Paard terug na verkoop - weigert nu volledig mee te werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DustJun

Paard terug na verkoop - weigert nu volledig mee te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:05

Ik zit in een ingewikkelde situatie en heb geen idee hoe vooruit te gaan, noch wat er aan de hand is, dus dacht ik eens hier te horen...

Voorafgaande situatieschets:

Na zowat een jaar twijfelen heb ik enkele maanden geleden toch besloten mijn paard te verkopen. Hij heeft een allergie, en kan wel wat hevig uit de hoek komen, maar op gedragsvlak was hij de afgelopen maanden een droom geworden bij het grondwerk (ik kan een tijdje niet meer rijden). Wegens zijn allergie was ik bereid hem aan een hele lage prijs weg te doen, maar natuurlijk was ik erg op mijn hoede voor handelaars etc. en heeft het heel lang geduurd voor ik een koper vond waar ik zelf een goed gevoel bij had. Bovendien mocht zijn vriendje zelfs ook mee, die werd gekocht door de eigenaar van de stal waar het meisje dat hem zou kopen hem zou zetten. Ideaal dus, samen op weg naar een goede thuis.

Nu, hun DA kon voor de verkoopskeuring pas na 2 weken komen. Voor mij geen probleem, maar koper was enorm verliefd en kon absoluut niet wachten, dus wou hem eerder meenemen en op haar eigen stal laten keuren. Gezien het een goede thuis was, zag ik er geen graten in.

Ter info: DA die ze hebben is ook tandarts.
Verkoopskeuring vond plaats, en de volgende dag (pas!) krijg ik de info dat hij enkele diastasen heeft in zijn achterste tanden en dat ze hem meteen onder verdoving hebben gezet en één en andere medische procedures op hem hebben uitgevoerd en vullingen hebben gestoken etc.
Keuring was eigenlijk 100% in orde, maar gezien de DA dus ook een tandarts was, zijn ze een stapje verder gegaan om achterste tanden ook goed te controleren, hebben ze dit ontdekt, en dus meteen besloten dit alles te doen.

Koper laat 4 dagen na DA langs is geweest weten dat ze hem toch niet wil kopen, wegens het extra ontdekte probleem: de diastasen. Op de koop toe laat ze meteen weten dat ik ook een rekening van 250 euro aan tandartskosten moet betalen.
Ik heb er begrip voor dat zij hem niet wou kopen natuurlijk, maar ik vond het niet zo fijn dat ze me pas zo laat geïnformeerd hadden van dit probleem en dat ze zonder toestemming deze medische procedures lieten uitvoeren én dat ze mij voor de kosten willen laten opdraaien. Het is niet mijn DA, noch was ik aanwezig, noch werd ik gevraagd om toestemming, en mogelijk had ik voor een andere behandeling gekozen, dus mijn recht als eigenaar om te beslissen hoe ik zijn gezondheidsprobleem wil aanpakken was mij ontnomen.

Ik nam hem sowieso terug natuurlijk, maar na voorzichtig aan te kaarten wat ik vond van de tandartsprocedures en kosten, en voorstelde om de kosten te delen aangezien ik niet eens betrokken was hierbij en zelf een andere weg/behandeling kon gekozen hebben, heeft koper een enorme scène gemaakt.
Nu, ik wou mijn paard zo snel mogelijk terug om samen zijn 'nieuwe' problemen te bekijken, en ik wil alleen het beste voor hem, dus heb ik uiteindelijk maar toegegeven en niet moeilijk meer gedaan. Koper heeft wel nog enorme verwijten geslingerd en bleek allesbehalve het vriendelijke meisje te zijn dat ze voordien was.

Nu is hij sinds 1 week geleden terug, in véél slechtere staat dan hij vertrokken is én weigert hij nog 1 poot te verzetten als ik hem probeer te longeren. Het enige wat ik van hem gedaan krijg, is dat hij mij volgt.
Voor hij vertrok kon ik hem echt àlles op de cirkel laten doen, zonder longe, zweep of dergelijke, puur en alleen op stem en lichaamstaal.
Nu wil hij dus ABSOLUUT niet gelongeerd worden, ook niet aan de longe of dergelijke en is hij zelfs licht agressief als ik hem even blijf vragen in een cirkel te lopen. Geen enkele van al mijn commando's die ik hem vroeger heb aangeleerd werken nog. Er is absoluut niets meer mee aan te vangen momenteel. Ik blijf proberen hem op de cirkel te laten lopen, maar hij blijft naar me toe komen en weigeren op de cirkel te stappen/draven.
(ter info: hij deed het vroeger ook heel goed als je na bv 3-4weken niet werken terug ging werken, dus het stilstaan was het probleem zeker niet. bovendien was de koper op haar manier al begonnen met wat grondwerk daar ook)

Het lijkt zelfs alsof hij gefrustreerd is en géén idee heeft wat ik van hem vraag, wat me een compleet raadsel is, hoe kan hij op 3 weken tijd plots alles vergeten zijn?

