Billy terug aan de 'dressuur'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Billy terug aan de 'dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:51

Aangezien ik volgende week mijn B-brevet wil halen moest er natuurlijk geoefend worden :)
Billy is een 8-jarige ruin, inmiddels alweer bijna 3 jaar in mijn bezit.
Billy is heel vooruit, meedenkend en werkwillig, enorm fijn dus :)
De foto's staan willekeurig en zijn genomen over meerdere dagen tijd :)
1: Vind ik zelf wel een fijn beeld, naar mijn gevoel moest ik hem meer ruimte geven vanvoor en natuurlijk voor me kijken!
Afbeelding
2: Afwenden op de middellijn, mag in het algemeen allemaal nog wat losser :)
Afbeelding
3: Stukje schouderbinnen, mijn houding is verschrikkelijk en hij moet veel meer ruimte krijgen :o
Afbeelding
4: inzet middendraf, niet zo'n duidelijk beeld :(
Afbeelding
5: Pasje wijken, fijn beeld denk ik :)
Afbeelding
6: Achterhand mag wat actiever en aan zn mond te zien moest ik hem wat meer loslaten.
Afbeelding
7: Halsstrekken oefenen, neus mocht er meer uit en ik moet mooi rechtop zitten.
Afbeelding
8: Fijn beeld denk ik :)
Afbeelding
9:Pasje verruimen denk ik, achterhand mag veel actiever!
Afbeelding
10: Fijn galopje :)
Afbeelding
11: Slechte kwaliteit, even een pasje appuyeren meepakken :)
Afbeelding
12:Omdat springen nog steeds onze favoriete bezigheid blijft!
Afbeelding
13: :)
Afbeelding
14: en natuurlijk tussendoor heerlijk ontspannen :)
Afbeelding
15: Tips, graag! Maar wees lief voor ons :o
Afbeelding
:evaw:

Caroline52

Re: Billy terug aan de 'dressuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:54

Gaaf paard! Leuke band en die sprong :wow:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:04

Dat springen is helemaal top! Daar ligt duidelijk jullie gezamenlijke passie :)

Om eerlijk te zijn zie ik geen combinatie die toe is aan een appuyement.
En waarom vind ik dat, omdat je paard niet buigt om je binnenbeen.
Je foto 3 is proberen te wijken op de hoefslag.
Jou binnenbeen hoort op de gewone plek en hij hoort zijn lijf daaromheen te buigen.
Pas als hij dat kan kun je verder met de oefening als appuyement.

http://ruitergevoel.com/2014/01/15/hoe- ... nenwaarts/

Probeer ook in het wijken te zorgen dat je paard los blijft in je binnenhand, dus ook daar meer reactie voor je been.

Voor de rest geef je zelf je punten al aan en vind ik jullie een gave combinatie om te zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:07

Ik vind jullie ook een erg leuke combi maar dressuurmatig schort er wel aardig wat aan.

Ga lekker lessen, terug naar de basis, rechtgericht, nageeflijk en dan pas zijwaarts op de juiste manier.
Nu worden het trucjes ipv een fijn los en meewerkend paard.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:11

Ik sluit me aan bij hierboven, hij voert het kunstje misschien wel leuk uit maar je ziet aan een aantal dingen dat de basis nog niet helemaal correct is. Bij het halsstrekken valt ie op de voorhand, z'n achterhand is ook totaal weg daar en het lijkt alsof ie heel erg tempo verliest, klopt dat laatste?
Schouder binnen komt ie uit zijn nageeflijkheid en drukt ie z'n rug weg, dus of hij is hier nog niet klaar voor of er zit iets niet lekker in zijn lijf. Ik denk het eerste.
Ik zou proberen hem iets meer te schakelen tussen lang en laag tijdens je training, zodat ie wat sterker kan worden en wat correcter nageeflijk gaat lopen. Probeer z'n achterhand er dan ook lekker bij te houden als je hem oppakt.
Verder wel een super leuke pony zeg! En dat springen gaat jullie ook super af :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:16

Knappe Billy <3 Zoals eerder gezegd vind ik jullie een superleuke combinatie! Zeker eens een springtopic openen van die oefenwedstrijd ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:16

Wat een leuk beestje, jullie zijn ook lekker veelzijdig zo te zien :) Succes met je B brevet!

