Pony valt ineens om??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Pony valt ineens om??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:46

Ik moest vandaag een pony opzadelen. Een ruin van 2,5 (veel te jong... ben er zelf niet mee eens dat hij al een half jaar onder het zadel is :( )
Ik had het hoofdstel en zadel al omgedaan en ik wou de peesbeschermers om doen. Maar hij viel gewoon ineens om. Hij viel opzij richting de kant waar ik zijn peesjes omdeed, maar hij kon nog net 'recht' gaan liggen. Daarna leek het wel of hij moeite met opstaan. het leek alsof hij zijn voorbeen niet goed kon plaatsen (was meer eventjes...) en toen stond hij weer. Ik natuurlijk helemaal kapot geschrokken en meteen gekeken of er niets ergs aan de hand was. Gelukkig niet :o
Maar is dat normaal dat een (te jonge) pony zomaar omvalt? Ik denk het zelf van niet... Want je valt niet zomaar om...
ik hoor het graag

MerleSimone

Re: Pony valt ineens om??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:48

Waar is de eigenaar in dit verhaal? En waarom wil je zo'n jong dier rijden.. Wegwezen daar, dat is gewoon not done :n

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:50

MerleSimone schreef:
Waar is de eigenaar in dit verhaal? En waarom wil je zo'n jong dier rijden.. Wegwezen daar, dat is gewoon not done :n

Ik heb er niet op gereden moest hem alleen opzadelen en nog 2 lessen en ik ben daar weg het liefst al meteen gegaan maar dat mocht niet van mijn moeder...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:51

Het zal wel vakantie zijn? :+

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:51

Mocht het geen lichamelijk probleem zijn, kan het zijn dat hij zich laat vallen als vorm van verzet. Zoals hier boven al gevraagd was: Waar is de eigenaar? En inderdaad waarom is zo'n jong paard al onder het zadel? Wat is jou plek op die stal? Werk of stage oid

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 17:52

Leffroi schreef:
Het zal wel vakantie zijn? :+

dat snap ik niet :? ik heb nog geen vakantie hoor

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:54

Waarom is ie al met 2 jaar oud zadelmak?

Pauley

toen ik nog op een manege reed was er een pension paard die omviel/flauwviel bij veel druk/spanning. was geen jong paard maar ze had het al wel haar hele leven.

sardientje

dat bedoelde Leffroi sarcastisch. (alsof je topic een grapje is, een verzinsel). terwijl TS een hele normale vraag stelde.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:55

Je bent niet verplicht om op zo'n jonge pony te gaan zitten dus gewoon niet meer op gaan rijden....
2 jaar en dan al ingereden; arm beest |( .
Eigenaar is verantwoordelijk voor de pony en neem aan dat hij/ zij het weet dat de pony is omgevallen.
Het is aan de eigenaar om verdere acties, zoals dierenarts te ondernemen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:56

Mocht niet van je moeder? Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar als ik het er niet mee eens ben vertik ik het. Je helpt dit diertje helemaal naar de kl*te, schaam je heeel diep _-:(

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:57

Natasja22 schreef:
Je bent niet verplicht om op zo'n jonge pony te gaan zitten dus gewoon niet meer op gaan rijden....
2 jaar en dan al ingereden; arm beest |( .
Eigenaar is verantwoordelijk voor de pony en neem aan dat hij/ zij het weet dat de pony is omgevallen.
Het is aan de eigenaar om verdere acties, zoals dierenarts te ondernemen.

TS heeft duidelijk aangegeven dat zij er niet op rijd. ik vind ook dat jij je koppie er niet voor hoeft te breken, laat dat aan de eigenaar over...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:59

Aan de ene kant snap ik dat iedereen hier tegen het feit is dat dat paardje al onder het zadel is op zo'n leeftijd, maar aan de andere kant zal TS wel niet zoveel d'r aan kunnen doen denk ik :/
TS, het kan komen door spanning, stress of oververmoeidheid (maar dan wel heel erg..). Ik kende een pony die deed het ook uit verzet, omdat het zadel dan niet op hoefde. Alleen later heeft 'ie het gedaan toen het zadel er een keer op lag.. En behalve 't zadel was zijn rug bijna kapot, dus dat keer geluk gehad.
Anders toch even eigenaar vertellen? of manegebaas ofzo? Want een paard wat zomaar omvalt is niet zo normaal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:59

