"Op een manege mogen geen hengsten staan"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

"Op een manege mogen geen hengsten staan"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:51

In een ander topic lees ik dat op een manege geen hengsten mogen staan. Is dat echt waar? Het lijkt me eerder een soort richtlijn. Op mijn manege staat een hengst, die de manegemerries mag dekken. En hij loopt ook gewoon mee in de lessen, is geen enkel probleem. Behalve wanneer hij net gedekt heeft, dan heeft hij zijn aandacht er nog niet helemaal bij :D

Wie weet hoe het zit?

xMalibu

Re: "Op een manege mogen geen hengsten staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:54

Er zijn een hoop maneges die het liever niet willen, maar hier in de buurt zijn er ook genoeg waar het wel mag. Is maar net wat de regels op die stal zijn. :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:55

Op de 4 plekken waar ik geregeld kom mag het op 1 plek, verder niet.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:56

Waar ik rijd staan ook een paar hengsten. Volgens mij 3. Een pensionpaard en twee eigen meen ik?
Met de eigen worden concoursen gereden.
Maar niet voor de lessen volgens mij..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:57

Op veel stallen zijn ze niet welkom, maar op zich zie ik geen probleem met een hengst op een manege.
Hem mee laten lopen (met manegeruiter) met lessen met merries vind ik dan wel weer onverantwoordelijk, net als zomaar fokken met willekeurige manegepaarden zoals het nu klinkt.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 17-06-16 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:59

Dat onder de manegepaarden geen hengsten zijn vind ik wel logisch.

Hoe goed de gevorderde ruiters ook denken te zijn qua omgang en rijden, een hengst is toch wel vaak een ander kaliber dan een merrie of ruin. Die onbetrouwbaarheid zou ik voor een manege niet willen.

Sommige pensionstallen en sommige manege's weigeren inderdaad hengsten.
Vaak is het probleem dat ze deze niet alles kunnen bieden wat wel een merrie of ruin geboden kan worden.
Zaken als weidegang, paddock ed vergen wat aanpassing en investering van de eigenaar en niet iedereen is hier toe bereid.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:00

Ik zie het ook vaak genoeg gebeuren dat het niet mag maar kan er ook goed inkomen dat dat niet mag

De ene hengst is ontzettend braaf maar andere hengsten kunnen soms echt lastig zijn. En natuurlijk bevinden zich op maneges kleine kinderen (met bezorgde ouders). Niet al die kinderen kunnen in de gaten gehouden worden en als er dan iets gebeurd is de manege de eindverantwoordelijke. Die drama willen ze er liever niet bij hebben.

Dus ja, ik kan er goed inkomen dat hengsten niet op iedere stalling zijn toegestaan. Vind het alleen sneu voor de ruiters die een hengst in hun bezit hebben. Een juiste geschikte stalling vinden is vaak al lastig maar als je dan ook nog niet overal terecht kunt word die zoektocht al een stuk lastiger

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:02

Qua huisvesting kan het lastig zijn, qua rijden en omgang is een hengst niks lastiger dan een merrie, integendeel zelfs in sommige gevallen ;)

Kwestie van opvoeden, maar dat geldt ook voor merries!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:03

ik denk dat elke manege en pensionstal zijn eigen beleid heeft hieromtrent. Vaak wordt uit voorzorg of na nare ervaringen hengsten geweigerd.
Niet alleen de eigenaar/begeleider vd hengst moet weten waar hij /zij mee bezig is, de omgeving moet dit ook beseffen en bv niet een hengstige merrie voor de neus ve hengst parkeren.