Wel viel me op dat je bij het wijken eigenlijk je buitenteugel los hebt en je binnenteugel eraan, zo geef je hem de ruimte om over de buitenschouder weg te vallen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:16

bruintje123 schreef:
Dat springen is helemaal top! Daar ligt duidelijk jullie gezamenlijke passie :)

Om eerlijk te zijn zie ik geen combinatie die toe is aan een appuyement.
En waarom vind ik dat, omdat je paard niet buigt om je binnenbeen.
Je foto 3 is proberen te wijken op de hoefslag.
Jou binnenbeen hoort op de gewone plek en hij hoort zijn lijf daaromheen te buigen.
Pas als hij dat kan kun je verder met de oefening als appuyement.

http://ruitergevoel.com/2014/01/15/hoe- ... nenwaarts/

Probeer ook in het wijken te zorgen dat je paard los blijft in je binnenhand, dus ook daar meer reactie voor je been.

Voor de rest geef je zelf je punten al aan en vind ik jullie een gave combinatie om te zien.

Ik twijfelde al enorm om die foto erbij te zetten, tuurlijk is dit geen volledig correct uitgevoerd appuyement! Ben ik me ook zéér bewust van, is meer een oefening om hem lekker te laten opletten en alert te maken op mijn been, het is nu gewoon wijken van de kant weg :P
Is een zeer interessant artikel, bedankt! :)

MarliesV schreef:
Ik vind jullie ook een erg leuke combi maar dressuurmatig schort er wel aardig wat aan.

Ga lekker lessen, terug naar de basis, rechtgericht, nageeflijk en dan pas zijwaarts op de juiste manier.
Nu worden het trucjes ipv een fijn los en meewerkend paard.

Waar leidt je uit af dat ik niet les? :o Verder weet ik niet goed hoe ik op deze reactie moet reageren, heb zeer fijn les. 2 keer per week. We zijn zeer lang bezig geweest met de basis goed te krijgen, heel veel vw-nw rijden, binnen en buitenstelling, binnenhoefslag, middellijnen, hem recht tussen mijn benen houden etc. Uiteraard schort er nog heel wat daarom heb ik les. Maar om nou te zeggen dat hij niet fijn rechtgericht en nageeflijk loopt is ook heel wat. :o Uiteraard is dit geen correct uitgevoerde schouderbinnen/appuyement/wijken. Zijn nu gewoon puur oefeningen om hem alert aan mijn been te houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:17

Wat een gaaf dier, jullie zullen echt niet misstaan in de dressuur ring staan en het ook nog weleens een eind kunnen schoppen.
Ik raad je aan om een goede instructrice te vinden die je helpt met rijden, foto 2 zegt het al voor mij, je pony kantelt zijn hoofd, daardoor zullen de rest van de oefeningen ook niet goed gaan.
Maar echt ga goed les nemen want jullie kunnen een heel goed team worden, dat gaat wel wat prijzen opleveren

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:19

Alleen is het geen appuyeren maar wijken. Misschien dat je wilde appuyeren, maar je paard beweegt op die foto voor je linkerbeen naar rechts en heeft daarbij linker stelling en buiging, dan is het gewoon geen appuyeren.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:20

liekec schreef:
Ik sluit me aan bij hierboven, hij voert het kunstje misschien wel leuk uit maar je ziet aan een aantal dingen dat de basis nog niet helemaal correct is. Bij het halsstrekken valt ie op de voorhand, z'n achterhand is ook totaal weg daar en het lijkt alsof ie heel erg tempo verliest, klopt dat laatste?
Schouder binnen komt ie uit zijn nageeflijkheid en drukt ie z'n rug weg, dus of hij is hier nog niet klaar voor of er zit iets niet lekker in zijn lijf. Ik denk het eerste.
Ik zou proberen hem iets meer te schakelen tussen lang en laag tijdens je training, zodat ie wat sterker kan worden en wat correcter nageeflijk gaat lopen. Probeer z'n achterhand er dan ook lekker bij te houden als je hem oppakt.
Verder wel een super leuke pony zeg! En dat springen gaat jullie ook super af :)

Die foto van het halsstrekken was inderdaad niet ideaal. We oefenen het vooral met volte openen/volte sluiten. Vanuit een voorwaartse draf zijn hals laten zakken zonder dat hij gaat trekken of hangen op de teugels. Toen ik Billy kocht liep hij vooral in een nep krul achter de teugel en was het heel moeilijk om hem daarin te laten zakken. Ben er zeker mee aan de slag, schouderbinnen heb ik al uitgelegd. Is nog moeilijk voor hem en ook voor mij, we nemen deze oefening er een paar pasjes bij en vraag hierin niet door.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:22

