kinderen in de wei zonder toestemming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

kinderen in de wei zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 07:58

Beste bokkers,

Als eerst betreft dit zich in België dus ben op zoek naar info van Belgische bokkers maar ervaringen mogen ook gedeeld worden.

Al 5 jaar huren wij een weide (bouwgrond) in een woonwijk. Kinderen waren altijd nieuwsgierig maar altijd vriendelijk en bleven uit de wei. Nu krijg ik al een paar dagen telefoontjes en mensen aan de deur dat er kinderen IN de wei komen. Nu op zich zijn die paarden echt doodbraaf maar het blijft niet bij kijken en aaien. De paarden worden bekogeld met stenen, flessen en stokken (welke ik ook gevonden heb in de wei). Nu ben ik natuurlijk bang dat dit een keer finaal mis gaat en er kinderen of de paarden gewond raken.

Rond de weide staat 2m hoge palen en aan de straatkant staat een hoge draad, soort kippengaas, tegen de palen en overal staat er stroom op de draden. 1 kant van de weide is 'open' omdat hier een grachtje ligt en via daar kruipen ze dus onder de draden de wei in.

De camera is besteld, stal staat achter in de wei en beslaat het bereik van de camera dus enkel de wei. Nu is mijn vraag natuurlijk wie is er eigenlijk verantwoordelijk als er iets gebeurd? Stel dat 1 van de paarden bijt of schopt of andersom er raakt een paard gewond?

Heb ook een oproepje geplaatst op de Facebook pagina van het dorp of mensen iets gezien hebben en vel mensen gaan er op letten gelukkig. Ik zou het graag met de ouders zelf oplossen en vertellen wat er kan gebeuren als de kinderen dit doen.

Ik denk dat ik nu alle info die ik heb en weet geplaatst heb maar mochten er nog vragen zijn hoor ik die graag!

Anoniem

Re: kinderen in de wei zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:05

Ik vrees dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft. Een aantal jaar geleden is er zo'n voorval geweest waarbij paarden door vuurwerk naast de wei uitbraken en een ongeval veroorzaakt hebben, eigenaar van het paard is door de rechter verantwoordelijk gesteld. Het paard van iemand die ik ken, is uitgebroken nadat het 's nachts schrok van stropers met lichtbakken. Die mannen zijn gezien door de eigenaar vd wei. Paard is op een auto gelopen en ook zij moest alle kosten betalen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:08

Sowieso een plaatje ophangen waarop vermeldt staat dat dit privé eigendom is en eventueel verboden voor onbevoegden of iets in die trant.
Als het privé eigendom is en mensen dat toch betreden, ben jij normaal niet aansprakelijk voor schade als er iets gebeurd.

Ook even je familiale verzekering bellen of je paard daar onder valt. Dan wordt de schade die je paard brengt aan derde vergoed.

Als mijn paard uit de weide breekt en op een auto loopt of een kind raakt, wordt dit normaal door mijn familiale verzekering vergoed. Bij mij dekt deze tot 5 paarden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:13

SandraVerl schreef:
Ik vrees dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft. Een aantal jaar geleden is er zo'n voorval geweest waarbij paarden door vuurwerk naast de wei uitbraken en een ongeval veroorzaakt hebben, eigenaar van het paard is door de rechter verantwoordelijk gesteld. Het paard van iemand die ik ken, is uitgebroken nadat het 's nachts schrok van stropers met lichtbakken. Die mannen zijn gezien door de eigenaar vd wei. Paard is op een auto gelopen en ook zij moest alle kosten betalen.

Er zit een verschil tussen het veroorzaken van schade op de openbare weg (jouw 2 voorbeelden) of het veroorzaken van schade op privé terrein (waar de TS bang voor is).

Hoe dit juridisch in België zit durf ik geen uitspraak over te doen.

Hoop dat je de kids kunt betrappen of te weten komt op een andere manier wie het zijn zodat je een gesprek aan kan gaan en het wordt opgelost.

