Nou bedankt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Nou bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:06

Ik moet mij ei ook wel even kwijt.

In januari vinden we een verzorgmeisje. Het leek iemand die ok was, goede mentaliteit had etc. Ze mocht starten. Ze had meteen vermeld dat het niet voor lang was, want ze kreeg haar eigen pony. Mij prima, ik kon op dat punt alle hulp gebruiken die ik krijgen kon dus ook al was het maar 2 maand dan was ik 2 maand geholpen tenminste.
Al snel kwam de vraag of ze haar pony niet bij ons mocht stallen. Na wat nadenken en goede afspraken doorsturen en boeken van teksten sturen om haar uit te leggen wat we verwachten, wat de voorwaarden zijn etc.. waar ze positief op antwoordde.. Hebben we domweg ja gezegd. Want het leek dat we iemand gevonden hadden die volledig dezelfde mentaliteit had als wij en dit vinden wij heel belangrijk.

Het leek me nl erg handig om iemand extra op de weide te hebben, zodat we het werk konden verdelen, en zodat er meer controle was.
Heb alles in een contract gezet om misverstanden te vermijden en het ook mondeling besproken en benadrukt. Ik wou echt geen miserie. Wat ik niet in het contract heb gezet, maar WEL heel vaak mondeling vermeld en benadrukt heb, was de opzegtermijn. Min 2 maand op voorhand graag.... zodat ik tijd heb om mijn agenda te schikken om al het werk terug alleen te doen. De reden dat ik het er niet in gezet heb? Tja, domweg omdat ik op haar eerlijkheid rekende. Dom van me.

Wij zijn ook geen grote stalling, gewoon mensen met een eigen weide die op een vriendschappelijke manier onze weide wouden delen met iemand. We hebben hier nooit winst op gemaakt (per paard zijn we 110 a 130 euro kwijt per maand zonder hooi, en zij mocht bij ons voor slechts 50 euro staan wat in mijn ogen echt een gunst - prijs is, maar heb die prijs ook zo belachelijk laag gehouden omdat het idee was dat haar hulp me veel meer waard was ). Enige wat ze wel moest doen was 3x week onze paarden eten geven, drinken aanvullen en mest weghalen. De rest van onderhoud weide was voor ons (was geen verplichting voor haar), wij zorgen voor bemesting, sproeien, bosmaaien, vervangen/aankopen kapot/nieuw materiaal, zorgen dat er hooi is etc... Werk dat niet te onderschatten is overigens. Ze leek altijd heel vriendelijk en te willen helpen, ook als er hooi geleverd werd vroeg ze of ze niet kon helpen etc. Het leek soms te goed om waar te zijn.
We hebben ze bij mijn weten ook altijd "danku" gezegd als ze extra hielp.

Ze is 1,5 maand verzorger geweest bij ons voor ze bij ons kwam met haar pony, dus ze wist goed wie wij waren en hoe onze weide werkte, wat onze visie was, en wij dachten te weten wat voor iemand zij was. Het leek te klikken, dus ze mocht komen.. Ik had bij haar altijd heel goed gevoel, ze leek begaan met de paardjes en leergierig.

Soit, de pony is er. We hebben ze met raad en daad geholpen over elke vraag die ze over die pony en verzorging had, wat altijd met plezier gedaan was. Pony had veel stress van onze paarden in het begin, ok geen probleem, we zijn prikpaaltjes gaan kopen en hebben een extra stuk afgespannen waar onze grotere paarden niet door kunnen, maar waar de pony perfect onderdoor kan om "rust" te nemen als hij dat wou. Net als we ook veel geld hebben gestoken om onze omheining aan te passen aan de kleine pony (nieuwe draad kopen, oogjes bijkopen etc), en niet te vergeten de tijd dat erin gekropen was om dat allemaal aan te passen. Ze gaf altijd de indruk dat ze lang wou blijven staan bij ons, dus ik vond het dan een kleine moeite.

