Duel te paard met Jeff Sanders (video)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Duel te paard met Jeff Sanders (video)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:09

Afbeelding

Dit is een filmpje van mijzelf in gevecht met jeff Sanders (internationale oud Californisch, roping en cow work instructeur) waar wij een vriendschappelijk sparringmatchje doen bij een clinic die we samen gaven in Tsjechie.

Hij rijdt op mijn Hengst, en hij kent hem niet zo goed, dus een beetje rekening mee houden als je het bekijkt... Hij was 15 minuten ervoor opgestegen en dan gaan...

fleurtjeuh

Re: Duel te paard met Jeff Sanders (video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:21

Ik zie geen filmpje, maar wel een foto.

Desondanks:
Dit wil ik ook doen!!! Ziet er super leuk uit :p
En de perfecte combi, te paard en zwaarden :D

Edit: nu wel een filmpje dat ik ga bekijken als ik niet meer in de trein zit

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:28

Bij mij staat ie er onderaan, +edit + nu beter?

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:30

Ik kon het filmpje wel zien, ziet er gaaf uit! Maar dat zijn al jouw evenementen :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:47

mamajolijn schreef:
Ik kon het filmpje wel zien, ziet er gaaf uit! Maar dat zijn al jouw evenementen :D

Klinkt wel heel blasé ;)

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:56

Bij mij is het filmpje gewoon zichtbaar. :)
Ik vind het een mooi filmpje, leuke paarden en ruiters die goed zijn in het steekspel. <3
Moet je hier nog speciaal voor trainen of kan iedereen het zo doen?
Zou het een keer mooi vinden om te doen, maar lijkt mij ook zwaar om die zwaarden in de lucht te houden namelijk.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 16:04

een zekere voorzichtigheid is natuulijk geboden: wapens... scherpe bochten...

maar in essentie hept dit heel veel mensen van hun gebruikelijke problemen af te komen:
_te veel binnenteugel, geen buiging in je paard, paard niet aan het been, apuyementen niet zuiver... etc

je kunt veel van dit soort dignen proberen in stap, en er is nog veel meer in de traditie beschreven.. worstelen, lansen, met en zonder harnas...

het is gebaseerd op handleidingen uit de 15e eeuw en deels zelfs vroeger.maar deze vorm van dressuur/schermen was gangbaar tot ver in de 19e eeuw, toen was het zelfs nog een spectator sport.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:06

Wauw! Heel mooi om te zien, ook hoe wendbaar die paarden zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:37

ITP -> RIJ-ITP

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:41

Leuk!
Ik zou mezelf op de grond waarschijnlijk al een eigen hand afhakken, dus te paard maar niet zoiets doen in mijn geval.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 17:42

de nadruk ligt heel erg op die wendbaarheid, je kunt die wendbaarheid ook gebruiken om dat de ander te ontzeggen

blijft leuk om te doen, en heel confronterend hoe je je dressuur voor elkaar hebt!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:13

Echt heel gaaf, om dressuur op deze manier toegepast te zien. Zit er eigenlijk veel verschil in de wijze waarop de oefeningen gereden worden als je Oud-Californisch vergelijkt met, om het even beknopt te zeggen, Europese klassieke rijkunst?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:21

Dat is pas multitasken :D Wat ontzettend gaaf om te zien!
Het paard waar mnr. Sanders op zit, is dat nou een palomino? (of beledig ik nu iemand? :o )

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 22:06

sultan is een palamino-valk lusitano
maar het is maar wie je vraagt of dat echt zo mag heten.
dus je it er niet ver naast.

klassieke rijkunst en oud californisch komt heel dicht bij elkaar, vooral in de verder opgeleide paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:19

Gaaf filmpje, helemaal met de muziek erbij. :j Naar aanleiding van wat je schreef verwachtte ik een soort worsteling te gaan zien tussen ruiter & nieuw paard, maar ik kan alleen maar bewondering hebben voor iemand die na 15 minuten zo wegrijdt met een voor hem onbekend paard. _/-\o_

