Aankoop paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missmelody

Aankoop paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:27

Beste iedereen,

Al jaren en jaren wil ik een paard, maar het is er nooit van gekomen. Dit vooral omdat ik toen nog vrij jong was en mijn ouders er op tegen waren/zijn. Nu word ik deze week 20 en begint het verlangen steeds groter te worden. Pas had ik overwogen om een paard te kopen omdat het paard dat ik heb zien opgroeien, dat ik heb mogen inrijden en waarmee ik echt een band had werd verkocht voor de tweede keer. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan en ik heb er ontzettende spijt van (tot tranen toe).

Zelf heb ik nu een verzorgpaard en dat is natuurlijk super fijn, maar het voelt altijd alsof er net iets in de weg zit. Ik kan niet echt doen wat ik werkelijk zou willen doen en ik moet altijd een bepaalde afstand houden. Dit is voor mij erg lastig omdat ik verschrikkelijk gehecht raak aan deze dieren en ik heb nu al meerdere malen moeten meemaken dat ze verkocht werden.

Ervaring heb ik genoeg en kennis van de kosten ook. Ik zou nu makkelijk een paard kunnen kopen en dan houd ik nog flink wat geld over. Mijn twijfel zat hem eerst meer in de hoeveelheid tijd die ik bezit. Ik doe nu een HBO studie en dat vergt natuurlijk wel wat tijd. Echter merk ik zelf dat ik de studie vrij makkelijk vind en vaak meer doe dan nodig is. Verder ga ik ook niet uit en spreek ik weinig af met vrienden (ik klink nu heel lonely, maar ik zit gewoon liever bij de paarden).

Met het paard zelf wil ik vooral een sterke band opbouwen en samen veel leren. Wedstrijden lijken mij ook wel leuk, maar dit is niet mijn uitgangspunt. Als het paard bijvoorbeeld uiteindelijk iets mankeert dan is dat jammer, maar het gaat om het beestje zelf en niet alleen om zijn kunnen.

Mijn ouders blijven in ieder geval zeggen om het niet te doen, maar zij hebben beide ook niets met paarden. Daarom hoopte ik eigenlijk op wat wijze raad van andere mensen.

Ik waardeer alle raad, juist omdat ik weet wat de moeilijkheden kunnen zijn!

Bij voorbaat dank ;)

piezze

Re: Aankoop paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:31

Tja als het je passie is zou ik het doen, anders niet want je brengt me toch een berg geld weg elke maand. En eenmaal je hart verloren aan je paard zal je hem/haar niet snel weer wegdoen. Dus ik begrijp je ouders wel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:32

Man wat herken ik mezelf in jou. Ik ben nu 18, heb 2 verzorgpaarden en ook ouders die niks met paarden hebben die er tegen zijn. Ik heb voor mezelf besloten te sparen tot 10000 voor alleen het paard, en dan te kijken of het naast mijn universitaire studie zal passen. En dan komt het er toch echt van... Al is het ook best eng.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:32

Wat voor argument hebben je ouders, dat mis ik een beetje in je verhaal, wat hebben ze er precies op tegen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:38

Als je het graag wilt en je kan het betalen en je hebt de tijd ervoor, dan zie ik geen belemmering en zeg ik doen!!

Ik heb mijn verzorgpaard destijds gekocht, ik moest en zou haar voor mezelf hebben, eigenaar kon er niks mee en ik deed alles met haar. (Betaalde ook al stalgeld enzo voor haar) 13 jaar van haar mogen genieten. Elke cent was het dubbel en dwars waard. Afgelopen 2 januari in laten slapen en nu na veel wikken en wegen een nieuw paardje gekocht want een verzorgpaard die ik heb op de stal is toch een verzorgpaard en niet je eigen. Ze is lief hoor maar het is niet wat ik zou willen in een paard. KWPN en ik wil graag tinker. Dus sinds half april een tinker gekocht en soms ja denk ik mijn god waar ben ik weer aan begonnen. Maar er vandaag voor het eerst erop sinds dat ik haar heb proefgereden bij de verkoper en dan heb ik zoiets iets van ja ze is leuk en lief en verschrikkelijk eigenwijs. Maar het is wel je eigen dier en niet die van een ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:40

Hoelang moet je nog studeren?? Belangrijk want na je studie weet je niet waar je gaat werken of doorstuderen. Ik snap je dilemma heel goed, alleen al het gevoel dat jij gewoon je gang kunt gaan is al moeilijk te weerstaan. Maar, tel even heel reeel de kosten bij elkaar op en dan alles. Aanschaf valt vaak nog wel mee maar de rest. Stalling, tuigage, hoefsmid, entingen, tandarts, trailer, auto (laatste twee niet noodzakelijk) potje voor de dierenarts. Er komt zoveel meer bij kijken dan de aanschaf.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:43

Hobbyhorse schreef:
Wat voor argument hebben je ouders, dat mis ik een beetje in je verhaal, wat hebben ze er precies op tegen?

