Is mijn paard ongelukkig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_sa

Is mijn paard ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:37

Hoi, ik had een vraagje. De laatste tijd is mijn paard van 7 jaar moeilijker nagevelijk te rijden dan normaal. Het lijkt wel of hij geen zin meer heeft in werken en wedstrijden. Ik rij nu met hem M1. In het begin ging dit heel goed maar nu gaat het bergafwaarts. Hij is ook minder vrolijk dan normaal. Als ik bij zijn wei kom kijkt hij even en loopt weg. Wel is hij altijd blij als ik er ben en hem knuffel en poets. Ik heb het idee dat ik een heel ander paard heb. Hier volgt wat informatie van hem wat misschien nuttig is:

-Hij is nu 7 jaar en al 5 jaar in mijn bezit.
-Hij staat sinds een half jaar op een ander pension.
-Vroeger stond hij altijd samen maar nu alleen omdat de staleigenaar ze liever niet samen wil hebben.
-Ik rij 5 dagen 30 minuten intensief met een paar rondjes stap tussendoor (dit heb ik altijd al gedaan)
-Hij heeft 1x in de week rust (een hele dag ook echt vrij) en 1x in de week word hij gelogeerd met een passoa.
-Orlando krijgt 1 kilo brok per dag en genoeg hooi en gras.
-Hij is 1.47m hoog
-Hij heeft een liksteen en speeltjes
in zijn stal.
-Ik spring af en toe ook en mijn trainingen zijn afwisselend.

Ik denk zelf dat dit komt doordat hij alleen staat maar hij kan wel contact krijgen met andere paarden want er zit alleen een stroomdraad tussen.

Wie kan mij helpen om mn paard weer gelukkig te krijgen? /3
Laatst bijgewerkt door Lis_sa op 13-07-16 12:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Azmay

Re: Is mijn paard ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:39

Het zou zomaar kunnen dat hij in een sleur zit, hoeveel komt hij zijn stal uit? Hoeveel wissel je af met je training met een sprongetje of buiten rijden? Misschien is het mogelijk om met 1 stalgenoot af te spreken dat ze met zijn tweetjes komen te staan?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:40

Ik denk dat je precies weet wat er aan de hand is :) Heel snel weer samen zetten met andere paarden. Spelen of even uitgebreid kroelen is er niet bij als er een draadje tussen staat.

Juist een paard wat hard moet werken heeft zn ontspanning nodig, dit vindt hij waarschijnlijk in spelen en kroelen. En dit is hij nu kwijt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:40

Hoelang staat hij buiten ? Misschien is hij eenzaam en zal hij opvrolijken als hij samen met een ander paard in de wei komt te staan.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:41

Heeft hij ook wel gewoon eens vrij?! Denk dat naast afwisseling ook gewoon tijd voor herstel moet zijn. Als je 5 dagen achtereen traint heeft je paard geen herstel tijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:41

Komt dit paard wel eens ergens behalve in de rijbak?
Klinkt als een doodsaai leven, no offense. Dier wordt iedere dag getraind, zo niet onder het zadel, dan wel aan de longeerlijn. Daarbuiten staat hij in zijn uppie in de wei. Ik kan me voorstellen dat hij de lol daar niet echt van in ziet eigenlijk.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:42

Ik zou ook zeggen dat het komt omdat hij alleen staat. :j

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:43

Hij staat zo'n beetje 7 uur per dag buiten. Ik wissel mijn trainingen vaak af en maak regelmatig een sprongetje. Buitenrit denken doe ik 1x in de maand samen met iemand van stal

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:44

mel_orrie schreef:
Hij staat zo'n beetje 7 uur per dag buiten. Ik wissel mijn trainingen vaak af en maak regelmatig een sprongetje. Buitenrit denken doe ik 1x in de maand samen met iemand van stal

Dus 16 uur per dag in zijn stal te suffen en 7 uur in de wei, en dan nog een uurtje rijden. Ik vrees dat hij zich kapot verveelt -O-

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:45

Goof schreef:
Komt dit paard wel eens ergens behalve in de rijbak?
Klinkt als een doodsaai leven, no offense. Dier wordt iedere dag getraind, zo niet onder het zadel, dan wel aan de longeerlijn. Daarbuiten staat hij in zijn uppie in de wei. Ik kan me voorstellen dat hij de lol daar niet echt van in ziet eigenlijk.

Zoal ik al zij hij staat nu al een half jaar misschien wat langer hier in pension vroeger was er niets aan de hand, sinds vorige week begon hij zich anders te gedragen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:45

mel_orrie schreef:
Ik wissel mijn trainingen vaak af en maak regelmatig een sprongetje. Buitenrit denken doe ik 1x in de maand samen met iemand van stal

Maar het dier doet dus niets anders dan dagelijks in de bak ploeteren.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:46

mel_orrie schreef:

Misschien kan je een dagje minder rijden en hem op die dag ook nog longeren of vrij geven. Ik denkt dat hij zich heel erg verveelt.

