Ben ik te eigenwijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Ben ik te eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:40

Laat ik beginnen met een bekende zin: modjes, ik weet niet of t hier goed staat, maar aangezien het mede gaat om mijn gezondheid leek me dit de juiste plek.

Dan voor alle lieve bokkers die dit lezen: ik ben heel benieuwd naar jullie meningen.
Ik heb een discussie met mijn ma, en merk dat ik gewoon niets van haar aan wil nemen omdat zij het zegt. Maar misschien zegt ze wel nuttige dingen. Van jullie neem ik het misschien makkelijker aan.

De discussie is als volgt: de afgelopen 5 rijlessen ben ik 2x van de pony waarop ik reed gevallen en 1x bijna. Gisteren viel ik best hard plat op mijn rug. Niets kapot maar ik kon niet op een stoel zitten, moeilijk staan en maar op 1 manier liggen.
Daardoor vind mijn ma nu dat ik niet meer op deze pony moet rijden. Dat zegt ze natuurlijk om te voorkomen dat ik een keer wel iets breek.

Ik vind het zelf moeilijk. Ik les op een kleine stal met 1 paard en 2 e ponys. Er is dus niet veel keus, en timeslots zijn ook schaars. Ik zit daardoor een beetje vast aan deze pony. De pony is vooral bang voor haar eigen schaduw, maar nu de tijd is verzet rijden we met licht (een schaduw van de zon is niet eng, die van de lampen vermoordt haar natuurlijk). Ik denk dus dat het door de zomer best ok kan zijn.
Aan de andere kant moet ik toegeven, deze pony is ook schrikkerig met wind en opvliegende vogeltjes etc. Ik ben dus ook een beetje bang dat ik me gewoon te koppig gedraag en mezelf daarmee in onnodig gevaar breng.

Ik ben benieuwd wat jullie over deze situatie denken, misschien kan ik me dan een meer neutrale mening vormen.

julius_juut

Re: Ben ik te eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:45

Niet op andermans paard gaan zitten als dat zo vaak mis gaat. Waarom zou je in hemelsnaam gaan rijden op een paard waarvan je weet dat er een flinke kans is dat je er nog een keer afvliegt? Je gaat met toch een behoorlijk snelheid van anderhalf meter hoogte tegen de grond, de kans dat je wél iets breekt of scheurt is vrij groot bij paardrijden.

Ik moet ook zeggen dat ik het vreemd vind dat er les gegeven wordt met een paard dat daar blijkbaar niet erg geschikt voor is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:45

Je moeder heeft gelijk, waarom zou je persé je nek willen breken? Dit paard is gewoon niet geschikt voor het lesgeven, dus als je geen andere keuzes hebt qua paarden zou ik toch eens naar een andere stal gaan uitkijken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:46

julius_juut schreef:
Niet op andermans paard gaan zitten als dat zo vaak mis gaat. Waarom zou je in hemelsnaam gaan rijden op een paard waarvan je weet dat er een flinke kans is dat je er nog een keer afvliegt? Je gaat met toch een behoorlijk snelheid van anderhalf meter hoogte tegen de grond, de kans dat je wél iets breekt of scheurt is vrij groot bij paardrijden.

Ik moet ook zeggen dat ik het vreemd vind dat er les gegeven wordt met een paard dat daar blijkbaar niet erg geschikt voor is.

Dat :j

Je hebt maar 1 lijf en daar moet je zuinig op zijn en erop stappen vind ik vragen om problemen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:47

Ik ben het ook eens met je moeder. En het feit dat ze van alle schrikt en jij niet kan blijven zitten maakt dat jij nog niet handig genoeg bent om deze pony goed te kunnen rijden zonder brokken. Stapje terug doen, veiligheid voor alles.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:49

Je moeder heeft groot gelijk! Geen paard is het waard om je gezondheid zo op het spel te zetten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:53

Ik wil best 2 x van andermans paard afvallen door een ongelukje,schrik reactie of foutje van mij. Maar als er blijvend gedrag is wat ik niet uit kan zitten dan stap ik niet meer op. Dus geen 3e x. Dan is het klaar.Ik ga niet mijn nek breken met andermans paard. Zeker niet wanneer ik rij om zelf wat te leren en niet om het paard wat te leren.
Ik zou dus ook niet meer opstappen en uitkijken naar wat anders

