Wat organiseren voor leskinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Wat organiseren voor leskinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:36

Hi Bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening en advies.

Sinds kort ben ik voor mijzelf begonnen met paardrijles geven aan kinderen. Het is zeer kleinschalig en dit zal het ook blijven. Maar nu ik een kleine vaste klantenkring aan het opbouwen ben wil ik graag wat activiteiten organiseren, maar wat??
De lessen zelf zijn al zeer veelzijdig (dressuur, springen, zitles, basis voltige, buitenritten, spelletjes, zonder zadel) en bieden voor alle kids genoeg uitdaging. Het idee van een gezellig clubverband en een extra doel om naar toe te werken is mijn motivatie voor extra activiteiten naast de lessen.

Wat we al hebben gedaan:
* PoetsDiploma: ochtendje pony's poetsen (praktijk + theorie) en leren vlechten
* Ruiterfitheid: werken aan balans/evenwicht en concentratie. Op de grond, op een bal, op evenwichtsbalken en op het paard
* Dressuurwedstrijd
* Springwedstrijd

Later dit jaar wil ik nog een keer een Dressuur & Springwedstrijd doen en over 2-3 weken een Spelletjesparcours. Ik heb het idee van een 'gastles' grondwerk in mijn hoofd en ook iets van een menles, hoe de uitvoering hiervan precies moet dat weet ik nog niet. Verder ben ik inspiratieloos.

Even in het kort:
* Kinderen varierend van 6-16jaar
* Niveau van net beginnend tot B
* Beschikking over 3 lieve pony's en een buitenbak
Ik ben geheel afhankelijk van het weer, daarom plan ik geen activiteiten in de winter. De zomervakantie valt af ivm veel afwezige kinderen. Dus simpelweg komt het neer op het voorjaar (april t/m juni) en het najaar (september/oktober).

Wat is nou leuk om te organiseren voor mijn leskinderen? En hoe vaak moet ik wat organiseren?
Moet ik voor volgend jaar nieuwe activiteiten verzinnen of kan ik dit herhalen zonder dat het saai word?
Of misschien zijn er nog leuke ideeën of kleine onderdelen wie ik kan toepassen in de les?

Ik sta overal voor open en ontdek graag meer en nieuwe mogelijkheden :)

xDenies

Re: Wat organiseren voor leskinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:38

Een keertje eindigen met een stoelendans? Ik heb dat een keer op vakantie gedaan toen ik nog wat jonger was; super leuk!

Je rijd in een cirkel om de stoelen heen (ruime afstand), in draf of in stap maakt niet uit. Zodra de muziek stopt zet je je paard stil, stapt af en loopt met je paard naar een stoel.

En je kan natuurlijk ook een keer een parcour met balken plaatsen. Net als wat men bij de Western Trail beoefend; is een hele leuke variatie in een normaal lesprogramma.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:41

Nachtje blijven slapen in tenten geen optie?
Of op de hooizolder?

Uiteraard voorafgegaan door eten, een gezellige avond en dan de volgende ochtend helpen de pony's verzorgen en uitgebreid ontbijten :D

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:45

Thanks voor de tips!
Stoelen/balken/pionnendans hebben wij nog nooit gedaan, bij gebrek aan stroom=muziek :+ Dit kan binnenkort wel gerealiseerd worden en dan gaan wij dat zeker een keertje doen.

We doen wel regelmatig iets met balken en/of pionnen in de les. Poortjes rijden, slalommen, tussen/over balken of stappen door een balkenfiguur.
Ik heb een grote bal wie gedoopt is tot paardenvoetbal, dat is ook een leuke afsluiter van de les (vooral bij de jongens!).
Of tijdens het uitstappen even zonder beugels en/of simpele kunstjes doen: oren/staart aanraken, tenen, rondje draaien, achterstevoren enz.

Het idee van een mini-dag/nachtkamp is zeker heel leuk! Maar dat word dan een uitvoering voor volgend jaar :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:50

estafette spelletjes doen het hier altijd heel goed !
kun je eindeloos mee varieren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:55

Is één van je pony's toevallig betuigd?

Dan een karretje vol lekkers laden en een picknick houden in het bos!
Twee andere pony's onder het zadel mee of een snipperdag geven ;)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:52

Toevallig is de shet betuigd, maar helaas is bos niet echt in de buurt. Naar het (mini)bos rijden is bijna 7km.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:55

Spelletjes?
Tikkertje, schipper mag ik overvaren, stoelendans.
Deden wij wel eens.