Zijn er nog mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben (paard na enkele weken afwezigheid volledig weigerachtig om nog mee te werken) of misschien heeft iemand tips hoe ik hem stilaan terug aan het longeren kan krijgen?

neocoon

Re: Paard terug na verkoop - weigert nu volledig mee te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:09

"onder verdoving".......maar ook MET pijnstiller?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:10

Moet hij perse nu aan het werk dan? Er is zoveel gebeurt voor dat paard de afgelopen tijd, waarom zet je hem niet een paar weken op de wei om bij te komen, en kijk daarna nog eens hoe het er voor staat. 2x zo'n verhuizing en een flinke behandeling is niet niks.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:12

ik zou even je eigen dierenarts een keuring laten doen, wellicht is er daar wat gebeurd.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:13

"Aan het werk", een beetje longeren is toch niet zo zwaar? Een paar weken in de wei is echt onzin, als er daadwerkelijk iets mis is gegaan, moet je daar zo snel mogelijk achter zien te komen en niet pas na weken in de wei.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:17

Heb jij die dierenarts ook nog gesproken?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:17

Heb je hun dierenarts ook gesproken? Ik zou toch ook zijn bevindingen zelf willen horen. Om vervolgens mogelijk het paard nogmaals door je eigen da te laten keuren.

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:18

Zie je echt helemaal geen progressie en 'bevriest' hij als je iets aan hem wilt vragen? Bevriezen kan namelijk voortkomen uit stress. Misschien is het voor jouw paard allemaal even teveel geweest en heeft hij nu last van stress.

Daarnaast meen ik me een verhaal te herinneren van iemand die hetzelfde probleem had, maar die een onderdeel in haar vaste routine had gewijzigd. Hier kreeg haar paard ook stress van en weigerde toen te longeren.

Ik heb er verder geen verstand van, maar wilde je dit toch even meegeven.

Succes en ik hoop dat andere bokkers je wel kunnen helpen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:26

:( Had je hem meegegeven zonder je geld te krijgen? En zonder enig contract? Had ze het paspoort al? Dit is het zoveelste geval van narigheid bij paardenkoop helaas.Wel goed van je dat je hem hebt teruggenomen,anders werd het paard de dupe.

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 18:27

Met pijnstiller ook, natuurlijk, ja, maar het was wel een ingrijpende behandeling, dus daar bleef hij zeker nog even wat van voelen. (nu donderdag is de behandeling 2 weken geleden, en hij is intussen een week terug)

Hij staat sowieso 24/7 op de wei, maar nu is hij wel alleen aangezien zijn vriendje wel daar is gebleven :-(.
Eerst moet ik bekijken hoe we verder gaan, zelf waarschijnlijk ook nog eens tandarts laten komen voor een tweede opinie binnen een paar weken als hij wat gerust heeft, en dan zien we wel of ik terug zoals gepland een thuisje ga zoeken, of er misschien een shet ter gezelschap bij zet of ...

Hij moet dus zeker niet aan het werk, maar ik probeer er wel veel bij te zijn omdat hij nu alleen is, aandacht geven, borstelen,... en nu er een weekje is gepasseerd (bijna 2 weken sinds behandeling) dacht ik hem rustig gewoon te laten wandelen en wat draven. Zo brengen we nog wat tijd met elkaar door.
Het gaat dus niet om het werken, maar eenvoudigweg om hem wat bezig te houden. Zeker geen zwaar werk zoals stap-galop of constant gangen wisselen ofzo, enkel wat stap en draf.

Wat het aan hem porren door DA/tandarts betreft had ik ook wel de gedachte hem even met rust te laten...
Maar nu ben ik dus verbijsterd door z'n weerstand tegen het longeren...
En eerlijk gezegd lijkt het eerder alsof hij echt niet weet wat ik van hem vraag en dus wat gefrustreerd raakt, dan dat hij moeilijk wilt doen of niet wilt meewerken. Dat verbaast me nog het meest van alles... ZO raar...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:33

Nooit je paard meegeven als het nog niet gekeurd en verkocht is!!!