Ze vinden het vooral erg duur (niet dat zij het hoeven te betalen) en ze zijn bang dat ik geen tijd meer zal hebben voor mijn studie. Natuurlijk snap ik hun argumenten. Want het is duur en het kost veel tijd. Ook moet je er veel andere dingen voor opofferen (echter heb ik dat er voor over).
Daarbij is mijn moeder best bang voor paarden en heeft ze liever dat ik er gewoon mee stop.

Helpt dit een beetje?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:47

Qua tijd zou je mss eens een week of twee de volledige verzorging van je verzorgpaard kunnen overnemen en zo kijken of het gaat?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:47

Ik begrijp je helemaal, ik was op een gegeven moment het bijrijden van andermans paard ook helemaal zat! Toch is het hebben van een eigen paard ook niet alleen maar rozengeur & maneschijn. Ik vind het een enorme verantwoordelijkheid en als ze iets mankeren echt een hele zorg, zowel financieel als emotioneel. Maar toch...ik zou niet meer zonder willen. Je zou kunnen overwegen voor 2 dagen bijrijder / verzorgster te nemen zodat je voldoende tijd voor je studie overhoud?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:48

Als het echt je grote droom is, doen, maar onderschat het niet! En bedenk je ook dat juist op deze leeftijd je situatie nog heel erg kan veranderen.
Ik heb op m'n 18de een paard gekocht en heb er absoluut geen spijt van. Maar ik heb het paard samen met iemand anders en daar ben ik ontzettend blij mee, anders zou het een stuk ingewikkelder zijn. Ik heb sinds ik m'n paard gekocht heb besloten om een andere studie te gaan volgen in een andere stad. Mijn huidige studie is veel zwaarder dan m'n vorige, waardoor minder tijd over blijft. Zowel minder tijd voor het paard als minder tijd voor een bijbaantje om het paard te onderhouden. Als ik het nu alleen zou moeten doen weet ik niet of ik het zou redden.
Mijn ouders waren er ook niet voor, maar ik heb wel de afspraak dat zij echt hoge dierenartskosten voor schieten. Zo kan m'n paard altijd naar de dierenarts als dat nodig is. Ook hebben we natuurlijk spaargeld hiervoor.

Nogmaals, ik heb er geen spijt van. Ik heb ontzettend veel leuke dingen gedaan en ervaringen gehad die anders nooit mogelijk waren geweest. Maar ik denk dat ik het achteraf wel had onderschat, het kost meer tijd en geld en zorgen dan je denkt. En inderdaad, als je het paard eenmaal hebt verkoop je het waarschijnlijk niet zo gauw meer. Dus realiseer je goed dat het echt een long term commitment is.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:50

Hoe ver ben je met je studie? Ik heb zelf ook HBO gedaan en vloog er echt super makkelijk doorheen, behalve op het eind. Wat waren die laatste loodjes zwaar! En dat afstuderen blegh! Ik heb mijn paard pas gekocht toen ik klaar was met studeren en een vast inkomen had, dit was voor mij vrijwel direct na mijn studie. Achteraf ben ik heel blij dat ik het zo heb gedaan. Maar als jij denkt dat je een paard naast je studie kan betalen en de tijd er voor hebt dan moet je het doen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je hem wilt stallen volpension of halfpension. Qua tijd is volpension ideaal naast je studie qua geld alleen niet.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:52

blackstar schreef:
Als je het graag wilt en je kan het betalen en je hebt de tijd ervoor, dan zie ik geen belemmering en zeg ik doen!!

Ik heb mijn verzorgpaard destijds gekocht, ik moest en zou haar voor mezelf hebben, eigenaar kon er niks mee en ik deed alles met haar. (Betaalde ook al stalgeld enzo voor haar) 13 jaar van haar mogen genieten. Elke cent was het dubbel en dwars waard. Afgelopen 2 januari in laten slapen en nu na veel wikken en wegen een nieuw paardje gekocht want een verzorgpaard die ik heb op de stal is toch een verzorgpaard en niet je eigen. Ze is lief hoor maar het is niet wat ik zou willen in een paard. KWPN en ik wil graag tinker. Dus sinds half april een tinker gekocht en soms ja denk ik mijn god waar ben ik weer aan begonnen. Maar er vandaag voor het eerst erop sinds dat ik haar heb proefgereden bij de verkoper en dan heb ik zoiets iets van ja ze is leuk en lief en verschrikkelijk eigenwijs. Maar het is wel je eigen dier en niet die van een ander.

