Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ben daar met een excursie geweest, hele nette mensen met respect voor het paard. Sharmila schreef:Ik denk dat je zelf ook even moet bedenken wat voor medicatie je paard heeft gehad en of het sowieso verstandig is om te slachten. Ik vind dat er door de veeartsen te weinig op gelet wordt helaas.
Apple schreef:Nijkerk![]()
Als het mogelijk is dan zou ik zeker kiezen voor slager ipv inslapen. Slager is zo gebeurd, paard krijgt er niets van mee. Inslapen kan nog een strijd geven en duurt beslist langer
Apple schreef:Nijkerk![]()
Als het mogelijk is dan zou ik zeker kiezen voor slager ipv inslapen. Slager is zo gebeurd, paard krijgt er niets van mee. Inslapen kan nog een strijd geven en duurt beslist langer

Plukje schreef:Apple schreef:Nijkerk![]()
Ik heb helaas recent twee (zeer jonge) paarden in moeten laten slapen. Voor de eerste koos ik voor slachten in Nijkerk. Toen ik daar met paard stond bleek ze niet geslacht te kunnen worden omdat haar chip niet meer werkte. Stiekem was ik zeer opgelucht, want ondanks een voorbereidend gesprek met de alleraardigste Veen, vond ik het daar een zeer nare bedoening. Dit heeft niets te maken met het verdrietige feit dat ik afscheid moest nemen van mijn paard, maar met de situatie in Nijkerk.
Wij waren als eerste aan de beurt, omdat ik rust om ons heen wilde. Toen we aan kwamen rijden stonden er al 4 auto's met trailers. Omdat het parkeerterrein zo krap is moesten die auto's met trailers achteruit de straat in om ruimte voor ons te maken. Niet iedereen kon achteruit met trailer rijden, dus van Veen heeft ze moeten helpen om iedereen op de juiste volgorde te krijgen. Bij navraag bleek dat ze er allemaal om 07.00 moesten zijn en wisten als hoeveelste ze aan de beurt waren. Toen iedereen stond, werden de mensen uit alle auto's bij elkaar geroepen en moesten we met z'n allen tegelijk mee naar 'het kantoor' om de papieren af te tekenen. Het kantoor was het smerigste kleine rookhol wat je je kunt voorstellen. Al deze mensen konden daar niet in, dus de helft stond buiten in een klein donker gangetje. Er zaten wat medewerkers in het kantoor, die gezellig aan het keuvelen waren en geen enkel contact hebben gemaakt met de 10 (!) mensen die daar mega verdrietig stonden te zijn. Alleen Van Veen was echt super!
Vervolgens met z'n allen gezamenlijk naar buiten om de paarden te laten controleren door de dierenarts. Mijn paard als eerste, want ik was als eerste aan de beurt. De chip kon dus niet gevonden worden, dus dat was een heel gedoe. Het was daar zo klein dat ik echt tegen mensen aan stond, want er waren 10 andere (huilende) mensen en iedereen uit de slagerij ging zich ook met ons bemoeien. Uiteindelijk kregen we dus te horen dat slachten niet mogelijk was, dus van Vern heeft DA gebeld om te vragen of ik direct naar hem door kon rijden voor euthanasie. Daar aangekomen kon ik weer ademhalen. Daar waren we echt alleen, het was ruim en de DA gaf ons letterlijk ruimte en tijd om rustig afscheid te nemen. Paard kreeg eerst een roesje, toen narcose, toen coma en daarna werd het hart pas stil gezet. Ik vroeg aan de DA hoe het kwam dat ik dacht dat ze zou vechten en de dierenarts werd echt een beetje fel. Hij vertelde dat als je een paard goed en netjes last inslapen het niet mogelijk is dat ze gaan vechten. Bij paarden die wel gaan vechten, heeft de dierenarts niet roesje-narcose-coma-dood gedaan, maar een van deze stappen overgeslagen óf goedkope medicatie gebruikt. DA vertelde dat hij nog nooit in zijn leven een paard heeft getroffen die had gevochten of stuiptrekkingen heeft gehad.
Helaas paar weken geleden weer een jong paard in moeten laten slapen. Dit keer bij mijn eigen dierenarts op de kliniek en het ging weer expres hetzelfde. Ook bij deze DA nagevraagd en hij vertelde exact hetzelfde verhaal over stappen die worden overgeslagen of goedkope medicatie.
Het was zo fijn om rustig op de grond te zitten met het hoofd van mijn slapende paarden op schoot en ze zo kalm te zien inslapen. Ik heb wel even genoeg ellende gehad, maar bij een eventuele volgende keer is slachten echt geen optie meer voor mij.
Apple schreef:Punt met inslapen vind ik dat het zo lang duurt voordat ze echt weg zijn. Dan zit je als eigenaar nog 15 minuten je paard te aaien met dikke tranen voordat het eindelijk over is.
Doe mij dan maar de wat meer 'zakelijke' manier van Van Veen.