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:55

Je moeder heeft, wat mij betreft, groot gelijk. Door dit paard te blijven rijden, breng je je gezondheid onnodig in gevaar. Dat er niet veel keuze is om op andere paarden te rijden zou voor mij geen argument zijn om dit paard te blijven rijden. Als je na 5 keer rijden al zo vaak (bijna) bent gevallen, dan ben je misschien nog niet ervaren genoeg op dit paard goed te kunnen rijden en dus de schrikreacties/bokken/o.i.d. uit te zitten. Totdat je dit wel kunt, kun je misschien beter een ander paard gaan rijden. :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:15

Bah, ik ben een beetje teleurgesteld over jullie reacties, moet ik eerlijk toegeven. Ik stel ze wel erg op prijs hoor, ik zit gewoon een beetje in de ontkenningsfase geloof ik.

Donna89 schreef:
Ik wil best 2 x van andermans paard afvallen door een ongelukje,schrik reactie of foutje van mij. Maar als er blijvend gedrag is wat ik niet uit kan zitten dan stap ik niet meer op. Dus geen 3e x. Dan is het klaar.Ik ga niet mijn nek breken met andermans paard. Zeker niet wanneer ik rij om zelf wat te leren en niet om het paard wat te leren.

Ik heb dus een beetje dit: heel vaak gaat het gewoon goed en is alles ok, ik heb wel vaker op deze pony gereden. Ik zit nu een beetje in de fase dat ik 2x gevallen ben en het nog 1 kans wil geven. Het is alleen wel de laatste tijd vaak raak.
Aan de andere kant hebben jullie ook wel gelijk: ik leer hier vrij weinig van... Dat is dan ook wel weer zonde.

Ik blijf er nog even over denken, maar wil jullie iig bedanken voor jullie reacties!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:19

Praat iig eens goed met je instructrice. Je moeder heeft gewoon een punt... paardrijden is al gevaarlijk genoeg en extra risico nemen door op deze pony te stappen is onverstandig.

Ik zou ook denken deze pony heeft even iets anders nodig dan met lesklantjes lopen. Als lesgever wil je toch ook veilig les kunnen geven voor de ruiter en het paard.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:26

Ik waardeer je insteek, en je eerlijke maar fatsoenlijke reactie. Top om het zo neer te zetten!

Hopelijk kun je meer op de andere 2 rijden... rijd je nu al met body protector?

Dat beperkt mogelijke schade iets, maar zal je helaas niet redden bij een lelijke val.

Je moeder heeft het beste met je voor, helaas moet ook ik zeggen dat ik haar in dit geval gelijk moet geven.

Hopelijk kom je er qua slots en instructie aan dat dit uiteindelijk een voor jou beter berijdbare pony wordt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:31

mirriezz schreef:
Donna89 schreef:

Ik heb dus een beetje dit: heel vaak gaat het gewoon goed en is alles ok, ik heb wel vaker op deze pony gereden. Ik zit nu een beetje in de fase dat ik 2x gevallen ben en het nog 1 kans wil geven. Het is alleen wel de laatste tijd vaak raak.
Aan de andere kant hebben jullie ook wel gelijk: ik leer hier vrij weinig van... Dat is dan ook wel weer zonde.

Ik blijf er nog even over denken, maar wil jullie iig bedanken voor jullie reacties!

Zo was ik vroeger ook hoor. en dank god op mijn blote knietjes dat het altijd maar goed is afgelopen.
Maar nou zat ik vrij stabiel dus weinig gevallen.

Maar nu, nu ben ik ook een moeder en dan denk je meer na. Als je mijn kind was geweest had ik het je verboden. Dan wel samen op zoek naar een alternatief.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:35

Ik ben het eens met mijn voorgangers.. Sorry!

Buiten dat alles vraag ik me ook af of die mensen wel verzekerd zijn als jij bijvoorbeeld blijvend invalide raakt na een val... Dat betwijfel ik namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:46

Kijk er eens zo naar TS, als jij iets breekt of kneust kan je langere tijd uberhaupt niet paardrijden. Dat lijkt me erger dan op een andere pony moeten rijden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:15

Iedereen bedankt voor de reacties en khirshanta dankjewel voor het compliment! Ik mag dan een beetje koppig zijn, maar vraag natuurlijk niet voor niets jullie advies.

