Wanneer laat je je paard inslapen?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Siri

Wanneer laat je je paard inslapen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:08

Wanneer kies je er voor dat het genoeg is geweest?..

Mijn antwoord was altijd simpel: als mijn paard niet zonder pijn op de wei kon staan, dan was het tijd..
Inmiddels vraag ik me af: wanneer heeft een paard pijn en wat als we het niet zien?

Zo'n 2 maanden geleden is bij mijn merrie (24) een chronische peesschede ontsteking met botwoekering aan de sesambotjes geconstateerd. Iets waar ze niks aan kunnen doen, maar waar ze volgens de DA prima mee rond kan lopen. Ook iets wat al langere tijd speelt.

Ze heeft periodes van extreme kreupelheid (1 a 2 dagen) en langere periodes dat het goed gaat. De laatste tijd zijn de periodes dat het goed gaat weken of maanden, daarvoor zat er ook wel eens een jaar tussen.Rijden kunnen we niet meer. Rustige rondjes stappen onder het zadel mocht wel, maar de laatste keer was ze de dag erna kreupel en heb ik besloten dit ook niet weer op te pakken.

Inmiddels houdt de vraag of mijn paard wel of geen pijn heeft mij enorm bezig en vind ik het lastig om te bepalen wat de grens is. Dagelijks hoor ik dat een ander ervoor had gekozen om haar te laten inslapen, maar goed.. het is hun paard niet.

Vandaar de vraag..
Wanneer kies jij ervoor om je paard te laten inslapen? Waar trek jij de grens?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:15

Mijn pony is ingeslapen omdat ze niet meer pijn vrij op de weide kon dus, ze had sluimerende pijn.. geen extreme kreupelheid maar toch wel dat ze er last van had.

Maar ik zou persoonlijk kijken hoe voelt jou paard zich? Is ze nog vrolijk? Of staat ze een beetje haar tijd uit te zitten op de weide. Eet ze nog goed? Is ze nog contact aan het zoeken met haar soortgenoten?
Hoe erg ervaart zij die extreme kreupelheid? Loopt ze dan alleen heel erg kreupel of zit ze die dagen ook gewoon niet goed in haar vel? En hoe zwaar wil jij die dagen laten wegen? Is het het waard om 2 dagen pijn te hebben als je vervolgens weer 2 weken door kan? Je kent je paard zelf het beste, 24 jaar is een mooie leeftijd. Heel veel sterkte met je beslissing :(:)
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 14-04-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:16

Pff... Dat zijn de meest lastige situaties. Zo moeilijk want elke situatie is net weer anders. Na het lezen van je OP had ik een vraag: Hoe is haar gedrag? Is dat veranderd?

Ruim een jaar geleden heb ik mijn pony laten inslapen. Ik trok de grens op het moment dat ik merkte dat het een zielig hoopje paard werd. Het was een pony met veel pit die niet hield van teveel getut. Aan het einde kwam hij als maar tegen me aan staan, viel in slaap op m'n schouder en bleef een half uur met z'n hoofd op m'n schouder liggen. Toen had ik door dat het niet meer ging. Alle pit en levenslust was weg.

Gedrag is dus iets waar ik heel erg op let. Maar misschien is dat in jouw geval lastiger om zo duidelijk te zien. Heel veel sterkte, wat je ook beslist. Zijn geen makkelijke beslissingen!

Martje80

Re: Wanneer laat je je paard inslapen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:18

Ik denk dat je het wel ziet/aanvoelt. Als je paard zich af sluit en alleen nog maar in een hoekje staat.

Erg moeilijk om te beslissen wanneer het genoeg is. Maar te vroeg gaan ze nooit...wel te laat.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:19

Gedrag is zeker veranderd de laatste jaren, maar dat kan ook zo zijn omdat ze gewoon echt oud geworden is..
Wel is ze keihard voor zichzelf. Op dagen van kreupelheid komt er een zielig paard uit de wei (als ze moet lopen), maar eenmaal op stal vraagt ze heel vrolijk aandacht van iedereen.