Ja ik wil ook het liefste een Tinker. In die lekkere eigenwijze diertjes kan ik mijzelf goed vinden. xd Het paard dat ik overwoog te kopen was ook een Tinker en mijn verzorgpaard nu ook, dus ze trekken mij denk ik aan! (Je nieuwe paard heet niet toevallig Lady Gaga :o)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:55

oef ja het afstuderen...yza1987 :'( om te huilen! Maargoed: ik heb nu een half jaar mijn eerste eigen paard en zit dus nu in mijn afstudeerfase van een HBO studie. Ik ben echt zo blij dat ik het heb gedaan. Ik heb dit paard zelf ingereden voor mijn stage en hij zou of de les in gaan of verkocht worden...Als je de kans hebt en het geld hebt: doen! Tijd maak je er echt wel voor als het je passie is ;)

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:58

yza1987 schreef:
Hoe ver ben je met je studie? Ik heb zelf ook HBO gedaan en vloog er echt super makkelijk doorheen, behalve op het eind. Wat waren die laatste loodjes zwaar! En dat afstuderen blegh! Ik heb mijn paard pas gekocht toen ik klaar was met studeren en een vast inkomen had, dit was voor mij vrijwel direct na mijn studie. Achteraf ben ik heel blij dat ik het zo heb gedaan. Maar als jij denkt dat je een paard naast je studie kan betalen en de tijd er voor hebt dan moet je het doen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je hem wilt stallen volpension of halfpension. Qua tijd is volpension ideaal naast je studie qua geld alleen niet.

Ik zit nu nog in mijn eerste jaar dus heb inderdaad nog wat jaren te gaan. Het wordt inderdaad denk ik zwaarder later dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Sowieso ga ik niet zomaar een paard kopen, eerst zal ik er nog heel goed over nadenken. Dit is een goede zaak om rekening mee te houden. Ik wil waarschijnlijk na mijn studie nog universitair doen. Maar als ik zolang moet wachten wordt de overweging denk ik steeds lastiger. Nu zou ik bijvoorbeeld nog gewoon een jong dier durven nemen om ermee aan de slag te gaan, maar misschien heb ik dat gevoel straks niet meer.
Verder ben ik geen feestbeest en hoef ik niet van mijzelf super veel met vrienden ergens naartoe te gaan. Een paar hele goede vrienden is voor mij al genoeg. ^^ Dus misschien dat ik de tijd die ik daar niet aan besteed hieraan kan besteden. In ieder geval veel om over na te denken.
Heel erg bedankt! :)

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:03

DatBenIkNou schreef:
Ik begrijp je helemaal, ik was op een gegeven moment het bijrijden van andermans paard ook helemaal zat! Toch is het hebben van een eigen paard ook niet alleen maar rozengeur & maneschijn. Ik vind het een enorme verantwoordelijkheid en als ze iets mankeren echt een hele zorg, zowel financieel als emotioneel. Maar toch...ik zou niet meer zonder willen. Je zou kunnen overwegen voor 2 dagen bijrijder / verzorgster te nemen zodat je voldoende tijd voor je studie overhoud?

Ja een verzorgster is inderdaad een goede overweging. Ik ken toevallig wat meiden die dat wel zouden willen. Het liefst zou ik het natuurlijk zonder willen, maar in geval van nood is het zeker een optie. Ook weet ik de verantwoordelijkheden en dat zijn er inderdaad veel. Mijn verzorgpaard heeft bijvoorbeeld hoefkanker gehad en we wisten niet hoe dat zou aflopen. Gelukkig is alles goedgekomen en gaat het weer prima! Helaas ken ik ook een paard dat spontaan dood was neergevallen. Dat was echt heel heftig.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:08

Ballard_L schreef:
oef ja het afstuderen...yza1987 :'( om te huilen! Maargoed: ik heb nu een half jaar mijn eerste eigen paard en zit dus nu in mijn afstudeerfase van een HBO studie. Ik ben echt zo blij dat ik het heb gedaan. Ik heb dit paard zelf ingereden voor mijn stage en hij zou of de les in gaan of verkocht worden...Als je de kans hebt en het geld hebt: doen! Tijd maak je er echt wel voor als het je passie is ;)

