Eerste paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn99

Eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:34

Hai,
Ik ben Jasmijn (16 jaar), ik rijd al ongeveer 6 jaar paard en heb al meerdere paarden geleasd of bijgereden. Ik wil m'n eerste eigen paard aanschaffen. Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken of het financieel allemaal gaat lukken maar als het lukt zit ik een beetje met een dilemma:
Mijn nicht heeft 4 jaar terug een eigen veulen gekocht, ze heeft m helemaal zelf opgevoed en beleerd. Dat lijkt mij super vet om te doen! Maar ik zit een beetje met het feit dat je dan 3 jaar niet kunt rijden en het lijkt me ook best moeilijk om te doen, ik ga sowieso voor een haflinger merrie. Ik heb al ervaring met veulens maar dat waren mini paardjes dus die zijn makkelijker te houden enzo. Wat raden jullie aan? Een veulen of een beleerde haflinger van ong. 4 jaar oud?.
Ik hoop trouwens dat ik dit bericht in het goede kopje heb geplaatst... :o

Kusjes, Jasmijn. /3

maava

Re: Eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:40

Hangt er vanaf wat voor en of je begeleiding kan krijgen met het opvoeden van je veulen. Als je alleen maar een beetje geholpen hebt met de veulens en geen goede begeleiding kan vinden zou ik toch voor een rij-klaar paard gaan.

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:47

maava schreef:
Hangt er vanaf wat voor en of je begeleiding kan krijgen met het opvoeden van je veulen. Als je alleen maar een beetje geholpen hebt met de veulens en geen goede begeleiding kan vinden zou ik toch voor een rij-klaar paard gaan.

Dankjewel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:52

Een paard dingen aanleren en een goede band opbouwen kan niet zo goed met een volwassen paard + dat je daar direct op kan rijden. Als je de keuze hebt zou ik gewoon voor een ervaren paard gaan dat netjes bereden is, helemaal voor je eerste paard.

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:55

troi schreef:
Een paard dingen aanleren en een goede band opbouwen kan niet zo goed met een volwassen paard + dat je daar direct op kan rijden. Als je de keuze hebt zou ik gewoon voor een ervaren paard gaan dat netjes bereden is, helemaal voor je eerste paard.

Bedankt voor je advies!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:33

Je geeft aan dat je het moeilijk zou vinden dat als je een veulen zou kopen dat je dan een tijd niet kunt rijden. Hierdoor zou ik je adviseren voor een ouder paard te gaan of minimaal een twenter.
Succes met je zoektocht naar een leuk en geschikt paard.

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:39

friesiszwart schreef:
Je geeft aan dat je het moeilijk zou vinden dat als je een veulen zou kopen dat je dan een tijd niet kunt rijden. Hierdoor zou ik je adviseren voor een ouder paard te gaan of minimaal een twenter.
Succes met je zoektocht naar een leuk en geschikt paard.

Ik zat idd ook al te denken aan een enter / twenter, bedankt voor je tips!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:46

Voor je eerste paard zou ik gewoon lekker voor een al beleerd paardje geaan :j een eigen paard is toch alweer heel wat anders dan leasen of bijrijden, en een veulen brangt nou eenmaal meer risico's met zich mee. Wat als hij later niet te rijden blijkt te zijn, of zijn karakter onder het zadel blijkt totaal niet bij jou te passen? Daar zit je dan, met je jonge paard... als je nu al aangeeft dat je het jammer zou vinden dat je er dan nog niet op kan rijden, zou ik dus voor een beleerd paard gaan, kun je daar heerlijk een band mee opbouwen, en veel ervaring me op doen, en dan kan je er over een aantal jaar als je daaraan toe bent misschien zelfs wel je eigen veulen bij fokken, en je eigen fokproduct grootbrengen, dat is pas gaaf :D :j