Ze is niet meer de merrie die vrolijk een rondje door de wei jaagt of de andere paarden weg jaagt. Ze laat zich nu door de meeste paarden wegjagen en staat vaak gewoon te staan of te grazen. Maar een zielig hoopje paard is ze niet en eten doet ze nog even goed als altijd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:22

Pijn went. Als persoon heb ik daarin ervaring. Sinds deze ervaring kijk ik er dus ook anders tegenaan.
Iedereen en ook dieren het bben hun eigen pijngrens. Ze geven het aan wanneer de pijn boven de grens van een gelukkig leven staan.
Met pijn kun je evengoed nog heel gelukkig zijn namelijk.
Zeker dieren accepteren vanalles veel makkelijker dan mensen. Denken daar niet over, maar gaan er gewoon mee om.

Ik heb helaas mijn merrie ook moeten laten inslapen na een ongelukje. Ik weet zeker dat ik er meer moeite mee had, dan dat zij er moeite mee had.
De x ervoor toen ze in slaap werd gebracht, werd ze geopereerd en dus daarna weer wakker. De laatste x was het begin hetzelfde, maar helaas mocht ze niet meer wakker worden.
Haar pijn werd erger, dat kon ik zien en "daarna" heeft de d.a dat ook bevestigd.

Volg je gevoel!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:23

Een paard moet overleven. ..gaat Door zo lang ie moet en kan. Zwakte tonen is dood gaan...
Met je kudde mee kunnen is overleven.

Wat ik zeg ze gaan nooit te vroeg, wel te laat. Maar de enige die dat kan beslissen is jij.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:25

Die laatste twee zinnen was wel echt mijn pony, ze stond vaak afzijdig van de kudde in haar eentje wat te grazen.

En inderdaad te vroeg gaan ze nooit, te laat wel. Je paard heeft geen besef van tijd en weet niet dat ze nog 3 jaar (met die kreupelheid!) misschien nog wel verder had kunnen leven en dat nemen ze je ook echt niet kwalijk.

Denk er in ieder geval heel goed over na, je zegt dat ze een zielig paard is als ze met die kreupelheid uit de weide komt. Dan denk ik dat je toch wel voor jezelf moet stellen hoe vaak je zo'n kreupelheid reeël vind om mee te leven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:28

karev schreef:
Een paard moet overleven. ..gaat Door zo lang ie moet en kan. Zwakte tonen is dood gaan...
Met je kudde mee kunnen is overleven.

Wat ik zeg ze gaan nooit te vroeg, wel te laat. Maar de enige die dat kan beslissen is jij.

Overleven is een gevecht.
Wanneer je spreekt van overleven zit je op of over de lijn van het vol kunnen houden.

Leven met pijn, kan ook. Dan kun je ondanks de pijn nog wel genieten van het leven.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:32

sneeuwpop schreef:
Pijn went. Als persoon heb ik daarin ervaring. Sinds deze ervaring kijk ik er dus ook anders tegenaan.
Iedereen en ook dieren het bben hun eigen pijngrens. Ze geven het aan wanneer de pijn boven de grens van een gelukkig leven staan.
Zeker dieren accepteren vanalles veel makkelijker dan mensen. Denken daar niet over, maar gaan er gewoon mee om.

Ik heb helaas mijn merrie ook moeten laten inslapen na een ongelukje. Ik weet zeker dat ik er meer moeite mee had, dan dat zij er moeite mee had.
De x ervoor toen ze in slaap werd gebracht, werd ze geopereerd en dus daarna weer wakker. De laatste x was het begin hetzelfde, maar helaas mocht ze niet meer wakker worden.
Haar pijn werd erger, dat kon ik zien en "daarna" heeft de d.a dat ook bevestigd.

Volg je gevoel!

Ik vind dat je paarden niet moet gaan vermenselijken daarin.

Ja ze accepteren pijn beter als mensen misschien, maar ze kunnen niet denken 'oh ja ik heb pijn en dat komt omdat ik dit heb,' een paard hoort paard te kunnen zijn en als de pijn ze daarin belemmerd vindt ik niet dat je kunt zeggen dat ze die pijn dan maar te hebben accepteren.

Excuus als ik hiermee mensen kwets maar dat is mijn mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:36

Ik ga met mijn paard door zo lang hij lichamelijk niet te hard afgetakeld is en/of zelf nog vechtlust heeft. En ja, ik zit ook met dat dillema en voor een aantal van mijn kennissen zou het nu al ophouden. Maar volgens mijn DA en de artsen in de kliniek is mijn paard nog niet op, dus gaan we verder.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:42

Je weet het als het zo ver is..als je ziet dat hij het niet leuk meer heeft, en er geen hoop meer is .als je er al lang goed over gedacht hebt en hem niet kunt missen maar voor hem weet dat je de moeilijkste beslissing ever moet gaan maken..jij kent hem het beste , wees niet zelfzuchtig maar denk aan hem en als je de beslissing uit liefde voor hem maakt is het goed. Sterkte xx deess

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:30

xBontfire schreef:
sneeuwpop schreef:

Volg je gevoel!

