Ik had in 2013 mijn eerste en laatste (reguliere) onderlinge wedstrijd gereden, wat een drama was dat (linkje naar het topic waar je een collage kan zien van deze wedstrijd: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1879234). Ik reed met veel te veel druk, zat niet lekker in mijn vel en het was ook nog eens snikheet met die outfit. Dus naar aanleiding van die wedstrijd had ik het volgende doel: ontspanning voor paard en mijzelf.
Opbouw: 30 minuten proefrijden (omdat iemand anders ook op het zelfde paard reed werd deze tijd gehalveerd zodat we beiden konden "proeven" van het paard), dit was binnen. Losrijden in de buitenbak, maximaal 10 minuten. En dan naar de binnenbak om de proef te rijden.
Ik reed niet met mijn eigen paard maar met een manege paard. Leuk beestje, geen fijne beweging. We reden de Grade 3 Novice proef (linkje naar de proef).
Ontspanning was er dus ik had mijn doel behaald
. Aan het einde van de dag kregen we het protocol. We hadden 60.22% Misschien nog leuk om te weten over mij: Ik ben begonnen met paardrijden in december 2012. En sinds maart 2015 heb ik een eigen paard (voormalig manege paard) en volgen wij samen het Parelli Programma.
Proefrijden
Ik heb ongeveer 10-15 minuten proefgereden. Je mag dan voelen hoe het paard beweegt en of dit een match is. Ik vond de beweging echt niet lekker zitten maar het karakter van het paard vond ik wel heel leuk. Deed mij een beetje aan mijn eigen paard denken (lekker eigenwijs
).
Losrijden
Tijdens het losrijden heb ik veel beloond in de vorm van: halthouden, halststrekken, een gang langzamer, teugels laten vieren, aaien, stembeloning etc. Alles wat ik kon bedenken en wat haalbaar was op dat moment als beloning en waarvan ik dacht dat het op dat moment een passende beloning zou zijn. Ik heb hem constant bezig gehouden: voltes, van hand veranderen, stelling, overgangen. En uiteindelijk hadden we een hele fijne "communicatie" en voelde hij lekker ontspannen.

Proef
Scheef bij het binnenkomen. Het halthouden ging totaal niet, terwijl dat in het losrijden juist goed ging. Daar baalde ik enorm van, loslaten en verdergaan denk ik dan maar. Er zaten een paar hele fijne stukken tussen. Toen we in vrije stap van hand moesten veranderen ging hij in draf, heel jammer, ik kreeg hem pas op het laatste moment terug en heb dus maximaal 3 passen daarvan kunnen laten zien. En bij het galopperen op de rechterhand ging hij in de linkergalop en ook daar kreeg ik hem niet meer terug en toen ging het race-knopje aan
. Uiteindelijk terug gekregen en weer verder gegaan met de proef alsof er niks gebeurt was 

Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van de foto's als dat ik gedaan heb van de wedstrijd. Volgende keer zou ik graag met mijn eigen paard deelnemen.
Mijn stijgbeugelriemen hadden flink wat langer gemogen en verder heb ik geen/weinig verstand van dressuur dus alle tips zijn welkom!!

Dankjewel, ik ben zeker trots op hoe het gegaan is
Mag ook via pb!