Bij ons op stal staan ook hengsten, worden ook samen met de merries gereden, maar bv stapmolen of paddock kan echt niet als er merries in de buurt zijn. Eveneens wordt de capaciteit van de stapmolen gehalveerd, omdat er telkens een lege plaats moet tussen zitten. Sommige hengsten maken echt brokken in de molen, ook al worden ze gescheiden dmv metalen hekwerk onder stroom. En om telkens bij de stalbaas te moeten gaan melden dat de molen stuk is of bij de eigenaar dat zijn paard gewond is en de dierenarts moet komen, dat is ook maar niks.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:04

Ik ben ooit eens op een manege geweest waar een manegepaard nog hengst was :) Braaf dier, goed opgevoed, werd gebruikt in de lessen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:14

petitparis schreef:
Niet alleen de eigenaar/begeleider vd hengst moet weten waar hij /zij mee bezig is, de omgeving moet dit ook beseffen en bv niet een hengstige merrie voor de neus ve hengst parkeren.

Afbeelding Op een doorsnee manege lopen nu eenmaal veel verschillende mensen rond, steeds nieuwe gezichten, bezoekers met weinig of geen verstand van paarden. Dan kan alleen al de aanwezigheid van een hengst voor extra onrust zorgen onder de merries, daar zit lang niet iedereen op te wachten.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 10:30

Oké, het is dus het beleid van de betreffende manege. In dat andere topic kwam het over alsof het een voorgeschreven regel was, bv. van de FNRS als een manege daarbij aangesloten is.

Wat betreft het fokken met onze manegepaarden en meerijden in de les: de hengst is speciaal uitgekozen op zijn karakter (en zijn bouw). Wij hebben KWPN'ers, ik zie niet in waarom je daar niet mee zou fokken. Zeker omdat de veulens op de manege blijven (goede weidegang hier!) en ook hier beleerd worden. In principe voor de lessen, maar misschien ook wel voor de verkoop als ze heel getalenteerd blijken te zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:34

Manege waar ik jarenlang reed had 1 hengst staan van de staleigenaar zelf en verder weigerden ze hengsten omdat dat teveel onrust op stal zou geven tussen de hengsten.
Nadat de hengst was overleden heeft er even een dekhengstje gestaan om een paar pony's te dekken en daarvan werd gelijk heel duidelijk gemaakt dat alleen de staleigenaar, de hengstenhouder en een enkele daarvoor aangewezen persoon iets met de hengst mocht doen, de rest mocht niet meer dan even aaien.
Zowiezo was de regel daar al dat je niet bij de pension/privépaarden (of pony's) in mocht zonder toestemming, dus je zorgde wel dat je niet zomaar de stal in liep van een nieuw paard als je niet wist of het een manegepaard of pension/privépaard was.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:40

Ik sta op een manege waar hengsten zijn toegestaan. Bij ons staan er 3 of 4, waarvan één van mijn vriendin waar ik ook samen een ruin mee heb. Ik weet dus hoe belangrijk een correcte opvoeding en consequente omgang met een hengst. Ik vind het persoonlijk dan ook zeer onverantwoordelijk om een hengst mee te hebben lopen in een manegeles (met manegeruiters), hoe braaf hij ook is. Wij hebben ook een zeer brave hengst, maar als hengsteneigenaar moet je toch altijd net even extra opletten, iets wat je m.i. niet kan vragen van een manegeklant.

Onze hengst heeft trouwens totaal geen problemen met merries. Z'n moeder heeft hem geleerd dat je lief moet zijn tegen de meisjes, dus daar heeft hij enorm respect voor. Ruinen daarentegen heeft ie meer problemen mee.

Karlijntje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:54

Ik rijd op een pensioenstal en bij ons mogen ook geen hengsten, behalve als ze bij ons dan een ruin van wordt gemaakt. Ik denk dat ze het bij ons liever niet hebben vanwege dat sommige ook met merries op de wei staan en sommige hengsten ook fel kunnen zijn.