Betreft de schouderbinnenwaarts, dat is op deze manier onmogelijk voor je paard om te doen. Als jij je been zo ver naar achteren legt, kan hij er namelijk niet omheen buigen en krijg je inderdaad wijken over de hoefslag, zonder enige buiging want dat is het enige wat hij bij deze hulpen wel kan doen. Binnenbeen op de plek, inzetten vanuit een volte 10 meter met behoud van stelling en buiging en dan beginnen met enkele passen. Hij moet eerst leren wat hij moet doen, dan sterker worden en dan ga je afwerken. Maar vanuit dit begin wordt het geen correcte schouderbinnenwaarts omdat dat simpelweg voor je pony fysiek niet kan.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:24

Ik vind jullie ook een leuke combinatie om te zien, maar op de foto's lijk je erg streng met je hand.
Je ziet ook op veel foto's dat Billy zijn hoofd kantelt. Vraag even aan je instructrice waarom zij denkt dat hij dat doet, dan kunnen jullie samen daar mee verder werken. Vaak als je paard lekker recht is en zichzelf goed kan dragen komen de oefeningen zoals wijken appuyeren vanzelf wel!
Voor een B ziet het er niet slecht uit, maar ik denk dat jullie meer kunnen, maar doe het dan stap voor stap en niet allemaal tegelijk ;) Dus niet alvast een beetje appuyement terwijl je ook denkt dat Billy het nog niet kan.

Veel plezier!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:30

Als jij twee keer in de week les krijgt dan misschien toch maar eens een keer een gastles bij iemand anders volgen. Ik zie dingen voorbij komen, kantelen, oefeningen op de verkeerde manier uitvoeren en heel eerlijk, je houding is niet top. Springfoto is geweldig, daar ligt duidelijk jullie hart maar qua dressuur toch even je horizon verbreden want als je lesgever je dit zo aanleert dan is dat niet echt een beste.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:35

Sorry hou de reacties net helemaal bij, probeer op alles te reageren.
Was stom van me om sommige foto's ertussen te plaatsen, hierbij mijn excuses. Al zijn de tips natuurlijk hee handig. Vindt het alleen jammer dat daaruit meteen geconcludeerd wordt dat ik geen les heb of dat er geen basis is.
Ik wordt goed begeleidt.
Dingen die jullie nu opmerken ga ik nu ook zelf zien, bv. de schouderbinnen foto, dit was een moment niet tijdens mijn les waardoor er ook niet gewezen werd op mijn fouten. Ik liet er foto's van nemen om die avond door te sturen naar mijn instructrice, ze zij bijna hetzelfde als jullie en we hebben ook besloten om het thuis bij de basis te houden en dat soort oefeningen enkel nog in de les te doen.
Maar was eens benieuwd of jullie nog dingen zagen die ik en mijn instructrice niet zagen.
Wat betreft de "appuyeerfoto", nee dit is geen correct appuyeren, en ja deze oefening is nog niet voor ons niveau weggelegd. Is e nu wel duidelijk en besef natuurlijk ook hoe dom dat van mij was.
Bedankt verder voor de tips.
Streng met mijn hand kan wel kloppen, soms wordt het nog weleens een machtsspelletje. Oude fouten leer je niet zo snel af.
Ik vraag hem om binnenstelling aan te nemen en wil hem oppakken, hij is nog niet fijn los en zet hierop zijn kaak vast en kantelt zijn hoofd, ik wil hierop verder door vragen en zo krijg je dus een (oneerlijk) machtspel. Wat ik dan moet doen is hem op een grote volte zetten en hem laten "uitschuiven" (lost hij druk, ik ook en geef hem teugel en zet hem hierin vooruit)
eet dus wel waarom en wat ik hieraan kan/moet doen :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:37

bigone schreef:
Als jij twee keer in de week les krijgt dan misschien toch maar eens een keer een gastles bij iemand anders volgen. Ik zie dingen voorbij komen, kantelen, oefeningen op de verkeerde manier uitvoeren en heel eerlijk, je houding is niet top. Springfoto is geweldig, daar ligt duidelijk jullie hart maar qua dressuur toch even je horizon verbreden want als je lesgever je dit zo aanleert dan is dat niet echt een beste.

Ik neem al bijna 3 jaar les en ben al goed vooruit geholpen zie niet in waarom ik nu dan wel zou veranderen :o
Aan mijn instructrice ligt het niet, misschien eerder aan mijzelf :o Koppig zijn en oefeningen willen doorvragen zonder begeleiding erbij :o
Misschien interessant maar mijn instructrice geeft me zowel les in dressuur als in springen.
we komen van ene parcours 50cm met heel wat geweiger, racen en geen controle. En ons hart ligt inderdaad bij het springen, wil hierin ook graag verder komen. Dressuur doe je ons veel minder plezier mee, heb mezelf dus verplicht om 2x in de week dressuurles te nemen, anders zouden we dagenlang zonder zadel rondhobbelen, springen, wandelen en crossen. En naar Billy toe is dat inderdaad niet eerlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:47

