Knappe PRE weer in de ring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Knappe PRE weer in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 10:57

hallo!
ik had dit weekend weer wedstrijd met mn topper figo :) Ik start hem sinds april, en hebben gisteren onze laatste L1 wedstrijd gereden. We starten 1 a 2 keer per maand.

Figo ( Feligres) is een 15 jarige ruin, die eerder al Z2 heeft gelopen. Nu krijg ik vaak te horen dat het allemaal makkelijk is met zo'n paard omdat hij al hoog heeft gelopen.. nou niet dus. Ja, hij is braaf op vreemd terrein, en ja, hij heeft al veel kilometers gemaakt. Maar we moeten het ook samen doen en dat is soms nog wel eens lastig.

Met losrijden vernam ik al dat hij mega sterk en vlug was, en dat het erg pittig zou gaan worden.
de eerste proef ben ik dan ook wat braaf gaan rijden zodat hij bij me bleef. dit resulteerde in 186,5 punten.

de 2e proef ben ik meer gaan rijden ( schop onder mn kont gehad van eigenaar van het paard )
nou ik had mn handen er vol aan.
doordat ik zelf veel spierspanning in mijn schouders heb ( ga ik voor naar fysio, en word elke week weer lek geprikt) vind ik het moeilijk om in mijn schouders te ontspannen, en helemaal als hij zo sterk word.

de oefeningen werden een stuk minder braaf, maar wel netjes. deze proef had ik dan ook 202 punten :)

nou genoeg gekletst, hier de foto's :)
ze staan niet in volgorde.

Afbeelding
met wijken werd hij zo sterk dat hij in plaats van zijwaards, voorwaards ging.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
oeps wel erg streng..
Afbeelding

Afbeelding

ik weet dat er nog veel te verbeteren is, en ik krijg ook elke week les :)

in augustus gaan we ons L2 debuut maken.

wees lief voor ons *\o/*
Afbeelding

Anoniem

Re: Knappe PRE weer in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:10

Leuk dier! Mooi wit al :D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:05

Dank je! Normaal is hij meer bruin dan wit haha

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 18:44

Niemand? -O-

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:36

Mooie fotos hoor :p
Haha nee echt goed gedaan.
1e proef idd veel te lief en voorzichtig gereden maar 2e proef geknald topper.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:34

Gave PRE
Deze zijn toch wel moeilijk te overtuigen om voor je te werken.
Had er zelf ook 1.
Maar ziet er netjes uit vooral fijn doorgaan en niet opgeven.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 06:54

Dank jullie :)

Deze wil juist heel graag werken. Het is zo'n meewerkend dier :) soms wil hij alleen zo graag dat hij erg sterk word. Hij gaat dan wel beter lopen maar het is zo moeilijk om hem dan lekker te laten lopen. Op het oog ziet hij er vaak fijn uit en dan is hij alles behalve fijn haha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:01

Dat had ik in het begin ook TS met de mijne, maar als je er door kilometers maken, beter mee overweg kunt, is dat stukje spanning alleen maar fijn op wedstrijd :)

Knap paard! En inderdaad, een paard op hoger niveau terwijl je zelf nog laag niveau rijdt, is juist moeilijker!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:09

Hij is/ word sterk en jij hebt veel spierspanning in je schouders...een vraagje, wat doe je als hij sterk word?

Ik vind het een knap paard om te zien, maar op de aanleuning nog wel het ea aan op te merken. Kun je hem wel voorwaarts/ neerwaarts rijden? dat hij zijn hals laat vallen? {in een normale situatie?}

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 07:26

Bedankt! :)

Ik wijs me zelf er dan op om los te laten. Vaak lukt dit wel en om op het juiste moment hulpen ( ophouden en been)te geven gaat hij zich loslaten. Soms krijg ik de spanning niet uit mijn schouders. Dan moet ik eerst even stappen, dan zelf even rekken en strekken en dan weer opnieuw proberen. Helaas wil dat in de proef niet haha.

zijn hals laten zakken is altijd al een probleem geweest. Door zijn korte dikke hals heeft hij hier moeite mee. Ben er wel veel mee bezig en het gaat met hele kleine stapjes ook wel beter.

Verder is hij een paar jaar geleden helemaal op de foto geweest, alles gecheckt en pas geleden is het zadel na gekeken. Dit was allemaal goed dus het is niet iets lichamelijk. Ook niet onbelangrijk, laatst de masseur bij gehad en doe vond het bijzonder hoe los hij in zijn spieren is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:10

Dat is goed om te weten..ik denk dat het inderdaad gewoon rijtechnisch is door zijn bouw. Je ziet het namelijk vaker bij PRE's en ook bij friezen vaak.
Kan de eigenaar hem wel goed de hals laten zakken? of doet die er helemaal niks meer mee?

Je kunt dat ook met longeren goed trainen, maakt het ohz ook weer makkelijker.