Alles gaat eigenlijk super in mijn ogen.. heb ook de indruk dat we goed overeen komen.. :j

Dan moet ik helaas een operatie ondergaan. Gezien het redelijk pittige ingreep was en we ook een huishouden te runnen hebben en mijn ventje ook niet alles kan doen.. heb ik aan haar gevraagd om onze paardjes te verzorgen en onze voederbeurten over te nemen. Geen probleem was dat.
Ze heeft me dagelijks updates gestuurd en foto's en alles leek super en in orde. Ik was er ook gerust in, want ik vertrouwde ze.

Echter, kom ik uit ziekenhuis, paardengek zijnde, eerste wat ik doe is naar de paarden gaan. Merk ik al snel dat mijn ene paard lange hoeven heeft die afbrokken omdat ze te lang zijn (zijn hoeven zijn door lentegras op een week tijd enorm hard gegroeid). Ik heb meteen de smid gebeld. Heb er toen géén opmerking over gemaakt, dacht wel "grmbft" maar ok kan gebeuren dat je dat even niet ziet (alleen blijf ik denken, als je gekeken hebt, moet je dit gezien hebben toch?). Mijn ander paard stond verder op de weide, die ben ik niet gaan bezoeken want wou niet tussen de paarden staan "just in case" dat er toch een zou stampen en ik nog redelijk zwak was etc, en met zijn naam roepen kwam ie niet... Maar goed, van ver zag ie er ook goed uit..
Daarna, paar dagen later, kom ik op de weide tussen de paarden en kom ik tot bij mijn ander paard. Zie ik dan voor het eerst zijn vacht. Ziet er heel slecht uit. Heel veel schuurplekken, vacht dat snel los komt.. Ook liep hij raar, het was niet manken, maar ook niet zuiver. Ik kon er mijn vinger niet op plakken, maar ik had er geen goed gevoel bij. Dus meteen de DA gebeld en die is heel snel gekomen en na wat onderzoek kon hij vaststellen dat het paardje beginnend bevangen stond en hierdoor anders liep (niet de typische stand naar achter echter! zo ver zijn we nog niet *gelukkig* ). Verder ok bloedonderzoek gedaan maar uitslag hiervan wist ik nog niet. Alle paarden meteen van de weide gehaald en iedereen mooi op de paddock met giga dosis hooi.
Toen ben ik wel even lastig geworden dat ik al deze dingen zelf moest opmerken en heb ik een berichtje naar haar gestuurd waarin ik heb gezegd dat als ze komt controleren dat ze ook de hoeven/vacht etc even controleert (met het idee: 'misschien is ze zich hier niet bewust van dat dit ook moet?' en niet enkel kijkt dat ze er nog staan want anders had het niet veel nut dat er controle was. En dan heb ik haar ook uitgelegd wat er was met de paarden. Geen verwijten of degelijke.. gewoon in mijn ogen simpele vermelding..

Is dit zo onlogisch van me vraag ik me af dat dit voor mij gewoon niet fijn was? Vast en wel was het goed bedoeld van haar, maar daar zijn mijn paarden niets mee... Natuurlijk, die opmerking is helemaal in het verkeerde keelgat geschoten bij haar. Nogmaals, vinden jullie deze opmerking onterecht? Zou je dat als eigenaar van een paard niet ook vervelend vinden om bij je paarden aan te komen en gelijk beginnen met smid/DA te bellen???
Vandaag heb ik ook van de DA te horen gekregen dat het paard ernstig ziek is, dus mijn bezorgdheid destijds was geheel terecht. Het worden spannende dagen voor ons mannetje erdoor te krijgen.... Hij ziet er overigens helemaal niet zo ernstig ziek uit... enkel de vacht en hij lijkt een beetje minder actief, maar echt miniem. Dus ja ik vind het nu wel heel sneu dat dit niet eerder opgemerkt was zodat de DA eerder had kunnen komen en dat zijn overlevingskansen groter waren, ik verwijt dit mezelf heel heel erg. Maar dat is bij dat meisje geheel in verkeerde keelgat geschoten dus. EN nog steeds vind ik niet dat ik onterecht gereageerd heb, het is voor mij ook erg verschieten... Is dat haar schuld dat ze ziek zijn? Heb ik nergens gezegd. Wat ik wel zeg is dat het jammer is dat dit niet eerder opgemerkt is en dat blijf ik jammer vinden. Heb nergens scheldwoorden gebruikt maar heb gewoon heel net vermeld waar ze op moest letten want misschien wist ze het niet.. in mijn ogen heel nette reactie....

