Al een tijdje vraag ik me iets af en ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit weten.
Paarden zijn links- of rechts gebogen van nature, de ene wat extremer dan de andere en rijtechnisch is het vaak goed te doen om een paard rechter in z'n lijf te krijgen.
Wat ik me alleen afvraag is, of er een verband is tussen de gebogenheid van het paard en de valling van de manen.
Mijn vorige verzorgpaard was rechtsgebogen en haar manen hingen aan de rechterkant. Dus eigenlijk in de binnenbocht. Mijn nieuwe verzorgpaard is meer linksgebogen en zijn manen hangen links.
En ja, er zijn ook van die eigenwijze gevallen met manen die alle kanten op vallen,maar ik vroeg me zo af of er een verband is tussen deze twee dingen of dat het gewoon toeval is.
Mijn paard is linksgebogen en zijn manen hangen rechts. Mijn pony is rechtsgebogen en zijn manen hangen ook rechts.
terpentijn
Geplaatst: 19-04-16 17:04
Ik geloof er niets van, dat links of rechtsgebogen terug te zien is in de richting waarin de manen vallen. Dat is een kwestie van genen en haarinplant. Paarden die een deel van de manen naar links en een ander stuk naar rechts hebben hangen zijn toch niet met een S-bocht geboren? Als je daaraan kon zien of een paard links of rechtsgebogen was, van nature of pas OHZ zo gereden, hadden we al die "rechtricht"websites toch ook niet nodig, want dat gaat om de beenzetting en het (verticale) evenwicht.
Het is imo net als dat de ene mens met een kruin op z'n voorhoofd of achterhoofd geboren is en de volgende weer niet of ergens anders. dat heb je of heb je niet en is vaak een erfelijke kwestie. Denk niet dat het énig verband heeft met elkaar.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-04-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt
En daarom moet ik het geloven? Hij heeft vast en zeker niet álle paarden gezien.
Het lijkt me een heel sterk verhaal, wat ik wel vaker gehoord heb, maar voor mij geen enkele steekhoudende verklaring oplevert waarom en hoezo dat dan verband met elkaar zou houden.
Mijn pony heeft een periode gehad waarin zijn manen in een scheiding hingen. Toevallig was het stuk waar ze in een scheiding hingen ook het stuk waar stijfheid in zijn hals zat. Volgens mijn instructrice werd er gezegd dat hier wel een verband tussen zat. Nu is de scheiding overigens weer weg en hangt alles naar rechts.
Ik had hier nog niet bij stil gestaan, maar toevallig mijn paard rechts manen en rechts moeite lengtebuiging.. Grappig ik ga het aan mijn instructeur vragen!
mijn pony is rechtsgebogen en manen hangen naar links en een klein plukje naar rechts
ODonoghue
Geplaatst: 19-04-16 19:14
Icrack schreef:
Mijn merrie is rechtsgebogen en draagt haar manen links
Mijn verzorgruintje ook
Selientje
Geplaatst: 19-04-16 19:18
Paardje is van linksgebogen met manen naar rechts naar nu twee maanden verder rechtsgebogen met manen rechts gegaan. Ik denk dat er best een kern van waarheid in kan zitten, zeker met ernstige blokkades. Maar heeft ook zeker te maken met training/rijden en waar het heen is gekamd vanaf veulen zijnde
Mijn oudste is rechtsgebogen en kan de manen aan beide kanten hebben. Tus maar net welke kant je ze opborstelt.
Ik heb wel ooit eens geleerd dat je tijdens het rijden aan de manenkam kan zien of een paard zich qua buiging omstelt bij bijvoorbeeld van hand veranderen op de volte. Dan zou de manenkam van bijvoorbeeld links naar rechts 'omslaan'. Bij mijn oude merrie was dat inderdaad goed te zien. Bij mijn huidige helaas niet zo mooi.