Slecht resultaat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drieke3

Slecht resultaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:24

vorige week zondag had ik mijn eerst tornooi, daar heb ik bij dressuur een B1 proefje gereden ( ik weet niet of deze proef ook in Nederland wordt gereden maar in Belgie is dit de makkelijkste proef) ik rijd al een hele poos dus ik dacht dat ik daar wel klaar voor was. Na mijn proef was ik super blij en dacht ik echt dat we super hadden gereden! Maar nu blijkt een 18de plaats vd 18... En dit allemaal omdat mijn circkels op vierkanten lijken. ( ook omdat ik niet zo goed op de letters reed maar dit snap ik wel) Dus nu mijn vraag, hoe rij je een mooie cirkel? Want ik zou volgende week graag wat beter rijden :D
(ik heb een lesgeefster maar die is een week op vakantie!)
Laatst bijgewerkt door drieke3 op 21-07-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Re: Slecht resultaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:28

Laag eindigen en geen geweldige score hebben leer je alleen maar van!

Probeer je volte in vieren te delen en echt uit te stippelen waar je wil rijden, en ook goed je benen gebruiken.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:28

Dus, je zoekt je een goede lesgever. En die zal je alles tot in de puntjes uitleggen. Dan kan je trainen en oefenen en na een tijdje ben je de eerste van de 18 :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:29

Heb je geen instructeur? Je moet op de volte de hoeken wat afsnijden zodat je een mooie cirkel krijgt. Vierkant rijden lijkt me nogal lastig met een paard..

drieke3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:30

Heb een lesgeefster hoor, maar die is een week op vakantie dus die kan ik nu niet lastigvallen!
Laatst bijgewerkt door drieke3 op 21-07-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:30

SETEFURII schreef:
Dus, je zoekt je een goede lesgever. En die zal je alles tot in de puntjes uitleggen. Dan kan je trainen en oefenen en na een tijdje ben je de eerste van de 18 :D

Ben ik het wel mee eens :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:32

Een circel is rond, dus als je bij bv C een volte moet gaan rijden rij je de hoek voor C netjes in, echter de hoek die daarna komt juist niet!! Je raakt dan de hoefslag halverwege de hoek van de bak en de letter E of B, dan draai je door en kom je precies op C met mooie kwart circel, dan draai je weer door en kom je weer halverwege de B of E en de hoek van de bak even op de hoefslag en dan draai je daar weer af om je circel af te maken tot C.
Na C rij je dan netjes de hoek in, zo heb je heel mooi je circel gemarkeerd.
Verder niet op de grond kijken maar met je circel meekijken in de richting waar je gaat en goed op je richtpunten letten.
En natuurlijk paard netjes met de juiste stelling en buiging rijden, want zijn lijf heeft hetzelfde boogje in zich als de circel die je beschrijft.

En aangezien het niet handig uit te leggen is, vraag je instructie nog eens goed hoe je dat moet doen.

Verder heb je als je de hoeken netjes inrijdt ook het voordeel dat als je bv dan de diagonaal op moet je daar meer tijd voor hebt, snij je een hoek af ben je eigenlijk de hoek letter al weer voorbij, dus te laat.
Je moet de hoeken wel vloeiend rijden, kan je dat niet met je paard, dan heel klein stukje smokkelen, maar als ik jou zou hoor rij je bijna in elke hoek al een stuk volte (maar dan van een ei of zo).

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:33

Door een cirkel te rijden en geen vierkant. ;) Dat wil zeggen vanaf de A of C reeds afwenden en niet in de hoeken rijden. Je hebt maar 4 raakpunten A/C, X en 2 maal de hoefslag een 2a3 tal passen.

Kijk eventueel is op de site van de vlp bij proef E5 en bekijk de uitgetekende proef dan zie je hoe je de figuren moet rijden. Is wel een andere proef maar de figuren zijn gelijklopend.

Ik vermoed dat niet alleen je cirkels te vierkant waren om als laatste te eindigen. Hoe was de ontspanning van je paard? Liep hij mooi laag ontspannen? In een B1 proef zien ze liever een paard die heel ontspannen loopt en mooi laag naar je hand toe op of iets voor de loodlijn dan een paard dat te opgericht loopt.

Edit: Pas op ik bedoel niet dat je paard op zijn voorhand mag lopen. Er moet voldoende actie en stuwing zijn vanuit de achterhand. Het paard draagt zichzelf.

Veel succes nog!

