Topsport, paarden en tijdnood..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maartje02

Topsport, paarden en tijdnood..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:23

Hoi allemaal,
Aan de titel te zien zit ik dus in tijd nood en heb ik dus tips nodig. Laat ik maar beginnen bij het begin.

Ik train sinds 6 jaar karate en doe sinds 5 jaar topsport karate, daarvoor train ik 8 tot 12 uur in de week. Ik heb regelmatig wedstrijden en moet ook voor wedstrijden naar het buitenland. Ook rijd ik al 7 jaar paard en doe ik de opleiding havo.

Met karate ga ik binnenkort internationaal en ik ga dus nog meer trainen, na de zomer ga ik ook helpen met les geven.. Maar daarnaast moet ik dus ook mijn 3 paarden onderhouden. Deze paarden heb ik samen met mijn zusje maar die heeft het afgelopen jaar steeds minder motivatie om heen te gaan. Ik werk om mijn paarden te kunnen betalen (stalling, voer, DA enz hoef ik niet te betalen) maar lessen, rijkleding, dekens en poetspullen wel.

Ik heb de keuze gemaakt om na de zomer van het Havo naar het vmbo tl te gaan zodat ik meer tijd heb en ik mij meer op mijn sporten kan storten. Nu heb ik ook huiswerk en daar besteed ik ook redelijk veel tijd aan. Ik heb hulp van een meisje van 12 jaar alleen die gaat naar de zomer naar Spanje verhuizen, dus daar heb ik ook niet veel meer aan. Hoe moet ik volgend jaar goed uitkomen in mijn tijd :') ?

Ik wil minimaal 3x mijn paarden rijden maar ik wil ook minimaal 12 uur karate in de week gaan trainen. Daarnaast moet ik dan ook nog werken om mijn paarden überhaupt te kunnen houden en dan moet ik ook nog huiswerk maken. En dit allemaal terwijl ik nog maar 14 ben :+ . Heeft iemand tips voor mij of iets waardoor ik dit allemaal makkelijker kan gaan doen?

Alvast bedankt! :)

Dee_Es

Re: Topsport, paarden en tijdnood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:31

Poe jij hebt wel een heel druk programma voor een 14 jarige! Maar wat tof dat je internationaal kan gaan sporten.

Is het niet mogelijk om 1 paard tijdelijk in de lease te doen zodat je daar geen kosten meer aan hebt? Dat scheelt misschien weer wat uurtjes werken. En weet je school dat je op hoog niveau sport? Misschien kan je vrijstelling krijgen voor bijvoorbeeld gym en dan die uurtjes besteden aan je huiswerk zodat je thuis geen huiswerk meer hoeft te maken.

Ik weet dat er op het hbo/wo aangepaste lesprogramma's zijn voor topsporters maar geen idee hoe dat op het middelbaar onderwijs is.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:33

Dat Is Er Namelijk LOOT Opleiding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:46

Inderdaad zorgen dat je voor jou passend onderwijs krijgt. En keuzes maken. Je kunt niet alles goed doen dus je moet echt kiezen. Ga eens goed in overleg met je ouders, zusje, school en kijk waar je hulp kunt krijgen en waar je dingen anders kunt doen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:48

zoek een aantal verzorgsters, doe de loot opleiding en probeer het beter te combineren want als ik het nu zo lees lijk je best wanhopig. wel gaaf dat je internationaal kan sporten! karate bokker ;)
jouw ouders komen zo te horen geen geld tekort... :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:57

wat een druk leven...goh..heb je ook nog de tijd om te groeien? :+

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:07

Vraag eens wat de mogelijkheden zijn voor topsporters op jouw school.
Mijn vriendin deed aan topsport zwemmen. Ze is doorgestroomd van het VMBO-TL naar de HAVO en op de HAVO was er meer ruimte voor topsport dan op het VMBO.
Vaak gaat de HAVO wat volwassener om met hun leerlingen dan het VMBO.

Voor de rest; plannen en goed in overleg blijven met de rest van je omgeving. Vraag gerust om hulp en geef ook aan wanneer het teveel wordt. Misschien kan je omgeving je dan helpen met keuzes maken.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:40

Dee_Es schreef:
Poe jij hebt wel een heel druk programma voor een 14 jarige! Maar wat tof dat je internationaal kan gaan sporten.

Is het niet mogelijk om 1 paard tijdelijk in de lease te doen zodat je daar geen kosten meer aan hebt? Dat scheelt misschien weer wat uurtjes werken. En weet je school dat je op hoog niveau sport? Misschien kan je vrijstelling krijgen voor bijvoorbeeld gym en dan die uurtjes besteden aan je huiswerk zodat je thuis geen huiswerk meer hoeft te maken.