Of als het heel warm is met beker water in de hand rijden en zo een parcoursje afleggen met mini sprongetje, slalom enzo.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:57

En iets van oefeningen van trec of we?

Of dingen als ringsteken.. doorzitten met briefje onder de billen..
Vaardigheid parcours met enge obstakels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:58

Je zou eens een viertal proefje kunnen oefenen? Dan moeten de kinderen niet alleen op hun eigen pony letten, maar ook op elkaar. Je hebt er natuurlijk maar 3, maar dat maakt voor spelenderwijs oefenen niet echt uit :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:00

Toevallig heb ik net aankomend weekend een open dag met mijn stal.
Ooit al gedacht aan een pimp your pony? Zwaaaaaaaaar succesvol hier altijd :D

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:02

Pimp je pony! Kinderen verdelen in groepjes, wat spulletjes in slaan (krijt, lint etc) en laat ze der gang maar gaan. Leukste creaties komen eruit!

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 12:41

Bedankt voor alle ideeën!

Pony's versieren/pimpen deden wij inderdaad ook nog tijdens de poetsochtend. En natuurlijk met kinderfeestjes!
Pas de deux rijden we soms wel eens in de les, moeilijk maar onwijs gezellig en leuk.
Een parcoursje varierend van spel/trec/western hebben we als Pietenparcours gedaan met sinterklaas. En zoiets komt ook volgende maand weer als Spelletjesparcours :)

Jullie ideeën zijn absoluut leuk en een succes maar het meeste doen wij al wel. Misschien zijn mijn lessen dan toch al wel echt heel veelzijdig en afwisselend :+

Lowara: leuk, een open dag!
En wat doen jullie dan zoal tijdens de opendag? Zijn er dan ook activiteiten voor de kids? Shows/demonstraties? Of is het vooral informatief?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:44

Je kan de Kids ook zelf een showtje laten bedenken.. aantal keer oefenen en dan opvoeren voor ouders..

Ik heb ieder jaar een ponykamp hier.. dochter van een vriendin komt dan logeren met vriendinnen.. en eigenlijk laat ik ze meestal zelf bedenken wat ze kunnen doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:58

apollootje schreef:
Thanks voor de tips!
Stoelen/balken/pionnendans hebben wij nog nooit gedaan, bij gebrek aan stroom=muziek

Ik wordt oud, vroegûh hadden we gewoon een radiootje op batterijen :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:02

De kinderen in groepen verdelen van leeftijd en voltige?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:06

Wat hier altijd een hoogtepunt is is de carrousselwedstrijd. De kinderen ontwerpen in tweetallen een eigen proef (met of zonder galop) en voeren deze dan op. Iedereen is altijd heel mooi verkleed, en ook de pony's zijn vaak versierd. (al is dat met jouw pony's lastiger misschien).

En een vlechtdag is voor de ouderen misschien ook leuk. Dat ze echt leren hoe ze een paard netjes knotten en klaar maken voor wedstrijd.

Voetballen is ook leuk, maar dan moet je wel een bal hebben (en met mooi weer flessenvoetbal natuurlijk :) )

Estafette met bekertjes water is hier met mooi weer ook altijd een succes (maar ook dit is misschien lastiger als je maar weinig pony's hebt)

Voor oudere kinderen zijn hier vaak springclinics, waar net even wat fanatieker gereden wordt dan tijdens de lessen, maar jouw groepjes zijn al klein.

En schriktraining is hier altijd een succes. Langs enge paraplu's, over zeilen, enzovoort. Wel eerst aan de hand laten kijken voor de veiligheid :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:10

apollootje schreef:
Bedankt voor alle ideeën!

Pony's versieren/pimpen deden wij inderdaad ook nog tijdens de poetsochtend. En natuurlijk met kinderfeestjes!
Pas de deux rijden we soms wel eens in de les, moeilijk maar onwijs gezellig en leuk.
Een parcoursje varierend van spel/trec/western hebben we als Pietenparcours gedaan met sinterklaas. En zoiets komt ook volgende maand weer als Spelletjesparcours :)

Jullie ideeën zijn absoluut leuk en een succes maar het meeste doen wij al wel. Misschien zijn mijn lessen dan toch al wel echt heel veelzijdig en afwisselend :+

En wat doen jullie dan zoal tijdens de opendag? Zijn er dan ook activiteiten voor de kids? Shows/demonstraties? Of is het vooral informatief?

