paard met pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 12:23

Hallo bokkers, ik heb mijn huidige paard nu 10 jaar, start z1 met hem, en beiden is dit zon beetje de top van ons kunnen, ik suikerpatient met slechte ogen, nu inmiddels ook frozen shoulder, paard zonder afstammng, simpele beweging, recht gebouwd, net niet overbouwd kortom, het houdt wedstrijdtechnisch nu op. Ik ben een fanatieke ruiter wil trainen, en punten halen met wedstrijden. Nu al twee jaar merk ik dat we tegen de top zitten en heb er weinig plezier meer in. Ik sta in de randstad, betaal 400 euro per maand, sta op een prachtige stal, maar ik heb er geen plezier meer in.; De motivatie is weg doordat we niet meer starten, buitenrijden is niet mogelijk, dus denk er aan om mijn paard lekker op pensioen te zetten bij rusthius van der Kruis.
Kan hij heerlijk iedere dag naar buiten, en binnen staan kan ook als hij dat wil....vinden jullie dit een verkeerde beslissing?

eilleen333

Re: paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:25

Waarom niet iemand zoeken die nog met hem wil rijden? 10 is wel erg jong voor pensioen. Kan een leuk leerpaard zijn voor iemand.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:28

Hoe oud is hij? Niet 10 toch?

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:29

Hoe oud is het paard? En denk je het paard er een plezier mee te doen om hem 24/7 op het land te zetten?
Anders kijken of hij voor iemand anders een goed leerpaard kan zijn, zeker als je denkt dat hij het werken zal gaan missen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:30

Oeps, verkeerd gelezen.
Volgens je profiel had je hem 2 jaar toen hij 6 was? Dus dan is hij nu 14? Nog steeds best jong.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:34

of zoeken naar een stal waar je wel lekker buiten kan rijden en de sfeer van wedstrijd rijden minder is. als ze daarbij ook veel buiten kunnen kan je zomaar van elke dag naar misschien 3 of 4 keer per week rijden gaan of nog minder

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:37

Tja... en hem verkopen als leerpaard? Hij loopt Z1 en als hij niet te oud is is daar best interesse voor lijkt me ook als hij geen papieren heeft want de prestatie heeft hij gewoon geleverd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:46

Evelijn schreef:
Tja... en hem verkopen als leerpaard? Hij loopt Z1 en als hij niet te oud is is daar best interesse voor lijkt me ook als hij geen papieren heeft want de prestatie heeft hij gewoon geleverd.

zou ook mijn keus zijn, waarom paard helemaal stil zetten terwijl hij best nog een tweede ronde mee zou kunnen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:53

Misschien kun je hem verleasen of in bruikleen geven?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:58

Dit zou voor velen een voortreffelijk leerpaard kunnen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je hem liever niet ziet gaan. Is dan je omgeving nagaan op onervaren ruiters niet een optie? Er zullen vast wel een aantal mensen in je buurt zijn die graag wat willen leren maar er zelf het paard niet voor hebben.

Met een ruiter erbij creeer je een mooie kans voor jou om je paard te kunnen aanhouden en te zorgen dat je beiden nog plezier hebt. En eventueel zo nu en dan ook nog samen op stap gaat mocht je een plek kunnen vinden waar je wel buiten kunt rijden.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:58

hij is nu 15 en het probleem is dat hij vroeger ernstig mishandeld is. Hij is heel gevoelig, en je moet echt met sevoel met hem omgaan. Hij houdt niet van poetsen, van gefrut aan zijn lijf. Als hij de kans krijgt bijt of slaat hij dan, waarschijnlijk over gehouden aan zijn verleden. Ook heeeft hij kissing spines, en is aan alle twee zijn voorknieen geopereerd, wat hem moeilijk te verkopen of te verleasen maakt. Ik kies nu voor zijn welzijn, hij blijft van mij en ik moet dus nu ipv 400 per maand slechts 150 euro betalen, maar ik denk niet dat een paard het rijden gaat missen. Nu kan hij iedere dag doen wat hij wil en hoeft niet de kunstjes te doen die iemand van hem vraagt. Ook staat hij de hele dag lekker buien wat hij graag wil....maken wij ruiters het rijden niet fijner als dat die paarden eigelijk vinden? Zou er een paard zijn die zich verheugd op een dressuurlesje??

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:01

Ik denk dat je een goede beslissing maakt. Wat nog te overdenken valt is misschien de para sport te gaan doen met je paard?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:03

Waarom twijfel je?

Het lijkt mij voor het paard zelf prima, op pensioen. Mits het een goede stal is, en hij dagelijks voldoende buiten komt.