Bedankt voor het positieve voorbeeld! Ik zit zelf nog maar in het eerste jaar. xp Ik hoef van mezelf dan ook niet nu gelijk een paard, maar ik wil ook niet te lang wachten omdat ik na het HBO waarschijnlijk ook nog universitair wil gaan doen. Ik ben bang dat ik daarna om een of andere reden niet meer zoiets durf aan te gaan omdat ik dan al tegen de dertig aan zit.

missmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:14

bigone schreef:
Hoelang moet je nog studeren?? Belangrijk want na je studie weet je niet waar je gaat werken of doorstuderen. Ik snap je dilemma heel goed, alleen al het gevoel dat jij gewoon je gang kunt gaan is al moeilijk te weerstaan. Maar, tel even heel reeel de kosten bij elkaar op en dan alles. Aanschaf valt vaak nog wel mee maar de rest. Stalling, tuigage, hoefsmid, entingen, tandarts, trailer, auto (laatste twee niet noodzakelijk) potje voor de dierenarts. Er komt zoveel meer bij kijken dan de aanschaf.

Ik doe een erg specifieke opleiding waarbij je vaak werk vindt en je kunt zelf bepalen waar (lerarenopleiding --> overal zijn er scholen). Waarschijnlijk wil ik na het HBO nog universitair doen om mijn kans op een baan extra te vergroten. Ik weet dat de aanschaf altijd meevalt vergeleken met de rest en je moet zeker alle kosten heel erg in overweging nemen. Je zult denk ik inderdaad ook altijd een potje klaar moeten hebben staan voor als er iets met je paard is. Iets om zeker rekening me te houden.
Heel erg bedankt voor de raad! :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:16

Bedenk: je hoeft maar een spreekwoordelijke "goudvis" te hebben en het op stage gaan in het Buitenland is al een heel stuk bemoeilijkt.
Je legt jezelf finaal klem met de aankoop van een paard. Zowel kwa tijd, kwa geld als kwa emotie (lees: je wilt niet meer weg). Juist wanneer je NU de vrijheid en de tijd hebt om de wereld te ontdekken. Neem het maar van deze oude taart aan: de vrijheid die je nu hebt, zo makkelijk zal het nooit weer worden.

Mijn tip: doe jezelf dat paard over een paar jaar als "diploma-behaald"-cadeau en geniet in de tussenjaren van je verzorgpaard en je vrijheid. Doe de dingen waar je later niet weer aan toekomt.
En eh... als die HBO zo makkelijk is, doe jezelf dan een groot plezier en ga naar een moeilijkere studie. De kans om te studeren is ook maar eenmalig in je leven en probeer dat zo hoog mogelijk te doen. Het resultaat daarvan maakt dat je na een paar jaar zwaardere studie misschien wel een veel leukere baan kunt vinden die beter betaald. Heb je dan tzt zeker geld genoeg voor je eigen paard!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:21

Zeker doen. Vooral nu je nog studeert. Dan heb je toch zelfs meer tijd dan bij een fulltime baan. En ook vaker overdag tijd. Het is gewoon heerlijk, een eigen paard!

Voor ik mijn eigen paard kocht, tien jaar geleden, was bij mij ook hetgeen dat me tegenhield tijdgebrek. Maar sinds ik hem heb maak ik gewoon tijd.

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:27

Ja als je genoeg geld hebt! Weet je wel zeker dat je genoeg tijd hebt? Dan is het een gemiste kans als je het niet doet. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:27

Dees schreef:
Bedenk: je hoeft maar een spreekwoordelijke "goudvis" te hebben en het op stage gaan in het Buitenland is al een heel stuk bemoeilijkt.
Je legt jezelf finaal klem met de aankoop van een paard. Zowel kwa tijd, kwa geld als kwa emotie (lees: je wilt niet meer weg). Juist wanneer je NU de vrijheid en de tijd hebt om de wereld te ontdekken. Neem het maar van deze oude taart aan: de vrijheid die je nu hebt, zo makkelijk zal het nooit weer worden.

Mijn tip: doe jezelf dat paard over een paar jaar als "diploma-behaald"-cadeau en geniet in de tussenjaren van je verzorgpaard en je vrijheid. Doe de dingen waar je later niet weer aan toekomt.
En eh... als die HBO zo makkelijk is, doe jezelf dan een groot plezier en ga naar een moeilijkere studie. De kans om te studeren is ook maar eenmalig in je leven en probeer dat zo hoog mogelijk te doen. Het resultaat daarvan maakt dat je na een paar jaar zwaardere studie misschien wel een veel leukere baan kunt vinden die beter betaald. Heb je dan tzt zeker geld genoeg voor je eigen paard!

