Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 10:49

Ik ben totaal niet op zoek naar een nieuw paard, maar ik stuitte per abuis op een advertentie over een paardje. Het paard werd verkocht inclusief een jaar lang begeleiding.

Ik zat er even over na te denken. Wat zouden jullie daarvan vinden? Ik zou het persoonlijk niet zo prettig vinden als ik een jaar lang verplicht begeleiding moest krijgen van een door iemand anders uitgekozen persoon. Hoe leuk ik het paardje ook vindt. Maar ik snap ook wel dat het fijn is om je paard te verkopen aan iemand die ongeveer dezelfde denkbeelden heeft als jij.

Wat vinden jullie ervan?

Mocht je de advertentie ergens gezien hebben of herkennen, zet hem dan aub niet herkenbaar in dit topic, het is niet toegestaan om de advertentie te bespreken. Ik heb geprobeerd om hem zo onherkenbaar mogelijk erop te zetten.

Monster_tos

Re: Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:54

Ik heb mijn eerste paard inclusief een jaar stalling, 2 keer per week prive les en 1 keer per week gereden door de verkoper gekocht. Dit was dan wel mijn instructrice waar ik met mijn pony al reed.

Zo kon ze mijn optimaal begeleiden :) Voor een eerste paard kan het erg aantrekkelijk zijn, maar dan alleen als je de verkoper al kent.
Een paard kopen en een vreemde er bij krijgen die je dan gaat begeleiden lijkt mij minder geslaagd. Maar voor mensen die een eerste paard kopen kan het wel voordelen hebben. Een beetje extra begeleiding is nooit verkeerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:58

Ik zou er niet aan beginnen. Voor hetzelfde geldt sluit de vorm van begeleiding helemaal niet aan met jouw werkwijze of met wat jij prettig vindt.
Ik zoek liever mijn eigen begeleiding dan dat ik die opgedrongen krijg.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:00

Goof schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Voor hetzelfde geldt sluit de vorm van begeleiding helemaal niet aan met jouw werkwijze of met wat jij prettig vindt.
Ik zoek liever mijn eigen begeleiding dan dat ik die opgedrongen krijg.

Precies dit

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:00

Het kan zeker een mooi aanbod zijn, maar zoals Goof zei, haar werkwijze kan totaal niet op die van jou aansluiten. Is op proef mogelijk? Kijken hoe het bevalt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:03

Als je een paard koopt moet je er verder niets bij opgedrongen krijgen. Iets anders is natuurlijk een aanbod wat je zelf ook graag wilt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:06

Niet zo handig ook als het paard aan de andere kant van het land staat. Om nou wekelijks Delfzijl - Maastricht te doen voor een uurtje begeleiding is niet zo handig.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:06

Ligt eraan, als je op die manier het beste uit het paard haalt is dat natuurlijk top. Maar er moet wel een klik zijn met de begeleider en de manier waarop beide partijen die begeleiding zien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:07

K zou dat alleen doen als er ook een clausule in het contract staat dat die begeleiding kan stopgezet worden als het niet meer je ding is.

Er kunnen ook veel dingen gebeuren in een jaar, wie weet moet je voor één of ander reden naar de andere kant van t land verhuizen ofzo.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:08

En wat als het paard dat je wil kopen een natural horsemanship achtergrond heeft waar je zelf totaal niet bekend mee bent? Ik kan me voorstellen dat de verkoper dan begeleiding wil geven, misschien is de verkoper wel bang dat het paard bij iemand terecht komt die er niet mee om kan gaan en dan het paard verkoopt of dat het paard in de krul getrokken wordt. Ik denk dan alleen maar: deze persoon wil écht een goede plek voor het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Misschien is het een aanbod en geen verplichting? Dat zou voor mij ook al schelen.

xxCYNNxx

ik zou het zelf niet doen..precies zoals goof al zegt 'stel dat verkopers werkwijze niet bij die van jouw past. Dan is een jaar heel lang.
Liever idd je eigen begeleiding uitzoeken ipv een opgedrongen begeleiding.

