Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SandraVerl schreef:Ik vrees dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft. Een aantal jaar geleden is er zo'n voorval geweest waarbij paarden door vuurwerk naast de wei uitbraken en een ongeval veroorzaakt hebben, eigenaar van het paard is door de rechter verantwoordelijk gesteld. Het paard van iemand die ik ken, is uitgebroken nadat het 's nachts schrok van stropers met lichtbakken. Die mannen zijn gezien door de eigenaar vd wei. Paard is op een auto gelopen en ook zij moest alle kosten betalen.
Samblabla schreef:Maar dat is omdat ze ontsnapt zijn toch?
Ik neem aan dat zodra iemand jou erf betreed dat diegene sowieso de wet overtreed en het op eigen risico is voor de overtreders.
Heb je toevallig bordjes ophangen dat ze het erf niet mogen betreden?
MelissaYM schreef:Volgens mij als je een bordje 'Betreden op eigen risico' ophangt ben jij niet verantwoordelijk voor dingen die op jouw terrein gebeuren.
Brainless schreef:Samblabla schreef:Maar dat is omdat ze ontsnapt zijn toch?
Ik neem aan dat zodra iemand jou erf betreed dat diegene sowieso de wet overtreed en het op eigen risico is voor de overtreders.
Heb je toevallig bordjes ophangen dat ze het erf niet mogen betreden?MelissaYM schreef:Volgens mij als je een bordje 'Betreden op eigen risico' ophangt ben jij niet verantwoordelijk voor dingen die op jouw terrein gebeuren.
Beide fout.
Al jij mijn erf betreedt en ik heb een bordje hangen Pas op voor de Hond; en hij bijt je broek kapot,
ben ik gewoon aansprakelijk.
Ook al begaat iemand een overtreding (door bv je ongewenst je tuin in te lopen) betekend niet dat degene vogelvrij is.
De overtreder kan beboet/aangeklaagd worden, maar als eigenaar van de hond ben je wel aansprakelijk voor de schade die de hond toebrengt.
Als de buurkinderen een bal in mijn weiland shoppen en deze gaan halen; en mijn paard schopt hen;
Dan ben ik gewoon aansprakelijk voor de schade.
Samblabla schreef:Ik neem aan
MelissaYM schreef:Volgens mij
Rex_Rolfo schreef:Samblabla schreef:Ik neem aanMelissaYM schreef:Volgens mij
Ik zou het wat diplomatieker uitdrukken dan oomens, maar hij heeft wel gelijk. Zeker in geval van juridische zaken hebben aannames en gedachten geen enkele zin. Ze kunnen hooguit verwarring brengen.
Waar het om gaat is hoe het geregeld is volgens het recht van het land in kwestie, in dit geval dus België.
Het is ook belangrijk dat TS met haar verzekering kortsluit wat bij die maatschappij de dekking is. Dan weet je wat je er aan hebt in geval je aansprakelijk wordt gesteld. Indien nodig kun je ook besluiten om naar een andere maatschappij over te stappen. Uiteraard voordat er iets gebeurt, een brandend huis kun je niet verzekeren.
Brainless schreef:Samblabla schreef:Maar dat is omdat ze ontsnapt zijn toch?
Heb je toevallig bordjes ophangen dat ze het erf niet mogen betreden?MelissaYM schreef:Volgens mij als je een bordje 'Betreden op eigen risico' ophangt ben jij niet verantwoordelijk voor dingen die op jouw terrein gebeuren.
Beide fout.
Al jij mijn erf betreedt en ik heb een bordje hangen Pas op voor de Hond; en hij bijt je broek kapot,
ben ik gewoon aansprakelijk.
Ook al begaat iemand een overtreding (door bv je ongewenst je tuin in te lopen) betekend niet dat degene vogelvrij is.
De overtreder kan beboet/aangeklaagd worden, maar als eigenaar van de hond ben je wel aansprakelijk voor de schade die de hond toebrengt.
Als de buurkinderen een bal in mijn weiland shoppen en deze gaan halen; en mijn paard schopt hen;
Dan ben ik gewoon aansprakelijk voor de schade.
Samblabla schreef:Nouja dan heb ik weer wat geleerd. Ik had altijd begrepen dat als iemand op jou terrein komt en daar iets gebeurd het gewoon eigen risico was.
Samblabla schreef:Geen idee van een oomens is en ik hoef het ook niet te weten maar blijkbaar is dat iets negatiefs? Ik probeerde ts alleen te helpen met de 'kennis' die ik heb. Maar fouten mogen gemaakt worden en heb ik weer wat geleerd.