Zou zelf wel mega kwaad zijn inmiddels.
Nog niet eens om het betreden van de weide maar wel om het bekogelen van de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:18

Ik heb ook te maken gehad met stenen die gegooid werden en stroomdraad die losgekoppeld werd zodat alle stroom in de grond wegliep.

Ik heb daarop de buren aangesproken om een oogje in het zeil te houden (bejaard koppel en een paar boeren). Ik heb ook de wijkagent verwittigd. Uiteindelijk heeft 1 van de buren de wijkagent gebeld toen het weer gebeurde, en die heeft ingegrepen.

Bleken die Kids ook de aanstekers te zijn van een kapelletje in de buurt, dus het was niet alleen paardjes pesten.

Maak er in elk geval melding van. Wie weet rijden ze dan een keer extra rond. Geef bij je buren ook het nummer en vraag dat ze direct de wijkagent bellen als ze het zien. Of foto's maken/filmen. Dan heb je toch iets meer voet om op te staan.
informeer ook bij je verzekering als er schade is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:22

Dat die kinderen gewond raken zou ik me niet druk om maken. Eigen schuld dikke bult. Maar inderdaad zou zomaar kunnen dat jij wel overal voor kunt dokken als de paarden schade maken. Zou niet moeten kunnen natuurlijk maar de wetgeving is soms raar (in nederland tenminste)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:24

Maar dat is omdat ze ontsnapt zijn toch?

Ik neem aan dat zodra iemand jou erf betreed dat diegene sowieso de wet overtreed en het op eigen risico is voor de overtreders.

Heb je toevallig bordjes ophangen dat ze het erf niet mogen betreden?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:25

Ik heb het zelfde probleem gehad,aangezien hier een minder brave kudde loopt op een flink aantal hectare,en als ze schrikken durven zeer in volle galop vandoor te stuiven als er dan iemand in de weg loopt heeft hij pech.
Dus ik heb bij de politie melding gemaakt dat er kinderen op de wei liepen.De politie zei tegen mij je moet een bord op hangen met verboden voor onbevoegden,betreden op eigen risico.
Wij hebben 3 ingangen met ijzeren hekken en daarachter stroomdraad.Het geheel moet toegangkelijk blijven voor de tractoren dus ik kan niet alles 100% afsluiten,ze kruipen bij ons over de hekken heen.

Maar ik heb ze kunnen betrappen en gezegd dat ik de volgende keer eens een gesprek met hun ouders zal hebben ,sindsdien is het hier rustig.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:31

Volgens mij als je een bordje 'Betreden op eigen risico' ophangt ben jij niet verantwoordelijk voor dingen die op jouw terrein gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:45

Samblabla schreef:

Ik neem aan dat zodra iemand jou erf betreed dat diegene sowieso de wet overtreed en het op eigen risico is voor de overtreders.

MelissaYM schreef:
Volgens mij als je een bordje 'Betreden op eigen risico' ophangt ben jij niet verantwoordelijk voor dingen die op jouw terrein gebeuren.

Beide fout.
Al jij mijn erf betreedt en ik heb een bordje hangen Pas op voor de Hond; en hij bijt je broek kapot,
ben ik gewoon aansprakelijk.

Ook al begaat iemand een overtreding (door bv je ongewenst je tuin in te lopen) betekend niet dat degene vogelvrij is.
De overtreder kan beboet/aangeklaagd worden, maar als eigenaar van de hond ben je wel aansprakelijk voor de schade die de hond toebrengt.

Als de buurkinderen een bal in mijn weiland shoppen en deze gaan halen; en mijn paard schopt hen;
Dan ben ik gewoon aansprakelijk voor de schade.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:53

Bij de TS gaat het over Belgie en in Belgie is dit dus anders.Je moet een bord aan je hek hebben hangen als je honden hebt die zouden kunnen bijten.Het ongevraagd betreden van andersman terrein is in Belgie al een overtreding als er dan een waarschuwing aan vast hangt zijn de gevolgenvoor je zelf.
Wel een duidelijk bord zoals ,Hier waak ik of Pas op gevaarlijke hond.Ik had zelf Break in ,make my day hangen en dat is dus niet rechtsgeldig of kan de aanklager onderuit omdat het in het engels is.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:55

Brainless schreef:
Samblabla schreef:

MelissaYM schreef:

Beide fout.
Al jij mijn erf betreedt en ik heb een bordje hangen Pas op voor de Hond; en hij bijt je broek kapot,

Ook al begaat iemand een overtreding (door bv je ongewenst je tuin in te lopen) betekend niet dat degene vogelvrij is.
De overtreder kan beboet/aangeklaagd worden, maar als eigenaar van de hond ben je wel aansprakelijk voor de schade die de hond toebrengt.

