Manen/staart afknippen bij overlijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FD_horses

Manen/staart afknippen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:30

Hoi bokkers,

Misschien een beetje een gekke vraag, maar ik vraag mij af hoe jullie hier over denken.
Een dag waarvan we allemaal weten dat die ooit gaat komen, het overlijden van je paard.

Waar kiezen jullie voor? Om alle manen/staart haren af te knippen, of laat je het het paard ' intact' ?

Toen we mijn haflinger Sjaggy lieten inslapen heb ik een klein plukje van zijn staart geknipt, nu denk ik had ik maar meer afgeknipt, dan had ik nog iets van hem bij mij. Of het nu 'verbrand' word of ik heb zijn haren..Een tijdje terug een andere pony laten inslapen, van hem heb ik wel een bosje manen en stukje van zijn staart geknipt.

Ik vroeg het laats aan iemand en die zei '' Écht niet, geen haar wat ik afknip, het paard is zo ter wereld gekomen en wil ik zo achter laten ''. Een kennis van mij heeft alles afgeknipt, staart,manen, voorpluk,sokken..

Ik weet dat dit ieder zijn eigen keuze is, maar ben hier heel erg benieuwd na, hoe jullie hier over denken.
Laatst bijgewerkt door FD_horses op 25-04-16 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Re: Manen/staart afknippen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:31

Ik heb bij mn haflinger een pluk haar en staart afgeknipt.

Heb het altijd bewaard om er ooit een ring of iets van kunnen te laten maken maar het is perongeluk bij een verbouwing weggegooid :'(

Het is altijd heel erg fijn iets te hebben van je paardje. Ik ben er dus wel voorstander van!

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:33

Wij hebben wel een stuk staart afgeknipt, je kan hier eventueel een sieraad van laten maken. Dan heb je nog iets moois van het paard die er niet meer is

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:36

Wij hebben ooit uit het midden van de staart (vrij hoog) en hele pluk geknipt.
Daar zag je daarna helemaal niks meer van. Ik vind persoonlijk ook dat je het paard zoveel mogelijk intact laat.

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de manen/staart/sokken compleet af te knippen...
Vandaar gekozen voor een (grote) pluk uit het midden van de staart.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:36

Ik heb vorig jaar al een mooie pluk uit het midden van de staart van Linde geknipt. Ze loopt nog lekker rond hoor, maar dan hoef ik daar niet over na te denken als ze er niet meer is. Ik heb er ook al een armband van laten maken, de rest ligt in een la, kan ik later alsnog iets mee doen, als ik dat wil.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:38

Ik laat mijn pony cremeren, dus na die tijd heb ik sowieso wat as van haar.
Ik wil dan ook een stukje staart en een stukje uit de manen knippen.
Dan wel op zo"n manier dat het niet gelijk opvalt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:40

Ja meteen doen, mooi als tastbare herinnering!

Dancyy

Zorro_ schreef:
Daar zag je daarna helemaal niks meer van. Ik vind persoonlijk ook dat je het paard zoveel mogelijk intact laat.

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de manen/staart/sokken compleet af te knippen...

Zo wil ik het ook doen mocht er eentje overlijden.

tamary

Mag de DA doen voor mij, maar ik wil en staart en schedel, van mijn oudste in elk geval zeg ik nu. Maar, hoe en wat als het moment daar is weet ik dan pas.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:41

Jups hier ook in het midden een flinke pluk afgeknipt van de staart. Wel zo dat er aan de buitenkant niks van te zien is. Heel veel haar heb je ip ook niet nodig, maar als je nog geen concrete plannen hebt....zorg dat je genoeg hebt. :)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:43

Heb van mijn pony al stukje staart afgeknipt en een armband van gemaakt.
Dit vind ik mooi, maar het is ook gewoon dat ik het al heb.
Ik zou niet weten of ik er überhaupt over na kan denken als mijn vriendje weg is.
Nu heb ik het alvast <3

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:45

Heb de avond voor het inslapen zijn start gewassen en geborsteld en een hele dikke pluk uit het midden geknipt. Zag je verder niets van. Die heb ik nog steeds, kan het nog niet aan om er iets mee te doen...

