Wel of geen paard kopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Wel of geen paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:04

Vorig jaar had ik al bijna een paard gekocht, maar toen ben ik toch van het idee afgestapt. Dit paard zou ik per maand gaan afbetalen en dat kon ik niet opbrengen met alle andere kosten erbij.
Er is toen een ander paard op mijn pad gekomen die ik kon leasen, 3 dagen per week. Daar ben ik het hele jaar zoet mee geweest. Nu gaat het rijden steeds beter en wil ik verder komen en ben ik voor mijn gevoel gewoon toe aan een eigen paard.
Ik wil uiteindelijk ook een opleiding gaan doen in de klassieke/academische rijkunst en hiervoor heb je uiteraard ook een paard nodig.

Ik heb de inkomsten en uitgaven tegenover elkaar gezet en het ziet ernaar uit alsof ik dat red:

Inkomsten
901,28 euro p/m

Uitgaven
Hoefsmid: 13
Stalling: 260
Dierenarts: 58,33
Wormkuur: 12,5
Vervanging spullen: 50
Osteopaat: 16,6
School: 165,33
Zorgverzekering: 127,5
Sportschool : 30
Totaal: 733,26

Ik hou zelfs geld over en ik wil naast mijn studie psychologie nog een baantje nemen.
Het enige wat mij nu tegen houdt is mijn vriend. Hij wil dat ik er over nadenk dat ik later uit huis ga, aangezien ik nog bij mijn ouders woon, en er dus een stuk meer kosten bij komen kijken.
Nou is dit ook wel zo, maar ik ben eigenlijk nog lang niet van plan het huis uit te gaan en ik denk dat ik het met een baantje erbij dan eventueel ook wel red. Ik ben namelijk ook van mening dat ik niet elk risico in mijn leven kan gaan bijhouden om te kijken of het allemaal wel gaat lukken. Want in dat opzicht is een paard bijna nooit verantwoordelijk om te houden.
Ik ben er eigenlijk gewoon aan toe en ik heb ambities, alles in mij zegt dat ik het gewoon moet gaan waar maken ook al zitten er risico's aan. Het enige wat mij echt tegen houdt is de mening van mijn vriend.
Wat vinden jullie?

ittheclown

Re: Wel of geen paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:08

Ik denk dat je mischien vergeet kleding voor jezelf erbij te zetten ? En auto of brommer verzekering als je een van beiden hebt. En eventueel paarden verzekering als je hem wilt verzekeren ?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:08

Mijn persoonlijke ervaring is dat een paard altijd duurder uitvalt dan vooraf verwacht.. Hogere pension kosten, dierenarts moet extra komen, medicijnen, de hoefsmid valt duurder uit, etc. Hoe heb je dit lijstje berekend? De meeste dingen staan namelijk op een erg laag bedrag, dat zal vaker duurder uitvallen dan goedkoper.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:10

Doe het niet... :+
Het is echt leuk om een eigen paard te hebben omdat je geen rekening hoeft te houden met een eigenaar.
Maar je hebt ook zoveel kosten en kopzorgen er aan. De dierenarts kosten kunnen hoog oplopen dus daar zal je sowieso een potje voor moeten hebben.
Nee, nadat ik een eigen pony heb gehad ben ik er wel van genezen. Mocht ik ooit weer willen rijden zoek ik een verzorgpaard. Vaste dagen, geen/minder kosten en niet de kopzorgen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:11

Kleding e.d. wordt door mijn ouders betaald en ik ben verder niet van plan hem te verzekeren. :)

Aangezien ik al weet waar het paard komt te staan weet ik de pension kosten al. De dierenarts is uitgerekend voor 700 p/m aan onvoorziene kosten en de vervanging van spullen ook. De hoefsmid is zo berekend dat hij elke 10 weken komt. Dit heb ik keer het aantal keer per jaar en gedeeld door het aantal maanden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:13

Zouden je ouder voorlopig te hoge DA kosten kunnen opvangen?
(ik wil geen discussie opwekken over of dit zo hoort of niet)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:14

_xrose schreef:
Kleding e.d. wordt door mijn ouders betaald en ik ben verder niet van plan hem te verzekeren. :)

Aangezien ik al weet waar het paard komt te staan weet ik de pension kosten al. De dierenarts is uitgerekend voor 700 p/m aan onvoorziene kosten en de vervanging van spullen ook. De hoefsmid is zo berekend dat hij elke 10 weken komt. Dit heb ik keer het aantal keer per jaar en gedeeld door het aantal maanden.

