aan de teugel rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skyexjolly

aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:19

hoii allemaal...

Ik heb een vraag,ik ga nou beginnen met aan de teugel rijden /3

Maar hoe doe je dat het best ,mij word gezegd om te spelen met de teugels maar wat moet je nog meer doen?

Alvast bedankt voor het antwoord :)

Joanne1987

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:21

Heel simpel: Les nemen...
Is namelijk geen 'handen' trucje voor, is een kwestie van je paard van achter naar voren rijden zodat ie zover ontspant en zakt met zijn hoofd door een gewone hand-teugel-bit verbinden

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:21

Juist zoveel mogelijk rust in je handen houden en hooguit af en toe (op het juiste moment) ligt in de teugels knijpen, alsof je zo min mogelijk water uit een volle spons wilt laten lopen. Heel licht dus. Verder vooral de ontspanning opzoeken, zowel in de nek als de rug. Niet te langzaam gaan, maar vooral de achterbenen erbij blijven houden. Ook niet te snel gaan. Rust en geduld zijn de codewoorden. Verder is het heel raadzaam om van een deskundige les te krijgen op dit gebied. Je gaat algauw jezelf een ongewenste gewoonte aanleren, waardoor het alleen maar averechts kan gaan werken.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:23

dit kan je het beste doen met begeleiding. Aan de teugel is geen kunstje, maar een cadeau. Als je paard correct en fijn loopt gaat hij van zelf je hand opzoeken. Zorg eerst dat je paard goed ondertreedt en ontspannen loopt met hoofdje laag, als je dat goed beheerst komt het aan de teugel vanzelf, zorg wel dat het paardje actief gaat lopen. DIt is het makkelijkst met een goede instructeur
Laatst bijgewerkt door Lightmare op 05-05-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

skyexjolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:23

Joanne1987 schreef:
Is namelijk geen 'handen' trucje voor, is een kwestie van je paard van achter naar voren rijden zodat ie zover ontspant en zakt met zijn hoofd door een gewone hand-teugel-bit verbinden

Ja ik neem ook les 2x per week.
De instructrice zegt dat ik moet spelen met de teugels :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:24

Hier zijn al zoveel topics van, even de zoek functie gebruiken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:24

Andere instructie zoeken, want je moet juist zoveel mogelijk de mond ontzien.

skyexjolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:25

Shenavallie schreef:
Juist zoveel mogelijk rust in je handen houden en hooguit af en toe (op het juiste moment) ligt in de teugels knijpen, alsof je zo min mogelijk water uit een volle spons wilt laten lopen. Heel licht dus. Verder vooral de ontspanning opzoeken, zowel in de nek als de rug. Niet te langzaam gaan, maar vooral de achterbenen erbij blijven houden. Ook niet te snel gaan. Rust en geduld zijn de codewoorden. Verder is het heel raadzaam om van een deskundige les te krijgen op dit gebied. Je gaat algauw jezelf een ongewenste gewoonte aanleren, waardoor het alleen maar averechts kan gaan werken.

dankjewel voor het antwoord :)
Ik krijg ook les 2x per week.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:25

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:27

skyexjolly schreef:
Joanne1987 schreef:

Dan zou ik ook ergens anders gaan lessen...
Les je bij een gediplomeerde instructrice? Of in ieder geval iemand die zelf goed weet wat ze doet en flink ervaring heeft?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:30

Er is inderdaad ook een centraal topic waar je veel informatie kan vinden.
En vanwege je leeftijd verplaats ik dit topic naar YRT.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:09

spelen met je handen vind ik echt zo'n woord voor leraresen uit een manege les die je niet goed willen maken, maar het gevoel willen geven van, je kan het nog langer niet!
aan de teugel gaat echter alleen maar om vertrouwen, en ontspannen,
als je paard aan het begin van je rij sessie niet fit of voorwaards is, gewoon omdat jij hem niet aanspoort dat te doen, kan je het aan de teugel lopen helemaal vergeten!
ook moet het paard je vertrouwen, en je moet ook niet gaan trekken aan de teugels, je kan het beste gewoon een klein trekje aan links geven, en dan weer rechts, ook moet je de ponyleren kennen, de mijne vind het een teken als ik mijn benen naar achter doe, dan is het meteen hup, aan de teugel, bij ieder paard is het wel een beetje anders