Dat dus en weet niet of je hem financieel zelf helemaal kan dragen, anders hebben je ouders daar ook een heel goed punt (gok het erop dat die ook al bijdragen aan je studie, of je moet wel heel goed betalende bijbaan hebben.)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:52

Ik zou wachten tot je je studie afhebt en een baan hebt. Ik kocht mijn paard toen ik 25 werd. Daarvoor lang paarden van anderen gereden en wilde ook heel graag een eigen paard. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hem gekocht heb, maar als ik kijk wat een geld erin gegaan is denk ik nu toch: dat bijrijden is zo gek nog niet. Mijn ervaring is toch wel dat ook al ben je je bewust van de kosten, het toch altijd duurder wordt dan je van tevoren bedenkt. bv. 2 keer een nieuw zadel kunnen aanschaffen omdat hij eruit gegroeid was, ook al verkoop je je zadel dan het is toch een flinke verliespost.
Ik heb met die van mij medische gezien ook wel erg veel pech gehad. Hij wordt volgende maand 9 jaar en grote kans dat hij definitief stuk is. Ik heb hem 4 jaar en daarvan loop ik er al 2,5 jaar naast. Had hem een half jaar en toen zeilde hij door het hek heen, toen lang uit de running gelegen. Toen een jaar gereden en toen presteerde hij het om zn meniscus te schuren, met als gevolg weer een jaar op rust, met kleine kans dat het nog goed komt. Deze 2 ' geintjes' hebben bakken geld gekost en gaan dit jaar nog meer kosten omdat ik een MRI wil laten maken om te zien hoe het met zn been is. En wat DatBenIkNou ook al zegt, als ze wat mankeren niet alleen financiele verantwoordelijkheid maar ook e emotie en de stress die er bij komt kijken als ze wat mankeren. Hoe voelt zn been, hoe loopt ie vandaag, poedersuiker hij breekt zn box af, poedersuiker hij rent in het land enz enz enz.

En hoe wil je het bekostigen als student als je ouders er niet achter staan? En wat met extra kosten. Ik vind wel dat je een paard alles moet kunnen bieden. Veel zijn het niet met me eens, maar ik ben persoonlijk van mening dat als wij zo nodig met onze ( al dan niet dikke) reet op een paard moeten gaan zitten dat je aan hem verplicht bent om 2x per jaar zn rug na te laten kijken. 1x per jaar zijn zadel te laten checken, 1x per jaar zn tanden te laten checken enz enz.

En natuurlijk gaat het gelukkig bij de meeste wel goed, maar dat weet je van tevoren niet. En je weet ook nog niet hoe je studie verder gaat lopen en hoe het gaat in combi met stage. Dus ik zou zeggen geniet van je studententijd, Spaar de komende 3 jaar flink en koop een paard zodra je je 1e baan hebt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:57

roosje2003 schreef:
Ja als je genoeg geld hebt! Weet je wel zeker dat je genoeg tijd hebt? Dan is het een gemiste kans als je het niet doet. :)

zie het absoluut niet als een gemiste kans, want het is namelijk iets wat altijd nog kan. Je gaat juist heel veel kansen missen door je nu al vast te leggen.

Ik had tijdens mijn studententijd een mega goed betaalde baan als student en dacht er toen al aan om een paard te kopen. Ik dank nu de hemel op mn knieen dat ik dat toen niet gedaan heb. Het voordeel was daarna ook dat omdat ik in de tussentijd veel gespaard had ik ook echt mijn droompaard kon kopen (PRE) en niet op het geld hoefde te letten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:57

Rond eerst je studie af. Studie is peanuts, maar werken...
Ik kom chronisch tijd te kort en ik heb niet eens een paard!!!
Tot die tijd lekker van de bijrijd/verzorg paarden genieten en eventueel je auto rijbewijs halen (als je die nog niet had?)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:03

Het klinkt alsof je het allemaal goed overwogen hebt, ik zou het doen!
Je kan alvast kijken naar stalling. Iets dicht bij je huis of school met volpension zou het beste zijn. Omdat het dan niet (heel) erg is mocht je en dag echt niet kunnen omdat je paard dan toch een schone stal heeft.

Bedenk je idd hoe je het gaat doen na je studie. Wat zijn je baankansen? Kan je je paard nog wel onderhouden als je geen studiefinanciering meer krijgt? e.d.

Veel succes met je keuze! en neem er vooral de tijd voor om alles uit te zoeken!