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:03

saddledancer schreef:
Voor je eerste paard zou ik gewoon lekker voor een al beleerd paardje geaan :j een eigen paard is toch alweer heel wat anders dan leasen of bijrijden, en een veulen brangt nou eenmaal meer risico's met zich mee. Wat als hij later niet te rijden blijkt te zijn, of zijn karakter onder het zadel blijkt totaal niet bij jou te passen? Daar zit je dan, met je jonge paard... als je nu al aangeeft dat je het jammer zou vinden dat je er dan nog niet op kan rijden, zou ik dus voor een beleerd paard gaan, kun je daar heerlijk een band mee opbouwen, en veel ervaring me op doen, en dan kan je er over een aantal jaar als je daaraan toe bent misschien zelfs wel je eigen veulen bij fokken, en je eigen fokproduct grootbrengen, dat is pas gaaf :D :j

Dat is zo ja, bedankt! Ik was enorm aan het twijfelen maar ben er helemaal uit, ik ga gewoon voor een beleerd paard van ong 4 jaar, dan kan ik m toch nog een beetje naar m'n eigen hand zetten en al lekker rijden en zoals je al zei ervaring opdoen. Super bedankt allemaal voor het advies!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:15

Als eerste paard raad ik zelfs een ouder dier aan vanaf een jaar of 8. Dan zijn ze al uit de puberteit en weet je gewoon meer wat je eraan hebt. Ze hebben al wat meegemaakt en gezien, dat is alleen maar fijn als je zelf nog zoveel moet leren.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:21

Fijn dat je eruit bent! :)
Heel veel plezier met het zoeken naar je eerste eigen paard, neem er ds tijd voor, want hopelijk zal ze voor heel lang bij je blijven :j

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:22

Ineke2 schreef:
Als eerste paard raad ik zelfs een ouder dier aan vanaf een jaar of 8. Dan zijn ze al uit de puberteit en weet je gewoon meer wat je eraan hebt. Ze hebben al wat meegemaakt en gezien, dat is alleen maar fijn als je zelf nog zoveel moet leren.

Dat is idd slim! En wat is slimmer, op internet zoeken en dan bij mensen thuis of bij een stal langs gaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:23

ED → PP

Ik verplaats je topic naar paardenpraat want op ED Ervaring en diensten) hoort het niet thuis

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:26

Denk dat je wat moet rondzoeken, een paar uitzoeken die je aanspreken (of dat nou via de krant, internet oid is) en daar lekker bij gaan kijken.
Heel veel succes en natuurlijk heel veel plezier met je toekomstige paardje :j

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:32

saddledancer schreef:
Fijn dat je eruit bent! :)
Heel veel plezier met het zoeken naar je eerste eigen paard, neem er ds tijd voor, want hopelijk zal ze voor heel lang bij je blijven :j

Heel erg bedankt voor alle hulp!

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:32

pien_2010 schreef:
ED → PP

Ik verplaats je topic naar paardenpraat want op ED Ervaring en diensten) hoort het niet thuis

Is goed, sorry!

jasmijn99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:33

ODonoghue schreef:
Denk dat je wat moet rondzoeken, een paar uitzoeken die je aanspreken (of dat nou via de krant, internet oid is) en daar lekker bij gaan kijken.
Heel veel succes en natuurlijk heel veel plezier met je toekomstige paardje :j

Komt helemaal goed, bedankt!

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:37

Ik zou ook voor een wat ouder paard gaan, rond de 8-9 jaar oud. Sporthorses.nl en marktplaats zijn goede plekken om te beginnen. Neem altijd iemand mee die veel paarden kennis hebt. Veel plezier met je toekomstige paard :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:39

Maak een lijstje met wat je zoekt.

Soort paard
Stokmaat
Merrie / Ruin
Leeftijd
Prijs
Etc...

Aan de hand daarvan kun je zoeken, rondvragen etc...

Heb je een instructrice of iemand anders met kennis van paarden die weet wat jij zoekt, wat je aan kan en jou met beide benen op de grond kunt houden zodat je niet op het eerste de beste paard verliefd word maar je ook realistisch er naar kan laten kijken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:40

Erg leuke plannen!
Ik ga helemaal mee met de adviezen: voor een eerste paard is een wat ouder, goed beleerd paard het fijnste. Het is heel anders rijden. Als je de juiste hulpen geeft zal dit paard in principe goed reageren. Bij een jong/groen paard moet je haar eerst leren wat je bedoeld zodat zij geleidelijk op de juiste manier gaat reageren want in het begin snappen ze je vaak niet. Daar moet je dus eerst zelf in getraind zijn voordat je dat aan het paard kan leren.