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:58

Lekker oefenen, dit was pas je eerste keer. Op je protocol staat wat mis ging ja, maar jij moet dat lezen alsof daar staat waar je nog op moet oefenen. Zo zijn we allemaal begonnen. Laat je niet uit het veld slaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:26

Je moet altijd zorgen dat je wat stelling naar binnen vraagt op de grote volte. Dit doe je door je binnenhand iets van de hals af te zetten en wat druk op beide teugels te houden. Het is de bedoeling dat je paard zijn hoofd (en nek) iets naar binnen draait. Verder zorg je ervoor dat je paard niet naar binnen valt door je binnenbeen iets aan te leggen en een beetje druk te geven. Bekijk even waar de helft van de bak ligt (x) en kijk goed de cirkel rond en kijk waar je naartoe rijdt. Zorg dat je voelt dat je paard dit ook doet en corrigeer waar nodig met je benen (wat druk geven).
Daarnaast is een actief paard erg belangrijk. Als je in gaat rijden, maar ook met training, rijdt dan veel overgangen. Paard moet direct reageren als jij been geeft en actief wegstappen/-draven.

Succes, volgende keer beter

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:35

http://nl.tinypic.com?ref=ta1thd
http://i67.tinypic.com/ta1thd.png

Mij is geleerd om het 1-2-3 ding te gebruiken.
Je rijd bij de (in dit geval) de A erop waarbij dus word voorgelezen dat je hier de volte moet maken.
Eenmaal OP de A is dat nummer 2. één stap verder is 3 en ga je van de hoefslag, je komt net vóór het midden van K-E weer op de hoefslag dat is 1. Eenmaal in het midden is 2, één stap verder is 3 dan rij je net voor de X er weer op 123, en weer tussen B-F. Dan weer net voor A weer op de hoefslag.

Mijn tekenkunsten zijn geen wonder , maar zo bedoel ik het. Ook geen hoek rijden (heb zo wel op foto ) maar laat hem om je been heen buigen en stelling. Probeer hem dus ook rond te krijgen.

Ik haal sinds dat trucje 8-en met de volte.

Gewoon thuis blijven oefenen.

Succes :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:07

Ben het eens met boven staande :j goede voltes rijden blijkt voor veel ruiters moeilijk terwijl er niets moeilijks aan is eigenlijk maar als ik zie wat hier rijd in de klasses B en L en stiekem vaak ook nog jn het M... Om te janken
Dus treur niet ts het is je eerste wedstrijdje en daar kun je alleen maar van leren
Zorg dat je paard in elk geval goed recht gericht is dat scheelt al de helft
Ik lees ergens dat je 2-3 passen de hoefslag moet aanraken dit is na mijn mening niet waar...

Wat ik doe bij beginnende lesklanten die geen correcte voltes kunnen rijden is idd bovenstaande tips (buiten de binnen stelling een paard neemt vanzelf de juiste stelling aan als hij goed gebogen loopt door zijn of haar lijf hoe meer je met t hoofd bezig bent hoe krommer je paard gaat lijken hoe krommer je figuren worden)

Zet iets midden op de a-c lijn een pion of emmer bloemen bak maak daar wat moois van zou ik zeggen en ga daar omheen voltes rijden en na het object blijven kijken en goed kijken wat de afstand tussen jou/je paard en het object is die moet ten alle tijden het zelfde blijven op een volte
Bij een proefje heb je dat object niet maar vast wel een bepaald zand bergje of net dat ene lange grassprietje
Zorg in elkgeval dat ze zelf recht blijft zitten til desnoods je binnenschouder (in het begin) wat op zodat je gewicht recht boven je paard blijft
Door na het object te kijken verplaats je je gewicht al automatisch richting die volte
Goed opletten dat je paard recht onder je blijft en niet over de schouder weg loopt/weg valt

Succes

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:37

Zet anders extra een paar pionnen neer waar je anders rechtuit rijdt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 03:47

Mij helpt het altijd om het spoor te zien, waar ik geweest ben. Dan weet ik naar welke kant ik de volte langwerpig maak. Dit kan als de bak gesleept is, of nat geregend!

Andere tip is dat je altijd op hetzelfde punt moet eindigen als dat je begint. In de praktijk betekent dit 1 pas voordat je van de hoefslag af ging, er weer op komen.

Verder, continuë gewichts- en teugelhulpen zorgen ook voor een ronde volte. Zorg dus dat corrigeren niet nodig is, dat zorgt altijd voor een slinger.

Als je eenmaal een ronde volte hebt, blijf dan even rijden op die volte! Om door te krijgen hoe dit voelt.

Succes!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:26

Meid ik kan je maar 1 ding zeggen..
Belgische juryleden.. Niet geschoold.

Ik rijd zowel in België als in Nederland. Echt waar ik heb vorige week op toernooi nog nooit zo weinig punten gekregen.. En in Nederland heb ik wel eens veel en veel slechter gereden. Overal 3en en 4en op je blad en niet goed weten hoe het komt is niet fijn, dat weet ik. Maar volgende week heb je een andere jury en dan sta je misschien wel bovenaan. Concentreer je voorlopig op je letters en rijd gewoon voor jezelf zolang je in België rijdt.
Ik vond trouwens dat ik vrij goed had gereden en was 17e van de 18 (toevallig, evenveel deelnemers! Waar heb jij gereden?). Hij was vrij nageeflijk (waar ze in BE eigenlijk maar op 1 punt mogen afstraffen), we reden op de letter en een super netjes tempo. Alleen de rechtergalop was verprutst. Ik heb mensen na mij gezien die ook geen galop deden, die door de proef gingen alsof het een cross was en die echt niet op de letter reden.. Gewoon slikken en denken 'na mijn gevoel ging het goed, ik moet nog oefenen op punt x'. Laat eventueel de proef filmen, dan heb je zelf ook feedback..