Ook niet op proef meegeven, laat ze maar lekker komen op proef maar t dier blijft op eigen stal en onder jouw toezicht.

Ik zou eerst die dierenarts gaan contacteren en afhankelijk van wat er was gebeurd.

Laat t even bijkomen, mogelijk heeft hij pijn in zijn mond/ gebit.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-07-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:34

Longeer je hem met bit, kaptoom of iets anders? En in zijn overige gedrag en opvoeding is ie nog wel zoals eerst?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:35

Is zn gedrag alleen zo als je de longeerlijn erbij pakt, of ook in vrijheid?
Ik denk echt niet dat hij alles is vergeten is, maar wellicht dat zij op zo een (voor je paard extreme), manier heeft gewerkt met hem. Dat hij zo in verzet gaat.
Je zegt dat ie eerst van heel ver kwam, qua gedrag, dit klinkt als een flinke terugval, die best kan komen door de paar weken daar. Zeker als t een gevoelig typje is.

Ik zou zeggen, bekijk t per dag, lichamelijk is hij verder oke, dus daar ligt het niet aan.
Lekker samen met kleine stapjes werken en elk positief ding uitbundig belonen.
Even terug vanaf punt 0 zeg maar :)
Het klinkt alsof hij gewoon enorm in de war en van slag is, waardoor?
Ik denk, iets in de weken daar, dus nu heeft ie veel rust en vertrouwen nodig.
Niks forceren, wel licht aanmoedigen, maar kijk heel goed naar zijn grenzen en de kleinste signalen die hij heeft :)

En uiteraard ga ik mee met de rest, die zegt, eigen tandarts er nog even bij halen.
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 26-07-16 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:36

Ik zou zelf zo spoedig mogelijk een goede paardentandarts laten komen,
je hebt nu geen idee hoe zijn mond er aan toe is.
Het kan natuurlijk zijn dat hij nog steeds veel pijn heeft, dat zou eerst uitgesloten moeten worden.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:43

Jeetje wat een rotverhaal. Ik vind het bijzonder vreemd dat jij voor haar kosten opgedraaid bent, het is sowieso een bizar iets alles bij elkaar. Het zou me niks verbazen als je paard vreselijk uit zijn doen is. Ik zou zo snel mogelijk voor een vriendje zorgen. Ik denk dat, zeker als hij van de kaart is en misschien nog wel napijn heeft, dat hij zijn maatje vreselijk mist. Alles is ineens anders, ook al is hij terug bij jou. Neem even heel veel stappen terug. Ga lekker wandelen en vraag hem misschien af en toe een stap opzij, wees tevreden met heel weinig. En wat de rest zegt, zoek contact met de dierenarts/veearts, wie weet wat hij je allemaal kan vertellen. Succes ermee hoor.

Oh ja, misschien even wat bach rescue of traumeel regelen, kan helpen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:48

Ik lees mee maar waarom is zijn vriendje daar gebleven ?
Zou zijn vriendje terug halen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:53

sporten schreef:
Ik lees mee maar waarom is zijn vriendje daar gebleven ?
Zou zijn vriendje terug halen

Vriendje is door de stalbaas daar gekocht...andere eigenaar dus.

Maar ik had nooit toegegeven om die kosten te betalen TS. Jij hebt er niet om gevraagd en bent er ook totaal niet betrokken.

Als eerste zou ik nu zelf een dierenarts erbij halen voor een second opion.

Daarnaast vraag ik mij af, had de koper de volledige verkoop prijs al betaald?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:02

Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. Maar ik weet zeker als ik onze twee paarden uit elkaar haal dat met beide afzonderlijk niets meer te beginnen is, zo ingrijpend zullen ze dat ervaren.
Sterkte met de hele situatie, maar ik denk dat het daar aan ligt gecombineerd met stress van weg geweest zijn.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:09

Vergeet niet dat hij nu ook stress heeft omdat hij zijn vriendje mist in combinatie met alles erbij.
Is er geen pony die er even bij kan, bv een pony van kennissen of manege die aan vakantie toe is?

