Doe Maar (v. Zenon) richting het ZZ-zwaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Doe Maar (v. Zenon) richting het ZZ-zwaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 09:17

Gezien het feit dat het buiten bloedheet is en ik me binnen een beetje zit te vervelen, vond ik het wel leuk weer eens een RIJ-ITP topic te maken, is alweer even geleden :)

Doe Maar (ook wel Doetje) is een inmiddels 8 jarige ruin van Zenon x Uniform en slechts 1.62m groot. Ik heb hem als 3 jarige onbeleerd gekocht en inmiddels hebben we onze punten voor het ZZ-zwaar alweer binnen. Ik heb hiervoor zelf nooit hoger dan Z1 gereden, dus voor zowel mij als hem is dit allemaal nieuw.
Ik wil de overstap nog niet gaan maken, gezien de vliegende wissel van rechts naar links nog wat moeizaam verloopt (zie filmpje later in dit topic). De gouden tip daarvoor is welkom _/-\o_
Verder zijn we in het rijden heel erg bezig met ontspanning, los blijven in het lijf, en fijn blijven in de aanleuning met genoeg lengte in de hals. Vooral in de ring vind hij het vaak nogal spannend en wordt dan erg strak in zijn lijf/rug en kruipt 'ie graag lekker in elkaar.
Ook hebben we ons weer geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen op 14 augustus waar we ons beste beentje weer voor gaan zetten.
Nouja ik kan er nog een heel lang verhaal van maken, maar ik ben gewoon ontzettend trots op dat 'ie altijd zo goed z'n best voor me doet <3.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Niet helemaal zoals het hoort, maar ik vind het toch een leuke foto!
Afbeelding

5. En twee passen later kan ik daar toch ook wel weer om lachen haha.
Afbeelding

En nog de foto's van het NK afgelopen weekend. Er was daar een extra rubriek, de 'Triple V dressage team challenge' waarbij je met een team van 3 combinaties moest proberen een zo hoog mogelijke score te rijden. We wisten van te voren al dat we niet bij de winnende teams zouden zitten (waren uiteindelijk 10e van de 16 teams), dus doel was om Doetje veel te kunnen laten zien op zo'n grote wedstrijd, zo ontspannen mogelijk door de proef heen te lopen en vooral om te genieten! Individueel had ik een score van 68,36% en daar was ik heel tevreden mee!

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

xMercury

Re: Doe Maar (v. Zenon) richting het ZZ-zwaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:19

Wauw wat een gaaf dier! <3 En een super fijn beeld. Gefeliciteerd met je prestatie op het NK!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:25

Prachtig paard, ben ook erg fan van uniform bloedlijnen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:27

Hij is zo gaaf Aat!
En ondanks dat hij maar 1.62 is lijkt hij enorm onder jou haha!

Je hebt hem echt heel fijn lopen <3

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:30

Mooie combi!!!
Knap gedaan op het NK, gefeliciteerd!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:35

ziet er goed uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:41

*pakt teiltje*
Jeetje, wat een superknappe schimmel! Hopelijk mag hij nog even zo donker blijven :D

Het ziet er goed uit op het filmpje! Het changement ziet er soms nog wat heftig uit inderdaad, maar dat komt wel goed!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:41

Wat leuk om nog wat van julie te zien. Vroeger heb ik een paar keer tegen je gereden te Hulten en vond je paard zo leuk om te zien vanaf dat hij onder het zadel was. Ernaast was hij zo gewoontjes maar als ie begon te lopen werd het wauw. :D
K vond zn naam ook altijd zo leuk en toen ik deze las dacht ik dat kan er maar eentje zijn.
Wat gaan jullie goed samen en nog steeds een leuke combi. :j

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:42

gaaf paard en toffe combinatie om te zien! je hebt het maar knap al zo ver geschopt. ik vind je aanleuning echt heel netjes! ik denk dat je wissel wat moeizaam blijft doordat ik iets sprong mis in je verzamelde galop, ook vind ik hem rechtsom beter gebogen dan dat hij linksom doet. wellicht als je hem probeert meer van die linkerschouder af te duwen (dus beide handen overdreven naar buiten zetten) hij iets makkelijker links achter kan doorzetten. ik oefende het veel in contragalop gebroken lijn 5 meter rijden en in de 2e tak van de gebroken lijn de wissel springen. doordat je hem dan tegen het beschot aan kan laten "vallen" leert hij zijn schouder opzij te zetten.

maar petje af voor je manier waarop je je paard voorstelt! zo vriendelijk :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:03

Ik denk dat als je meer sprong/ruggebruik krijgt in de galop je wissel vanzelf ook beter gaat.
Gave ervaring zo op Ermelo te rijden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:43

Wat een prachtig paard!!! <3 :~

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:44

Wow, heb jij even een lekker beest onder je kont! Knap!

Over de wissel. Wellicht dat het aan de foto's ligt, maar ik heb het gevoel dat je wat gedraaid zit in je bovenlichaam (schouders een fractie naar links en linkerschouder heel iets afhangend). Kan het zijn dat je Eigen soepelheid hierin een partje speelt?