Goed, enkele dagen later, krijg ik heel droog bericht dat ze het af trapt en met haar pony verhuist naar een andere plek. Minder dan 2 weken op voorhand .... floep, ze is weg. Daar gaat onze 2 maanden op voorhand-meedelen afspraak (tja, dom als ik ben, mondeling... -O- )
Ik viel compleet uit de lucht. Alles leek - buiten het akkefietje dat hierboven beschreven werd - leek super te gaan.. ik had ook hele de tijd het gevoel dat we goed overeen kwamen en op dezelfde golflengte zaten. Geen idee wat er mis is gegaan. Er moet toch iets gaande zijn geweest vraag ik me heel de tijd af? Maar waarom hier dan niet over praten?
Heb er toen heel vriendelijk op gereageerd dat ik het jammer vond. Wat ook zo is..

En alsof dat nog niet erg genoeg is, krijg ik vandaag dan plots bericht van haar met de meedeling dat ze morgen al vertrekt en dat we voor de rest van de week onze plan maar moeten trekken (stond er niet in, maar komt het wel op neer).
Serieus?!
Toen is bij mij echt een soort inwendige bom gebarsten. Ik heb toen gewoon heel kort geantwoord wat er gedaan moest zijn voor ze vertrok want het voelde als een enorme messteek in mijn rug dit (als in, sleutels daar leggen, spullen weghalen etc, dat soort zaken moeten er gedaan worden) en als afsluiter haar veel wijsheid toegewenst en gezegd dat ik hoopte dat ze op een dag zou beseffen dat ze niet zo met mensen moest omgaan. Erg nette reactie vind ik het zo, voor de streek dat ze ons lapt..
Daarop is zij dan compleet "uit de lucht gevallen" van mijn harde reactie en snapte ze totaal niet waarom mijn reactie nu "plots" zo was. Waarop ik haar heb uitgelegd (vriendelijk maar iets emotioneler) dat het voor ons niet fijn is om de dag op voorhand te weten dat we onze plan maar moeten trekken vanaf dan etc... En dat we veel moeite hebben gedaan voor haar en dat dit erg ondankbaar is naar ons toe. Maar ze snapte het niet... Mijn reactie was onterecht en verraste haar etc..

Overigens, leuk weetje: ik ben pas geopereerd, kan zelf nog amper iets doen, laat staan met de auto rijden om bij de paarden te raken... en dan net nu lapt ze ons dit! Dat ze daar dan totaal niet bij stil staat, dat het ons in een erg lastige positie brengt als ze het ondanks afspraak zo plots besluit af te trappen.. Dat is gewoon niet net van haar vind ik. We zijn geen stalling met veel personeel ofzo he, als ik, mijn man en zij, dat was het. Dan moet je toch wat rekening houden met elkaar of niet soms? Zeker als dat honderd en 1 keer vermeld is geweest.

Ik had er werkelijk alle begrip voor kunnen hebben als ze ons gewoon had gezegd dat ze vertrok binnen een maand vb (of nog beter, pas 2 maand, om correct te zijn).. Maar dit is toch geen manier? Gewoon zonder boe of baf "ik vertrek" en dan als ik hier uiteindelijk niet blij mee lijk te zijn het verwijt sturen van "het is toch mijn pony, ik doe wat ik wil". JA natuurlijk... maar er is ook nog zoiets als even 2x nadenken hoe de andere partij zich zal voelen hierbij.... en dat dit geen manier van doen is in mijn ogen?! Het had helemaal anders kunnen uitdraaien moest ze dit niet zo gewoon opeens op ons af vuren, en ons laten stikken op een moment dat het moeilijk werd. Hoe moeten mijn paarden nu eten en drinken krijgen komende dagen? Ik kan niet met de auto rijden.. Dus wie is er het dupe van? Mijn lieve man die bij zijn drukke werkweek van meer dan 8 uur werk per dag ook nog eens 's morgens voor 5 uur en 's nachts om middernacht a 1 uur naar de paarden mag gaan... (enne.. _/-\o_ voor die fantastische man, ik hoop alleen dat hij niet crasht door de drukte... )

Vinden jullie dit ook een kromme redenering, of is het mijn redenering en reactie die erg raar is gedurende heel dit verhaal? Ik probeer het gewoon heel de tijd te snappen maar ik snap het niet...
Wat denken jullie?