Ik zou de hoefsmid wel iets hoger zetten qua kosten, hier komt hij elke 6 weken. Denk dat er weinig paarden zijn die pas na 10 weken weer kunnen

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:15

Je kan er wel heel moeilijk over gaan doen maar je komt er maar op een manier achter.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:16

Ik ken het paard al dat ik evt. ga over nemen, zijn hoeven groeien vrij langzaam en de hoefsmid hoeft daarom maar om de 10 weken te komen. Ik kan inderdaad wel beter om de 6-8 weken aanhouden, maar ook dan maakt het niet heel veel verschil qua kosten. :)

Zoals het er nu naar uit ziet kunnen mijn ouders dat niet opvangen. Maar ik ben ook van plan pas over een jaar een paard te kopen, ik kan dan dus al voor dierenarts kosten e.d. sparen en een potje maken.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:18

Kosten van een eigen paard vallen inderdaad vaak hoger uit dan je van tevoren bedenkt.
Mis in je lijstje ook kosten van les/instructie.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:18

Ik heb het ook gedaan in dezelfde situatie als jij. Ik verdien nu zelfs een stuk minder ( 600 ) en wij komen goed rond.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:21

Ik heb op mijn 18e mijn eerste paard gekocht (fjordveulen van toen 400 incl castratie :') ), verkocht toen hij 2,5 was en toen een tinker gekocht van 1,5 jaar. Doordat ik haar jong heb gekocht, hield ik wat geld over voor onverwachte da kosten stel die zouden komen.

Voor mij voelt het als een eigen kind hebben, veel verantwoordelijkheden en je moet echt wel een paar x per week opbrengen om naar je paard toe te gaan. Veel dingen moet je echt laten zoals uitgaan, wat meer luxe vakanties (vliegvakantie bijv.).

Ik heb een bijbaantje echt achterwege gelaten omdat ik het qua energie niet op kon brengen. (Paard, sporten, school, stage en ook nog een vriend).

Maargoed ik ben ook gewoon een studente die alles zelf moet betalen, en zelf heeft betaald en door bepaalde dingen te laten heb ik een mooi potje voor onvoorziene kosten maar het is een hele verantwoordelijkheid. Daarbij doe ik geen speciale dingen met mijn paard, jaarlijkse enting, ontwormen, af en toe de hoefsmid er bij (super goede hoeven namelijk, 1 x in het jaar is voldoende, vijl zelf de kantjes wat bij en ze staat in de winter in een verharde paddock) en al het spul er omheen koop ik in de aanbieding of tweedehands.

Stel je koopt een paard, laat deze dan rontgenologisch keuren, dan komt alles duidelijk in beeld maar dan nog heb je geen garantie op ongemakken natuurlijk maar wel een goede start. Wat voor paard zoek je?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:23

Aankoop paard zadel en dergelijke heb je overwogen? Als je het materiaal er niet bijkrijgt kan dat de aankoopkost verhogen. Jaarlijks een tandarts kan ook wat zijn en evt andere behandelingen. Zoals hierboven vermeld evt instructie... *denk denk* nee dat is zowat alles waar ik op kan komen nu :D

Verder zou ik zeggen, als je alles overwogen hebt en besluit dat het kan; gewoon doen. Ik heb het ook zwaar om alles te onderhouden, maar geen spijt van; het is zekerweten een positieve bijdrage aan mijn leven!