Als je maar los laat is het goed en niet vast houdt is het goed.
Tip: vraag hem op de holle kant naar beneden als hij zich opdrukt {holle,bolle kant, ophouding, been} en houdt lichtjes contrastelling naar de holle kant als hij zich graag sterk wilt maken/ opdrukken.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 15:32

De eigenaar rijd hem nu niet meer maar ook zij kreeg het niet voorelkaar. Longeren vind hij niet leuk en ik merk dan met rijden ook verschil in negatieve zin. Hij word er chagrijnig van dus logeer ik hem niet heel vaak.

Wat bedoel je met bolle en holle kant?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:55

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 23:22

Dat mis ik zeker niet. Ik rij hem nu bijna 2 jaar en we zijn zo veel vooruit gegaan. Zonder mijn instructrice was het nooit gelukt. Vind zo'n reactie erg jammer gezien je niet weet van wie ik les krijg. Mijn eigen spier spanning kan zij niks aan doen. Al zou ik les krijgen van bijvoorbeeld een edward gal dan veranderd dat niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:04

Bedoel het niet gemeen, maar als je al 2 jaar les krijgt en L rijdt en niet weet wat de holle/bolle kant is. Dan mis je een heel belangrijk stuk basis..wat je er verder mee doet moet je zelf weten.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 10:41

Ik de 18 jaar dat ik nu rij heb ik het nog nooit gehoord nee. Ik heb van Veel verschillenDe mensen les gehad.

Dit paard rij ik 2 jaar, maar start hem pas sinds april en niet eens elke week. Thuis trainen we nu ook alvast voor de M aangezien we de b en l1 door gevlogen zijn.

Maar aangezien jij blijkbaar een zeer goede instructrice bent, kan jij me vast wel helpen met wat word bedoeld met bolle en holle kant

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:24

De holle en bolle kant is wat je gebruikt met rechtrichten en lengtebuiging, ieder paard is van nature scheef en loopt als ware in een soort banaanvorm. {zie link}
De korte kant word holle kant genoemd en de lange kant, de bolle kant.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:10

Bedankt voor je uitleg. Nu weet ik wat je bedoelt. Nooit zo over nagedacht dat het zo heet maar erg logisc.
op rechts is hij heel fijn, op links wat minder. Als ik links op de volte ( of hoefslag ) rij en hij wordt sterk dan pak ik ook wel eens rechter stelling om hem weer los te krijgen. Vanuit daar kan ik weer naar de linker stelling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:13

Graag gedaan, dan ben je dus al heel goed bezig. Als je op die manier eens voltes gaan verkleinen en openen zul je merken dat hij fijner gaat worden op links en meer nageeflijk wordt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 17:08

Klopt, dat doe ik ook veel. Ik rij bijna geen hele ronde zonder een figuur te rijden omdat hij zich snel "verveelt" vandaag super fijn kunnen rijden

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:54

Er zijn inderdaad nog werkpunten aan, maar dat is ook kilometers maken hé.

Wat mij vooral opvalt is inderdaad de spierspanning. Nu ga je daarvoor naar de fysio, dus ik veronderstel dat dat op termijn wel goedkomt. Als je weer helemaal goed bent gezet (ik weet het, dat kan een tijd duren, ik heb het ook aan de hand gehad) zou ik misschien eens proberen om hem lager in te stellen. Voorwaarts rijden zodat hij van dat bit afblijft en veel figuren afwisselen. Enerzijds om hem niet te heet te laten worden, anderzijds is dat ook handig om jullie beiden sterker te maken. Persoonlijk neem ik graag stellingsoefeningen mee waarbij er ook een focus is op het activeren van de achterhand (bvb. volte vergroten en verkleinen - maar zie dat je niet te ver verkleint want dan zal hij over de schouder vallen). Bij galop lijkt hij naar binnen te vallen, exact hetzelfde probleem als mijn merrie.

Maar wat een knap paard heb je onder het zadel! Een schone, goed gespierde, wittekop. Lesley likes :D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 15:25

Bedankt voor je reactie!
Thuis ben ik daar inderdaad ook mee bezig. Af en toe wat meer in de oprichting omdat ik over een paar maanden M mag starten hoop ik.

Ik probeer hen van alle kanten zo flexibel mogelijk te houden/ krijgen .

Dat in galop naar binnen vallen klopt. In de arbeids of verzamelde galop gebeurt dit niet maar met middengalop dan valt hij Door mn binnen been heen. Thuis kan ik hem dan makkelijk weer corrigeren maar op concour ben ik veel te braaf aan het rijden.
Iemand die daar tips voor heeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:47

Ja, klein beetje schoudervoor/schouderbinnen zetten in de hoek voordat je hem verruimt.

In de training oefenen met voorwaarts/neerwaarts in galop en dan schoudervoor, tussendoor recht zetten..eventueel de schouder aan de andere kant wat meer inbuigen zodat je meer schoudercontrole verkrijgt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:06

Dank je :)
dat doen we inderdaad ook veel :j

Waar ik vaak nog heel veel punten op laat liggen is middensdraf. Hij kan dit zoooo ontzettend goed maar op concour Door mijn eigen spanning gaat hij taktfouten maken. Thuis gaat het altijd zo goed en als vanzelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:48

Wat doe jij anders door je spanning?

Ik denk dat als je dat weet..dat je ook de oplossing hebt.