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:59

Bij ons op de manege stonden altijd 2 hengstjes, die liepen voor de kar.
Wel is het zo dat 1 van de 2 een keer is uitgebroken, 's nachts, en toen een merrie heeft gedekt. Oeps..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:13

Ja, er bestaan brave hengsten... ik heb een PRE hengst meegemaakt op een manége, die zich niet gek liet maken door hengstige dames die zijn box voorbijliepen. Ook een (dek)hengst in pension gaf geen problemen. Maar meestal is het zo dat een hengst niet echt bijdraagt aan rust op stal, plus dat niet iedere hengst braaf/opgevoed is en niet iedere eigenaar heeft in de gaten waar zijn hengst toe in staat is... en dat laatste is de hoofdreden waarom staleigenaren vaak niet staan te springen om een hengst.

Vlak daarbij de reacties van de merries niet uit... brave merries kunnen zich knettergek gedragen als reactie op een stoere kerel... ik heb ze complete rodeo's zien uitvoeren... dan kun je wel zeggen dat die merries opgevoed moeten worden, maar in Nederland worden de meeste merries sowieso al ver bij hengsten vandaan gehouden, dus krijgen de dames de kans niet om aan heren te wennen.
Daarbij is het op een manége niet echt verantwoord les te geven met paarden die "niet bij de les zijn" wat gedrag betreft. :D
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 22-06-16 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:15

Bij ons hebben we 1 hengst staan is geen manege paard maar een eigen

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:19

Wij hebben 1 hengst op de manege, maar die is eigen
Op veel manege's hebben ze liever geen hengsten omdat er in de lessen dan mogelijk geen merrie's mee kunnen lopen! De hengst op onze manege is van de eigenaren je kunt er wel een privéles opnemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:25

Jacquel schreef:
Wat betreft het fokken met onze manegepaarden en meerijden in de les: de hengst is speciaal uitgekozen op zijn karakter (en zijn bouw). Wij hebben KWPN'ers, ik zie niet in waarom je daar niet mee zou fokken. Zeker omdat de veulens op de manege blijven (goede weidegang hier!) en ook hier beleerd worden. In principe voor de lessen, maar misschien ook wel voor de verkoop als ze heel getalenteerd blijken te zijn.

Met fokken probeer je altijd bepaalde zwakke punten in een merrie te verbeteren en sterke punten te behouden. Vandaar dat er geen hengst op deze wereld bestaat die bij elke merrie past. Dat een hengst KWPN is en een merrie ook, wil niet zeggen dat de combinatie altijd een geslaagde match oplevert.

Zo'n manege-eigenaar moet dat natuurlijk helemaal zelf weten. Maar in mijn optiek heet zo'n aanpak 'vermeerderen', niet fokken.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:27

Op de manege waar ik een paard heb bijgereden stond ook een hengst, een Arabier. Maar zoals die gehouden werd vond ik het eigenlijk niet kunnen := Het dier stond in een buitenbox maar met tralies voor het luik zodat ie er niet overheen kon en zodat niemand m kon aaien, als ze hem naar de paddock wilde brengen mochten er in de buitenbak aan de ene kant en longeercirkel aan de andere kant eigenlijk geen andere paarden staan want dan werd ie gek. Als het op zo'n manier moet zou je zo'n dier beter kunnen ruinen, dat was echt geen leven voor dat paard :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:32

Op de pensionstal waar ik stond stonden 2 hengsten. Afentoe eens een hengst die later werd gecastreerd, maar er waren niet echt problemen. Waren goed opgevoede hengsten en die konden ook prima met andere paarden.

Op de manege waar ik vroeger reed stonden ook hengsten, sowieso een opfok met hengsten en ook nog eens 3 dekhengsten, waarvan 1 onvruchtbaar bleek te zijn (Een andalusier). De bonte pony werd voor de manegepaarden gebruikt, pony was homozyghoot bont en alle veulens die er uit kwamen waren dus allemaal leuk gekleurd en eventueel met creme. Dus goed verkoopbaar als kinder ponies.