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:10

skyexjolly schreef:
Joanne1987 schreef:

Andere instructrice zoeken. :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:18

ik vind trouwens hoe je het verwoord heel raar 'ik ga nu ook aan de teugel rijden'
je rijd aan de teugel als het paard EN jij er aan toe zijn, niet als jij denkt, oke! vanaf nu rijd ik aan de teugel, teugel is vertrouwen, geen spelletje met je handen :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:30

Nis links een trekje en rechts.
Gewoon niet.
contactzo lichts mogelijk en paard volgen waar ook naar toe met zijn hoofd.
Beetje stelling met figuren en buiging.
Veel op zit overgangen maken.
Wanneer paard zakt belonen.

En af en toe voorwaarts neereaarts toepassen.
Zo zie je of hij jouw handen volgt.
Sorry voor schrijffouten. Mijn telefoon werkt niet mee.

skyexjolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 20:41

anemoonlena schreef:
ik vind trouwens hoe je het verwoord heel raar 'ik ga nu ook aan de teugel rijden'
je rijd aan de teugel als het paard EN jij er aan toe zijn, niet als jij denkt, oke! vanaf nu rijd ik aan de teugel, teugel is vertrouwen, geen spelletje met je handen :+

heyy,bedankt voor het antwoord :)
Ik heb een eigen paard en ik heb veel vertrouwen in haar het is echt niet zo dat ik meteen aan de teugel wil rijden het heeft inderdaad veel tijd en geduld nodig.
En ik zie het echt niet als een spelletje ik wou graag advies hebben hoe anderen het precies doen :)

skyexjolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 20:43

maralyn schreef:
Nis links een trekje en rechts.
Gewoon niet.
contactzo lichts mogelijk en paard volgen waar ook naar toe met zijn hoofd.
Beetje stelling met figuren en buiging.
Veel op zit overgangen maken.
Wanneer paard zakt belonen.

En af en toe voorwaarts neereaarts toepassen.
Zo zie je of hij jouw handen volgt.
Sorry voor schrijffouten. Mijn telefoon werkt niet mee.

dankjewel voor het antwoord :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:55

skyexjolly schreef:
anemoonlena schreef:

heyy,bedankt voor het antwoord :)
Ik heb een eigen paard en ik heb veel vertrouwen in haar het is echt niet zo dat ik meteen aan de teugel wil rijden het heeft inderdaad veel tijd en geduld nodig.
En ik zie het echt niet als een spelletje ik wou graag advies hebben hoe anderen het precies doen :)

oke mooi dat je er zo bewust over bent :)
ik snap je verwoording nu beter: je wilt nu die band op gaan bouwen, de band tussen aan de teugel rijden, want jullie hebben zo te horen al een band!

je kan eerst het naast je paard proberen, geef een trekje aan de linker teugel, dan weer rechter dan weer linker enzov. zodat het paard een beetje kan spelen met het bit, dan kan hij zich gaan ontspannen en zijn hoofd buigen (niet meteen de eerste keer natuurlijk!)

je moet voor het proberen m aan de teugel te krijgen goed los rijden!
heeel heeel heeeel veel tempo wisselingen, ik doe altijd stap: draf: stilstaan: draf: stilstaan: stap: draf
en dat niet in een kwartier, in een minuutje, ik wissel heeel veel !

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:15

Maar door middel van die manier van spelen met het bit annemoonlena, is het eigenlijk gewoon zagen.
En dit is juist helemaal niet vertrouwenswinnend voor een ruiter en paard.

En ook alleen tempo wisselingen krijg je het paard niet los mee.
Er moet ook buiging door het lichaam gemaakt moeten worden.

Denk aan voltes, slangevoltes (waar je prima overgangen op kunt rijden) schouder voor, en wijken.

Maar juist niet aan de teugels lopen pielen, trekjes links of rechts.

Stille zachte mee gaande hand, ten alle tijden de mond van het paard volgen.
Enkel wanneer het paard zijn hoofd te ver naar voren of naar beneden doet, hier in begrenzen.

Wanneer het paard vanuit halsstrekken weer om hoog komt, kun je een grens aan geven door middel van lichte zachte druk op de teugel te geven.

Ook naar het paard? Gewoon voltes, figuren enz enz. Contact houden, en wanneer het paard naar beneden gaat direct belonen.

