Ik heb een vraag,ik ga nou beginnen met aan de teugel rijden

Maar hoe doe je dat het best ,mij word gezegd om te spelen met de teugels maar wat moet je nog meer doen?
Alvast bedankt voor het antwoord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joanne1987 schreef:Heel simpel: Les nemen...
Is namelijk geen 'handen' trucje voor, is een kwestie van je paard van achter naar voren rijden zodat ie zover ontspant en zakt met zijn hoofd door een gewone hand-teugel-bit verbinden
Shenavallie schreef:Juist zoveel mogelijk rust in je handen houden en hooguit af en toe (op het juiste moment) ligt in de teugels knijpen, alsof je zo min mogelijk water uit een volle spons wilt laten lopen. Heel licht dus. Verder vooral de ontspanning opzoeken, zowel in de nek als de rug. Niet te langzaam gaan, maar vooral de achterbenen erbij blijven houden. Ook niet te snel gaan. Rust en geduld zijn de codewoorden. Verder is het heel raadzaam om van een deskundige les te krijgen op dit gebied. Je gaat algauw jezelf een ongewenste gewoonte aanleren, waardoor het alleen maar averechts kan gaan werken.
skyexjolly schreef:Joanne1987 schreef:Heel simpel: Les nemen...
Is namelijk geen 'handen' trucje voor, is een kwestie van je paard van achter naar voren rijden zodat ie zover ontspant en zakt met zijn hoofd door een gewone hand-teugel-bit verbinden
Ja ik neem ook les 2x per week.
De instructrice zegt dat ik moet spelen met de teugels
skyexjolly schreef:Joanne1987 schreef:Heel simpel: Les nemen...
Ja ik neem ook les 2x per week.
De instructrice zegt dat ik moet spelen met de teugels
anemoonlena schreef:ik vind trouwens hoe je het verwoord heel raar 'ik ga nu ook aan de teugel rijden'
je rijd aan de teugel als het paard EN jij er aan toe zijn, niet als jij denkt, oke! vanaf nu rijd ik aan de teugel, teugel is vertrouwen, geen spelletje met je handen
maralyn schreef:Nis links een trekje en rechts.
Gewoon niet.
contactzo lichts mogelijk en paard volgen waar ook naar toe met zijn hoofd.
Beetje stelling met figuren en buiging.
Veel op zit overgangen maken.
Wanneer paard zakt belonen.
En af en toe voorwaarts neereaarts toepassen.
Zo zie je of hij jouw handen volgt.
Sorry voor schrijffouten. Mijn telefoon werkt niet mee.
skyexjolly schreef:anemoonlena schreef:ik vind trouwens hoe je het verwoord heel raar 'ik ga nu ook aan de teugel rijden'
je rijd aan de teugel als het paard EN jij er aan toe zijn, niet als jij denkt, oke! vanaf nu rijd ik aan de teugel, teugel is vertrouwen, geen spelletje met je handen
heyy,bedankt voor het antwoord![]()
Ik heb een eigen paard en ik heb veel vertrouwen in haar het is echt niet zo dat ik meteen aan de teugel wil rijden het heeft inderdaad veel tijd en geduld nodig.
En ik zie het echt niet als een spelletje ik wou graag advies hebben hoe anderen het precies doen
maralyn schreef:Maar door middel van die manier van spelen met het bit annemoonlena, is het eigenlijk gewoon zagen.
En dit is juist helemaal niet vertrouwenswinnend voor een ruiter en paard.
En ook alleen tempo wisselingen krijg je het paard niet los mee.
Er moet ook buiging door het lichaam gemaakt moeten worden.
Denk aan voltes, slangevoltes (waar je prima overgangen op kunt rijden) schouder voor, en wijken.
Maar juist niet aan de teugels lopen pielen, trekjes links of rechts.
Stille zachte mee gaande hand, ten alle tijden de mond van het paard volgen.
Enkel wanneer het paard zijn hoofd te ver naar voren of naar beneden doet, hier in begrenzen.
Wanneer het paard vanuit halsstrekken weer om hoog komt, kun je een grens aan geven door middel van lichte zachte druk op de teugel te geven.
Ook naar het paard? Gewoon voltes, figuren enz enz. Contact houden, en wanneer het paard naar beneden gaat direct belonen.
Dát is vertrouwen.
anemoonlena schreef:spelen met je handen vind ik echt zo'n woord voor leraresen uit een manege les die je niet goed willen maken, maar het gevoel willen geven van, je kan het nog langer niet!
aan de teugel gaat echter alleen maar om vertrouwen, en ontspannen,
als je paard aan het begin van je rij sessie niet fit of voorwaards is, gewoon omdat jij hem niet aanspoort dat te doen, kan je het aan de teugel lopen helemaal vergeten!
ook moet het paard je vertrouwen, en je moet ook niet gaan trekken aan de teugels, je kan het beste gewoon een klein trekje aan links geven, en dan weer rechts, ook moet je de ponyleren kennen, de mijne vind het een teken als ik mijn benen naar achter doe, dan is het meteen hup, aan de teugel, bij ieder paard is het wel een beetje anders
saddledancer schreef:anemoonlena schreef:spelen met je handen vind ik echt zo'n woord voor leraresen uit een manege les die je niet goed willen maken, maar het gevoel willen geven van, je kan het nog langer niet!
aan de teugel gaat echter alleen maar om vertrouwen, en ontspannen,
als je paard aan het begin van je rij sessie niet fit of voorwaards is, gewoon omdat jij hem niet aanspoort dat te doen, kan je het aan de teugel lopen helemaal vergeten!
ook moet het paard je vertrouwen, en je moet ook niet gaan trekken aan de teugels, je kan het beste gewoon een klein trekje aan links geven, en dan weer rechts, ook moet je de ponyleren kennen, de mijne vind het een teken als ik mijn benen naar achter doe, dan is het meteen hup, aan de teugel, bij ieder paard is het wel een beetje anders
Nou, als dat is hoe jij t doet doe je t ook verkeerd hoor, misschien ook even les nemen![]()
Trekjes geven aan de teugel?? 'Teken om aan de teugel te lopen' ?
Niet doen
_Natasja_ schreef:Danique01 schreef:
Dit topic eens rustig doorlezen.
Absoluut NIET de manier van anemoonlena gaan proberen.
Dit is gewoon zagen!
Jouw paard komt aan de teugel (nageeflijkheid) als je het paard goed gegymnastiseerd hebt en er voldoende wederzijds respect en vertrouwen aanwezig is.