Nou voila, dat is eruit -O-

Silly1972

Re: Nou bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:16

Even een vraagje, als zij niet haf gevraagd of die pony daar kon staan.
Hoe had je het dan opgelost?

Nee het is niet netjes, ben ik het mee eens.
Hoe oud is ze?

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:17

Hmm, ik begrijp dat dit voor jou een enorme klap in je gezicht is en dat je echt met je handen in het haar zit nu...
Maar aan de andere kant vind ik het ook een hele taak voor een meisje (hoe oud is ze eigenlijk?) om de hele verzorging van (3?) paarden op zich te nemen. Waarschijnlijk zijn jouw berichtjes bij haar erg aanvallend over gekomen en voelde het als 'stank voor dank'. Terwijl dat natuurlijk echt niet jou bedoeling was.
Alsnog uiteraard niet netjes van haar dat ze nu ineens opstapt.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:18

Het meisje is 18 jaar oud, bijna 19...

En idd, denk ook dat het achteraf misschien te veel was voor haar, ook al waren haar bedoelingen wel goed.
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 23-05-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:18

Het is niet netjes, maar jij rekende ook wel heel erg op haar en dat is feitelijk niet haar schuld. Ze had ook nee kunnen zeggen op je vraag op jouw paarden te passen, hoe had je het dan opgelost?
En daarbij snap ik niet zo goed dat als je een contract opstelt, want dat hebben jullie blijkbaar wel? Dat je dan geen opzegtermijn opschrijft.

Ik lees heel veel frustratie over dingen waar je vooral verwachtingen hebt gehad. Verwachtingen die niet uitgesproken worden zijn vaak dodelijk voor relaties, wat voor relaties dan ook.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:18

Tsja ik kan me haar gevoel ook wel voorstellen, ze heeft waarschijnlijk met al haar goede bedoelingen alle dagen voor je paarden gezorgd en misschien uit onervarenheid wat dingen over het hoofd gezien en krijgt dan vervolgens verwijten naar haar hoofd geslingerd.

Neemt niet weg dat een goed gesprek tussen beide misschien een hoop zou oplossen?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:19

Heb je hele verhaal gelezen en ik vraag mij af hoeveel ervaring dit meisje heeft met paarden en de bijkomende kennis?

Jij kent je paarden tenslotte zelf het beste. Kan best zijn dat het meisje alle goede bedoelingen had met jouw paarden. Zelf geef je al aan dat het minimaal te zien was dat je paard zo ziek is. Wellicht is het haar niet opgevallen...

Heel eerlijk; ik vind dat je het haar niet kan verwijten. Het zijn jouw paarden, jouw verantwoordelijkheid. Ook met de hoefsmid. Die bel je neem ik aan toch zelf om de 6 à 8 weken? Het meisje is zich misschien van geen kwaad bewust en dan vind ik dat je vrij lomp uit de hoek komt.

Niet helemaal netjes van het meisje dat ze zo vertrekt, maar bekijk het eens van de andere kant. Zij heeft met goede bedoelingen jouw paarden verzorgt als gunst richting jou. Hoe het nu op mij overkomt ben je meteen begonnen met klagen over wat zij niet goed heeft gedaan. Ik zou dat ook niet heel leuk vinden.

banketstaaf dat ze zo vertrekt, maar dat is niet haar probleem..nogmaals; jouw paarden, jouw verantwoordelijkheid. Probeer nooit afhankelijk te wezen van anderen.

Succes met je herstel!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:21

Als ik een poos voor iemands paarden had gezorgd en het eerste wat ik te horen kreeg zodra iemand weer terug was is 'dit is niet goed en dat is niet goed' dan zou ik me eerlijk gezegd ook wel ff boos voelen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:21

Als ze neen had gezegd, dan had ik mijn paarden bij een kennis aan huis gezet (wat ok weer een extra uitgave is, maar als het moet, moet het) zodat ze die periode door hen verzorgd werden.