Dát is vertrouwen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:11

maralyn schreef:
Maar door middel van die manier van spelen met het bit annemoonlena, is het eigenlijk gewoon zagen.
En dit is juist helemaal niet vertrouwenswinnend voor een ruiter en paard.

En ook alleen tempo wisselingen krijg je het paard niet los mee.
Er moet ook buiging door het lichaam gemaakt moeten worden.

Denk aan voltes, slangevoltes (waar je prima overgangen op kunt rijden) schouder voor, en wijken.

Maar juist niet aan de teugels lopen pielen, trekjes links of rechts.

Stille zachte mee gaande hand, ten alle tijden de mond van het paard volgen.
Enkel wanneer het paard zijn hoofd te ver naar voren of naar beneden doet, hier in begrenzen.

Wanneer het paard vanuit halsstrekken weer om hoog komt, kun je een grens aan geven door middel van lichte zachte druk op de teugel te geven.

Ook naar het paard? Gewoon voltes, figuren enz enz. Contact houden, en wanneer het paard naar beneden gaat direct belonen.

Dát is vertrouwen.

zagen? nee. het is meestal goed voor het paard om te spelen ... en je kan ook niet zagen door met het bit te spelen. ik heb het zo geleerd en de pony's waarop ik rijd zijn alle ontspannen.

tempowisselingen zijn zeker wel goed om los te rijden, en van losrijden kunnen ze door gaan aan de teugel

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:14

anemoonlena schreef:
spelen met je handen vind ik echt zo'n woord voor leraresen uit een manege les die je niet goed willen maken, maar het gevoel willen geven van, je kan het nog langer niet!
als je paard aan het begin van je rij sessie niet fit of voorwaards is, gewoon omdat jij hem niet aanspoort dat te doen, kan je het aan de teugel lopen helemaal vergeten!
ook moet het paard je vertrouwen, en je moet ook niet gaan trekken aan de teugels, je kan het beste gewoon een klein trekje aan links geven, en dan weer rechts, ook moet je de ponyleren kennen, de mijne vind het een teken als ik mijn benen naar achter doe, dan is het meteen hup, aan de teugel, bij ieder paard is het wel een beetje anders

Nou, als dat is hoe jij t doet doe je t ook verkeerd hoor, misschien ook even les nemen :j
Trekjes geven aan de teugel?? 'Teken om aan de teugel te lopen' ?
Niet doen :n

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:32

Danique01 schreef:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

hier staat ook veel informatie

Dit topic eens rustig doorlezen.

Absoluut NIET de manier van anemoonlena gaan proberen.
Dit is gewoon zagen!

Jouw paard komt aan de teugel (nageeflijkheid) als je het paard goed gegymnastiseerd hebt en er voldoende wederzijds respect en vertrouwen aanwezig is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:37

saddledancer schreef:
anemoonlena schreef:

Nou, als dat is hoe jij t doet doe je t ook verkeerd hoor, misschien ook even les nemen :j
Trekjes geven aan de teugel?? 'Teken om aan de teugel te lopen' ?
Niet doen :n

o god mensen! misschien heb ik het fout geschreven of jullie lezen het fout, geen idee, ik ga echt niet zagen, ik ga meer de pony hulpjes geven, ga geen hele uitleg geven want dan krijg ik alleen maar meer haat, in ieder geval: bij mijn pony's werkt het, ze ontspannen en lopen prachtig

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:38

_Natasja_ schreef:
Danique01 schreef:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

hier staat ook veel informatie

Dit topic eens rustig doorlezen.

Absoluut NIET de manier van anemoonlena gaan proberen.
Dit is gewoon zagen!

Jouw paard komt aan de teugel (nageeflijkheid) als je het paard goed gegymnastiseerd hebt en er voldoende wederzijds respect en vertrouwen aanwezig is.

dat is geen zagen, lees reactie ervoor, waarschijnlijk fout verwoord

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:38

Lekker hard zagen in de mond, en als dat niet werkt een scherper bit in doen ~~}>
anders kan je natuurlijk bijzet teugels gebruiken. Goed strak doen en dan hoef je zelf niks te doen! Super handig.

dan kan je zo ook ff beginnen met aan dr teugel rijden. /3

groetjes uit de buitenbak :')