vastleggen, verspreid over de ruimtes, dat kost een half uur. De paarden om 18.00 u op de wei zetten kost 20 minuten; ik zet eerst een paar paarden apart die niet op de wei gaan ivm eczeem, te dik worden etc. Dan doe ik de draden open voor de ene kudde, draden verplaatsen en dan kan de andere kudde er heen lopen.
's Avonds om 21.00 u halen we ze van de wei, dat kan niet in mijn eentje want we drijven ze terug, en ze krijgen nog wat stro, dat kost 30 minuten.
Dan nog wat extra klusjes tussendoor zoals paarden extra op het gras zetten, krachtvoer/medicijnen geven, eerder van het land halen. Samen een uurtje.
In totaal dus bijna 8 uur. Gelukkig doe ik niet alles alleen, maar helpen mijn man en dochters mee.
*'s Winters krijgen ze meer ruwvoer, waardoor ze meer mesten, dus meer werk. Ze gaan niet op de wei, dus meer netten vullen, zo'n 35-40 stuks per dag.
Dan ben ik 's morgens 3 uur bezig met uitmesten en voeren, en 's avonds 3 uur met uitmesten, vullen van de netten, kuddes splitsen en voeren. Tussendoor nog een paar keer uitmesten; 2,5 uur. En ook de extra klusjes die nu ongeveer een half uur duren.

Daarbij heb je dan nog de reparaties, onderhoud van de paddocks, maaien, onkruid spuiten, hooi, stro, mestafvoer regelen, contact met klanten onderhouden, klanten werven, facturen maken, nieuwe paarden in de kuddes introduceren. En ik ben vast nog het één en ander vergeten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:01

Klinkt heel gaaf.

Dus door paden kunnen ze van paddock naar paddock.
Is eigenlijk ook nog niet zo gek.
En qua tijd... best wat. Maarja 25 paarden zijn ook wel n beetje natuurlijk hahaha.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:22

Hier rondom Dordrecht betaal je voor een stal met enkel buitenbak, zelf mesten en zelf buitenzetten (zomers worden ze buiten gezet) al 225-300 euro.
Stal met binnenbak, zelf mesten, incl voeren en incl krachtvoer. Ben je minimaal 280 kwijt oplopend naar 450 all incl stalling.
Ik vind het bizar hoeveel.

Er zijn ook nog een aantal boeren stalletjes waar je goedkoper staat. Ik sta voor 24/7 buiten (verharding/paddock/schuilstal en zomer weide), incl hooi/stro, zelf mesten, zelf voeren en exl krachtvoer voor 170,- we hebben een kleine bak die ook als paddock gebruikt wordt (19*35)

Er zijn weinig pp in de buurt, degene die ik ken hebben geen binnenbak en zitten de prijzen hetzelfde als met enkel een buitenvak 225-300.
Hier wordt dan hooi gevoerd, mesten op toerbeurt en zelf brok voeren.
Degene waar ik gestaan heb had een klein bakje, deze liep schuin af niet echt fijn rijden met een 4 jarig paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:39

marionblo, heel veel dingen die je noemt heb je ook als paarden op stal staan. Maar dan moet je ze naar buiten en binnen zetten. Stallen mesten kost ook tijd en geeft meer afval.

Als ze x aantal uren buiten staan, moet daar ook gemest.

Ook moet er diverse keren op stal gevoerd, als je het goed doet qua voeren.

Onderhoud en dingen regelen etc heb je altijd, dus is niet extra ten opzichte van paarden op stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:29

marionblo schreef:
We voeren beperkt omdat de ervaring ons leerde dat veel paarden/pony's hier bij onbeperkt voeren ongezond dik worden.

Dan heb je verkeerd ruwvoer en/of bewegen de paarden te weinig. Paarden worden niet dik van te veel ruwvoer. Ze worden dik van te rijk ruwvoer.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:28

superpony schreef:
marionblo, heel veel dingen die je noemt heb je ook als paarden op stal staan. Maar dan moet je ze naar buiten en binnen zetten. Stallen mesten kost ook tijd en geeft meer afval.

Als ze x aantal uren buiten staan, moet daar ook gemest.

Ook moet er diverse keren op stal gevoerd, als je het goed doet qua voeren.

Onderhoud en dingen regelen etc heb je altijd, dus is niet extra ten opzichte van paarden op stal.

Ik vertel alleen maar hoe wij het doen en hoeveel tijd dat kost. Ik vergelijk niet met stallingen waar de paarden ook op stal staan.
Ik weet alleen wel dat veel mensen zich verkijken op de hoeveelheid werk die eraan vast zit.