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:46

Ik hem de staart van mijn pony laten afknippen en die heb ik na jaren nog steeds in de kast liggen als dierbare herinnering. En dat zal ik zo weer doen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:47

Ik heb geen eigen paarden, maar zou idd een stuk van de staart afknippen om eventueel een sieraad van te laten maken.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:49

Ik heb het niet gedaan.
Heb een prachtige foto in huis hangen en dat is voor mij voldoende :j

Ik vond het zelf geen prettig idee

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:52

Ik heb de hele staart afgeknipt nadat ik er een vlecht in heb gedaan. Ligt al jaren in een plastic tas in de kast. Had er vroeger de grootste plannen voor, helaas niet meer aan toe gekomen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:03

De dierenarts heeft na het inslapen van mijn paard een stuk van de staart afgeknipt voor me en er een mooie vlecht van gemaakt. Zelf kon ik het op dat moment echt niet. Het ging allemaal zo snel.
Ik ben altijd nog van plan om een deel ervan te laten verwerken in een sieraad, maar ik heb nog niets gezien wat ik echt mooi vind.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:08

Zorro_ schreef:

Dit heb ik inderdaad ook gedaan, pony leeft nog wel maar is verkocht... Van dit haar wil ik een armband laten maken. En je ziet er inderdaad niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:10

Ik heb destijds wel enkele plukjes uit staart en manen geknipt.
Dit is nu bijna 11,5 jaar geleden en heb het bakje nog steeds.

De hele staart zou ik eigenlijk niet kunnen.
Dat hoort toch bij mijn paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:10

Ik heb zn volledige staart afgeknipt. Hij had het toch niet meer nodig en ik ga hier sowieso sieraden van laten maken. Wat ik met de rest doe weet ik nog niet, dat gaat eerst gewoon in het kistje waar ook zn paspoort en halster in zitten met wat mooie fotos. Mijn herinneringskistje.
Voor mij is het slechts een lichaam en zie ik dus zelf geen reden om het 'intact' te laten. Het uitkammen en afknippen van zn staart heb ik juist gebruikt als rouwverwerking. Het was nogal vies, vol met nat zand aangezien meneer zware koliek had in vies nat weer. Het kostte dus best tijd om dit weer beetje schoon te krijgen. Losse plukken zijn moeilijker schoon te maken dan haar wat nog vast zit, dus ik heb een uurtje bij zn lichaam op de grond gezeten voor dat klusje. Gaf me mooi de tijd om afscheid te nemen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:11

Ik heb bij mijn paard zijn staart afgeknipt onder de staartwortel.. en deze hangt nu bij mij in de woonkamer.. :o

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:12

Ik heb een vlecht van haar manen en een pluk van de staart afgeknipt.
Ik weet nog niet of ik er ook daadwerkelijk wat mee ga doen, maar ik wilde het wel graag hebben..
Beter het wel hebben en er niks mee doen, dan achteraf spijt dat je het niet gedaan hebt..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:13

Ik zal ook de staarten van mijn pony en paard eraf knippen.Voor mijn 2 dochters en mijzelf natuurlijk en van de pony ook voor het buurmeisje.2 jaar geleden al wel een pluk van mijn pony geknipt.Ze is een oude dame en haar vaste oppas was er niet met vakantie.Ik was bang dat het vergeten zou worden.Ze liep daarna wel met een halve staart rond :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:15

Dorien66 schreef:
Ik heb vorig jaar al een mooie pluk uit het midden van de staart van Linde geknipt. Ze loopt nog lekker rond hoor, maar dan hoef ik daar niet over na te denken als ze er niet meer is. Ik heb er ook al een armband van laten maken, de rest ligt in een la, kan ik later alsnog iets mee doen, als ik dat wil.

Ik net zo!
Ik heb 2 jaar terug een streng uit de staart van elk van mijn 3 paarden geknipt en dat laten verwerken in een ring met 3 vlechten. Dat voelde voor mij emotioneel veel minder zwaar beladen aan dan dat ik dat had moeten doen wanneer 1 van hen overleden was.
Inmiddels heb ik vorig jaar in december mijn 5jarige moeten laten inslapen en vermits ik de ring reeds had, heb ik toen niets meer afgeknipt. Wel vond ik het fijn dat mijn dierenartse vroeg of ik dit wilde.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:17

Casarell schreef:
Ik heb bij mijn paard zijn staart afgeknipt onder de staartwortel.. en deze hangt nu bij mij in de woonkamer.. :o

Ja, dat heb ik ook eens een keertje gezien bij een fokker van haflingers. Die had de staart van zijn overleden dekhengst (Amor van Schaffenden) ook in de woonkamer hangen. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje griezelig ...