Ik vind dat je paarden niet moet gaan vermenselijken daarin.

Ja ze accepteren pijn beter als mensen misschien, maar ze kunnen niet denken 'oh ja ik heb pijn en dat komt omdat ik dit heb,' een paard hoort paard te kunnen zijn en als de pijn ze daarin belemmerd vindt ik niet dat je kunt zeggen dat ze die pijn dan maar te hebben accepteren.

Excuus als ik hiermee mensen kwets maar dat is mijn mening. :)

Jij vind dat een paard een paard moet kunnen zijn.
Geen idee wat dat inhoud, maar het is iig een mening van een mens.
Dus ik snap niet wat dan het verschil is met vermenselijken...
Van mening verschillen is prima, maar vermenselijken vind ik zo'n stom argument

pijn hoort helaas ook bij het leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:35

ik heb ook de hele dag pijn :7 ....mijn paard heb ik vorig jaar laten inslapen.
Hij zag er goed uit,glansde,was vrolijk,at goed,kwam goed overeind na rollen of slapen....maar het lopen ging niet meer.Zelfs niet met pijnstilling.Na twee dagen in zijn box,waar hij ook niet bewoog,heb ik de knoop doorgehakt.Dit was voor hem niet leuk meer...en voor mij ook niet.Wel een hele moeilijke beslissing.Hij was 28 had cushing en IR.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:45

Voor mij is dat wanneer het paard pijn heeft, ook al is dat relatief. Vertrouw op je gevoel, maar wees ook eerlijk voor jezelf. Gaat het nog goed of wil je dat het goed gaat? Rustig nadenken en onthoud dat het geen schande is als je, je paard rust gunt :(:)

Mijn paard werd augustus vorig jaar ziek, we zijn wezen behandelen, maar dit mocht niet baten.. Eind december heb ik haar in laten slapen, ze was zichzelf niet meer en het was goed zo. Ze zat niet mooi in haar vacht en het licht in haar ogen begon te doven. Ze was op, tijd om de knoop door te hakken.

Ik heb de beslissing gemaakt die ze zelf niet kon maken..

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:22

Pijn bij mensen vind ik niet te vergelijken met paarden.
Als wij mensen pijn hebben kunnen wij even rusten. Zelfs een paar dagen ziek op bed liggen.
Paarden zijn vluchtdieren, kunnen niet uitgebreid rusten omdat ze altijd alert moeten blijven. Daarnaast loopt het paard anders risico verstoten te worden uit de kudde.

Ik heb vorig jaar mijn paard laten inslapen. Ze was helaas nog maar net 4 jaar.
Ze had spat aan beide benen, hoge en lage overhoef aan beide voorbenen en artrose aan de lendenwervels.
Aan haar gedrag kon ik merken wanneer het tijd was om haar te laten gaan.

Als je haar voorheen in de bak losliet, dan galoppeerde ze de hele bak door. Even haar energie kwijt. Maar als ik haar toen in de bak losliet, of met mijn instructrice grondwerk oefeningen in de bak wilde doen, dan stapte ze naar de bakdeur en wilde zo snel mogelijk de bak weer uit.
Ook als ik haar voorheen in de wei zette, dan galoppeerde ze naar achter in de wei. Nu deed ze dat alleen nog maar 's ochtends of nadat ze Metacam had gekregen.
Voorheen kroelde ze dan ook meteen met haar maatje. Dat hebben wij haar de laatste tijd ook niet meer zien doen. Haar manen begonnen ook weer te groeien.
Ze zonderde zich steeds meer af, stond heel vaak vooraan het hek.
Ze was niet meer het knuffelpaard en werd ook steeds kalmer terwijl ze altijd een sensibele merrie was.
Ook werd ze op stal gemeen naar haar buurpaard, terwijl ze eerst een allemansvriendinnetje was.
Ze bleef ondanks de Metacam kreupel lopen.
Bij het laatste bezoekje van de hoefsmid liet ze zich continu vallen. De hoefsmid was zo geen optie meer want zelfs bij de dierenkliniek moest ze door 3 man ondersteund worden tijdens de buigproeven.
En een hele belangrijke vond ik ook de uitdrukking uit haar ogen. Haar ogen waren dof en lieten geen levenslust meer zien.
De dag voor het inslapen heb ik foto's van haar gemaakt. Die spreken boekdelen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:46

heel eerlijk.. je bent nooit te vroeg, altijd te laat..