NH of in de krul trekken zijn wel de twee uitersten natuurlijk; daar zitten nog heel veel andere werkwijzen en mogelijkheden tussen. Is niet dat iemand die niet aan NH doet gelijk maar zijn/haar paard in de krul trekt. NH is niet de holy grail natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-05-16 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:09

Ik neem aan dat het een min of meer vrijblijvend aanbod is?

Dan is het natuurlijk best leuk als je graag een beetje opstarthulp wilt hebben bij je nieuwe paardje :j

En vind je het niks dan kan niemand je verplichten om er mee door te gaan toch als je het beestje al hebt gekocht :)

Ik zie het dan maar als elk ander "ding" dat je bij aankoop van een paard erbij krijgt. Een zadel ofzo. Leuk dat je de optie hebt om het ding erbij te gebruiken maar als het niks voor je is dan gebruik je hem lekker niet :P

Als het aankoopbedrag okee is puur voor het paard zelf, dan is alles dat je erbij aangeboden krijgt alleen maar leuk meegenomen in de hoop dat je er iets aan hebt en zo niet, dan niet :)

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:11

Ik zou bij dergelijk paard niet eens gaan kijken. (ervanuit gaand dat het een eis is)
Als ik een paard koop is het daarna mijn paard en ga ik daar mee om zoals ik dat wil.

Als je een paard verkoopt heb je nu eenmaal geen zeggenschap meer over het paard.
Wil je niet dat iemand anders met het paard om gaat dan jij doet dan moet je hem niet verkopen
Laatst bijgewerkt door Glossy227 op 23-05-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:12

Als je het paard zou willen, moet er een jaar aan begeleiding aan vooraf gaan. Anders kan je het paard niet kopen. Sterker nog, het dier mag de eerste tijd niet eens bij jezelf staan. Je hebt dan al wel betaald.

Tsja, het is inderdaad een goede manier om je paard te leren kennen, en het is zeker zo dat de oude eigenaren alleen het allerbeste huisje voor hun paard willen: anders zouden ze het niet doen. En bovendien hebben veel mensen bij hun eerste paard een 'verdorie, wat heb ik nou weer gekocht' gevoel, als het niet helemaal blijkt te werken. Je moet dan echt op elkaar ingespeeld raken, en dit is wel een goede manier ervoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:13

Als het een vrijblijvend aanbod zou zijn zou ik er nog wel over denken, en ik denk zeker dat dit heel goed kan werken voor mensen die 'een paard/pony kopen voor de kinderen' maar er zelf eigenlijk geen kaas van gegeten hebben.

Maar als ik een paard uitzoek is dat omdat ik zelf een idee heb over wat ik ermee wil hoe ik ermee om wil gaan en hoe k wil dat hij/zij naar me luistert. Ik hoef geen uitleg in de vorm van 'ja, maar dat doet hij altijd' of 'als je hem daar aanraakt bijt hij in je kont', want dat zijn dingen die ik er uit wil kunnen opvoeden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:14

Aha als het zo zit, dan huur je hem eerst een jaar ofzo? Of wat betaal je in het eerste jaar?

Op zich ook wel leuk toch als je bvb. een paard voor je kind overweegt te kopen, dat die eerst een jaar kan leasen met vervolgens recht tot koop als het allemaal goed gaat :)

Vjestagirl

Mariett schreef:
Als je het paard zou willen, moet er een jaar aan begeleiding aan vooraf gaan. Anders kan je het paard niet kopen. Sterker nog, het dier mag de eerste tijd niet eens bij jezelf staan. Je hebt dan al wel betaald.

Tsja, het is inderdaad een goede manier om je paard te leren kennen, en het is zeker zo dat de oude eigenaren alleen het allerbeste huisje voor hun paard willen: anders zouden ze het niet doen. En bovendien hebben veel mensen bij hun eerste paard een 'verdorie, wat heb ik nou weer gekocht' gevoel, als het niet helemaal blijkt te werken. Je moet dan echt op elkaar ingespeeld raken, en dit is wel een goede manier ervoor.

