Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:26

Hallo bokkers,

Wij zitten met ons handen in het haar. In (begin) februari liep onze 6 jarige haflingerruin erg kreupel. De dierenarts en de hoefsmid zijn erbij geweest en hij was hoefbevangen door te eiwitrijk kuilgras en overgewicht. Medicijnen en regelmatig bekappen, nu gaat het de laatste maand echt goed met hem hij rent uit zichzelf meer en heeft zijn plaats in de rangorde lijst weer omhoog gewerkt. Ook is hij afgevallen en weer redelijk op gewicht.

Echter nu hij de baas is begint hij de andere twee merries weer weg te jagen voor eten waardoor hij langzaam weer aankomt. Mijn vader en ik doen samen de dieren, we zijn allebei voor 7 uur smorgens weg en vaak pas weer rond 7 thuis. Om deze reden is het voor ons haast onmogelijk om onze Haf de verzorging te geven die hij nodig heeft..

Nu zijn we aan het nadenken welke opties we hebben, opbouwende weidegang zal met het fructaan gehalte op dit moment niet lukken. Verder kunnen wij niet apart voeren omdat onze paarden 24/7 buiten staan (paddock met schuilstal). Wij zijn tot inzien gekomen dat wij hem op dit moment niet meer de verzorging kunnen geven die hij eigenlijk nodig heeft. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we twee opties hebben, hem 'weggeven' aan iemand die wellicht al een hoefbevangen paard heeft en wel de mogelijkheden heeft om de juiste verzorging te geven of hem in te laten slapen omdat hij altijd extra aandacht nodig zal hebben (wij hem die niet kunnen geven) en ik het vervelend vind iemand op te zadelen met mijn problemen.

Wie heeft er ervaring met de bovenstaande situatie en wat adviseren jullie? De andere twee staan hoger in het bloed waardoor ze niet snel aankomen/minder snel vatbaar zijn voor deze ziekte. Zij kunnen allebei al de wei op omdat dit reeds is opgebouwd. Ik slaap er slecht van en voel me er gewoon niet lekker door.. Ik heb dit bericht getypt op mijn telefoon, mochten er fouten in staan excuses hiervoor.

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:36

Wat is nu de extra zorg die hij nodig heeft, kun je niet een klein stukje afzetten of hem een grasmasker oid omdoen.

Saul

Re: Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:39

Heel eerlijk. Ik zou een dergelijk ziek paard nooit of te nimmer weggeven. Je weet nooit waar hij terecht komt.

Er zijn verschrikkelijke mensen in de wereld. Voor hetzelfde geld beland hij in de handel..
Zeker op een leeftijd van 6 ...

Lastig hoor...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:39

Waarom niet een aparte paddock met arm hooi voor hem? Desmoods meng je dat met stro om het nog wat armer te maken. Dat kan prima als je er 2x per dag kan zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:41

Hij is heel erg sterk en houd heel erg van eten, waardoor het niet mogelijk is hem te houden achter een enkel draadje met stroom. Het lijkt alsof zijn lange manen isoleren waardoor hij toch steeds een manier vind om te ontsnappen. Hij zou dus het best apart kunnen eten zodat je kan zien wat er precies in gaat om hem op gewicht te houden.

Verder kan ik hem op het moment niet genoeg beweging geven omdat ik nog niet gewend ben aan de lange stagedagen en savonds erg moe ben.

Ik vraag me af of hij alleen gelukkig zal zijn. Het is namelijk een heel sociaal paard, staat graag samen en vind het niet fijn als de anderen worden weggehaald.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:43

Tyrcanol schreef:
Heel eerlijk. Ik zou een dergelijk ziek paard nooit of te nimmer weggeven. Je weet nooit waar hij terecht komt.

Er zijn verschrikkelijke mensen in de wereld. Voor hetzelfde geld beland hij in de handel..
Zeker op een leeftijd van 6 ...

Lastig hoor...

Daar ben ik me geheel van bewust, daarom dit topic.. Ik wil graag doen wat het beste is voor hem, maar ik merk dat ik met de lange stagedagen gewoon tijd tekort kom voor de verzorging van drie paarden.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:45

Kan je niet een verzorgster zoeken die wil wandelen en longeren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:50

Graasmasker hoor ik je nog niet over, dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar je kunt altijd op zoek gaan naar een passend tehuis voor hem, zorg dan wel dat je heel goed uitkijkt waar hij terecht komt. Ik vind het heel goed dat je nadenkt over het welzijn van je paard, top.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:51

Dat zou kunnen, alleen blijf ik dan zitten met het echte probleem. Ik weet gewoon niet hoe ik hem het best kan voeren. Verder moet ik zeggen dat de plannen er al waren voor inkrimping, drie paarden voor mijzelf is enigszins uit de hand gelopen. Zowel kwa kosten als tijd :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:54