mijn merrie was 29 toen ik haar liet inslapen.
ik zat er al 3 jaar mee in mijn maag. ze had zeer goede tijden en zeer slechte..
kreupel door artrose.. in de winter ging het steeds slechter en het moment dat ik dacht.. nu is het klaar.. dan krabbelde ze weer op..
achteraf had ik niet die 3 jaar er tegen aan moeten hikken..voor haar niet en voor mezelf niet..
ze heeft nu rust. geen pijn meer..

ik ben nu van mening, zodra ze pijn hebben, chronisch, in dermate dat ze pijnmedicatie nodig hebben dan is het klaar.. ligt wel aan de hoeveelheid pijn etc. maar ik ga niet meer zolang wachten...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:51

Het moment dat mijn paard geen kans heeft om ooit nog pijn vrij te leven gaat hij naar de eeuwige velden. Hoe naar het ook is, hoe oud of hoe jong; op zulke momenten mag je niet egoistisch zijn.
Ik vergelijk het voor mezelf altijd: het moment dat ik dingen niet meer kan doen en als kasplantje of whatever moet leven mag bij mij de stekker eruit. Geen pijn voor mij, dus ook geen pijn voor mijn dieren.
En ja soms merk je het te laat, maar te vroeg opmerken is niet mogelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:52

_Siri schreef:
Inmiddels houdt de vraag of mijn paard wel of geen pijn heeft mij enorm bezig en vind ik het lastig om te bepalen wat de grens is. Dagelijks hoor ik dat een ander ervoor had gekozen om haar te laten inslapen, maar goed.. het is hun paard niet.

Die vraag is wel vrij eenvoudig te beantwoorden: zet haar tien dagen op pijnstillers en kijk of haar gedrag verandert. Zo ja, dan heeft ze waarschijnlijk inderdaad chronisch pijn en is het voor jou misschien makkelijker om te bepalen wat je dan verder nog met haar kunt en wilt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:59

Mijn dierenarts zei eens, als een paard in stap al kreupel loopt kan het er dus zelf niet meer voor kiezen om wel of geen pijn te hebben, elke stap die hij doet doet hem dan pijn en een paard moet in ieder geval stappen voor zijn eerste levensbehoeften.
Volgens hem was het op dat moment niet eerlijk meer om een paard 'een oude dag op de wei te geven', omdat het paard altijd pijn zou hebben, bij elke stap die hij zou zetten.
Ik heb dat altijd voor mijzelf onthouden als soort grens voor als ik nog eens voor zo'n beslissing zou komen te staan.

Mijn Lusitano merrie heb ik echter uiteindelijk om heel andere reden in moeten laten slapen, maar ook toen wist ik heel zeker dat dat het moment was dat het niet meer ging, het was dan ook moeilijk maar ik heb er vanaf het eerste moment vrede mee gehad, het was goed zo, we hadden alles gedaan wat we konden...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:59

Mijn paard heeft precies hetzelfde, hetzelfde beeld, zelfde diagnose en ook dezelfde karakterverandering. Mijn paard is 18. Ze staat chronisch op pijnstillers welke we wel zoveel mogelijk afbouwen, met hopelijk periodes zonder. Ze is nog vrolijk en loopt weer goed. Zolang dat zo blijft zonder de pijnstillers te hoog te moeten doseren is het goed. Als ze geen plezier meer heeft of pijn laten we haar gaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:00

_Siri schreef:
Wanneer kies je er voor dat het genoeg is geweest?..

Mijn antwoord was altijd simpel: als mijn paard niet zonder pijn op de wei kon staan, dan was het tijd..
Inmiddels vraag ik me af: wanneer heeft een paard pijn en wat als we het niet zien?

Zo'n 2 maanden geleden is bij mijn merrie (24) een chronische peesschede ontsteking met botwoekering aan de sesambotjes geconstateerd. Iets waar ze niks aan kunnen doen, maar waar ze volgens de DA prima mee rond kan lopen. Ook iets wat al langere tijd speelt.