Ik zou zsm een goede dierenarts er naar laten kijken, wellicht is er daar iets gebeurt. ( gevallen, behandeling verkeerd uitgevoerd, oid). Mocht dit blijken, kun je er nu nog werk van maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:11

Aangezien je denk ik vrij kansloos bent om ook maar een enkele euro aan schade op deze 'koopster' te verhalen, zou ik het paard voorlopig gewoon even vrij geven. Het is natuurlijk allemaal niet niks, zoveel veranderingen in korte tijd. En Joost mag weten wat die dame ondertussen met je paard heeft uitgespookt. Elke dag 3 uren onder een slechtzittend zadel kan zomaar gebeurt zijn en dan is dat paard van jou aardig 'doods' geraakt. Je kan zo een paard in 3 weken echt finaal de misere in rijden.

Ik gaf hem 2-3 weken rust zodat het lijf iig kan herstellen van eventuele spierklachten. Daarna weer rustig opbouwen.

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:49

Bedankt voor de zovele reacties al en om mee te denken! Zo snel! Apprecieer ik heel wat :-)

Even op alle vragen proberen antwoorden.

Hun DA/tandarts heb ik ook gesproken, die was er toevallig de volgende dag voor enkele andere dieren dus heb ik haar ook gesproken. Niet de vriendelijkste dame, maar ze heeft me alles wel uitvoerig uitgelegd wat er aan de hand is, alleen niets kunnen zien natuurlijk want de behandeling was de vorige dag gedaan. Ze leek wel goed te weten waarover ze het had, maar ja... Ik wil toch een tweede opinie...

Ik zie heel weinig vooruitgang, ik zou het niet meteen 'bevriezen' noemen, maar eerder frustratie of zoiets? Als ik basisoefeningetjes doe (meewandelen aan de schouder, halthouden, achteruit stappen) volgt hij braafjes mee. Maar als ik hem zachtjes wil aansporen om op de cirkel te gaan, wil hij dat niet of lijkt het alsof hij niet weet wat ik vraag, en blijft hij naar me toekomen en bij me blijven.
Het is precies wel zo dat er wat fut uit is :-(. Ik vind het zo erg voor hem, dus wil ik hem bezig houden ook met eenvoudige dingen en dan kwam ik dit tegen... ik merk ook dat, wanneer ik aan de zijkant van zijn buik/schoft sta, en hem vraag zijn nek naar me om te buigen (wat ik vroeger regelmatig deed) komt hij niet zo ver met z'n neus meer en duwt hij harder terug, en dan laat ik hem gaan omdat ik niets wil forceren.

Wat betaling betreft, ze gingen die avond alles overschrijven, en ik had het geld ook ontvangen. En paspoort etc. ook allemaal meegegeven, ik had er ZO'n goed gevoel bij. Ik was al maanden op zoek en geloof me, heb veel types gezien waar ik 'm echt niet aan zou meegeven. Daarom dat ik wat soepeler was... Fout geweest dus :s
Er was wel een contract, maar daar stond enkel puur en alleen akkoord voor verkoop met adressen, ID nummer en bankrekening op, en handtekeningen dus.
Akkoord dat hij eventueel terug mocht komen of dat verkoop onder voorbehoud was van keuring was mondeling. In principe had ik dus heel makkelijk kunnen zeggen "trek u plan", zeker nadat ze zonder mijn medeweten over medische procedures beslist hadden, maar ja... Dat zou alleen maar tot een groot conflict geleid hebben en ook niet in het beste interest van mijn paard zijn geweest he. Plus het is wel zo dat er bijkomend probleem geconstateerd werd waar we niet van op de hoogte waren.

Alleszins weer iets bijgeleerd, zal nooit nog zoiets doen en als ik ooit nog een paard verkoop erop staan dat keuring hier gebeurt en proef niet mogelijk is, basta. Ben echt teleurgesteld.

Ik longeer hem zonder bit, normaal ook zonder enige materialen, kaal, want hij kent alle bevelen goed en luistert goed normaal. Toen hij bij 't begin aarzelde en me bleef volgen dacht ik, hmm misschien is hij er wat uit omdat zij 't anders deed, laten we 't misschien wat simpeler houden en er toch een longe bijhalen. Kaptoom is een maandje geleden stuk gegaan door 't vriendje, dus nu gebruik ik een gewoon halster (ik leg er toch geen druk op.