Als de buurkinderen een bal in mijn weiland shoppen en deze gaan halen; en mijn paard schopt hen;

Geld dit ook icm een bordje 'verboden toegang' en 'eigen terrein'?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:57

Samblabla schreef:
Ik neem aan

MelissaYM schreef:
Volgens mij

Ik zou het wat diplomatieker uitdrukken dan oomens, maar hij heeft wel gelijk. Zeker in geval van juridische zaken hebben aannames en gedachten geen enkele zin. Ze kunnen hooguit verwarring brengen.

Waar het om gaat is hoe het geregeld is volgens het recht van het land in kwestie, in dit geval dus België.

Het is ook belangrijk dat TS met haar verzekering kortsluit wat bij die maatschappij de dekking is. Dan weet je wat je er aan hebt in geval je aansprakelijk wordt gesteld. Indien nodig kun je ook besluiten om naar een andere maatschappij over te stappen. Uiteraard voordat er iets gebeurt, een brandend huis kun je niet verzekeren.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:03

Rex_Rolfo schreef:
Samblabla schreef:
Ik neem aan

MelissaYM schreef:
Volgens mij

Ik zou het wat diplomatieker uitdrukken dan oomens, maar hij heeft wel gelijk. Zeker in geval van juridische zaken hebben aannames en gedachten geen enkele zin. Ze kunnen hooguit verwarring brengen.

Waar het om gaat is hoe het geregeld is volgens het recht van het land in kwestie, in dit geval dus België.

Het is ook belangrijk dat TS met haar verzekering kortsluit wat bij die maatschappij de dekking is. Dan weet je wat je er aan hebt in geval je aansprakelijk wordt gesteld. Indien nodig kun je ook besluiten om naar een andere maatschappij over te stappen. Uiteraard voordat er iets gebeurt, een brandend huis kun je niet verzekeren.

Ik schrijf 'volgens mij' zodat TS het verder zelf uit kan zoeken, ik ben er niet zeker van maar ik wil toch proberen te helpen....
En ik vind de opmerking van oomens zéér asociaal :n

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:06

Nouja dan heb ik weer wat geleerd. Ik had altijd begrepen dat als iemand op jou terrein komt en daar iets gebeurd het gewoon eigen risico was.

Geen idee van een oomens is en ik hoef het ook niet te weten maar blijkbaar is dat iets negatiefs? Ik probeerde ts alleen te helpen met de 'kennis' die ik heb. Maar fouten mogen gemaakt worden en heb ik weer wat geleerd.

Maar TS om alles zeker te weten zou ik je verzekering bellen om te vragen hoe en wat. En eventueel de politie om te kijken wat hun voor je zouden kunnen betekenen.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 08-04-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:09

Ik heb even geen idee verder voor jou, maar in het topic van gohya vindt je ook veel tips ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:17

Sowieso melden bij de politie. Die komen echt kijken als je ervoor belt. Hier iig wel en ik woon ook in Belgie

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:37

Brainless schreef:
Samblabla schreef:

MelissaYM schreef:

Beide fout.

Maar deze schade kan je in België wel verhalen op je familiale verzekering dan. Deze dekt (in de meeste gevallen daarom dat ik ook tegen TS zei dat ze dit na moest vragen) huisdieren en tot een bepaald aantal ook paarden of pony's.

Mijn paard is ooit bij mij op de weide op mijn instructrice haar hond gesprongen met een gebroken schouder tot gevolg. Operaties en heel de rambam heeft mijn verzekering gewoon vergoed.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:00

Weet je ook hoe laat ze ongeveer komen?bv na het avondeten of na schooltijd.En dan op de loer gaan liggen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:06

Dat van de wijkagent is een goede! Ga kijken of ik die vanmiddag kan bereiken. Heb inmiddels namen en wacht af tot ik ze kan betrappen.