Als ze destijds niet had gevraagd haar pony bij ons te zetten, dan hadden we gewoon verder gedaan zoals we bezig waren ervoor. Achteraf gezien was dat helemaal niet slecht hoe het was, maar het was gewoon fijn extra hulp te hebben. Als ze ons vroeg een voerbeurt over te nemen, dan hebben wij daar nooit moeilijk over gedaan.
Ons idee van iemand erbij was ook dat je vnl met vakanties vb op elkaar kon vertrouwen en niet telkens iemand moet inhuren of paarden van weide moet wisselen om bij vrienden te zetten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:21

Je hebt net als mij een wijze les geleerd, dat alles zwart op wit beschreven moet zijn, anders krijg je een mes in je rug gestoken. Tegenwoordig is niemand meer te vertrouwen.
Heb in soort gelijke situatie gezeten en dat is ook knap vervelend afgelopen, verder wijd ik mij er niet over uit, maar kan je zeggen die mes in mijn rug zit diep.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:22

Had je van te voren afgesproken dat zij bij ziekte de hele verzorging op zich moest nemen? Of kan het zijn dat ze voor haar idee jou uit de brand hielp en toen, en dat ook nog via een berichtje, en niet eens
f2f allemaal commentaar kreeg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:24

Ik snap dat je verontwaardigd bent en met je handen in het haar zit. Je hebt dan wel een contract opgesteld, maar verder is het niet zo goed gelukt om zakelijk te blijven. Meer afstand houden is ook minder hoge verwachtingen hebben, minder verantwoordelijkheid geven ect. Dit had je natuurlijk van te voren niet kunnen bedenken want blijkbaar is jouw pensionklantje ook niet zo heel erg goed met kritiek incasseren dat ze nu zo weg moet gaan. Bah en daar zit je dan.
Laatst bijgewerkt door mrie op 23-05-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:26

Ik kan het me van haar kant ook wel een beetje voorstellen. Ze is 18/19 en dus nog ontzettend jong. Ik neem aan dat ze naar school gaat en/of een bijbaantje heeft, waar ze ook tijd aan moet besteden, plus haar eigen pony nog. Uiteraard zijn er afspraken gemaakt en heeft ze niet bepaald netjes gehandeld, maar ik denk dat jij ook onderschat hebt dat het nogal een verantwoordelijkheid is voor iemand van die leeftijd, en zo te lezen was ze nog redelijk onervaren ook.
Het feit dat ze morgen al vertrekt is ook geen chique besluit. Aan de andere kant vind ik 2 maanden opzegtermijn wel wat overdreven. Een maand lijkt me veel netter en realistischer.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:27

De smid komt zeker niet elke 8 weken voor dit paard. Hij heeft erg trage hoeven en 1 keer in de 6 maand bekappen is dikwijls nog te vaak. Soms hebben ze groeischeut zoals nu en dan moet er plots wel veel af.
Voor ander paard komt de smid wel elke 3 weken en dan kijkt die altijd ook even naar de hoeven van mijn ander paard, maar dikwijls zegt die dan dat het niet de moeite is er iets af te doen. De week voor mijn operatie is er nog naar de hoeven gekeken geweest door een smid, maar die heeft toen gezegd dat hij niets kon bijwerken want ze stonden goed, dus hij is ook gewoon terug vertrokken...

Idd mijn fout dat ik afhankelijk was van haar.. Ook weer wijze les voor mij. Maar uit het ziekenhuis kan je toch moeilijk alles bekijken? Ik had ook verwacht van iemand die 18 is en al zegt veel jaren met de paarden bezig te zijn, dat die ook een beetje verantwoordelijkheid aan ging kunnen om tijdelijk mijn zorg over te nemen..
Heb ze ook elke dag bedankt voor haar goede zorgen trouwens, het is pas toen ik bij de paarden kwam dat ik zag dat het minder was en dat ik het toch echt even niet fijn vond..