Grondwerk of vrijheidsdressuur kan je ook proberen mocht hij het leuk vinden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:46

OPG -> YRT

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:47

Azmay schreef:
mel_orrie schreef:

Dus 16 uur per dag in zijn stal te suffen en 7 uur in de wei, en dan nog een uurtje rijden. Ik vrees dat hij zich kapot verveelt -O-

Hij gaat om 8 uur naar buiten en om 5 uur 6 uur weer naar binnen. Ik moest ff de staleigenaar vragen.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:47

misschien dat je iets teveel traint.
je moet de spieren opbouwen en ook genoeg rust geven dit kan je doen door bijvoorbeeld 1 dag lekker te rekken en strekken lekker veel overgangen in alle oefeningen en niet super super lang te rijden, de dag erna wel gewoon intensief, die dag daarna een rust dag en alleen even stappen aan de hand daarna begin je weer met het rustigere losrij dagje etc.
ik rijd zelf nu M2 en voor mijn en mijn pony werkt dit een stuk beter! in de winter heeft mijn pony ook zo'n tijd gehad maar sinds ik me aan dit schema houd is ze weer haar zelf.
ik ga ook vaak op buitenrit zodat ze even wat anders doet.
misschien heb je er wat aan !

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:49

Goof schreef:
mel_orrie schreef:
Ik wissel mijn trainingen vaak af en maak regelmatig een sprongetje. Buitenrit denken doe ik 1x in de maand samen met iemand van stal

Maar het dier doet dus niets anders dan dagelijks in de bak ploeteren.

1x per week krijgt hij vrij echt vrij. Hij ploetert inderdaad Door de bak als ik rij. Ik wissel vaak van trainingen en met uitstappen gaan we vaak nog even naar buiten toe.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:50

Ik zou eerst en vooral opnieuw een paard zoeken waarmee hij op de wei kan spelen en sociaal contact kan onderhouden. 5 keer per week intensief trainen is ook best vaak, misschien moet je een keertje minder gaan dressuren en wat anders gaan doen. Beetje in de bak laten spelen en dan de wei op bijvoorbeeld. Maar voornamelijk het sociaal contact lijkt hij te missen, hij treurt misschien een beetje vanwege het gebrek hieraan.

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:51

_Hedwig schreef:
je moet de spieren opbouwen en ook genoeg rust geven dit kan je doen door bijvoorbeeld 1 dag lekker te rekken en strekken lekker veel overgangen in alle oefeningen en niet super super lang te rijden, de dag erna wel gewoon intensief, die dag daarna een rust dag en alleen even stappen aan de hand daarna begin je weer met het rustigere losrij dagje etc.
ik rijd zelf nu M2 en voor mijn en mijn pony werkt dit een stuk beter! in de winter heeft mijn pony ook zo'n tijd gehad maar sinds ik me aan dit schema houd is ze weer haar zelf.

Bedankt! Ik zal het overleggen met mn ouders. We geven hem nu een pauze even een paar maanden geen wedstrijden rijden en geen privéles. Wel moet ik hem nog op zijn niveau houden. (Mijn ouders hebben geen verstand van paarden)

Lis_sa

Re: Is mijn paard ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:52

Ik heb geen geld voor een paard erbij. Stalling kost €150,- in de maand en ik werk verdien niet zoveel dat ik 2 paarden kan onderhouden

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:53

mel_orrie schreef:
Bedankt! Ik zal het overleggen met mn ouders. We geven hem nu een pauze even een paar maanden geen wedstrijden rijden en geen privéles. Wel moet ik hem nog op zijn niveau houden. (Mijn ouders hebben geen verstand van paarden)

Om een paard op zijn niveau te houden hoef je echt niet 5 dagen per week intensief te trainen. Een paard blijft goed fit als je minder intensief traint en vergeet echt zijn kunstjes niet.

Heleennn

Je hoeft geen paard erbij te nemen om een maatje voor je eigen paard te zoeken. Ik neem aan dat je niet alleen staat op die stal, paarden genoeg dus om iets mee te proberen regelen :)

_Femkeeex

_Hedwig schreef:

Dit vind ik een hele goede tip. Meer afwisseling en niet elke dag hetzelfde 45 min lang.

Buitenritten zijn heel goed als je je paard extra fit op wedstrijd wilt hebben. Buitenritten houden je paard alert en trainen andere spieren dan dat je in de bak traint. Ik zou dus meerder keren per maand buiten rijden.

Edit : zin verbetert . Net was het wel een hele rare zin :+
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 13-07-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:55

Wat dacht je er van om hem eens een poosje vakantie te geven? Dus echt even helemaal niets meer. Er zijn veel paarden die daar van opknappen. Je hoeft een paard echt niet door te rijden om hem op nivo te houden, ze onthouden echt wel wat ze hebben geleerd. Het enige is dat je hem weer op conditie moet krijgen na een poos niets doen, maar dat is slechts een kwestie van tijd en dat kan ook prima met een bosritje.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 13-07-16 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:56

meggiemeg schreef:
Wat dacht je er van om hem eens een poosje vakantie te geven? Dus echt even helemaal niets meer. Er zijn veel paarden die daar van opknappen.

Maar dan wel met vriendjes op de wei en niet duf op stal, lijkt me niet dat een paard daar beter van word eigenlijk :o

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:56

Goof schreef:
mel_orrie schreef:

Om een paard op zijn niveau te houden hoef je echt niet 5 dagen per week intensief te trainen. Een paard blijft goed fit als je minder intensief traint en vergeet echt zijn kunstjes niet.

Nee dat bedoel ik ook niet maar 1 of 2x in de week goed trainen