Ik denk dat veel mensen te licht denken over een hoefbevangen paard, onze ruin is 2 (of inmiddels 3?) jaar geleden heel ernstig hoefbevangen geweest, waarbij we werkelijk alles hebben gedaan om hem beter te krijgen.
Op dit moment is hij klachtenvrij en staat hij samen met mijn merrie 4 uurtjes per dag op de wei, wat we telkens met 15 minuten opbouwen. Je moet ze goed in de gaten houden en bij de eerste tekenen van bevangenheid is wei voorlopig weer taboe, ik merk dat beweging heel belangrijk is om de afvalstoffen goed af te voeren.

Mijn advies zou zijn óf zelf zorgen dat je hem in de gaten kan houden óf hem onderbrengen bij iemand die al bekend is met hoefbevangen paarden.

Een verzorgster zoeken is leuk, maar 9 vd 10 haken af, kunnen toch niet zo vaak en kan je niet van op aan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:57

Ik heb zelf ook een hb pony. Echter heeft zij ook cushing en is ze IR.

Ze kan absoluut niet tegen gras, en krijgt daarom alleen maar (oud) hooi, medicatie en in de middag zemelen,lijnzaad, fiberforce en eggersman cubes (speciaal voor hb paarden) endaar doet ze het tot nu toe super op .
Echter staat zij op de paddock, die mogelijkheid heb je denk ik niet zo te lezen in je verhaal?

Is hij IR? En hoe sterk reageert hij op gras? Anders zou je inderdaad een grasmasker kunnen proberen.
Al zijn sommige daar toch super handig mee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:06

ED -> PP

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:21

Eight schreef:
Hallo bokkers,

Wij zitten met ons handen in het haar. In (begin) februari liep onze 6 jarige haflingerruin erg kreupel. De dierenarts en de hoefsmid zijn erbij geweest en hij was hoefbevangen door te eiwitrijk kuilgras en overgewicht. Medicijnen en regelmatig bekappen, nu gaat het de laatste maand echt goed met hem hij rent uit zichzelf meer en heeft zijn plaats in de rangorde lijst weer omhoog gewerkt. Ook is hij afgevallen en weer redelijk op gewicht.

Echter nu hij de baas is begint hij de andere twee merries weer weg te jagen voor eten waardoor hij langzaam weer aankomt. Mijn vader en ik doen samen de dieren, we zijn allebei voor 7 uur smorgens weg en vaak pas weer rond 7 thuis. Om deze reden is het voor ons haast onmogelijk om onze Haf de verzorging te geven die hij nodig heeft..

Nu zijn we aan het nadenken welke opties we hebben, opbouwende weidegang zal met het fructaan gehalte op dit moment niet lukken. Verder kunnen wij niet apart voeren omdat onze paarden 24/7 buiten staan (paddock met schuilstal). Wij zijn tot inzien gekomen dat wij hem op dit moment niet meer de verzorging kunnen geven die hij eigenlijk nodig heeft. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we twee opties hebben, hem 'weggeven' aan iemand die wellicht al een hoefbevangen paard heeft en wel de mogelijkheden heeft om de juiste verzorging te geven of hem in te laten slapen omdat hij altijd extra aandacht nodig zal hebben (wij hem die niet kunnen geven) en ik het vervelend vind iemand op te zadelen met mijn problemen.

Wie heeft er ervaring met de bovenstaande situatie en wat adviseren jullie? De andere twee staan hoger in het bloed waardoor ze niet snel aankomen/minder snel vatbaar zijn voor deze ziekte. Zij kunnen allebei al de wei op omdat dit reeds is opgebouwd. Ik slaap er slecht van en voel me er gewoon niet lekker door.. Ik heb dit bericht getypt op mijn telefoon, mochten er fouten in staan excuses hiervoor.

[ [url=m/nVCzmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mmmm, niet kunnen geven? Is dit wel goed gesteld? Het komt op dit moment niet zo goed uit dat hij extra zorg nodig heeft, maar dat is volgens mij iets anders als 'niet kunnen geven'.
Als je paarden hebt moet je nu eenmaal incalculeren dat er dingen kunnen gebeuren in hun leven waardoor de zorg lastiger/duurder (en vaak allebei) wordt. Zeker als je zaken zelf in beheer hebt zou je toch aanpassingen moeten kunnen maken waardoor een HB pony toch nog een goed leven heeft.
Als je nu tot de conclusie komt dat het aantal paarden wat je 'verzameld' hebt te groot is en je (dus daardoor) de zorg niet meer aankunt is het natuurlijk een optie om hem te verkopen (maar zorg dan dat hij goed terecht komt!). Eigenlijk zou ik eerder zeggen: verkoop een van de paarden die wel gezond is (en er later bijgekomen is), in plaats van je zorgenkind, maar ja, dat zijn keuzes die je zelf moet maken natuurlijk.