Die operatie was gepland ja, 1 maand op voorhand om precies te zijn. Heb haar dat meteen gevraagd en ze vond het ok. De week erna zou zijn op vakantie gaan en zouden wij de zorg van haar pony op ons nemen, wat wij ook met plezier gedaan hebben...
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 23-05-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:27

Maar als je de verzorging tijdelijk op je neemt, is het ook logisch dat je de gezondheid en de hoeven in de gaten houd en overlegd met de eigenaar van wat er moet gebeuren. Ze had maar een appje hoeven te sturen, van goh de hoeven beginnen toch wat lang te worden. En goh, ik kan de vinger niet opleggen, maar ik denk dat er iets mis is met..., wat moet ik doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:29

Ik vind niet dat het allemaal aan haar te wijten is.
Ook omdat je schrijft, dat je pas na een paar dagen in het land ging om bij je andere paard te kijken.

De smid vind ik ook niet echt haar zaak, je houdt toch zelf bij wanneer de smid moet komen (om de zoveel weken/maanden).

Wat ik zo lees uit jouw verhaal, heeft het meisje reuze haar best gedaan en veel werk voor je gedaan, maar heeft (door onervarenheid?) niet alles gezien.
Dat kun je haar ook niet kwalijk nemen.

Ik kan best snappen dat ze daarna opgestapt is, wel jammer natuurlijk op zo'n korte termijn.
Misschien voelde het voor haar een beetje als 'stank voor dank'.
Dan heeft ze al die tijd zoveel werk voor je gedaan en krijgt ze commentaar (al dan niet terecht, maar je laat zelf de verantwoording aan een jong meisje over)

Ik denk dat jullie het allemaal goed bedoeld hebben, maar dat de zorg voor de paarden voor het meisje teveel gevraagd is geweest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-16 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:31

Ten eerste, beterschap en sterkte met je herstel!

Ik snap zeker dat dit voor jou heel vervelend voelt, maar ik begrijp het meisje ook wel. Ze is 18, en als dit haar eerste paard is, heeft ze waarschijnlijk nog niet heel veel ervaring met het houden van paarden? Grote kans dat ze daardoor de hoeveelheid werk heeft onderschat en dacht dat ze het wel makkelijk aankon. Vervolgens zorgt ze voor je paarden tijdens je operatie en komt ze erachter dat het toch meer is dan het lijkt. Voor haar gevoel doet ze dan heel veel, maar als jij terug komt, krijgt ze te horen dat het met dit paard niet goed is, en dat paard ook niet. Grote kans dat zij dit niet eens heeft gemerkt (het zijn niet haar paarden, en ze heeft dus een stuk minder ervaring dan jij). Waarschijnlijk voelde dit nogal vervelend voor haar, ze heeft immers veel gedaan en het enige wat ze hoort is dat er iets mis is met 2 van de paarden. Voor jou lijkt het werk met de paarden namelijk 'normaal' en je weet hoeveel werk het is, maar voor haar was het relatief zwaar en veel werk.

Kijk, het is natuurlijk heel vervelend dat jij je paarden zo aantrof, en dat vindt waarschijnlijk elke paardeneigenaar! Maar ik denk dat het voor haar net zo vervelend is, en ze ook niet weet hoe ze er dan op moet reageren.

Als je het echt goed wilt afsluiten, zou ik nog een keertje met haar gaan praten. Nodig haar uit op de koffie, of wat dan ook en heb het er gewoon over. Benadruk dat je haar echt heel dankbaar bent voor het zorgen van je paarden, maar dat je (zeker in combinatie met de vermoeidheid na de operatie) gewoon was geschrokken van de hoeven van je ene paard en de ziekte van je andere. Maar dat zij hier niks aan kan doen als ze dat niet heeft gezien. En dat het hierdoor allemaal wat meer uit de hand is gelopen dan de bedoeling was. En dat je het heel jammer vindt dat ze weggaat, omdat je het altijd gezellig vond/ haar aardig vond/ oid.

Zo zou ik het in elk geval het prettigste vinden (als 17 jarige dan :) )

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:31

Kleine bijvoeging: ze kwam niet recht van de manege, en zei al veel verzorgpaarden te hebben gehad. Dat en dat ze al een tijdje bij ons was en we ze al veel tips etc gaven gaande weg..

