Potentie zien in een paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Potentie zien in een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:28

Hoi! :D

Ik zoek eigenlijk iemand die mij een beetje kan uitleggen hoe je ziet dat een paard (met natuurlijk training etc.) het ver kan gaan schoppen. Dit is puur uit interesse, zou graag eens willen weten hoe jullie daar oog voor hebben :)

Liefss

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:46

Als je naar het paard kijkt kun je al veel zien. Als het paard los loopt in bv rijbak of tijdens het longeren. Maar ook als het paard in stand staat zeg maar --> hoe is het paard gebouwd.

(hier zijn al veel dingen te zien, wat een bemerking zou kunnen zij voor de sport).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:04

Belangrijkste is: bouw, 3 correcte basisgangen en een super instelling/karakter.

Extra beweging wil niet altijd zeggen talent, in de kop moeten ze het nl ook kunnen en willen!

Beweging is makkelijk te zien: lossigheid, buiging in de gewrichten, schakelvermogen, houding en balans.

Verder komt het natuurlijk aan op goed management en de juiste ruiter met de juiste ruitercapaciteiten

(Ik praat over dressuurpaarden, andere takken van sport heb ik weinig tot geen kaas van gegeten :D )

DiscoDipp

Re: Potentie zien in een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 13:19

Ik bedoel ook voor de dressuursport. Je uitleg was fijn duidelijk :D

Zou ik jou vanavond misschien een pb mogen sturen met nog wat vragen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:42

Ja hoor :) maar echt talent (voor het echte grote werk) ontdekken is moeilijk, zelfs voor de kenners!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:45

Inderdaad bouw, gangen en karakter. Als er één van de drie ontbreekt houdt het vaak al "vroeg" op.
Wanneer je er echt mee op het allerhoogste niveau wil rijden moeten ze bijzonder goed kunnen schakelen , ook al op jonge leeftijd. Tuurlijk is dit enigszins aan te leren maar die natuurlijke drang moet er wel in zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:56

Uhm, ja ik wil hier toch even op reageren. Ondanks dat ik geen kennis heb hoe een paard gebouwd moet zijn voor hoge sport prestaties...
Heb ik wel kennis in het opleiden en trainen van jonge paarden. Zowel met papier als zonder.
En ik moet zeggen: ik zag in het paard dat ik heb ingereden in 2014 zeker potentie. zowel in dressuur als springen (was een fries) en denk dat hij het met dressuur echt wel ver had kunnen schoppen met goede aanvullende trainingen.
Nu in mijn eigen paard herkende ik ook potentie. Gewoon de manier waarop hij liep, zijn lichaam onder controle had. en dan was hij toen pas 11 maanden. Je voelt zoiets gewoon aan. Het ziet er niet uit als de meest gangbare manege pony. Er moet iets speciaals inzitten voor mij. Wat het uiteindelijk gaat brengen voor mijn paard geen idee! Maar ik weet wel dat hij aanleg heeft voor springen en dressuur (Barock pinto, dus lekker showen) en verder, als hij het toch niet leuk vindt, of niet zo goed kan, gaan we lekker recreatief rijden, of crossen of endurance. wat hij leuk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:59

De eerste Barock Pinto met werkelijk aanleg en potentie voor de hogere niveaus (met name springen) moet ik nog tegenkomen :o

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:02

Let vooral op de stap en galop in de vrije beweging en laat je niet verblinden door een showdraf. Draf is (mits correct) veel beter te trainen dan stap en galop. Die moeten gewoon van nature goed zijn.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:05

RoyceMack schreef:
Uhm, ja ik wil hier toch even op reageren. Ondanks dat ik geen kennis heb hoe een paard gebouwd moet zijn voor hoge sport prestaties...
Heb ik wel kennis in het opleiden en trainen van jonge paarden. Zowel met papier als zonder.
En ik moet zeggen: ik zag in het paard dat ik heb ingereden in 2014 zeker potentie. zowel in dressuur als springen (was een fries) en denk dat hij het met dressuur echt wel ver had kunnen schoppen met goede aanvullende trainingen.
Nu in mijn eigen paard herkende ik ook potentie. Gewoon de manier waarop hij liep, zijn lichaam onder controle had. en dan was hij toen pas 11 maanden. Je voelt zoiets gewoon aan. Het ziet er niet uit als de meest gangbare manege pony. Er moet iets speciaals inzitten voor mij. Wat het uiteindelijk gaat brengen voor mijn paard geen idee! Maar ik weet wel dat hij aanleg heeft voor springen en dressuur (Barock pinto, dus lekker showen) en verder, als hij het toch niet leuk vindt, of niet zo goed kan, gaan we lekker recreatief rijden, of crossen of endurance. wat hij leuk vindt.