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:21

Jojoni: Hangt er vanaf waar je rijdt hoor. Lrv is inderdaad ongeschoolde slechte jurering. Vlp is geschoolde jurering. Zo ben ik gejureerd door Michele George Olympisch paradressuur kampioene. Ook in de Vlp schrijven ze heek veel commentaar die heel leerrijk is.

Kuggur: Ik weet niet of dit een te Vlaamse uitspraak is maar met paard draagt zichzelf wordt bedoeld dat het paard niet op de voorhand loopt maar op zijn eigen benen. Hij leunt niet op de hand van de ruiter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:00

Inderdaad pionnen neerzetten en kijken waar je naar toe rijd.
Geldt voor elk figuur wat je rijd.

Laat jezelf filmen met een wedstrijd ook erg leerzaam.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:56

Hoi ik meld me even bij dit topic!

Ik kon eerst ook geen voltes rijden. De ene keer reed ik hem te groot dan weer te klein... Op een gegeven moment ben ik achter iemand anders aan gegaan die een volte ging rijden. Sinds dien kan ik prima voltes rijden. Misschien helpt dit ook bij jou? :Y) Succes!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:57

Zoals hier boven ook al word gezegd is het slim om pilones neer te zetten.
Daar moet je dan om heen rijden en zou moet ook gaan lukken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:00

Laibadji schreef:
Kuggur: Ik weet niet of dit een te Vlaamse uitspraak is maar met paard draagt zichzelf wordt bedoeld dat het paard niet op de voorhand loopt maar op zijn eigen benen. Hij leunt niet op de hand van de ruiter.

Bedankt voor de uitleg, maakt mijn dag helemaal goed.... :')

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:21

Laibadji schreef:
Jojoni: Hangt er vanaf waar je rijdt hoor. Lrv is inderdaad ongeschoolde slechte jurering. Vlp is geschoolde jurering. Zo ben ik gejureerd door Michele George Olympisch paradressuur kampioene. Ook in de Vlp schrijven ze heek veel commentaar die heel leerrijk is.

Oeps! Helemaal vergeten dat VLP ook nog bestaat :o . Sorry voor die conclusie, dat is waarschijnlijk omdat ik zelf LRV rijdt en me daar echt onmetelijk aan erger.
Nu ben ik wel nieuwsgierig of TS VLP of LRV rijdt?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:30

jojoni schreef:

Wohoho, dit worden wel veel afkortingen :wow:

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:38

antje_vip schreef:
jojoni schreef:

Ze is nieuwsgierig of de topicstarter bij de Vlaamse Liga Paardensport of de Landelijke rijvereniging rijdt. :D
Maar gezien ze bij de VLP geen B1 hebben, denk ik dat we kunnen concluderen dat het hier over de LRV gaat. En daar heb ik ook al erg onwaarschijnlijke punten gereden met verbazend weinig of rare commentaar. Ik weet zelfs dat iemand ooit moest jureren bij de LRV en als commentaar had gegeven op verzorging "Geef uw paard eten.." :j

Geeft meteen het professionalisme weer van die persoon natuurlijk :Y)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:05

SETEFURII schreef:
antje_vip schreef:

Ze is nieuwsgierig of de topicstarter bij de Vlaamse Liga Paardensport of de Landelijke rijvereniging rijdt. :D
Maar gezien ze bij de VLP geen B1 hebben, denk ik dat we kunnen concluderen dat het hier over de LRV gaat. En daar heb ik ook al erg onwaarschijnlijke punten gereden met verbazend weinig of rare commentaar. Ik weet zelfs dat iemand ooit moest jureren bij de LRV en als commentaar had gegeven op verzorging "Geef uw paard eten.." :j

Geeft meteen het professionalisme weer van die persoon natuurlijk :Y)

Klopt inderdaad! Als ze bij de VLP geen B1 rijden zal het inderdaad de LRV zijn..
En juryleden en hun commentaar bij de LRV... Hou er maar over op :') Soms denk ik echt 'serious?'
Ik rijd in België mee voor het plezier en omdat mijn buren er ook rijden (gezelligheid). In Nederland doe ik mee voor de serieus en voor het commentaar/de punten..

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:09

Ben zelf uit de lrv gestapt omwille van de slechte jurering ;(
Nu rij ik vlp en dat bevalt mij veel meer! Terechte commentaar en correcte punten. Is wel duurder maar dat heb ik er voor over.