Ik weet dat er op het hbo/wo aangepaste lesprogramma's zijn voor topsporters maar geen idee hoe dat op het middelbaar onderwijs is.

Mijn school weet alleen dat ik graag en veel sport, van mijn topsport weten ze niet nee. Ik zal eens gaan kijken of mijn school ook aan aangepaste lesprogramma's doet. :)

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:40

geerke schreef:
wat een druk leven...goh..heb je ook nog de tijd om te groeien? :+

Ja hoor! Ik ontwikkel mij prima :D

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:43

sardientje schreef:
zoek een aantal verzorgsters, doe de loot opleiding en probeer het beter te combineren want als ik het nu zo lees lijk je best wanhopig. wel gaaf dat je internationaal kan sporten! karate bokker ;)
jouw ouders komen zo te horen geen geld tekort... :P

Ja ben inderdaad een beetje wanhopig :+ Ouders komen geen geld tekort, alleen we wonen in een gezin met 4 kinderen, waarvan wij allemaal topsport doen, en dat heeft de nodige kosten.. en daarnaast vinden ze het belangrijk dat ik met geld om leer gaan. :P

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:44

Nicolien schreef:
Vraag eens wat de mogelijkheden zijn voor topsporters op jouw school.
Mijn vriendin deed aan topsport zwemmen. Ze is doorgestroomd van het VMBO-TL naar de HAVO en op de HAVO was er meer ruimte voor topsport dan op het VMBO.
Vaak gaat de HAVO wat volwassener om met hun leerlingen dan het VMBO.

Voor de rest; plannen en goed in overleg blijven met de rest van je omgeving. Vraag gerust om hulp en geef ook aan wanneer het teveel wordt. Misschien kan je omgeving je dan helpen met keuzes maken.

Ik ga het eens rond vragen, plannen wordt een punt := Maar bedankt! :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:49

Als ik jou was zou ik keuzes gaan maken op dit moment, je kunt niet alles doen en dat moet je ook leren. Ik vind het eerlijk gezegd zonde om een niveau lager te doen op school omdat je naast karate graag wilt blijven paardrijden. Drie paarden is ontzettend veel en het lijkt mij haast niet haalbaar naast topsport karate én huiswerk én werken én nog een beetje een sociaal leven.

Als ik jou was zou ik goed met mijn ouders en zusje overleggen en kijken wat er mogelijk is. Kun je niet afspreken dat jij de zorgen voor één van de paarden op je neemt en je ouders/zusje voor de andere twee zorgen? Ook je school is belangrijk, als je straks niet meer kunt/wil sporten is het wel handig als je je diploma's hebt. :)

Vraag inderdaad ook even op school naar een speciaal lesprogramma of eventueel extra begeleiding/hulp.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:54

xCarpediem schreef:
Als ik jou was zou ik keuzes gaan maken op dit moment, je kunt niet alles doen en dat moet je ook leren. Ik vind het eerlijk gezegd zonde om een niveau lager te doen op school omdat je naast karate graag wilt blijven paardrijden. Drie paarden is ontzettend veel en het lijkt mij haast niet haalbaar naast topsport karate én huiswerk én werken én nog een beetje een sociaal leven.

Als ik jou was zou ik goed met mijn ouders en zusje overleggen en kijken wat er mogelijk is. Kun je niet afspreken dat jij de zorgen voor één van de paarden op je neemt en je ouders/zusje voor de andere twee zorgen? Ook je school is belangrijk, als je straks niet meer kunt/wil sporten is het wel handig als je je diploma's hebt. :)

Vraag inderdaad ook even op school naar een speciaal lesprogramma of eventueel extra begeleiding/hulp.

Mijn school is zeker belangrijk, en daar ben ik mij ook bewust van. Alleen om op het havo te blijven zou ik minder kunnen gaan sporten omdat ik daar wel heel hard moet werken, ik heb besloten om het dus rustiger aan te doen en eerst mijn vmbo tl diploma te halen en daarna door te stromen naar het havo. U idee van die paarden is wel heel handig, ik ga het zo eens voorstellen! :o Bedankt! :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:57

Mijn ervaring is trouwens dat je op het vmbo meer huiswerk krijgt (namelijk meer herhaling) dan op de havo. Misschien verstandig om een keer samen met je ouders een gesprek aan te vragen op school om te kijken naar de mogelijkheden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:03