Heel fijn dat je het zo sportief op pakt, en dressuur is niets anders dan correct rijden tussen de hindernissen. Wil je in het springen ver komen dan is een paard dat perfect aan de hulpen staat, los is in het lichaam aan beide kanten en kan verzamelen en verruimen een vereiste. Je bent goed op weg, ga zo door.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:55

Ik vind jullie een ontzettend leuk team, lekker zo door gaan en dan komt het vast helemaal goed :D
Veel succes verder :j

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 17:21

bigone schreef:
Heel fijn dat je het zo sportief op pakt, en dressuur is niets anders dan correct rijden tussen de hindernissen. Wil je in het springen ver komen dan is een paard dat perfect aan de hulpen staat, los is in het lichaam aan beide kanten en kan verzamelen en verruimen een vereiste. Je bent goed op weg, ga zo door.

Precies ja! :)

SindyKaya schreef:
Ik vind jullie een ontzettend leuk team, lekker zo door gaan en dan komt het vast helemaal goed :D
Veel succes verder :j

Dankjewel :)

xTitanic schreef:
Knappe Billy <3 Zoals eerder gezegd vind ik jullie een superleuke combinatie! Zeker eens een springtopic openen van die oefenwedstrijd ;)

Dankjewel! Haha ga ik nog wel eens doen :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:42

Er komen goeie tips voorbij, ik denk heel veel wijsheid, niet altijd makkelijk voor TS om te horen maar ik vind dat ze dit allemaal toch echt wel héél netjes opneemt en er het beste weet uit te halen. Da's fijn! En dan nu allemaal even proberen om te zien dat dit meisje gewoon na de lessen thuis op haar eentje wat oefent en soms misschien iets te enthousiast te moeilijke oefeningen begint te vragen (omdat ze hopelijk er gewoon wat plezier wil in brengen voor zowel haar en haar paardje, in de hoop dat die oefening toch lukt). Top hoe je alles opneemt! En echt een supertof paardje heb je. Tof gebouwd, leuk kleurtje, lief kopje.. Leuk!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:02

Ik kan natuurlijk niet voor andere praten.
Maar ikzelf geef niet zo vaak commentaar op foto's.
Op het moment dat ik dat wel doe is dat omdat ik juist een erg leuke combinatie zie en daar als het ware moeite in wil stoppen om een tip mee te geven.
Bij mensen waar ik meer het gevoel heb, laat maar wordt toch niks, klik ik weer verder.

Dus dat je de mindere foto's hebt geplaatst is toch niet erg.
Daar kun je juist alleen maar van leren, wat al goed gaat is mooi natuurlijk, maar juist wat minder goed gaat beter krijgen is het mooie van onze paardensport :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:11

Daar is niks stoms aan TS, jij hoeft geen toestemming van andere bokkers voor welke foto's jij plaatst.
Los daarvan zou ik er gewoon mooi van profiteren want op deze manier krijg je een boel gratis tips en jij mag zelf kijken wat je ermee doet. Jouw pony, jouw beslissing.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:56

Jullie zijn een leuke combinatie. Net als anderen zie ik ook veel dingen waaraan je kan zien dat de basis niet goed is. Hier zijn ook al veel tips voor gegeven.
Veel plezier nog met je pony!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:17

Op meerdere foto's zie ik hem kantelen, inderdaad wat momenten met een niet zo lekkere houding en soms heeft je hand een heel eigen leven..
Springen is jullie ding, even terug naar de basis in de dressuur en iemand met je mee laten kijken die je ook dingen durft te zeggen en dan komt het vast goed!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 02:13

Heel mooi paard! Het springen ziet er super uit.

Het appuyement zie ik niet echt gebeuren op de foto. Je paard is om te beginnen al in de verkeerde richting gesteld, aan de benen te zien vermoed ik dat het een appuyement naar links was (jouw rechts) en je paard is in de tegengestelde richting gesteld. Dat klopt dus niet helemaal. Hij kantelt ook heel erg. Ik denk dat ik uit je foto's kan afleiden dat je een beetje te veel focus legt op de voorkant. Je handen zien er streng en ietsje onrustig uit. Maar foto's zeggen natuurlijk niet zo veel, beeldmateriaal is altijd handiger. Ga lekker nog wat voorwaarts neerwaarts rijden zoals je nu doet, ziet er best goed uit! En voor je aan de moeilijkere oefeningen zoals zijgangen begint ga je best even 'back to basics' :) Een constant ritme, een mooi soepel paard, sterke spieren, correcte hulpen en dan komt de rest als vanzelf! :)