Klinkt als een (terecht) evenwichtsprobleem. Beestje is nog jong en in de groei. Moet zelf nog leren met behoud van evenwicht op zijn 4 benen te staan en dan gaat iemand een been optillen %)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:00

voor de duidelijkheid ik heb er NIET opgereden!
Dierenarts dat kost teveel hé, hij is laatst al gecastreerd. Hij kost meer geld dan dat hij oplevert. Was ook met een andere pony. Die heeft speciale hoefijzers nodig (die best duur zijn) maar toen kreeg dat beestje schurft of zoiets maar hij moest gewoon lessen lopen hoeveel het ook pijn deed ;(

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:01

Morganlefay schreef:
Klinkt als een (terecht) evenwichtsprobleem. Beestje is nog jong en in de groei. Moet zelf nog leren met behoud van evenwicht op zijn 4 benen te staan en dan gaat iemand een been optillen %)

ik tilde zijn been niet op ik deed alleen de beenbeschermers om..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:03

Morganlefay schreef:

Dus de eerste jaren ook niet laten bekappen?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:04

Is dit op een manege ofzo? Want zoals je het beschrijft dan zou ik heel gauw zoeken naar een andere manege :')

Jouw rol of ik wat voor een locatie het gaat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zou in ieder geval de eigenaar hiervan op de hoogte stellen en desnoods overdrijven zodat de da toch even komt kijken. Een paard wat omvalt lijkt me niet goed, en kan daarbij ook heel gevaarlijk zijn voor zowel het paard als de omgeving.

sardientje

ga daar weg.... paarden zijn duur, tja, als ie 2,5 IS KAN IE INDERDAAD WEINIG OPLEVEREN....
dit is echt, echt niet naar jou gericht maar naar die achterlijke idioten die dat beestje dit aandoen....

Jimbo

Mijn paard heeft narcolepsie, hij valt in het land en op stal weleens bijna om. Gewoon van slaap.
Er zijn paarden die narcolepsie in meer of minder ernstige mate hebben en zulke paarden kunnen dus ook tijdens het opzadelen omvallen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:05

Morganlefay schreef:

Waarom zou je geen been van een jong paard op kunnen tillen? :+

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:05

hoe oud is jouw paardje dan? 2,5 is best jong hoor.... gefeliciteerd trouwens!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:07

xMaxxiee schreef:
Is dit op een manege ofzo? Want zoals je het beschrijft dan zou ik heel gauw zoeken naar een andere manege :')

Jouw rol of ik wat voor een locatie het gaat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zou in ieder geval de eigenaar hiervan op de hoogte stellen en desnoods overdrijven zodat de da toch even komt kijken. Een paard wat omvalt lijkt me niet goed, en kan daarbij ook heel gevaarlijk zijn voor zowel het paard als de omgeving.

Ik ben daar een klant laten we het zo zeggen. Ik betaal(de) geld om daar te rijden. Het is een soort manege maar het gaat er allemaal een beetje apart aan toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:07

Nope, rustig benaderen en paard de tijd geven het gewicht te verplaatsen.
Dit soort handelingen gaan bij degene die er om vraagt vaak op de automatische piloot.
Hetzelfde als tijd geven om voetje te geven.

Maar we dwalen af beestje is jong TS is duidelijk niet blij dat paard omrolt maar krijgt geen medewerking van manege/eigenaar.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:11

Knorretjee schreef:
Ik ben daar een klant laten we het zo zeggen. Ik betaal(de) geld om daar te rijden. Het is een soort manege maar het gaat er allemaal een beetje apart aan toe

Okeoke... Naja het enige wat ik aan kan raden is om de eigenaar de ernst hiervan in te laten zien. Straks lig je er een keer onder (je weet nog niet wat het omvallen triggert en ik zou ook vooral niet te veel uitproberen om het te triggeren) En echt opzoek naar een een andere plek... Klinkt niet echt als een top accomodatie zo