Het verzekeringskantoor is volgende week (of misschien morgen) weer open en ga er zeker achteraan. Het betreft 1 pony en 1 paard maar dit paard is van een vriendin daar het maatje van mijn pony 2 maanden geleden overleed en ik niet 123 weg kon met mijn pony.

Ik heb er in het begin een bordje gehangen met verboden te voeren maar helaas lag er dan dagelijks van alles in de wei. Sinds dat weg is gebeurt dat niet meer maar kan altijd iets ophangen met verboden toegang oid.

Varekej, ik heb foto's gemaakt van de stokken die er lagen en heb mijn gsm gereed als ik naar de wei ga. Mensen rondom (fijne van een woonwijk) letten ook op.

Mijn gsm nummer hebben een aantal mensen inmiddels maar iedereen weet mij ook te wonen.

Britta, voor zover ik nu begrepen heb is het voornamelijk in de middag, het is hier nog vakantie dus die vervelen zich waarschijnlijk... Mensen bellen mij nu als ze iets zien. Ik kan helaas niet altijd direct weg ivm mijn zoontje van 8 maanden dat is spijtige ervan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:26

Samblabla schreef:
Nouja dan heb ik weer wat geleerd. Ik had altijd begrepen dat als iemand op jou terrein komt en daar iets gebeurd het gewoon eigen risico was.

Als jij een inbreker in jouw huis betrapt en je slaat hem met een honkbalknuppel je huis uit met letsel tot gevolg, kan de inbreker jou ook aansprakelijk stellen tenzij jij kan aantonen dat die knuppel er stond omdat je aantoonbaar honkbal speelt anders heb jij verboden wapenbezit. (hoe krom is het in de wereld)

Ik weet niet hoe het in België zit maar TS heeft al wat tips gekregen, hier vallen de paarden gewoon onder mijn WA. (al heb ik nu geen paarden meer)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:32

Als ze idd weten dmv bordjes niet betreden etc en de weide is op eigen terrein dus geen openbare weg , En ze krijgen letsel dan ben jij niet aansprakelijk.

Heb het zelf gehad met een stel aangeschoten jongeren die op zaterdag nacht /zondagmorgen op onze pony waren geklommen en er een hadden afgegooid die had een gebroken elleboog.
Was ik niet verplicht om de schade te dokken, ze hadden geen recht en toestemming om daar te zijn nog om op het dier te klimmen, die was dus niet beleerd :D

En tja zo miste hij zijn aanstelling bij een nieuwe baas, een actieve motor vakantie naar.... en een examen.
de letterlijke woorden van de rechter waren bezint eer ge begint!

Dus tja met een stel kinderen is het misschien, anders maar deze lastpakken waren net 16,18 en 19 dus volwassen genoeg.

mijn geluk was dat ze aangeschoten waren,het was middernacht, en de pony was niet beleerd/ingereden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:42

hier betreft het kinderen tussen de 8 en 12 jaar (schijnt)
Op mijn pony heeft eens een enkele keer iemand gezeten en het paard is wel zadelmak maar ook nooit door gereden

Bedankt allemaal al voor de tips!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:47

Samblabla schreef:
Geen idee van een oomens is en ik hoef het ook niet te weten maar blijkbaar is dat iets negatiefs? Ik probeerde ts alleen te helpen met de 'kennis' die ik heb. Maar fouten mogen gemaakt worden en heb ik weer wat geleerd.

Oomens is een gebruikersnaam van iemand die een paar reacties boven jou gereageerd heeft ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:49

Mer1980 schreef:
Ik weet niet hoe het in België zit maar TS heeft al wat tips gekregen, hier vallen de paarden gewoon onder mijn WA. (al heb ik nu geen paarden meer)

Dan zou ik de polisvoorwaarden nog maar eens doorlezen. Bij mijn weten vallen onder de WA alleen motorvoertuigen.