Ze heeft periodes van extreme kreupelheid (1 a 2 dagen) en langere periodes dat het goed gaat. De laatste tijd zijn de periodes dat het goed gaat weken of maanden, daarvoor zat er ook wel eens een jaar tussen.Rijden kunnen we niet meer. Rustige rondjes stappen onder het zadel mocht wel, maar de laatste keer was ze de dag erna kreupel en heb ik besloten dit ook niet weer op te pakken.

Vandaar de vraag..
Wanneer kies jij ervoor om je paard te laten inslapen? Waar trek jij de grens?

Ik denk dat het als eigenaar heel moeilijk is,je kijkt er als vreemde toch anders tegen aan.
Bij mijn eigen paarden heb ik gelukkig niet echt een beslissing moeten nemen,de eerste had haar been zo danig gebroken dat er geen keuze was.De 2e had een acute nierblokade door een tumor dus ook weer geen keuze.

Maar ik heb een stalling en daar heb ik zelf paarden lopen gehad die er zo slecht uitzagen dat ik diverse keren heb gevraagd of het geen tijd werd om ze te laten gaan.Het laatste paardje wat bij ons gestorven is was 36 diverse keren heb ik aan de eigenaar aangegeven dat het zo niet meer ging,ze werd uit de groep gestoten was acuut blind geworden,viel om.Op een ochtend vond ik ze liggend op de wei,ik dacht dat ze toen dood was maar helaas leefde ze toen nog ze was door weekt van de regen ,zoooo zielig.Ik heb toen de Da gebled om ze in te laten slapen daarna de eigenaar.Via wathsap foto's naar de eigenaar gestuurd die het dan goed vond.gelukkig zei de DA dat ze al bijna dood was er was ook maar één spuit nodig ipv 2

Nu heb ik er nog 1 staan van andere eigenaren die is 30 en met zijn laatste loodjes bezig,hij praktisch niet meer eten,wel nog wat gras.Hij doet het wel nog goed in de groep.Ik heb wel gezegd dat ze een duidelijke keus moeten maken en dat ik niet wil dat het zo eindigt als met het vorige paard.
Ik kan me voorstellen dat het als eigenaar moeilijk is,maar het moet voor een paard nog wel een paardwaardig leven zijn.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:30

Ik volg. Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma,mijn merrie van 24 die ik al 22 jaar bezit.

Cushing,nu en dan kreupel,stijf,ze heeft een moeilijke winter doorgemaakt. Ze leek geen levenslust meer te hebben een eind terug,stond achteraan haar stal,eenmaal in de paddock als ze gegeten had,stond ze aan de poort om binnen te mogen..

Ze staat nu al 3 weken aan de pijnstillers waarmee ze toch wel grotendeels opleeft. Ze is aan het ruien nu,ze ziet er levendiger uit,... Maar dit is aan pijnstillers.. Dus ze had zeker wel pijn.

Wanneer neem je die beslissing? Ze ziet er beter uit nu,begint voorzichtig te glanzen,is niet te mager,voor het oog lijkt het geen tijd,maar ik denk toch dat het haar laatste zomer wordt. Hopelijk krijgt ze die zomer nog.
Maar heb ook geen zin in die commentaren van "te vroeg" (meestal door niet paardenmensen dan).. Want zoals meerdere hier zeggen,het is nooit te vroeg,wel te laat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:34

Weet je pretty,geen moment is juist.Je twijfelt altijd.Het is nooit te vroeg vind ik ook een moeilijke uitspraak,want voor je gevoel is dat vaak toch niet zo.Je wil het niet te vroeg doen,maar ook niet te laat.
Ik had geen keus,mijn paard was doodziek en de dierenarts gaf een kans van 90% dat ze de kliniek niet haalde.Toen vo,d ik het de juiste beslissing en achteraf ga je toch zitten denken had ik ze die 10% niet moeten geven,terwijl de Da heeft gezegd dat als we haar daar kregen ze alleen iets levens verlengend kon krijgen maar dat het toch het einde was.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:46

In jouw geval had ik dezelfde beslissing gemaakt hoor. Dan sta je er recht voor en moet je iets beslissen en als de DA dan zegt slechts 10% kans..
Mocht mijn paard nu ineens een crisis krijgen van zwaar HB ofzo ten gevolge van cushing dan is het voor mij ook klaar. Ik ga ze niet maanden meer laten herstellen,of van het gras halen en op dieet zetten,..Dat verdient een paard van 24 jaar niet.