En ik zou zeker iemand met ervaring meenemen als je gaat kijken. Ook filmen om later terug te kijken. In het begin wordt je verliefd op elk leuk paard dat een beetje geschikt lijkt.... :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:43

Voor richtlijnen kan het maar ik zou dus juist niet te veel vast pinnen aan een bepaald beeld van het paard dat je wil. Er zijn veel verhalen op bokt van 'ik kwam voor de zwartbonte hengst met behang en kwam thuis met de simpele vos merrie' ;)
Je kan zowel op internet gaan zoeken als stallen langs gaan. Stallen langs gaan is misschien een sneller proces maar 1 bij 1 langs gaan heeft weer vele andere voordelen. Proberen kan altijd, bij kijken zit je nog nergens aan vast natuurlijk.
Verder even de zoekfunctie van bokt gebruiken, er zijn veel tips voor het opzoek gaan naar een eerste paard. Heel veel succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:49

ik zou zelf ook voor een correct en vriendelijk doorgereden paardje gaan.
waarom?

tegen de tijd dat een veulen beleerd kan worden (als je m van jongs af aan wilt hebben).
ga jij studeren en wellicht op kamers, met misschien minder tijd.

als een veulen je droom is
en je wilt echt nu een eigen paardje

dan zou ik zelf een wat ouder leerpaardje overwegen zelfs.
zo kun je rijtechnisch nog heel wat sprongen maken en tegen de tijd dat jezelf klaar bent met je studie, dan kan je pony wellicht nog wat jaartjes recreatief mee, zodat je tijd hebt om een leuke job te vinden die je in staat stelt je dromen waar te maken als volwassene..

tegen de tijd dat de pony dan echt met pensioen gaat, dan is je veulen (die je dan wellicht al enkele jaartjes hebt staan) ook klaar om beleerd te worden, wat je dan doet met rijtechnisch flink wat extra jaartjes rijervaring.

of misschien ben je tegen die tijd wel helemaal van gedachten veranderd en heb je die tijd genomen om te sparen voor een leuk sportpaardje om mee de wedstrijden in te gaan. je weet maar nooit wat de toekomst brengt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-04-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:50

Hier kan je ook tips en ervaringen van anderen lezen.
[HK] Nieuw paard kopen deel XVIII

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:52

Ik zou voor een goed leerpaard gaan. Een die minstens M gelopen heeft in dressuur of springen afhankelijk van jou ambities. Als je van uitdagingen houdt kies dan eentje met een pittiger karakter. Er zijn genoeg paarden van 16 jaar en ouder met veel temperament. Ik vind je met 16 jaar persoonlijk nog erg jong. Natuurlijk is een veulen kopen en zelf beleren een droom van velen. Ik ben nu 33 jaar en heb afgelopen najaar mijn eerste veulen gekocht. Ik heb eerder wel 3 jarigen gehad die net beleerd waren maar nog niet bevestigd, en die zelf doorgereden. Het veulen is heel anders. Het is echt een leerproces. Het is heerlijk hoe ontvankelijk die jongen dieren zijn. Maar het vergt veel geduld en consequent zijn. Ik ben blij het op deze leeftijd te doen. Ik put uit mijn ervaring en even eerlijk ik ben nu een veel geduldiger en stabieler persoon dan dat ik op 16 jarige leeftijd was.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:55

Ik ben het eens met wat iedereen zegt :) al kan je ook een goed ingereden paard kopen die de basis goed kent dan kunnen jullie samen verder groeien. Wel moet je dan inderdaad rekening houden met een puberteit maar niet ieder paard is gelijk. In mijn zoektocht naar een paard zowel jonge als oudere paarden bekeken, gewoon kijken met welke je een klik hebt! En vooral niet de eerste de beste, bekijk er echt meerdere.