Perse in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silverheart

Perse in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:37

Hallo :wave:
Ik zit bij een stal en elk jaar hebben we een soort wissel met een andere stal ergens in Noord/Zuid-Holland. Dit keer zat ik bij een manege/stal, echt een superleuke! Het enige probleem was dat de ponys en paarden niet op de wei mogen.
Ze hebben wel een wei, maar daar mogen alleen eigen paarden op als je betaald...
Is dit erg?
Als ponys en paarden niet op de weide mogen?
Xxx

Mizora

Re: Perse in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:40

Niet per se, mits ze iedere dag wel een paar uur los kunnen in een paddock/bak van minimaal 20x20, het liefst per 2 of meer.

Maar vaak betekent het dat de paarden geen echt sociaal contact kunnen hebben, geen mogelijkheid hebben om hun benen vrij te strekken en niet zelden dat de paarden meer dan 24 uur op stal staan als er een dag geen les gegeven wordt of een paard een dag niet ingezet wordt.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:43

Mizora schreef:
Niet per se, mits ze iedere dag wel een paar uur los kunnen in een paddock/bak van minimaal 20x20, het liefst per 2 of meer.

Maar vaak betekent het dat de paarden geen echt sociaal contact kunnen hebben, geen mogelijkheid hebben om hun benen vrij te strekken en niet zelden dat de paarden meer dan 24 uur op stal staan als er een dag geen les gegeven wordt of een paard een dag niet ingezet wordt.

Alle pony's worden 1 of meer x per dag gereden, er is geen paddock of dergelijke... Staldeur staat wel altijd open en tussen de stallen zit een openstuk zodat paarden wel contact kunnen hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:45

Elk paard of pony zou recht moeten hebben op weidegang!!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:46

Ik zou mijn paard niet constant binnen willen hebben staan en vind het een kwalijke zaak als de beesten niet even hun benen kunnen strekken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:46

Silverheart schreef:
Mizora schreef:

Alle pony's worden 1 of meer x per dag gereden, er is geen paddock of dergelijke... Staldeur staat wel altijd open en tussen de stallen zit een openstuk zodat paarden wel contact kunnen hebben.

Dus alleen de stal uit om twee keer per dag met manege ruiters rond te lopen?? Onaanvaardbaar, zou er niet willen rijden. Er zijn wel meer maneges die dit zo doen maar ik vind het schandalig.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:47

Oeh dat zou ik niet willen. Geen wei is tot daar aantoe maar geen paddock. Nee dat zou ik niet willen voor mijn paard

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:49

Met paarden word wel gelopen hoor... En ook elke dag 2x gepoetst... Het is niet dat ze twee keer hun stal uit worden gehaald en verden in hun stal staan de hele dag... Dus ze kunnen wel 5x per dag een halfuurtje hun benen strekken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:51

Een paard moet ook zijn benen kunnen strekken in vrijheid. En als je gaat kijken staan die dieren dus zeker 20 uur in hun box. Dat is erg lang. En in mijn ogen paard onwaardig

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:53

callum schreef:
Een paard moet ook zijn benen kunnen strekken in vrijheid. En als je gaat kijken staan die dieren dus zeker 20 uur in hun box. Dat is erg lang. En in mijn ogen paard onwaardig

Plus 2 uur rijden :)
Alsnog bedankt voor je mening.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:54

Nooit vrije beweging dus? Ja, dat is slecht. Voor mij is vrije beweging (paddock of weidegang), het liefst met andere paarden, een behoefte voor goed welzijn. Zelfs de professionele springpaarden bij ons op stal komen dagelijks een paar uur op wei of paddock.