Ik vind een Fries met springpotentie wel erg knap. Het is al heel wat als ze een B parcours mee springen. :+ Sorry Flauw. Maar verder heb je wel gelijk

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:06

Maar potentie voor de ene ruiter/ discipline is geen potentie voor de andere dicipline.
Wat verwacht je van jou topper is een riele vraag.
Een western ruiter zal niet kunnen schitteren op een dressuur topper! ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:46

kristianneb schreef:
RoyceMack schreef:

Ik vind een Fries met springpotentie wel erg knap. Het is al heel wat als ze een B parcours mee springen. :+ Sorry Flauw. Maar verder heb je wel gelijk

Vooroordelen, vooroordelen, vooroordelen. Foei! Er zijn zoveel topics hier op bokt met springpotentie in Friezen. En een B-parcoursje is niet zo heftig. zal even zoeken voor je of ik een topic kan vinden:)
EDIT: topic over een springende fries. 1.20m. Moet B parcoursje dus makkelijk halen. link: WildDreams @ [SPR-ITP] The flying friesian
en videotje: https://www.youtube.com/watch?v=z7rA7Kt444Q

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:01

RoyceMack schreef:
Vooroordelen, vooroordelen, vooroordelen. Foei! Er zijn zoveel topics hier op bokt met springpotentie in Friezen. En een B-parcoursje is niet zo heftig. zal even zoeken voor je of ik een topic kan vinden:)

Ik heb nog nooit op concours een Fries zien springen dus kom maar door met een ZZ-L springfries. En niet 1 hindernis maar een heel parcours. Ik heb een pony gehad die 1 hindernis van 160 kon springen,...een heel parcours was echter iets anders. (en ja die pony had potentie,...was Z springen)

Potentie van een sportpaard beoordelen is heel lastig. Het eerste zit hem inderdaad in de zaken die al genoemd zijn: exterieur, beweging en karakter.

En zeker karakter is een heel belangrijk deel. Ze kunnen nog zo perfect gebouwd zijn en kunnen gaan,...als ze het niet willen doen ben je heel snel klaar.
Je komt dus vaak er pas laat achter of de potentie die een paard toonde ook echt uitkomt.

Vlak ook gezondheid niet uit. Paarden die ergens een bemerking hebben vallen relatief toch vaker uit.

Ook zaken als ongelijke voorvoeten(valt onder exterieur) kunnen de prestatie negatief beïnvloeden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:05

Een Fries die met goede techniek gemakkelijk over de rug rond springt? Daar moet ik inderdaad de eerste nog van vinden. Daar zijn ze niet naar gefokt en hebben er de bouw niet voor.
Dat ze het leuk kunnen vinden en voor een Fries goed kunnen springen zeker, maar op 1.40 gaan ze niet succesvol mee draaien.

Al moet ik zeggen, vooral het karakter vind ik belangrijk. Zonder karakter kom je nergens. Daarnaast moeten ze wel aanleg in bouw en beweging hebben.

Edit, je voorbeelden bevestigen wat we zeggen, de eerste Fries die goed over de rug rond springt moet ik nog tegenkomen. En mijn shet van 93 cm komt ook over 1.00 heen, nogsteeds is het geen paard dat goed kan springen maar werken gewoon leuk vind en zijn stinkende best doet. (Een baas verbaasd, grote paard was aan het springen, kleine loopt er normaal braaf langs := )

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:18

Vaak is en blijft het toch gewoon een gok.
Mijn eigen paard was foeilelijk. Kromme poten (erge franse stand), doorgezakte weke rug en een enge hals. Liep los in de bak wel leuk maar onder t zadel werd ik er niet vrolijk van. Toch meegenomen en nu gaan we de lichte tour in. Is ook nog niet het eindstation.
Het was een gok maar t heeft goed uitgepakt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:25

En dan heb je nog interpretatie verschil natuurlijk. Wat is voor jou het hogere werk? Is dat ooit een Z proef neer kunnen zetten met winst of lichte tour potentie? Voor de doorsnee ruiter is een paard met echte hogere kwaliteiten helemaal niet simpel te rijden overigens..doorgaans veel te sensibel. Met vrijwel ieder gezond paard zou je het Z moeten kunnen bereiken ooit. met de een wat sneller en simpeler dan de andere uiteraard maar je hebt daar geen bewegingswonder voor nodig. Wel goede instructie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:30

listiglistje schreef:
Ja hoor :) maar echt talent (voor het echte grote werk) ontdekken is moeilijk, zelfs voor de kenners!

Ik ken zelfs paarden die nu GP lopen die je in de basissport "geen kwartje" had gegeven. Die kwamen pas tot hun recht in het hogere werk. T waren geen grootlopers maar normale goed gebouwde paarden met een heel werklustige instelling. Verder is het natuurlijk de ruiter/amazone die het werk moet doen en het moet allemaal heel blijven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:35

Babootje schreef:
listiglistje schreef:

Ik ken zelfs paarden die nu GP lopen die je in de basissport "geen kwartje" had gegeven. Die kwamen pas tot hun recht in het hogere werk. T waren geen grootlopers maar normale goed gebouwde paarden met een heel werklustige instelling. Verder is het natuurlijk de ruiter/amazone die het werk moet doen en het moet allemaal heel blijven.