Ik kan me voorstellen dat je vanwege de kissing spines wel wat blijft doen met hem?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:03

Wat Bokt ook zegt, jij kent het paard het beste. Jij ziet het paard dagelijks, weet hoe hij in elkaar zit en wat hij heeft meegemaakt. Ik denk niet dat een paard het rijden gaat missen. Hooguit de aandacht, maar meer ook niet.
Mijn 18 jarige merrie heeft nu 1,5 maand rust en ik merk aan haar echt niet dat ze het mist. Ik ben er om de dag om te poetsen, wandelen etc. maar echt heimwee naar het rijden merk ik niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:07

Als je een plekje kunt krijgen voor je paard bij dat rusthuis, is toch prima!
Daar zal hij lekker verder kunnen leven, hoor. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:12

Je kunt ook gewoon opzoek naar een fijne stal waar hij wel buiten kan maar ook af en toe in beweging kan blijven. Hij is nog jong en rust roest. Genoeg stallen in de randstad waar je voor 250 euro prima staat, paard buiten staat en nog lekker gereden kan worden.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 14:13

ja hele goede vraag, waarom twijvel je....voelt gek na tien jaar je paard "weg doen". Ik kies echt iets waar hij het goed heeft. Voor mij de beste weg zou zijn, verkopen als leerpaard, van g ik nog geld en ben ik helemaal van de kosten af. Ik zie echter zo veel mensen die eigenlijk een fiets zouden moeten kopen en geen paard, rijden af en toe en dan staat zon paard dagen op stal, arme dieren. Ook zie ik zo vaak mensen rijden die ten koste van hun paard rijden, met zweep en sporen worden die beesten gedwongen en pffffffffffffffft nee niets voor mij. Ik kies dus echt het beste voor hem denk ik en ben met alle liefde bereid daarvoor die 150 euro per maand te betalen. Het is zon gevoelig dier, daar kan niet iedereen mee overweg en in zijn jeugd heeft hij genoeg klappen en schoppen gehad. Hij is in beslag genomen door de dierenbescherming, dat zegt wel genoeg. Ik ga deze week kijken bij van der kruis,en neem dan mijn beslissing. Maar ik ga er dan niet meer iedere week naar toe....dat is voor mij wel het moeilijkste. Bij ons in de buurt is niet rusthuis voor paarden, ik zit in de randstad, en hebben daar klei grond. Onmogelijk dat ze daar de hele dag naar buiten kunnen. Je kan hem dan ergens stallen en wordt hij in de paddock gezet, maar dat is in mijn ogen nooit lang genoeg. Als een paard vier uur in de paddock staat per dag, staat hij er altijd nog 20 binnen. En ik twijvel aan het feit of ze wel vier uur per dag gaan...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:15

VSW -> PP

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:19

Ik ken genoeg stallen in de randstad waar ze wel buiten komen, maar niet de mega grote stallen en geen binnenbakken. Luxe voor het paard is heel anders dan luxe voor de ruiter.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:25

Een paard met zoveel krassen op z'n ziel en gezondheidsklachten zou ik dan lekker elders met pensioen laten gaan. Paard vind dat prima. Misschien staat hij wat op afstand, je kunt hem gewoon af en toe bezoeken, toch? Doet een kennis van me ook. Ze gaat eens per maand of zo even kijken hoe het met hem is. Paard heeft het reuze naar z'n zin.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:40

Nee, dit is helemaal geen verkeerde beslissing. Inderdaad een paard met zo'n 'gebruiksaanwijzing' zou ik ook niet graag verkopen/uitlenen. Ik zou er niet gerust op zijn. En als je je het kan veroorloven om hem nu met pensioen te doen, ik zou niet twijfelen en een mooie plek voor hem zoeken.
Zeker eens bij Van der Kruis gaan kijken, ik ken ze persoonlijk niet, maar hoor er goede dingen over. Rij er wel vaak in de buurt en zie de paarden gezellig in de weides staan.
En mocht je nog eens een ritje willen doen met hem, dan kan dat ook vanuit daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:46

In dat geval zou ik inderdaad ook voor pensioen gaan, als je hem zou verkopen weet je inderdaad niet waar hij terecht komt en dat moet je je paard met zijn verleden niet aan willen doen, grote kans dat hij in de handel terecht komt.
Respect voor jou dat je dat voor ke paard over hebt, ik denk dat je zelf heel goed weet wat de beste keuze is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:53

Je kunt het proberen. Bevalt het niet dan haal je hem weer op. Het is een mooie leeftijd. Zeker wanneer ze geen kwaaltjes hebben.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:59

De vrijhoeve in Zoeterwoude zorgt ooo voor pensioenpaarden. Ook dagelijks weidegang en een fijne groep maar ook als je zelf langs komt en iets met je paard wilt doen genoeg mogelijkheden.

Persoonlijk nog geen ervaringen met de stal maar goede verhalen over gehoord.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:04

In het belang van je paard is dit zeker de beste beslissing. Ik wordt helemaal blij als ik dit topic lees. Zo vaak zie je dat paarden eens ze niet meer optimaal presteren met een flauw excuus afgevoerd worden. Of op hun oude dag nog te koop aangeboden worden (' 20 jaar maar nog heel fit').
Jouw paard heeft veel meegemaakt en daarna goed gepresteerd, dus laat hem maar lekker van zijn pensioen genieten. Eventueel kan je hem af en toe als voorbeeld laten dienen voor een jong paard, op wandeling of op wedstrijd, maar dan liefst met jou erbij zodat je weet dat hij netjes behandeld wordt en dat je zelf kan zien of hij dat graag doet.