Voor deze dag staat dus met circa 7 pony's een pimp your pony op de lijst, een springconcours en een pas de deux. Dan is de dag ook echt wel vol :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:27

Ik ben net als gastdocent een Horse Agility playday gaan geven bij een ponyclubje, was énorm gezellig en de kinderen waren laaaaiend enthousiast.
Kindjes van 3 tot 9 geloof ik en ook voor oudere kinderen héél leuk en leerzaam.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:21

Mi_Amore schreef:
Ik ben net als gastdocent een Horse Agility playday gaan geven bij een ponyclubje, was énorm gezellig en de kinderen waren laaaaiend enthousiast.
Kindjes van 3 tot 9 geloof ik en ook voor oudere kinderen héél leuk en leerzaam.

Dit klinkt ook onwijs leuk!
Maar wat doe je dan precies?

Lowara schreef:
apollootje schreef:

Voor deze dag staat dus met circa 7 pony's een pimp your pony op de lijst, een springconcours en een pas de deux. Dan is de dag ook echt wel vol :=

Drukke volle dag inderdaad, maar voor de lessers wel veel leuke activiteiten.

Ik loop er nog wel eens tegenaan dat ik voor het leuk en makkelijk net 1 of 2 pony's tekort kom :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:59

@apollootje: we spelen uiteraard met de kinderen met de obstakels én de kindjes kunnen zelf een obstakel in elkaar knutselen :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:06

Is 's zomers als het warm is een dag met waterspelletjes niet iets? Langs een sproeier rijden / in bikini een waterparcoursje afleggen met het balanceren van een beker water langs obstakels / misschien zelfs een mini-waterbak of pony's "appels laten happen" in een waterbak? Of misschien zelfs met de ponies zwemmen, als dit mogelijk is? Zo'n 'waterdag" was bij ons op de manege op warme dagen 's zomers altijd een groot succes!

Edit: en natuurlijk, een hoogtepunt: zelf de pony wassen met heuse ponyshampoo! Dan kun je met elkaar ook lekker kliederen met water! {:}

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:07

Touwtje trekken met trekpaarden is ook leuk ... maar dat gaat niet met pony's denk :+

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:22

Is misschien iets met leren longeren iets? Of de basis dingen aanleren van het grondwerken?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:34

Ygritte schreef:
Is 's zomers als het warm is een dag met waterspelletjes niet iets? Langs een sproeier rijden / in bikini een waterparcoursje afleggen met het balanceren van een beker water langs obstakels / misschien zelfs een mini-waterbak of pony's "appels laten happen" in een waterbak? Of misschien zelfs met de ponies zwemmen, als dit mogelijk is? Zo'n 'waterdag" was bij ons op de manege op warme dagen 's zomers altijd een groot succes!

Edit: en natuurlijk, een hoogtepunt: zelf de pony wassen met heuse ponyshampoo! Dan kun je met elkaar ook lekker kliederen met water! {:}

Dit zal ik zeker toepassen tijdens mijn gewone lessen als het heel warm is :)
Vorig jaar had ik met een leerling afgesproken dat ze kwam ponyrijden en toen was het die dag 30+ graden. We hebben toen waterspelletjes gedaan: met een beker water een parcoursje afleggen en zelfs overgooien met waterballen en sponsen. Na afloop inderdaad de pony uitgebreid afspoelen.

Jess_Ashlinn schreef:
Is misschien iets met leren longeren iets? Of de basis dingen aanleren van het grondwerken?

Ook dit is zeker leuk! Zoals ik aangaf heb ik sowieso iets in mijn hoofd met basis grondwerk, misschien kunnen we van daaruit een paar spel obstakels toepassen van agility?
Longeren doe ik zelf erg veel en heb ik ook al wel eens met enkele oudere kids gedaan. Misschien kan ik hier ook wel een keer een speciale les voor plannen, goed idee.

Helaas is het bos (of een meertje) niet bij ons in de buurt, dus hier kan ik helaas niet zomaar 'even' heenrijden met pony's en ruiters.