Gedrag is ok, niet volledig zoals voordien, precies wat zonder fut ook, en hij mist z'n vriendje wel wat, maar voor de rest is hij even lief, dat wel. In vrijheid volgt ie me wel mooi, maar dus zonder veel fut ofzo...
Het is anders dan hoe hij vroeger was, toen hij wat moeilijk deed, die fut was er toen wel nog.

Ik denk dat hij inderdaad enorm verward en gefrustreerd is door alle veranderingen en van slag is... Mogelijk heeft hij ook last van z'n tanden na die behandeling, dat sluit ik niet uit...

Ik doe het alleszins heel rustig aan en geef hem z'n ruimte om te herstellen, maar het raakt me wel hem zo te zien...

Ik ken niemand die er een vriendje zou kunnen bij zetten (hij staat hier aan huis), dus dat is jammer. Een nieuw paard ofzo ga ik voorlopig niet kopen, de bedoeling was dat ik dit hoofdstuk voorlopig zou afsluiten (omwille van vele redenen), dus eerst wil ik uitzoeken wat we zullen doen in de toekomst. Als hij uiteindelijk zal blijven, dan zet ik er wel een shetvriendje bij, maar voorlopig kan dat nog niet.

Vriendje is inderdaad daar gebleven omdat het een andere koper was, en zij was wel een fantastische dame. Hij zit er helemaal goed.

Stress is zeker ook een goede verklaring ja... Dat het zo'n groot effect heeft, ocharm dat dier.

Ik heb betaald omdat ik geen problemen wou en hem zo snel mogelijk terug wilde en hij er de dupe niet van mocht worden, ik vond het ook stom, maar ja, 't is zijn fout niet.
Kansloos ben ik inderdaad wel, heb ook alles al betaald, maar om het geld gaat het niet meteen, wel om hemzelf en het feit dat we nu in een moeilijke situatie zitten, met hem zo slecht in z'n vel en veel nood aan verzorging en aandacht, en ik die het momenteel erg druk heb (dacht dat hij verkocht was) en aan het zoeken ben hoe ik dit moet oplossen. Ik ben ook gewoon moe, heb al zoveel met hem meegemaakt, maar niets ervan zijn fout natuurlijk, en hij verdient het, dus blijf ik gaan voor hem en probeer ik te doen wat ik kan.

Voorlopig dus best om hem goed te laten rusten denk ik, o.b.v. alle reacties hier... En ik ga op zoek naar een echt goede (andere) tandarts om eens te zien hoe het zit.
Suggesties voor goede tandartsen in België? (ik woon in regio Leuven)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:51

Hoe eet hij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:53

neocoon schreef:
"Aan het werk", een beetje longeren is toch niet zo zwaar? Een paar weken in de wei is echt onzin, als er daadwerkelijk iets mis is gegaan, moet je daar zo snel mogelijk achter zien te komen en niet pas na weken in de wei.

Fysiek niet, maar misschien mentaal wel.

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:59

spatter schreef:
Hoe eet hij?

Voor zover ik kan zien, goed. Maar hij staat 24/7 buiten en eet alleen gras (met liksteen), dus beetje moeilijk te oordelen. Hooi hangt er in de schuilstal ook, maar daar zolang er voldoende gras is komt hij daar sowieso niet aan (vroeger ook niet).

I.v.m. 't longeren, wel misschien is het nu idd mentaal wat zwaar, ja. Ik zal hem de komende weken laten...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:21

Ik hoop dat ie de komende dagen/weken lekker bij komt, mentaal vooral, want het is me toch een hoop wat er is gebeurd :(
Fijn dat je hem de ruimte geeft om daar lekker van bij te komen.
De tip van de Bach Rescue/traumeel, kan je zeker proberen, baat t niet, dan schaadt t niet :)
Lekker rustig aan en genieten van de dingetjes die wel goed gaan, lekker vrolijk en speels.

Denk dat bijkomen toch wel het belangrijkste is op het moment en vanuit daar kan je verder kijken.
Aangezien je zegt dat ie ook wat stijver is, kan je eventueel wat masseren ook als je weet hoe :)
En als ie lekker is bijgekomen, misschien even iemand zn lijf na laten kijken verder op eventuele blokkades, door bv stress. Wij gaan met stress ook soms met knopen lopen, die de dokter niet zal zien, maar de fysio/chiro/manueel wel :)

Ben benieuwd wat de DA/Tandarts zal zeggen verder, hopelijk valt t fysiek allemaal mee.