Pony kopen op ponymarkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puckboXXXXX

Pony kopen op ponymarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:22

Hoi.
Ik zat even te denken. Over een tijdje zijn er weer meerdere ponymarkten. En ik vroeg me af, zijn de ponys en paarden op de ponymarkten juist duurder of goedkoper? En zou jij een pony daar kopen? Zijn er mensen met ervaring?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:35

ja, ooit kochten kennissen van ons polly hop....?
Een geweldig lieve pony die nog best oud was geworden maar een enorm vreemd hoestje had.
Er is veel met het beestje gedokterd niemand wist wat het was maar het was wel een enorme Hoestbui Op Pootjes... tja ik denk dat je geluk moet hebben en uit moet kijken wat je koopt! :o

khirshanta

Re: Pony kopen op ponymarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:39

Het is geluk hebben... soms zijn er goede, soms slechte paarden. De prijzen hoeven niet hoger of lager te zijn dan wanneer je naar een handelaar gaat buiten de markt om.

Je kunt er 2 dingen kopen:
1. Als je geluk hebt- een leuk paard
2. Of een kat in de zak

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:46

hoii,
ik ben ooit met mijn vader van plan geweest daarheen te gaan, maar er blijven daar pony's achter en dat kan ik niet aanzien,

als je daar heen gaat, moet je op deze kenmerken letten/dit doen:

- neem altijd iemand mee die verstand heeft van paarden kopen.

-houd er rekening mee dat daar ook pasofino's staan, en ezels, geen perfecte arabiertjes ofzo

- koop altijd een paard met papieren! ookal zegt de eigenaar 'ach joh, die zijn niet nodig'

- koop geen paard onder de honderd euro, te mooi om waar te zijn voor een goed paard!

succes

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:57

anemoonlena schreef:
-houd er rekening mee dat daar ook pasofino's staan, en ezels, geen perfecte arabiertjes ofzo

Wat is er mis met een pasofino? :+

Ik ken wel wat mensen die een 'marktpony' hebben.
Het zijn geen uitblinkers, maar wel lieve paardjes die het recreatief of als 'grasmaaiers' heel goed doen!
Nu zijn dat ook geen mensen met wedstrijdambitie, dus wie weet zit er wel wat talent in.. ;)

Ik weet niet of ik zelf ooit een 'marktpaard' zou kopen.
Je moet er net tegenaan lopen.
En het risico op een paard met kwaaltjes die later optreden hou je toch, al kun je met een paard die je bij een particulier koopt wel een keuring laten doen natuurlijk.. lastig, succes! ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:59

anemoonlena schreef:
hoii,
ik ben ooit met mijn vader van plan geweest daarheen te gaan, maar er blijven daar pony's achter en dat kan ik niet aanzien,

als je daar heen gaat, moet je op deze kenmerken letten/dit doen:

- neem altijd iemand mee die verstand heeft van paarden kopen.

- koop altijd een paard met papieren! ookal zegt de eigenaar 'ach joh, die zijn niet nodig'

- koop geen paard onder de honderd euro, te mooi om waar te zijn voor een goed paard!

succes

ik denk dat je voor 150 euro ook geen perfect paard kunt kopen... :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:01

ik denk trouwens dat het een net zo grote gok is dan een paard van een advertentie te kopen...ik heb vorig jaar een dpony gekocht voor 600 euro.Is een mooi beestje geworden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:35

@Geerke wel een shetlander trouwens :D

Ik zou particulier gaan kijken, dan kun je ook proefrijden en zien of er een klik is met het paard.

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:45

Afbeelding

Mijn oud oom heeft deze pony een 2 jaar geleden op de paardenmarkt gekocht. Ik heb haar van hem over genomen. Ze is nu 5 jaar en doet het hartstikke goed als menpony, maar ook onder het zadel.
Het kan dus wel maar je moet wel net ergens tegen aan lopen en geluk hebben!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:56

Paris_ schreef:
anemoonlena schreef:

Het zijn geen uitblinkers, maar wel lieve paardjes die het recreatief of als 'grasmaaiers' heel goed doen!
Nu zijn dat ook geen mensen met wedstrijdambitie, dus wie weet zit er wel wat talent in.. ;)

En het risico op een paard met kwaaltjes die later optreden hou je toch, al kun je met een paard die je bij een particulier koopt wel een keuring laten doen natuurlijk.. lastig, succes! ;)

Precies , wat is er mis met een paso fino ? Die wil ik wel hebben hoor ipv een Arabier .

Laat je niet te snel verleiden .

Ook als de manen afgeschoren zijn ofzo bij pony's , dit zijn vaak excemers.
Neem iemand mee die verstand van paarden én handel heeft . Je betaalt er snel te veel uit bijvoorbeeld medelijden

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:04

Ik denk dat de Paso Fino een referentie is naar paarden met slechte hoeven/mee gerommeld is?

Heb zelf geen ervaring met paardenmarkten, maar inderdaad, common sense, en neem iemand mee die weet waar hij mee bezig is als je het doet. Verder: Ga liever particulier een paard zoeken, kan je laten keuren en rijden.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:06

Ik hen toevallig vorig jaar een pony gekocht op de paardenmarkt.
Goede papieren, op het eerste gezicht een gezonde en brave pony.

Uiteindelijk bleek ze een flink verleden te hebben en ben ik nog steeds bezig om haar vertrouwen te te winnen. Ook heeft ze wat verborgen gezondheidsproblemen (gehad) welke je niet direct kon zien.