Maar nogmaals idd ik heb een zeer wijze les geleerd: nooit meer op iemand anders vertrouwen buiten mezelf en mijn ventje.. had gewoon gehoopt dat het even kon, om heel even ziek te zijn...

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:32

Wow dat is erg rot !
Maar aangezien ze "volwassen" is kun je niet naar der ouders toe ofzo ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:32

Dit is wel heel erg sneu voor alle partijen.
Hoefbevangenheid komt door onwetendheid, daar zal ze totaal niet op gelet hebben en wellicht ook totaal geen erg in gehad hebben. Vervelend voor jou maar ik vind dat niet verwijtbaar.
Hoeven idem dito. Ze zal niet gekeken hebben en door haar onervarenheid vind ik dat niet zo raar.
Dus hoe ik het zie, is onkunde en onervarenheid waardoor dit mis is gegaan. Treurig en verdrietig voor jou, zeker in jouw toestand. Maar verwijtbaar, eerlijk gezegd vind ik dit van niet.
Tja dat meisje hierna zich niet meer fijn voelt en vertrekt, kan ik me wel wat bij voorstellen want het is ook niet niks dat ze niet gezien heeft.

Moraal van het verhaal, als je zelf door omstandigheden iemand bij je paard moet laten in de toekomst kies dan iemand met kennis en kunde. Of zoals mijn vriendin doet die ooit ook een onervaren meisje had, de dierenarts die daar op stal voor paarden regelmatig kwam, checkte gelijk haar kudde zodat de paarden allemaal door een deskundige om de dag gezien zouden worden.

Sneu dus voor iedereen en sterkte met je gezondheid van jou en je paarden.

Je kunt gerust op anderen vertrouwen want dat doen wij ook, maar ik vraag altijd iemand die echt kennis heeft van en verstand van zaken van sobere paarden en dat gaat altijd goed.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:33

FjordHorse schreef:
Kleine bijvoeging: ze kwam niet recht van de manege, en zei al veel verzorgpaarden te hebben gehad. Dat en dat ze al een tijdje bij ons was en we ze al veel tips etc gaven gaande weg..

Maar nogmaals idd ik heb een zeer wijze les geleerd: nooit meer op iemand anders vertrouwen buiten mezelf en mijn ventje.. had gewoon gehoopt dat het even kon, om heel even ziek te zijn...

Mmm.... Dat betekend nog niet zo veel, ik heb vroeger voor ik mijn paard kocht ook veel verzorg paarden gehad. Maar dat was allemaal op een boerderij waar ze gewoon een paard hadden staan, ik heb daar toen ook niet veel geleerd. Pas toen ik echt fulltime voor mijn eigen pony moest zorgen, kwam ik erachter wat het nou echt is om voor een paard te zorgen (en hoe ziektes/hoeven er min of meer uit (horen te) zien).

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:36

Jemig wat rot zeg! Ik vind je reactie volkomen normaal hoor. Ik ben zelf 18, bijna 19 en moet zelf wel eens in de zomer een weekje op een kudde van ong. 15 paarden passen. Dan hoef ik niet eens water of hooi te geven, maar ik ga pas weg als ik ze allemaal heb gecontroleerd en zeker weet dat alles goed is. Als ik iets over het oog zou zien dan zou ik jouw reactie als verdiend zien hoor!

Hoe was de gezondheid van haar paard gedurende de tijd? Als paardeneigenaar moet je toch wel enigzins een gevoel van verantwoordelijkheid hebben? Als haar pony gezond is, dan lijkt het mij dat ze haar pony wel goed gecontroleerd heeft. Als ze er dan toch is, kleine moeite om de andere twee even te controleren...

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:37

Dankje voor jullie reacties ook trouwens, het is fijn om jullie denkwijze te hebben ook al wijst die ook in mijn richting. Ik vind dit gewoon een erg lastige situatie.
Tja met haar praten, lastig als ze je op alle manieren geblokkeerd heeft. Ik vind het ook lastig dat ze mijn kant van het verhaal niet snapt, dat dit voor mij ook heel erg lastig is...