Ik vind de teugelvoering super, maar zie wel bij beide partijen behoorlijk wat spoorgebruik en ook bij beide partijen consequent na een hak die omhoog gaat in de buik een staartzwiep van het paard. Ik vind dit soort gevechten geweldig om te zien, maar ik zou dit soort gevechten liever uitgevoerd zien zonder sporen als de hakken bij deze tak van sport zo vaak tegen de buik 'klemmen'. Als de paarden niet met hun staarten hadden gezwiept dan had ik de aanwezigheid van de spoor totaal niet storend gevonden (net zoals de stangbitten ook nauwelijks gebruikt worden), maar als dit filmpje standaard is dan geeft voor mij de reactie van het paard de doorslag.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:55

Vooral met die muziek erbij is het prachtig om naar te kijken. En wat een krachtige, knappe paarden heb je daar! <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:07

Xyzutu, dat spoorgebruik valt toch wel mee? Er wordt ook een aantal keer hak opgetild zonder spoor in te draaien. Wat staartgezwiep in deze situatie met deze oefeningen kan ik me wel voorstellen. De paarden zijn hard aan het werk en daarnaast is dit voor hen ook een dominantiespelletje, dus ik vraag me af of het zwiepen uitsluitend een resultaat is van de ruiterhulpen.

Als Airnt dezelfde oefeningen in z'n eentje in de bak reed, zou het er ongetwijfeld nog kalmer en netter uitzien. Verschil tussen kunst en toegepast gebruik en het is juist gaaf om dat te zien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:17

Airnt schreef:

klassieke rijkunst en oud californisch komt heel dicht bij elkaar, vooral in de verder opgeleide paarden

Mooi filmpje :j

Kleur combi die je maakt kan echter niet. Valk is verdunning op bruin en palomino op vos en 2 basiskleuren zichtbaar in 1 paard lukt niet. Wat wel kan is verdunning op dun (wildkleur) Term daarvoor zou dunalino zijn (dun + palomino en dus verdunning op een vosdun).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 10:15

tamary schreef:
Airnt schreef:

Mooi filmpje :j

Kleur combi die je maakt kan echter niet. Valk is verdunning op bruin en palomino op vos en 2 basiskleuren zichtbaar in 1 paard lukt niet. Wat wel kan is verdunning op dun (wildkleur) Term daarvoor zou dunalino zijn (dun + palomino en dus verdunning op een vosdun).

Ik ga er maar van uit dat je helemaal gelijk hebt, ik had me er niet zo mee bezig gehouden.

Dunalino heb ik ook ooit geroepen en daar was ook weer iemand die zei dat het niet klopte...

Hij is geel :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:37

rider schreef:
Xyzutu, dat spoorgebruik valt toch wel mee? Er wordt ook een aantal keer hak opgetild zonder spoor in te draaien. Wat staartgezwiep in deze situatie met deze oefeningen kan ik me wel voorstellen. De paarden zijn hard aan het werk en daarnaast is dit voor hen ook een dominantiespelletje, dus ik vraag me af of het zwiepen uitsluitend een resultaat is van de ruiterhulpen.

Als je weet dat bij proteststaartzwiepen de eerste zwiep altijd naar de kant is waar het paard last heeft van een prikkel (spoor/zweep/rand van de hak), dan kun je het zwiepen van de staart bij beide paarden precies koppelen aan de hak/spoor die aan die kant in de buik gaat.
Bij de dunalino/palomino zie je veel verticaal staartgezwiep (dus omhoog/omlaag ipv naar links of naar rechts) omdat die ruiter de sporen aan beide kanten bijna continu in de buik houdt, dus dan kan de staart 'niet meer kiezen' en wordt hij bij elke pas omhoog/omlaag geslagen. Dat zie je ook bij dressuurruiters in de piaffe die links en rechts tegelijk de sporen aanhouden.
Natuurlijk kun je het mee vinden vallen, maar de paarden lijken consequent aan te geven wanneer ze last hebben van de ruiter, dus dan zou ik dat als ruiter zeker serieus nemen - helemaal als dat alleen in dit soort heftige gevechtssimulaties voorkomt en in de normale training niet. Dan zou tijdelijk even een spoor afdoen voor mij een kleine moeite zijn, zeker als je publiek hebt dat toch kritischer naar dierenwelzijn kijkt. Als dit echter een normaal beeld is ook in de andere, rustigere trainingseenheden (maar dat lijkt me met de kwaliteiten van deze ruiters onwaarschijnlijk) dan zou je ook daar serieus naar het spoorgebruik moeten kijken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:54