Ik heb er 0,0% spijt van en wil haar nooit meer missen, maar je moet er wel tijd, geduld en geld in willen steken. Je hebt echt mazzel als je een 100% gezonde, brave pony hebt waar niets mis mee is op de kop kan tikken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:11

Vaak is het net als met een auto van de automarkt. Ze staan niet voor niets op de markt. Het is garantie tot het weglopen met je nieuwe paard. Dat nodigt uit tot paarden te koop aanbieden die op een andere manier niet verkocht kunnen worden of waar men graag als verkoper anoniem wil blijven. Misschien is er een keer een leuk veulen te vinden of een ponytje maar ga er vanuit dat het vaak tegen zal vallen.Handelaren onderling redden zich wel. Als particulier moet je denk ik van hele goede huizen komen om overal doorheen te kijken en problemen te herkennen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 05:40

Je moet er echt geluk mee hebben. Ik heb 1,5 jaar geleden op de markt in Elst een pony gekocht die bedoelt was voor lessen met kinderen. Zelf ingereden, bleek echt een top karakter te hebben! En nu ze even onder het zadel is blijkt ze talent te hebben! Breng haar nu uit in de dressuur bij de paarden met zeer goede resultaten (zie profiel) en in het springen heeft ze ook een super instelling en ga ik haar waarschijnlijk ook uitbrengen.
Je moet er dus echt geluk mee hebben, het kan ook verkeerd aflopen. :)

Ik heb trouwens ook een kennis die alle 3 de pony's van de markt heeft en zij hebben ook echt een heel goed karakter!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:57

Paris_ schreef:
anemoonlena schreef:

oo nee nee nee! ik houd van pasofino's heb er lang een keer per week op gereden.
ik bedoelde, dat je niet moet schrikken als je uit het niets merkt dat je op een pasofino zit terwijl je op zoek was naar een dressuurmatig paard

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:10

Het lijkt me niet dat je zomaar op de ponymarkt een zuivere Paso Fino tegen het lijf loopt, die heb je in Nederland namelijk niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:18

Je kan zeker een leuke pony op een paardenmarkt kopen, maar hou er rekening mee dat het vaak 'what you see is what you get' is, en je dus niet nog kan keuren. Het kan dus zijn dat je een leuke, gezonde pony tegen het lijf loopt voor een leuk prijsje, het kan ook zijn dat je een wandelend mankement koopt waar je uiteindelijk bakken vol met kosten aan hebt en die je dan wellicht niet weg kan doen om de emotionele waarde.

Ik denk dat het geld dat je kwijt bent aan een 'goed' paard op een paardenmarkt, niet heel veel lager is dan de prijs die je kwijt bent als je via een particulier koopt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:56

LadyKim schreef:

En het risico op een paard met kwaaltjes die later optreden hou je toch, al kun je met een paard die je bij een particulier koopt wel een keuring laten doen natuurlijk.. lastig, succes! ;)[/quote]

Precies , wat is er mis met een paso fino ? Die wil ik wel hebben hoor ipv een Arabier .

Laat je niet te snel verleiden .

Ook als de manen afgeschoren zijn ofzo bij pony's , dit zijn vaak excemers.
Neem iemand mee die verstand van paarden én handel heeft . Je betaalt er snel te veel uit bijvoorbeeld medelijden[/quote]

niks! ik houd zelf enorm veel van pasofino's, bedoelde het anders. bedoelde dat je zomaar op een pasofino kan zitten terwijl je een dressuurmatig paard wou.

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:16

Ik heb een veulen gekocht op de paardenmarkt in Zuidlaren.
Ik heb hem nu een half jaar en ben nog elke dag super blij met hem!!

Afbeelding

puckboXXXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:14

En wat was zijn prijs? @brightben

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:28

Ik heb ook een pony van de hedelse markt vandaan. Was destijds een veulen. Ponytje was zonder stamboekpapier, wel gewoon gezond en als ik zie wat voor mooie maat ze nu al heeft ook een leuke prijs voor betaald. (shet van 2 jaar die nu al rond de 110 cm zit) Vorig jaar wel 'wat' (ahum 20x aanschaf) kosten aan gehad na een kliniekopname :D Maar dat had met iedere pony kunnen gebeuren.

puckboXXXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:01

En wat betaalde je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:35

Ik schop deze bewust weer even naar boven met een vraagje...

Ik weet dat er tegenwoordig op paardenmarkten meer aandacht is voor het welzijn van de dieren en dat er een DA rondloopt om dit te controleren (of hoort rond te lopen).
Kun je deze DA bijv. ook benaderen om een keuring uit te voeren op een paard waar je evt. interesse in hebt ??

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:09

Ja dat kan. Maar lang niet alle dierenartsen kijken ook daadwerkelijk reëel naar de dieren. Krijgen hier en daar wat geld in hun handen gedrukt van handelaren om hun mond dicht te houden enz.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:35

Kan je prima pony's kopen hoor ik heb er 3 :D

2015 van zuidlaren
Afbeelding

2014 van zuidlaren
Afbeelding

2011 van zuidlaren
Afbeelding

Je moet goed weten wat je koopt en een tegenvaller kunnen incasseren.
uiteraard staat er genoeg slecht spul tussen maar er zijn ook uitblinkers :)

de pony's hierboven heb ik voor de kar lopen de ene loopt M dressuur en de andere start nog maar net mee.
uiteraard de jaarling nog niet die staat nog in de opfok :)