Als je hierna weer HAVO wil gaan doen, zou ik nu toch op de HAVO blijven. Waarom zou je dan twee jaar weggooien? Ik zou dan de keuze maken óf paardensport óf karate. Paardrijden kun je later wel weer oppakken. :)

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:07

Keuze maken vindt ik moeilijk, maar misschien moet ik dat wel gaan doen. :j

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:08

Ik heb even gekeken, maar er zijn alleen LOOT opleidingen op speciale scholen (30 in NL). Mijn school valt daar niet onder... %)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:09

Ik snap heel goed dat het lastig is, maar je kunt gewoon niet alles doen. :) Straks raak je oververmoeid doordat je (veel) te veel hooi op je vork neemt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:12

Ik zou met je ouders en school om de tafel gaan zitten.
Misschien is een LOOT school bij je in de buurt een optie of zijn er andere mogelijkheden waardoor je wel op de Havo kan blijven en ook je sport(en) behouden.

Wel zou ik er rekening mee houden dat het allemaal niet teveel wordt maar ik denk dat je ouders hier samen met je naar moeten kijken.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:19

xCarpediem schreef:
Ik snap heel goed dat het lastig is, maar je kunt gewoon niet alles doen. :) Straks raak je oververmoeid doordat je (veel) te veel hooi op je vork neemt.

Oververmoeidheid loopt al twee jaar :') dus de knoop door hakken komt steeds dichterbij :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:31

Eerlijk gezegd vind ik het echt zonde dat je naar een lager niveau op school gaat omdat je -even heel basaal gezegd- teveel hobby's hebt. Kun je met karate je hele volwassen leven nog voldoende geld verdienen om van te leven? Ik denk dat je keuzes moet maken. De zorg voor één of meerdere paarden naar je zusje/ouders overdragen, paardrijden op een wat lager pitje of misschien zelfs stoppen met paardrijden? Je zegt dat je ook les in karate wil gaan geven, heb je de tijd om dit goed te doen of schiet het er eigenlijk bij in? Ik denk dat je echt eerlijk naar jezelf moet zijn en moet kijken wat je wel/niet kan, waar jij voldoening uithaalt en wat goed is voor je toekomst :)

Wat betreft LOOT scholen: mijn school was ook geen LOOT school, maar ik had wel twee topsporters in de klas die voor uiteenlopende dingen vrijstellingen kunnen krijgen. Je kunt in ieder geval het gesprek met je mentor of decaan aangaan om te kijken wat de mogelijkheden voor jou zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:34

xCarpediem schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd zonde om een niveau lager te doen op school omdat je naast karate graag wilt blijven paardrijden. Drie paarden is ontzettend veel en het lijkt mij haast niet haalbaar naast topsport karate én huiswerk én werken én nog een beetje een sociaal leven.

Eens, ik vind dat ook erg zonde, zeker als je de havo gewoon aan zou kunnen.

Ik vind het typisch dat je school niet weet van je topsport, heb je geen mentor met wie je dit soort dingen bespreekt of die zich op zijn minst verdiept in jou? Ik weet van mijn leerlingen echt wel waar ze hun tijd in steken en wie op een hoger niveau sport.
Als je nu al richting oververmoeid gaat zou ik deze zomervakantie eens goed nadenken en een beslissing nemen. Op dit moment lijkt me stoppen met de paarden de verstandigste, dan houd je tijd over voor je school, maar ook om je in je sport te blijven ontwikkelen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:36

Begrijp ik het nou goed dat je een stap terug neemt van de HAVO naar het VMBO? Het is hartstikke goed dat je geniet van je leven en van alles doet, maar het ten kosten laten gaan van je opleiding lijkt me niet verstandig.. sorry ik vond dat dit even gezegd moest worden.

Echt heel zonde..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:36

maartje02 schreef:
xCarpediem schreef:

Oververmoeidheid loopt al twee jaar :') dus de knoop door hakken komt steeds dichterbij :=

Waar geniet je meer van, karate of paardrijden? Optie zou zijn om één paard aan te houden en in volpension te zetten. Ben je echt een karaktetalent en wil je daar het allerhoogste in halen probeer dan om naar de dichtstbijzijnde Lootschool te gaan ipv niveau te veranderen. Desnoods intern bij school of gastgezin.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:41

Als karate je lust en je leven is, zou ik even keuzes maken. Alleen school en karate.

De paarden zou ik een (tijdelijke) oplossing voor zoeken, hoe hard het ook klinkt. Later komen de paarden wel weer en anders huur je af en toe een paard. Je kan niet alles en daar zouden je ouders je tegen in bescherming moeten nemen. Dit kan geen enkel kind aan......