In dit geval zou ik het dier niet eens willen hebben. Als ik betaald heb mag ik ermee doen wat ik wil, óók verplaatsen. Als zijn nou halverwege dat jaar besluit dat ze dit paard niet aan me wil verkopen, krijg ik dan mijn geld terug?

Wat n onzin...

dromertje2

Mariett schreef:

Dus wel betalen, maar je mag er niet mee doen wat je wilt? Zelf nog niet de stalling bepalen?
Nee, zou een grote no go zijn voor mij.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:15

Mariett schreef:

Dan wens ik diegene heel veel succes met de verkoop, want die zal diegene nodig hebben. Absurde eis in mijn ogen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:15

Begeleiding is heel rekbaar.
Ik geef ook begeleiding bij de paarden die via mij naar Nederland gaan.
In mijn geval betekent dat gewoon per e-mail of chat antwoord geven op vragen, meestal rijtechnisch, omdat er niet altijd aansluiting is van rijstijl. Soms over voeding, omgang, de fokker etc.

Iemand die zijn paard verkoopt met begeleiding erbij wil gewoon dat er een goede verstandhouding ontstaat tussen paard en ruiter en dat hij niet meteen weer wordt doorverkocht als er toevallig misverstanden onstaan.
Dat is niet hetzelfde als dagelijks bij je over de vloer komen om je op de vingers te kijken en te tikken.
Maar gewoon er zijn als een probleem zich aandient en helpen oplossen. Hoe kun je daar nu tegen zijn?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:18

Ik ken een fokker, dressuurruiter die die bij bijna al zn paarden doet, hij bied ze ook aan op afbetaling, zo bind hij mensen aan zijn pensionstal, ze kunnen dan geen kant op zogezegd, les van anderen op zn stal staat hij ook niet toe en als mensen prijzen halen in de dressuur geeft ie ze geld, klinkt leuk misschien, maar bijna iedereen staat er na 2 jaar niet meer, veel te veel druk, de lol van het paardrijden waarom de meeste mensen het ten slotte doen gaat er weg mee.
Zou er zelf nooit mee instemmen. Dat een eigenaar zegt ie kan je wel een keer of 2 a 3 even op weg helpen vind ik wat anders indien het vrijblijvend is, dat is gewoon goed bedoeld.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:19

met de begeleiding zoals jij nu zegt Lusitana zou ik geen problemen mee hebben. Graag zelfs; oude eigenaar kent het paard tenslotte beter. Maar niet zoals bij het paard waar ts het over heeft; wel betalen, maar niet mogen meenemen en verplicht een jaar lang daar heen moeten en er wel je op de vingers gekeken wordt.
En stel na 3 maanden zegt de koper; dit wordt niks...krijgt koper dan per direct zijn/haar geld terug? Of moet die daar eerst ook weer weken op wachten?
Of het klikt totaal niet tussen de menselijke partijen en verkoper zegt na 2 maanden; het werkt niet, maar koper en paard hebben ondertussen wel een klik; gaat de koop dan mooi niet door, want het jaar is niet afgemaakt?
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-05-16 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:21

Gewoon gaan kijken en praten. Pas dan kun je zeggen of de aangeboden begeleiding iets voor je is of juist helemaal niet.

Klikt het praat je verder, zo niet neem je met een vriendelijk "bedankt dat we mochten komen" afscheid. Niet meer en niet minder :)

Zoals ts in laatste post omschrijft zou ik wel 2× achter mijn oren krabben. Of 3× ....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:24

Hm ik vind het ook alleen maar interessant als het vrijblijvend is..

Toevallig heb ik laatst een paard verkocht waarbij de nieuwe eigenaar graag nog wat begeleiding/ les wilde om goed op gang te komen met hem. Vond ik super fijn want ik kon ze zo goed op weg helpen..en nog een paar keer zien hoe goed mijn verkochte paard terecht gekomen was. Dat was echt een win-win situatie voor allemaal..maar als verkoper zou ik zoiets nooit opdringen.