xyzutu2 schreef:
Als je weet dat bij proteststaartzwiepen de eerste zwiep altijd naar de kant is waar het paard last heeft van een prikkel (spoor/zweep/rand van de hak), dan kun je het zwiepen van de staart bij beide paarden precies koppelen aan de hak/spoor die aan die kant in de buik gaat.

Citaat:
Dan zou tijdelijk even een spoor afdoen voor mij een kleine moeite zijn, zeker als je publiek hebt dat toch kritischer naar dierenwelzijn kijkt.

Citaat:
Als dit echter een normaal beeld is ook in de andere, rustigere trainingseenheden (maar dat lijkt me met de kwaliteiten van deze ruiters onwaarschijnlijk) dan zou je ook daar serieus naar het spoorgebruik moeten kijken.

Ok, je geeft aan staartzwiep op hak/spoor. Vervolgens heb je het over sporen afdoen. Maar als de zwiep ook op de hulp van de hak komt, heeft sporen afdoen geen zin? Ik vraag me dan toch nog steeds af op welke momenten jij bij Airnt (op de schimmel) echt daadwerkelijk de sporen ingedraaid ziet? Ik zie daar namelijk echt niet op iedere zwiep spoorcontact, kijk maar goed naar de positie van de hak.

Dus is je punt nou spoorgebruik of vind je uberhaupt dat een paard nooit 'last' mag hebben van de ruiter? Dat laatste lijkt me nogal een utopie.

Gezien het niveau van rijden en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen, vind ik dit een beetje op alle slakken zout leggen. Eén van de ruiters zit op een onbekend paard en de hele match is een spontaan potje sparren. Als ze hier weken op zouden oefenen zou het er vast nog wel beter uitzien. Ik vind het tot eer strekken om zo'n spontane opname te durven tonen, zeker op een forum als Bokt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:09

Mijn pony zwiept wel vaker, ook alsz even iets moeilijk of spannend vindt- maar he; ik ben de expert niet. :)

Ziet er erg gaaf uit, zo zie je ook waarvoor die dressuur oefeningen gediend hebben. Enorm knap, van paarden en ruiters!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:19

Is dat toevallig bij Ranch Bystrá nad Jizerou ?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:23

Ziet er weer tof uit Arne!

Over het spoorgebruik al dan niet in verband met het staartzwiepen wil ik allereerst kwijt dat ik Arne ken als zeer paardvriendelijke instructeur en ruiter. Ik durf wel te zeggen dat ik mezelf enorm bevoorrecht vind dat ik zo af en toe (als hij in Nederland is) les van hem kan krijgen.

@xyzutu2 Ik vraag me ook af of je punt niet vooral is of je het een paard moeilijk mag maken als ruiter. Ik zie voornamelijk paarden die hard aan het werk zijn en zeer scherp aan de hulp staan.

Als ik naar mijn merrie kijk dan kan zij ook venijnig zwiepen met de staart als ik een moeilijke oefening vraag OF als ik mijn been net verkeerd leg (en al zeker als ze hengstig is :D ), let wel ik heb nooit sporen aan. Maar ook zij staat scherp aan de hulp en is zeer gevoelig. Wil het graag goed doen en dus vrij fanatiek. Ik merk vooral als het werk zwaarder wordt, zij eerder met de staart zwiept.
Ik denk dat we het er sowieso over eens kunnen zijn dat het getoonde in het filmpje zwaar werk is.

Ook interessant hoe de paarden op elkaar reageren, daar is ook iets gaande :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:50

Heel gaaf!
Mijn man zit ook erg geboeid naar het filmpje te kijken!
Zeer mooi om te zien!