Ik zie weinig stallen waar totaal geen hengsten staan of mogen, maar ik kom vaak op stallen om hengsten te fotograferen dus dan zie je dat sowieso niet :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:36

Op maneges mogen prima hengsten staan. Dat niet alle maneges (en personeel) daar geschikt voor zijn is een ander verhaal, tevens zijn natuurlijk niet alle hengsten geschikt om op een manege te functioneren. Maar je hebt ze wel degelijk.

Vraag ik mij alleen wel af, heeft het paard niet te lijden onder zijn hengst zijn? Komt hij wel buiten/los? Ziet hij wel andere paarden of heeft hij een dichtgetimmerde box in het donker achteraf? Dat zie ik helaas erg vaak en vind ik zeer kwalijk. Vaak worden ze hier alleen maar heftiger van.

Dekken met manegepaarden vind ik niet zo'n euvel (iemand hierboven struikelde daar over), zeker als het paarden met een keurig papier zijn en/of er bewust op kwaliteit word gefokt niet. En zelfs als dat niet zo is, het is voor eigen fok. Manegepaarden hoeven de grandprix niet in en als ie gekke vlekken heeft is ie alleen maar beter herkenbaar voor de ruiters. Misschien valt het onder het kopje vermeerderen, maar zeker als er nog bewust naar exterieur gekeken word heb ik er 0 problemen mee (vroeger was ons beste manegepaard een kruising FjordxKwpn)

Ik geef ook ergens aan een particulier les waar een hengst in de manegelessen meerijdt, prima dier. Prachtige tinker (en ik geef zeker niet de voorkeur aan tinkers) Betrouwbaar, schrikt niet, keurig tussen de andere paarden, kan lekker sjouwen en de ruiters leren vaal op/van hem. Die lijkt keurig te weten 'dekken doe ik aan de hengstenketting in de achterbak' dus wanneer hij de hengstenketting aan zn aansnoerhalster krijgt word hij opeens een hele man, inclusief brullen, omhoog komen en woest kwijlen. Maar neemt een (gevorderde) ruiter hem mee naar de bak zie je hem niet opvallen. Lekker mellow en toch opgewekt. Gewoon een braaf dier. Loopt volgens mij zelfs wel eens mee in de caroussel. Uiteraard rijden er geen beginners op hem en is het gewenningsproces geleidelijk gegaan. Ruiter krijgt ook altijd korte uitleg 'joh luister Goliath is wel een hengst al is hij dat vergeten en er is nog nooit wat voorgevallen, maar hou hem even in de gaten als hij naar een ander paard staart, even een ophouding en hij gedraagt zich weer perfect'
Ik zie liever een goed opgevoede hengst in de lessen lopen dan sommige totaal geflipte merries bij wie de hormonen misschien nog wel meer door het lijf gieren (pismerries in de volksmond) want die worden nooit 'geholpen'.
Overigens viel er laatst iemand van Goliath af in de springles, en ja dan gaat hij, net als alle andere paarden, even snuffelen bij een ander paard (nadat hij zn ere ronde in draf met zijn staart op de rug af had gemaakt), dan doen we exact hetzelfde als altijd "niet laten ruiken, stuur maar weg" en pakken we Goliath. Geen probleem. Je moet niet alle maneges, klanten, hengsten over 1 kam scheren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:44

Eline91 schreef:
Ik ben ooit eens op een manege geweest waar een manegepaard nog hengst was :) Braaf dier, goed opgevoed, werd gebruikt in de lessen :)

hier hetzelfde maar uiteindelijk zat ik op een nieuwe pony, en een andere ruiter op de hengst, en de hengst viel toch ineens mijn ponytje aan en raakte hierdoor mijn.
dus ik ben tegen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:55

StalNollie schreef:
Eline91 schreef:

hier hetzelfde maar uiteindelijk zat ik op een nieuwe pony, en een andere ruiter op de hengst, en de hengst viel toch ineens mijn ponytje aan en raakte hierdoor mijn.
dus ik ben tegen.

Dus vanuit 1 voorval baseer jij je mening over hengsten gelijk?