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:27

Een eigen paard is natuurlijk geweldig maar behalve de standaard kosten ben je ook een heleboel tijd aan je paard kwijt. Het is altijd een hele verantwoordelijkheid waar je eigenlijk zo'n 30 jaar aan vast zit. Als je op vakantie wilt gaan of in het weekend weg wilt gaan moet je altijd plannen.
Momenteel ga je het misschien redden qua inkomsten omdat je nog thuis woont maar wat ga je doen als je straks of jezelf gaat wonen of samen gaat wonen? De kosten komen toch altijd hoger uit.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:28

Ik zeg doen! (mitst je over het aankoopbedrag en wat reserves beschikt)
Laat je niet tegenhouden door de mening van je vriend :( Wilt hij dat je bij hem intrekt binnenkort?
Met een paard heb je toch meer een stable relationship :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:28

volg je hart! waar een wil is, is een weg. je hebt de financiën zo te zien goed overdacht. Ik zou zeggen go for it! als je geld en tijd er voor over hebt. Doen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:29

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:31

Als je het echt wilt zou ik het doen, anders heb je er toch geen tijd voor in het leven want eerst zit je dan met school, daarna met werk, daarna met een gezin, en daarna word je oud. Maar hou wel goed rekening met de kosten als je denkt dat je het allemaal kan onderhouden zou ik het doen. :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:46

Bedankt voor alle reacties! :) Ik ga even in het algemeen reageren.

De lessen worden betaald door mijn ouders. Vakanties e.d. zijn ook geen problemen op de stalling waar ik dan kom te staan, daar vangt iedereen elkaar op. Ook de weekenden zijn geen probleem met de stalbaas.
Ik heb nu als vuistregel dat ik elke maand 500,- opzij moet kunnen leggen om een paard te kunnen betalen en dat lukt nu. Ik hou zelfs wat over.
Voor dat ik überhaupt aan een paard begin wil ik ook alle kosten bij elkaar hebben om hem te kunnen kopen en alles wat daar bij komt kijken. Klinisch en röntgen en ook genoeg geld om alle spullen te kunnen betalen en inderdaad een potje voor de dierenarts.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:15

hoefsmid is erg laag ik betaal om de ca 7 weken 70.00 euro alleen bekappen is 25.00 euro

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:11

Je vriend heeft opzich wel een belangrijk punt. Want hij hoopt denk ik ook dat je ooit met hem wilt samenwonen? Als jij een paard koopt, weet hij bijna zeker dat je nog lang niet uit huis gaat en met hem gaat wonen.

Is er niet een verzwegen argument bij je vriend dat hij het liever niet wil? Dat jij bv dan minder tijd aan hem besteedt, hij minder vrije tijd met jou heeft, jij minder snel geneigd bent uit huis te gaan, dat jij wel een passie/geluk hebt en hij wellicht niet? weet niet hoe dat zit met hem hoor.

Financieel red je het zoals je hebt berekend. Alleen moet je denk ik dingen laten zoals shoppen, paardenspulletjes kopen, uit eten, dat soort dingen. Ook een autotje en brandstof kosten (als je dat wilt) is duur. daar gaat vrij snel 200 euro doorheen in de maand. Reparatiekosten aan auto zijn meestal niet n paar tientjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:20

Heb jij wel zorgtoeslag aangevraagd?? Zie alleen je ziektekostenverzekering a 127,50 per maand.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:11

Ehh met alle respect maar je weet nu al waar het paard zou komen te staan en hoeveel dat kost? Juist ja... dat is fijn maar wie zegt dat je daar kan blijven voorgoed? Je moet altijd rekening houden met bv een stalhouder die ermee stopt (ziekte, ongeval, faillissement....) of belangen die niet verenigbaar zijn of niet stroken waardoor je wel moet vertrekken... dan kan je soms niet zomaar een nieuwe stal vinden die ook onder die prijs blijft en kan het zijn dat je dus wél duurder pension moet gaan ophoesten.

Hoefsmid aan 13 euro per maand? Dat is in totaal dan maar 40 euro per sessie?
Hoop voor jou dat ie dat nog lang zo aanhoudt of dat eveneens hier de hoefsmid niet moet stoppen met het beroep (ziekte, ongeval, noem maar op) en de andere die je moet aannemen duurder is...