Edit: ik heb even het filmpje ook bekeken. Ook hier lijk je heeeeeel iets meer naar links te zitten. Waarbij je rechterbeen wat anders aanligt dan links. Bij de wissel van links naar rechts, maar je je rechterkant mooi open, waardoor hij mooi doorspringt. Je linkerkant lijkt echter wat geslotener, waardoor hij tegen een gesloten been / lichaam op moet springen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 20-07-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:47

O.my..god.wat een knapperd _/-\o_ :wow: Dit is echt het mooiste paard wat ik totnu toe heb gezien :)) en wat een geweldige naam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:03

Blijf het een prachtig paard vinden! Ziet er ook super uit!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:13

Fijn paard! Dat de wissels de ene kan makkelijker op gaan dan naar de andere kant komt naar mijn idee omdat je paard wat scheef is en daardoor niet even buigzaam/soepel naar beide kanten. Zijn staart draagt hij ook iets naar rechts, dat is goed te zien bij het afgroeten. Dus werken aan recht gerichtheid en misschien een keer laten behandelen. Dus niet teveel focussen op het springen van een correcte wissel, maar aandacht voor het basiswerk. De wissel zal na het juiste werk vanzelf makkelijker gaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:14

Wat een gave schimmel! En mooi gereden ook. Wb de wissel, ik ken allen de gebruikelijke tips zoals meer naar voren rijden of heel recht houden tijdens de wissel. Maar dat zijn dingen die je vast al geprobeerd hebt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:18

Volgens mij reed jij 10 juli in Dordrecht in het ZZ-l toch? Onwijs gaaf beest vonden wij het!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:39

rink schreef:
gaaf paard en toffe combinatie om te zien! je hebt het maar knap al zo ver geschopt. ik vind je aanleuning echt heel netjes! ik denk dat je wissel wat moeizaam blijft doordat ik iets sprong mis in je verzamelde galop, ook vind ik hem rechtsom beter gebogen dan dat hij linksom doet. wellicht als je hem probeert meer van die linkerschouder af te duwen (dus beide handen overdreven naar buiten zetten) hij iets makkelijker links achter kan doorzetten. ik oefende het veel in contragalop gebroken lijn 5 meter rijden en in de 2e tak van de gebroken lijn de wissel springen. doordat je hem dan tegen het beschot aan kan laten "vallen" leert hij zijn schouder opzij te zetten.

maar petje af voor je manier waarop je je paard voorstelt! zo vriendelijk :)

Hij is rechtsom niet beter gebogen, hij is scheef. Je ziet het ook aan de staart.

Misschien met wat gerichte training/fysio/osteo het paard weer recht maken. Dan moet die wissel ook makkelijker gaan.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:48

Wauw mooi paardje <3

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:39

The_Stig schreef:
Fijn paard! Dat de wissels de ene kan makkelijker op gaan dan naar de andere kant komt naar mijn idee omdat je paard wat scheef is en daardoor niet even buigzaam/soepel naar beide kanten. Zijn staart draagt hij ook iets naar rechts, dat is goed te zien bij het afgroeten. Dus werken aan recht gerichtheid en misschien een keer laten behandelen. Dus niet teveel focussen op het springen van een correcte wissel, maar aandacht voor het basiswerk. De wissel zal na het juiste werk vanzelf makkelijker gaan.

:j

Hij is inderdaad scheef, fysio of osteo kan je goed helpen denk ik. Knap paard!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:55

Leuk beest. Ik ga mee in het commentaar over de wissel. Je mist enorm sprong en activiteit in de galop waardoor hij achter na springt. Probeer hem meer op het achterbeen te zetten en actiever te rijden. Van links naar rechts heb je iets meer sprong voor de wissel en wisselt hij beter. Zou ook iets meer "wow" willen zien in je gehele rijden. Duidelijker. Duidelijke strek, meer afdruk en buiging in je SB en appuyement. Duidelijker schakelen. Juist zodat je meer het spectaculaire krijgt. Je ziet idd her en der wat opkropping in hals en rug. Tikkie lager en tikkie neus eruit zou al wat schelen in training gok ik. Hathouden was eigen fout;)
Niks negatiefs hoor! Leuk ding, leuke combi! Ga vooral zo door!
Laatst bijgewerkt door donsje op 20-07-16 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:56

Petje af arielle, had afgelopen zondag jullie proef gezien via clipmyhorse en vond jullie alweer heel veel vooruit gegaan! Jullie ontwikkelen mooi samen, ga zo door!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:57

Wat een mooi paardje!
Ik zie inderdaad wat jij benoemt over het in elkaar kruipen.
Het hoogste punt is niet achter zijn oren, maar ergens op drie kwart van zijn hals.
Hij lijkt zijn kaak wat vast te houden en zijn neus net niet lekker uit te schuiven.
Zo lijkt het erop of hij weinig ruimte heeft in de hals.
Ik zeg het lijkt zo, omdat ik zelf ook een paard heb die dit erg moeilijk vindt.
Soms geef je echt zelf genoeg ruimte, maar pakken ze die moeilijk bv. door spanning.
Kan ik lastig inschatten natuurlijk vanaf foto's.
Ben het eens met de scheefheid die de anderen aangeven, maar die hangt wat mij betreft ook samen met bovenstaande.
Je kan recht(er) rijden door echt goed van achter naar voren te rijden met meer impuls en activiteit en als dat gebeurt zal je paard ook zijn kaak loslaten en wordt achter zijn oren het hoogste punt.
Fysio of osteo kan nooit kwaad natuurlijk, om eens te laten checken.
Ik snap heel goed dat hij het spannend vindt in de ring en zo te lezen ben je thuis goed bezig met bovenstaande!
Heel veel succes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:03

Mijn paard wordt aan de hand ook nog wel eens pony genoemd, maar lijkt ohz ook gewoon een 'echt' paard. En die is ook 1.62. Was dus heel benieuwd naar die van jou.
Wat een tofferd! Ik houd ervan en vind hem mooi lopen.
Ga helemaal mee in de punten die je zelf ook aangeeft. Succes samen!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:24

Blijft een knapperd Arielle! :) prachtige foto's.