Waar vind je nog een begrazingsexmoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Waar vind je nog een begrazingsexmoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:58

Een paar jaar geleden had een groep bokkers een aantal exmoors uit een begrazing gered. Sindsdien wil ik er ook één :Y) Over een paar jaar. Maar die actie was toen éénmalig. Is er iemand die weet of en hoe het mogelijk is om aan zo'n pony te raken? Hoe kom je handig in contact met zo'n begrazing, en in welke staan er ponies?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:29

Wat bedoel je precies met " in begrazing"?
Hier staan er sinds vorig jaar in een natuurgebied, als grote grazers. Een kudde van alleen merries met veulens. Ik geloof dat de pony's van staatsbosbeheer zijn. Misschien daar eens contact mee opnemen? Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:17

In een natuurgebied inderdaad. Waar is "hier"?

celticpony

Re: Waar vind je nog een begrazingsexmoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:25

Heb er hier rente thuis staan van gradient. Wat zou je ermee willen doen? Die van ons is echt een schatje, rijtechnisch toch wat minder en zoooo eigenwijs... Alles is eten, de bomen, de struiken. Levert ook wel grappige situaties op. Met kindjes op rug in het bos, de kortste weg kiezen, dwars door de struiken... Dat is ie gewend;). Maar misschien eens bij gradient informeren. Die van ons heette Zoetermeer 4. Je kunt wel raden uit welk natuurgebied hij kwam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:31

Wat is gradient?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:31

In de buurt van Leeuwarden is een klein natuurgebied met een kudde ponies. Ik had begrepen dat er daar een paar van in de verkoop zouden, maar dat weet ik niet zeker. Bokker mariett maakt er wel eens (hele mooie) foto's en heeft volgens mij ook contact gehad met de beheerders van het gebied. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:39

Top, dank je wel. Weet je heel toevallig hoe dat natuurgebied heet?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:55

Oei, nee, dat weet ik zo niet, sorry. Maar ik heb het vermoeden dat die bokker vroeger of later zich ook meldt in dit topic, en anders kun je haar misschien een berichtje sturen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 00:17

Okee :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 01:40

Op Texel loopt ook een kudde. Tussen Den Hoorn en het dennenbos. Prachtige pony's

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 05:11

In de duinen bij Castricum.
Volgens mij van Staatsbosbeheer

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 05:28

Ik ken iemand in Egmond die een kleine kudde in het duin heeft lopen. Maar niet te vangen..... want die zijn echt wild.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:05

In de buurt van Leeuwarden zijn meerdere kuddes overigens. Er loopt in elk geval één grote groep op land van Wetterskip Fryslan, dus daar zou je ook contact mee op kunnen nemen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:49

Daar ben ik :P
In het natuurgebied dichtbij Leeuwarden worden heel soms veulens verkocht aan particulieren. Echter hebben ze volgens de mevrouw die ik sprak (die vertelde dat ze er niet heel veel vanaf wist, ik moet nog een afspraak met de boswachter maken) dat de Exmoors daar een hele speciale bloedlijn hebben. Ze willen de dieren dus liever in andere gebieden zetten om daar veulens te fokken.

Maar heel af en toe verkopen ze dus wel wat!

Je kan ook je provincie opzoeken op Google, plus het woord 'exmoorponies' oid. Neem dan contact op met de organisatie ervan :) ik heb contact gehad met onder andere Natuurmonumenten en It Fryske Gea. Ze vinden het vast leuk dat je interesse hebt in de Exmoorponies :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:01

Reggledoos schreef:
In de duinen bij Castricum.
Volgens mij van Staatsbosbeheer

Gebied is van pwn weet alleen niet of die ook de eigenaar van de exmoors is. Lopen wel diversen kuddes in diverse gebieden van hun.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:11

op speurders staat een jaarlinger te koop uit natuurgebied

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:28

Deze stichting is eigenaar van exmoor ponies in een aantal natuurgebieden, die kunnen je vast wel verder helpen: www.stichtingtaurus.nl

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:09

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:14

Ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar TS zoekt toch een Exmoor over een paar jaar? Dan helpen de advertenties van nu niet zo veel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:16

'Redden' uit een natuurgebied >;) >;)
Volgens mij staat een pony nergens beter dan in een natuurgebied waar het de hele dag een beetje kan rondkuieren en vreten. Lijkt me dat er geen sprake is van 'redden', maar je wil gewoon een pony kopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:21

Waren het niet destijds een koppel hengsten die anders naar de slager gingen?

Begrijp me niet verkeerd, de slager vind ik zelf geen probleem, maar dan wordt het al snel redden genoemd natuurlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:25

Hmm, van die pony's is er sowieso 1 teruggegaan de begrazing in.
Ik heb zelf een exmoor uit de begrazing, via de handelaar en het diertje was/is behoorlijk afgeknapt op mensen.
Van haar had het iig allemaal niet gehoeven :)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:56

Gradient kan maar zitten veel niet zuivere exmoors tussen of dat moet je niet uitmaken, taurus zou wel kunnen.

Je kan ook naar www.exmoorpony.nl gaan en contact opnemen met samenwerkings verband Exmoor.
Dit is HET "stamboek" van de exmoors in nederland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 15:16

Kijk es aan, allemaal mogelijkheden :) Veel dank voor de geposte links. Exmoors vind ik leuke ponies in een handzaam formaat. Momenteel heb ik een paardenbestand waar ik erg tevreden over ben maar mijn gezelschapspony heeft natuurlijk niet het eeuwige leven. Ze is 26 en heeft PPID en het kan natuurlijk zomaar dat ze nog 10 jaar heel blij rondloopt maar het kan ook zijn van niet. En als haar einde in zicht komt heb ik een pony nodig zodat mijn ruin niet alleen staat. Ik zoek een pony die net iets groter is dan maatje shet. Doel van de pony zou zijn gezelschapspony, en verder wat hij of zij maar leuk vindt. In elk geval geen rijden/mennen/vrijheidsdressuur, dat vind ik niet leuk. De pony zou dus voornamelijk een decoratieve functie hebben.

Minikatje je schrijft dat je pony is afgeknapt op mensen. Wat jammer. Waar ging het mis?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:25

de stal ingesleurd worden met een trekker.
Maar daar is madam alweer overheen, vandaag is ze ontsnapt langs de trekker, had onze pensioneigenaar even geen rekening mee gehouden :')

Zolang er niet meer dan 2 tweevoeters zijn en ze niet opgesloten is vind ze veel dingen nu helemaal prima :)