Uiteraard kun je niet met alles rekening houden op voorhand en mag je dat ook niet doen of een mens heeft geen leven meer zo maar toch moet je wel alles even op een rijtje zetten en bereid zijn concessies te doen indien het wel noodzakelijk zou zijn... want ik ben zelf van mening, eens je een paard hebt, dan heb je die voor het leven, for better or for worse, for richer or for poor! En is het paard het laatste wat zou moeten lijden onder eventuele toekomstige financiële tegenslagen...

Zo woon ik nog steeds samen met mijn moeder, net omdat ik een paard heb. Vind ik dat erg? Absoluut niet en we hebben ondertussen onze draai gevonden samen, mijn mams en ik en leven meer samen dan dat ik bij haar in woon en delen we dus alles van huur voor de woning enz... maar het is wel iets om rekening mee te houden... ik zou zeker niet willen ruilen naar "geen paard maar op mezelf wonen" want mijn paard is mijn hele wereld en is degene die me uit een zware klap heeft weten te steunen en mijn beetje geluk en genot in mijn leven maar niet iedereen is bereid er zo in te staan en wil juist wel lekker op zichzelf wonen met tijd... als jij denkt dat die kans bestaat, hoe klein ook, dan mag je nu geen paard nemen... want, zoals eerder gezegd, ik ben van mening dat wat je nu aanschaft aan levend wezen, je ook moet onderhouden tot de dag dat het dier sterft en niet later moet wegdoen op een ander omdat jouw wensen evolueren...

Ilsexxx: je paard is als je kind? Nou mag toch hopen van niet aangezien je je paard maar een paar keer bezoekt per week en een ander van kleins af had en daarna na 2 jaar verkocht voor een ander... of behandel je je kinderen (later) ook zo dan?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:27

Het zou veel leuker voor je zijn als je vriend blij voor je is dat jij je droomwens waar kan maken.
Als je nu 500 per maand opzij kan zetten, dan kan je volgens mij heel goed een paard onderhouden. As je al weet welk paard je graag wil zou ik niet eens een jaar wachten, wie weet wat er ondertussen met dat paard kan gebeuren waar hij nu staat.
Ik zie uit naar je eerste fototopic met je paard!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:48

Maar het is wel zo dat als je een dierenarts nodig hebt, onverwacht. Dan krijg je de rekening toch pas meestal in de volgende maand. Bij mij kan er rustig 6 weken tussen zitten dat mijn paard wormenkuurtje krijgt, dan krijg ik 4 tot 6 weken later de rekening pas thuis gestuurd.
Dus dan kun je daar rekening mee houden in je uitgaven.
We hebben het hier dan wel over een wormenkuurtje, das niet zo duur.. maar goed, om nu altijd uit te gaan van honderden euros dierenarts kosten, is ook niet helemaal reeel/. Vind overigens wel dat je een spaarpotje moet hebben dat je een dure rekening wel op kunt vangen. Maar dat vind ik ook bij het hebben van een hond of kat.

Maar goed, wat ik wil zeggen, meestal krijg je niet de ene dag te maken met een probleem: bv dierenarts of stalhouder die stopt.. en de volgende dag betalen.
Meestal heb je wel tijd om je daarop voor te bereiden financieel of je krijgt de kans om een andere stalling te zoeken. En geloof me, er staan heel veel dingen op internet dat er een plekje vrij is. Misschien kun je dan even niet zo dichtbij als dat je paard op dat moment staat maar je moet wat. dan heb je in ieder geval even de tijd om te kijken naar iets in dezelfde prijscategorie en dichtbij huis waar je tevreden mee bent.

Er is altijd wel een mauw aan te passen en je moet ook niet alle doemscenario's uitdenken vind ik. kun je beter geen paard kopen, geen auto kopen (want die kosten soms veel meer dan een paard...), geen risico's nemen en vooral jezelf in bubbeltjesplastic wikkelen om veilig te zijn.

Trouwens, dierenarts heeft me vorig jaar 55 euro gekocht. en dit jaar tot nu toe (afkloppen) 100 euro. (heb zn chip laten registreren op mijn naam, wormenkuurtje en hij moest entingen terwijl niemand n dierenarts nodig had op stal, dus even 30 euro voorrijkosten). dus dierenartskosten kunnen ook enorm meevallen.