ook hier is iemand illegaal met ze bezig geweest met als gevolg twee paarden er beroerd aan toe. Jonge tinker koliek en zwaar spierbevangen, oude tinker met artrose aan drie benen staat nu op drie benen met een heel pijnlijk en krakend achterbeen. Jonge is net drie en nog volledig groen. Oude man staat al ruim 2 jaar op pensioen vanwege oa artrose aan drie benen, ir, en pssm met klachten.Omdat ik dacht dat verzorgster gister zou komen ben ik niet geweest maar heb ik ze zondag middag met voldoende kuil, gras en water achtergelaten. Kom vanmorgen vroeg aan. Hek open en touwtje los. Ok verzorgster zal het wel vergeten zijn, volgende draadjes. Bovenste helemaal weggeklapt onderste vastgehaakt aan scharnier van hooihokdeur. Vreemd kennelijk is verzorgster er niet met haar hoofd bijgeweest.
Hooihok draad is weggehaald en netjes aan de deur gehaakt en twee mannen in het hooihok. Ik begon al wat te vloeken langzaam. Het viel me op dat de jonge er erg opgeblazen en hangerig uitzag en de oude erg slecht liep. Dat is raar. Ik loop vervolgens naar het stuk gras om wat bij te zetten, zit die draad totaal anders dan ik gedaan heb,is duidelijk los geweest en weer anders vastgezet. En aan de andere kant een volledige hoefslag uitgesleten in het hoge gras een kant op.
Dat is nog veel vreemder. Geen graassporen te zien alleen die hoefslag die kaal is bijna. En de draad die anders vastzat en wat losser was. Als een paard daar door of overheen gaat krijg je graassporen en overal lopen en niet alleen een hoefslag een kant op.langzaam begon tot me door te dringen dat er iets goed mis zat.
Verzorgster gebeld die was dus niet geweest want ziek. Stalhouder wakker gebeld die had het ook niet gedaan. Die klimt altijd over het hek en maakt hem niet open. En repareert alleen draad als die kapot is. Hij is nu de camera beelden aan het bekijken die op het terrein hangen.
Ik kwam er toen ook achter dat de deur van de spullenbox open was en twee schuiven los waren. Dat was dus echt foute boel. De politie gebeld die er vrij snel was. Op dat moment ging kleine plat met koliek. Dus dierenarts gebeld, politie geholpen die ook tot de conclusie kwamen dat dit niet door paarden alleen gedaan kon worden. Onmogelijk zelfs. De oude heb ik pijnstillers gegeven die ik altijd heb liggen.
Kleine opgevoeld door de dierenarts die had krampkoliek in combinatie met flinke spierbevangenheid. Wat er aan poep uitkwam met opvoelen was voorzien van resten brok of brood. In ieder geval iets anders dan gras en grof kuil dat ze krijgen. Was ook veel te opgeblazen voor teveel ruwvoer. Hij is volgeduwd met spuiten darmverslapper, pijnstiller, spul om bevangenheid wat te helpen. En op het lange gras gezet als enige voer. Beetje kuil dat ik had klaargelegd al is weggehaald weer.
Oude onderzocht die al kraakte bij zijn sprong met been optillen. Buigproef is niet eens gedaan. Da durfde dat niet aan. Dat is afwachten of er geen blijvende schade is aan zijn toch al slechtste been. Met pech dat dit betekenen dat hij ingeslapen moet worden dankzij een of andere idioot.
.Er zijn nog wat extra maatregelen genomen en we hopen eigenlijk dat de gek opde camera is te zien.