Dat is ook zo. Ik ben zelf niet snel bevooroordeeld maar ik heb me ook wel eens goed vergist in een paard. Ik dacht dat wordt nooit echt wat, maar oké, vooruit, omdat ik toch niks beters heb ga ik haar wel rijden totdat ik een beter paard heb gevonden. Ben haar toch blijven rijden en het beestje loopt nu toch leuk zz-licht. Gewoon omdat ze nergens slecht in is. Beetje handig rijden en je hebt knappe punten

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:06

De belangrijkste zaken voor een succesvol sportpaard/ pony zijn bouw, gangen en karakter.
Maar voor mij is het karakter doorslaggevend. Een sportpaard moet de mentaliteit hebben om te willen winnen. Als hij deze niet heeft kun je nog zo'n geweldig exterieur en bewegingswonder hebben, vergeet het maar.
Een onvoordelige bouw kun je niet veranderen, maar is te compenseren. Aan gangen kun je werken door middel van veel oefeningen en instructie. Maar een karakter is een vaststaand gegeven en daar heb je maar mee te dealen.
Het levende bewijs van deze theorie staat in mijn achtertuin.

Het is lastig om uit te leggen hoe je kunt zien of een paard potentie heeft, ik denk dat het een gevoel is wat een paard je geeft, en als je dat gevoel bij een paard hebt moet je hem ook alle kansen geven om zich zodanig te ontwikkelen dat hij het kan laten zien.
Laatst bijgewerkt door Draver_Dirk op 04-05-16 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:17

ik denk dat veel wel al gezegd is. zo zijn er op internet best veel beschrijvingen te vinden waar je een goed dressuur paard aan kunt herkennen.

elk gezond paard kan de basis doorlopen. de basis beschreven zoals het skala der ausbildung. dit houdt in tot en met de verzameling. kortom elk paard kan tot en met het Z gereden worden. voor mij is de belangrijkste factor hierin karakter. fjorden lopen aapyementen, belgen kunnen gallops wissels lopen en piruoette in gallop, als ze maar willen. het duurt alleen net wat langer en het ziet er niet zo bewegelijk en benen smijtend uit.

je beoordeeld inderdaad vooral de stap en de gallop. deze gangen staan redelijk vast vanaf de geboorte. de draf is veel aan te veranderen en sleutelen. maar een stap is een stap, die zal nooit heel veel verbeteren.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:19

Denk idd dat karakter doorslaggevend is. Zo had een oude instructrice van me een paard dat echt gruwelijk kon lopen, de kunstjes kon ie meer dan prima, maar als ie geen zin had, had ie geen zin, dan kon je m net zo goed weer in zijn stal/land mikken. Die is dus uiteindelijk de verkoop in gegaan...Zou theoretisch ook een niet juiste klik kunnen zijn, maar dit werkte in ieder geval niet.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:57

Nou dat is dan nu wel een stuk duidelijker!
Lijkt me gewoon mooi om te kunnen zien in een jong paard dat ie het nog ver kan maken! Deel van mijn familie fokt de springpaarden die nu in amerika in de 1,60 meelopen.. Maar ik vind vooral dressuurpaarden interessant. De foklijnen en de risicos die worden genomen. Vind ik heel interessant :j

Is ook een droom om ooit een leuk dressuurpaard te mogen fokken!

Fijn dat iedereen er weer wat aan toevoegd :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:04

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:15

listiglistje schreef:

Babootje schreef:

Dorine92 schreef:
Dat is ook zo. Ik ben zelf niet snel bevooroordeeld maar ik heb me ook wel eens goed vergist in een paard. Ik dacht dat wordt nooit echt wat, maar oké, vooruit, omdat ik toch niks beters heb ga ik haar wel rijden totdat ik een beter paard heb gevonden. Ben haar toch blijven rijden en het beestje loopt nu toch leuk zz-licht. Gewoon omdat ze nergens slecht in is. Beetje handig rijden en je hebt knappe punten

Idd. Maar ik heb het dus ook echt over paard met een zo op het oog middelmatige draf die dus nu apart kan strekken en prima passageert en piaffeert. Waar dus dikke flappen voor geboden worden nu.
En die was echt niet zo bijzonder in de basissport. Het is nu ook echt een altleet om te zien. Dikke spieren. Ook grappig: je kunt er dus gewoon een beginner opzetten (maar dan loopt ie wel weer als een "gewoon" paard) Waar alle knoppen dan wel opzitten, maar hij weet wel dat hij dan niet dat beetje extra hoeft te doen.
Die werd toen ook echt niet voor heel veel geld gekocht toen... Dat kan dus toch.
Z kan ieder goed gebouwd paard in principe wel lopen. Maar dat stukje verder heeft echt te maken met werklust en een ruiter/amazone die zo'n paard verder kan brengen. Ik vind dat knap altijd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:17

Bij veulens kun je heel goed de bouw zien hoor :)

er is niet voor niets het gezegde in de paardenwereld: 3 dagen, 3 maanden, 3 jaar