Natuurlijk is het dier jouw eigendom en kun je er mee doen en laten wat je wilt. Maar het komt nu een beetje over alsof hij de dupe is van wat zaken die even niet lekker op zijn plek vallen (meer paarden, vermoeiende stage en complicaties met hem bij elkaar).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:31

Je paard is pas 6. Meer beweging en minder eten zal de beste oplossing zijn.Hoe dat te regelen hangt natuurlijk van jouw mogelijkheden en omstandigheden af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:35

Echt niet wegdoen.
Ik heb nog niet zolang geleden 3 paarden weggedaan aan "goede tehuizen" waarvan ik dacht dat ze daar zouden blijven. Een kon niet bereden, werd wel bereden, knie verslechterd- afgemaakt, een ander is meteen geruild voor een groter paard , geen idee waar ze terecht is gekomen, en de derde (een 3 jarige) is bij zigeuners terecht gekomen alwaar hij voor de kar is bezweken.
De mensen die het paard dat niet bereden kon worden hebben bereden en de andere meteen hebben geruild hebben daarna ook nog twee paarden gehad die aan koliek zijn overleden (beetje te toevallig). Terwijl het verder prima mensen zijn waar ik nooit achter gezocht had dat ze niet goed (genoeg) voor paarden zouden zijn.

Ik zou eerst met de DA overleggen over de ernst en of hij het een indicatie vindt om hem in te laten slapen. Als hij zegt dat hij er helemaal niet zo erg aan toe is, is uitlenen of verhuren (lease) met een goed contract mogelijk. Als er dan problemen komen kun je terugvallen op het contract, en het dier kan niet doorverkocht.
Duidelijk in contract zetten dat jij eigenaar blijft en het dier niet zonder toestemming mag verkocht of voor andere doeleinden gebruikt dan jij heb aangegeven- en dat ook aangeven in het contract.
Verder ook in het contract zetten dat de lener/huurder verantwoordelijk is voor een adequate verzorging en dan ook omschrijven wat dat inhoud.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:37

En kan je hem niet naar een rusthuis doen (tijdelijk?)? Die nemen ook vaak geblesseerde paarden op, en dan kan hij daar lekker op de paddock staan met andere paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:40

mingming schreef:
En kan je hem niet naar een rusthuis doen (tijdelijk?)? Die nemen ook vaak geblesseerde paarden op, en dan kan hij daar lekker op de paddock staan met andere paarden.

Bij de meesten is een wachtlijst van hier tot Tokio en zitten er hoge kosten aan.
Dan kan ze hem ook wel gewoon in pension doen ergens waar paarden niet op gras gehouden worden.
Daar kan het ook wel weer een verzorger treffen die zich over hem ontfermd.

Vraag is hoeveel geld ben je bereid uit te geven aan een paard dat je niet gebruikt en dat niet beter wordt? En hoe lang?
Dat is niet voor iedereen hetzelfde en kun je ook niet opleggen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:42

Lusitana schreef:
mingming schreef:

Bij de meesten is een wachtlijst van hier tot Tokio en zitten er hoge kosten aan.
Dan kan ze hem ook wel gewoon in pension doen ergens waar paarden niet op gras gehouden worden.

Ik weet dat het duur is, heb er ook naar gekeken voor mijn paard destijds. Maar ik weet niet wat de financiële situatie is voor TS. En bij sommige kleinere zit er geen of redelijk korte wachtlijst. Ik vind het voordeel dat de paarden echt goed in de gaten worden gehouden in tegenstelling tot sommige pensionstallen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:42

Valt me op dat er veel mensen bang zijn om hun paard te verkopen. Niet iedereen heeft het slechtste voor met het paard wat ze willen kopen.

Ik zou hem te koop zetten, niet weggeven. Dan krijg je juist handelaren. Je zegt zelf dat je er geen tijd voor hebt. 6 jaar en in laten slapen vind ik echt not done! Geef hem dan in ieder geval die kans op een mooi plekje. Je hebt nu de tijd en financiën om een baasje te vinden. Voor hetzelfde geld staat ie over een half jaar echt in de weg en moet ie met spoed weg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:45

Koekeroekus schreef:
Valt me op dat er veel mensen bang zijn om hun paard te verkopen. Niet iedereen heeft het slechtste voor met het paard wat ze willen kopen.