Dat van die zorgt stel ik me toch nog altijd de vraag in hoeverre het veel zorg was.. Het enige wat ze in die periode moest doen, was water aanvullen en even controleren dat alle paarden gezond zijn. Haar pony krijgt nog korrel maar die van ons niet meer. Dus daarom ook vind ik het licht dubbel gevoel.
Er moest mest weggehaald worden, maar dit is niet gebeurd, of toch niet merkbaar.

Kan er met jullie reacties nu wel beter in komen dat het idd voor haar misschien ook als stank voor dank overkwam, wat overigens niet eens zo bedoeld was, maar mijn reactie daarop was vooral "let je hier ook op in het vervolg" omdat het idd haar eerste pony is etc.
Maar goed, erg jammer zo..
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 23-05-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:37

pien_2010 schreef:
Dit is wel heel erg sneu voor alle partijen.
Hoefbevangenheid komt door onwetendheid, daar zal ze totaal niet op gelet hebben en wellicht ook totaal geen erg in gehad hebben. Vervelend voor jou maar ik vind dat niet verwijtbaar.
Hoeven idem dito. Ze zal niet gekeken hebben en door haar onervarenheid vind ik dat niet zo raar.
Dus hoe ik het zie, is onkunde en onervarenheid waardoor dit mis is gegaan. Treurig en verdrietig voor jou, zeker in jouw toestand. Maar verwijtbaar, eerlijk gezegd vind ik dit van niet.
Tja dat meisje hierna zich niet meer fijn voelt en vertrekt, kan ik me wel wat bij voorstellen want het is ook niet niks dat ze niet gezien heeft.

Moraal van het verhaal, als je zelf door omstandigheden iemand bij je paard moet laten in de toekomst kies dan iemand met kennis en kunde. Of zoals mijn vriendin doet die ooit ook een onervaren meisje had, de dierenarts die daar op stal voor paarden regelmatig kwam, checkte gelijk haar kudde zodat de paarden allemaal door een deskundige om de dag gezien zouden worden.

Sneu dus voor iedereen en sterkte met je gezondheid van jou en je paarden.

Je kunt gerust op anderen vertrouwen want dat doen wij ook, maar ik vraag altijd iemand die echt kennis heeft van en verstand van zaken van sobere paarden en dat gaat altijd goed.

100 procent mee eens. Had het niet beter kunnen omschrijven.

Ik was ook weg gegaan als ik haar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:38

mingming schreef:
FjordHorse schreef:

Mmm.... Dat betekend nog niet zo veel, ik heb vroeger voor ik mijn paard kocht ook veel verzorg paarden gehad. Maar dat was allemaal op een boerderij waar ze gewoon een paard hadden staan, ik heb daar toen ook niet veel geleerd. Pas toen ik echt fulltime voor mijn eigen pony moest zorgen, kwam ik erachter wat het nou echt is om voor een paard te zorgen (en hoe ziektes/hoeven er min of meer uit (horen te) zien).

Hier ben ik het mee eens. Het lijkt mij ook niet verwijtbaar naar het meisje toe, ik vind jou toch wel erg neerbuigend overkomen tegenover het meisje. Zij heeft al die tijd wel de zorg voor jouw paarden overgenomen, ook al is het volgens jouw maatstaven niet goed (wat ik uiteraard ook begrijp, ben zelf ook zo overbezorgd over mijn paarden :o ) , ze heeft er vast veel tijd en liefde in gestoken om het goed te doen. Als beginner die nog nooit een eigen paard heeft gehad, is het ontzettend lastig om kwaaltjes en ziektes te herkennen, vooral als het dan ook nog eens niet je eigen paard betreft. Jij kent je paard door en door en zult een klein verschil al snel opmerken, een buitenstaander ziet dat natuurlijk niet zo snel. Ik kan dan wel begrijpen dat het erg vervelend is om dan een negatieve reactie te krijgen in plaats van een bedankje en opbouwende kritiek (hoe had ze dit kunnen herkennen?). Lijkt me verder gewoon een nare samenloop van omstandigheden, van verkeerde inschatting tot onwetendheid.

Tip voor jou om als je je paarden aan zo iemand toevertrouwd toch af en toe iemand met verstand van zaken een blik op je paarden te laten werken.

Sterkte/beterschap met je paard en jezelf de komende tijd :(:)