Ik ben Jasmijn (16 jaar), ik rijd al ongeveer 6 jaar paard en heb al meerdere paarden geleasd of bijgereden. Ik wil m'n eerste eigen paard aanschaffen. Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken of het financieel allemaal gaat lukken maar als het lukt zit ik een beetje met een dilemma:
Mijn nicht heeft 4 jaar terug een eigen veulen gekocht, ze heeft m helemaal zelf opgevoed en beleerd. Dat lijkt mij super vet om te doen! Maar ik zit een beetje met het feit dat je dan 3 jaar niet kunt rijden en het lijkt me ook best moeilijk om te doen, ik ga sowieso voor een haflinger merrie. Ik heb al ervaring met veulens maar dat waren mini paardjes dus die zijn makkelijker te houden enzo. Wat raden jullie aan? Een veulen of een beleerde haflinger van ong. 4 jaar oud?.
Ik hoop trouwens dat ik dit bericht in het goede kopje heb geplaatst...
Kusjes, Jasmijn.

een eigen paard is toch alweer heel wat anders dan leasen of bijrijden, en een veulen brangt nou eenmaal meer risico's met zich mee. Wat als hij later niet te rijden blijkt te zijn, of zijn karakter onder het zadel blijkt totaal niet bij jou te passen? Daar zit je dan, met je jonge paard... als je nu al aangeeft dat je het jammer zou vinden dat je er dan nog niet op kan rijden, zou ik dus voor een beleerd paard gaan, kun je daar heerlijk een band mee opbouwen, en veel ervaring me op doen, en dan kan je er over een aantal jaar als je daaraan toe bent misschien zelfs wel je eigen veulen bij fokken, en je eigen fokproduct grootbrengen, dat is pas gaaf