Ik zou hem te koop zetten, niet weggeven. Dan krijg je juist handelaren. Je zegt zelf dat je er geen tijd voor hebt. 6 jaar en in laten slapen vind ik echt not done! Geef hem dan in ieder geval die kans op een mooi plekje. Je hebt nu de tijd en financiën om een baasje te vinden. Voor hetzelfde geld staat ie over een half jaar echt in de weg en moet ie met spoed weg.

Als je hem verkoopt heb je er geen zicht meer op. Mensen kunnen de beste intentie hebben en dan toch plots een paard weer weg moeten doen. Er zijn paarden die van hand tot hand gaan, zeker de niet gave en dat is een lijdensweg die je geen enkel paard gunt.
Daarom willen mensen die het goed voorhebben met paarden, niet dat zo´n dier verkocht wordt.

@mingming. Een pensionstal kun je uitkiezen op hoe goed hun zorg is. De keuze bij een rusthuis wordt beperkt tot welke plek heeft. Oftewel, keuze is groter bij pensionstalling. Zeker als je er niet dagelijks heen hoeft, kan het in het hele land zijn.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:50

Lusitana schreef:
@mingming. Een pensionstal kun je uitkiezen op hoe goed hun zorg is. De keuze bij een rusthuis wordt beperkt tot welke plek heeft. Oftewel, keuze is groter bij pensionstalling. Zeker als je er niet dagelijks heen hoeft, kan het in het hele land zijn.

Okey, kan je hem niet naar een rusthuis of pensionstal doen waar hij de zorg krijgt die hij verdient? :D
Je zou dat in elk geval als tijdelijke oplossing kunnen zien, eventueel kan je daar ook een verzorgster voor hem zoeken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:57

Verkoop de gezonde paarden en haal er voor hem een shetlander bij...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:57

Hoe lang heb je nog stage? Was je voor deze situatie al van plan om de haflinger te verkopen? Zo niet, zou ik een oplossing zoeken om deze periode te overbruggen. Is het misschien een optie om voor de komende tijd een ruiter te zoeken zodat hij iig aan het werk wordt gezet? Of is er een mogelijkheid om de schuilstal af te sluiten en hem 's nachts op stal te zetten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:58

Als je wil inkrimpen zou ik één van de gezonde paarden verkopen ipv het zieke. Anders ben je niet zozeer aan het inkrimpen alswel je aan't doen van een last.
Vraag aan een DA hoe je het dier het beste voert of zoek op bokt iemand die ervaring heeft met HB-paarden en neem daar tips van aan. Een ziek paard verkoop je niet.
Dus als je echt geen aanpassingen voor hem wil doen dan is het inslapen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:02

Ik zal mijn verhaal verduidelijken, de haflinger en oudste pony (nu 14 jaar bij ons) zijn van mijn vader. Hij zou de haflinger met de kar rijden, maar heeft hier geen tijd voor (werkt veel zzp, en is ook de jongste niet meer) daarom ben ik hem gaan rijden naast mijn oudere pony (deze is nu zo goed als met pensioen en loopt alleen nog in het weekend buirenritjes). Ik zelf kamp met psychische problemen, waardoor alles mij erg veel kracht kost. De jongste is nu 2 jaar en hebben we weinig omkijken naar, wat borstelen wandelen en dat is het.

Beiden (mijn vader en ik) kunnen niet geven wat hij nodig heeft. Mijn vader uit tijdgebrek, ik wegens mijn gemoedstoestand en de drukte rondom school. De hoefbevangenheid is iets waar wij niet op hadden gerekend (uiteraard) maar niet de reden om hem weg te doen. De reden daarvoor is dat ik (student, woon net samen) niet voor drie paarden kan zorgen, een wegdoen was dus al de planning. De oudste gaat nooit weg (mijn vader zal voor betalen tot het eind) de haflinger hebben wij besloten weg te doen al voor de bevangenheid. Toen hij bevangen werd hebben we besloten voor hem te zorgen tot hij weer beter is, maar nu is hij goed opgeknapt en vraag ik me af hoe verder.. verkopen denk ik niet dat iemand daar interesse in heeft, de markt is zo groot vol met gezonde paarden. Hier blijven gaat niet (hij zit niet op de schopstoel maar uiteindelijk wel weg) en inslapen vind ik zo zonde omdat hij nog zo jong en lief is. Hoefbevangenheid is iets waar te licht over gedacht wordt. Dit paard heeft meer verzorging nodig dan ik kan geven, en ik ga mijn gezonde paarden niet opruimen, ben je gek :) dit paard is van mijn vader. De jongste is echt gekocht door mijzelf, de oudste zal nooit meer weggaan.