Het gebeurd op veel maneges en pensionstallen, maar ik vind het niet goed voor de paarden. Zelfs 2 uur paddockgang (wat weinig is) in de winter kan het welzijn al verbeteren, in plaats van 23/7 op stal of er alleen uit onder begeleiding of rijden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:00

Silverheart schreef:
callum schreef:

Die was al meegerekend

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:02

Alsnog bedankt voor je mening.[/quote]
Die was al meegerekend[/quote]

oh sorry :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:03

sorry maar aan zo een manege komt van mij geen euro aan verdiensten!
mijn pony krijgt weing weidegang momenteel ivm te rijk gras (2 uur per dag) maar staat wel 24/7 nu op de paddock, en met slecht weer binnen van 18-09, oftewel avond en nacht dus

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:05

Ts ik ben heel bang dat het geen medestanders zult aantreffen hier. Niks ten nadele van jou maar het is aangetoond dat het voor je dier gezonder is om minimaal 4 uur vrije beweging te hebben liefst met vriendjes.
Dus als je op zoek bent naar mensen die roepen dit is prima die zal je miet snel vinden ben ik bang

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:07

callum schreef:
Ts ik ben heel bang dat het geen medestanders zult aantreffen hier. Niks ten nadele van jou maar het is aangetoond dat het voor je dier gezonder is om minimaal 4 uur vrije beweging te hebben liefst met vriendjes.
Dus als je op zoek bent naar mensen die roepen dit is prima die zal je miet snel vinden ben ik bang

Ik respecteer ook iedereens mening, want ik heb het immers zelf gevraagd.
Ik weet nu dat het dus eigenlijk niet kan en dat is wat ik wou weten :)
Dankjewel dus iedereen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:07

Poe ik vind dit wel sneu hoor voor die dieren dat ze zo weinig tijd hebben om vrij te bewegen met hun vrienden. Op zijn minst moet een stal buitengang (weide of paddock met hooi is beiden prima) aanbieden voor zeker een uur of 8 per dag in een groep. Minder vind ik echt dieronvriendelijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:14

hoe vaak kom je op de manege? waarschijnlijk komen ze nog wel los met boxen mesten en vast ook wel langer in de bak ofzo.

vroeger bij mijn manege kwamen ze gewoon s morgens in de rijbakken in de winter (en zomers in het land). waren twee buiten en twee binnenbakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:15

Ik zou mijn paarden nog niet op zo'n manege willen zetten al kreeg ik geld toe. Voor mij is vrij bewegen met andere paarden het meest belangrijke wat je een paard kan bieden naast (onbeperkt) ruwvoer en water.

Ik vergelijk het zelf altijd met opgesloten worden op een toilet van 1 bij 1 meter. Lijkt me niet fijn. :n

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 21:17

Christiene schreef:
hoe vaak kom je op de manege? waarschijnlijk komen ze nog wel los met boxen mesten en vast ook wel langer in de bak ofzo.

vroeger bij mijn manege kwamen ze gewoon s morgens in de rijbakken in de winter (en zomers in het land). waren twee buiten en twee binnenbakken.

Zoals ik in de op al zei, het is een jaarlijkse stalwissel :) Dit is mij verteld en ik kom er niet vaker dus verder weet ik het niet...
Het zou opzich wel kunnen van boxen uitmesten enz.
Dankjewel :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:22

VSW -> YRT

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:30

het zou niet erg zijn als ze minimal 1 uur in de paddock of back zouden staan, maar dit vind ik enorm zielig

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:10

Ik heb voor mijn paarden als ondergrens minimal 8 uur per dag los! (uitzonderingen daargelaten met extreem slecht weer.) een paard is er niet voor gemaakt om de gehele dag op stal te staan.
Zomers wil ik ze toch echt ook minimaal een deel op de weide hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:13

pol1 schreef:
Elk paard of pony zou recht moeten hebben op weidegang!!

Nou, weidegang is niet altijd mogelijk (op de kleigrond waar ik nu woon, valt gewoon geen paard te houden in de wintermaanden), maar fatsoenlijke ruimte en tijd om te bewegen en eten is toch (voor mij) wel een must.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:18

Silverheart schreef:
callum schreef:

Zooo boft dat paard even.
Toch toch normaal zeg.Ga jij maar eens 18uur per dag op de wc zitten.Maar je mag wel af en toe een half uurtje lopen Top leven zeg.
Ik kan hier zo kwaad om worden Mensen die serieus denken dat ze goed bezig zijn als ze een gezond paard zo opsluiten Geen weide is al jammer maar ook geen bak of paddock waar ze rond kunnen lopen is gewoon triest.
Van mij mogen ze zoiets strafbaar maken, ja ook voor de topsporters en de dekhengsten.
Paardenwelzijn staat bovem alles