Komende les stond alweer gepland en helaas is er dan geen optie voor een ander paard/pony. Ik laat die les staan, maar ga dan wel even overleggen met mijn instructrice.

Ik rijd op dit moment niet met een BP, en val niet vanuit bokken en gekke acties. T is meer gewoon een sprong opzij die ik niet verwacht. Misschien is een BP dragen of wat aanpassen aan de lessen (paar lessen goede zitles) een tussenweg. Zo niet dan ga ik er denk ik maar niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:01

Is het een optie om de andere mensen die er op rijden te vragen hoe ze dat doen, als hij alleen bij jou stout is?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:05

Of secondelijm aan je broek :+

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:09

Ik heb uiteindelijk ook naar mijn 'mamsie' :D geluisterd toen ik mezelf onnodig in gevaar bracht op de pony van een ander.
Het was opzich een hele leuke pony, zolang je er niet op zat.. Schrok van de kleinste dingen en haalde dan echt levensgevaarlijke capriolen uit.
Ik heb er nooit met angst opgezeten, maar het moest een keer héél goed fout gaan. Dat is helaas dus ook gebeurt, en dat was voor mij wel de grens. 'Had ik maar eerder geluisterd'.. (litteken en nekblessure aan over gehouden)

Met die ervaring die ik dus heb gehad, zou ik in jou geval denken, niet meer opstappen. Snap dat dat heel moeilijk is in jouw geval aangezien je niet veel andere opties hebt.
Aan de andere kant.. Je hebt maar 1 hoofd, 2 armen, 2 benen etc.. wees er zuinig op. :P Ga gewoon eens rondkijken of er écht geen andere opties zijn, buiten die stal om.
Leasen, manege, bij een particulier lessen, bijrijdpaard? Ik noem maar iets..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:01

Haha xD khirshanta. Ik zal het eens voorstellen :P moet ik wel verplicht elke les dezelfde broek met aangehecht zadel aan. Dat zal lastig zijn op de fiets :P

Danique: het is gewoon een snel schrikkerige pony, is dus bij iedereen "stout". Ik merk wel dat ik de laatste tijd veel spanning in mij heb (wegens thuissituatie, niet door de pony), en dat deze pony daar sterk op reageert. Pony is om een of andere reden met 6-12 jarige kindjes wel doodbraaf, mijn eerste vermoeden zou zijn omdat kindjes van die leeftijd minder gespannen zijn.

Paris: dankjewel voor je advies. Ik ben met je eens dat het verstandig is om grote problemen te voorkomen. Ik rijd nu bij een privestal, de eerste manege met plaats hier is zeker 20km verderop. Verzorg/bijrijdpaarden heb ik nog nergens gevonden, nog geen advertentie dichterbij dan op 30km. Mogelijkheden zijn dus helaas schaars. Dat maakt het voor mij ook zo lastig. Zou het zo jammer vinden om niet meer paard te rijden. Maar de ontspanning die ik er vroeger altijd uit haalde, dat werkt de laatste tijd niet meer.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:05

Ik denk dat je moeder van je houdt en niet wilt dat je iets ernstigs overkomt. En dat het dus niet met bemoeien te maken heeft, maar uit liefde...
Ik zou ook niet graag zien dat mijn kind op een paard gaat zitten waarvan ik weet dat het elke les een keer raak zou zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:03

Ik ga je topic toch even verplaatsen, want ik denk dat je in de eerste plaats op zoek bent naar adviezen op het gebied van de betreffende pony en hoe je deze kwestie aan zult pakken. MWS is eigenlijk meer een subforum voor specifieke vragen over je gezondheid. :)

MWS -> PP

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:15

Wat ben je eerlijk en op een fijne manier TS!

Je moeder wilt niet dat je iets overkomt en die kans is op deze pony wel wat groter. Als je moeder echt wilt dat je er niet meer op rijdt, zou ik maar luisteren. Je mag al op paardrijles!
Is het enkel een aanraden van je moeder, dan is het jouw keus. En dat is erg persoonlijk, de één kiest wel voor risico (zoals ik zelf) en de ander gaat dat liever uit de weg.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:00

Dankjewel voor het verplaatsen hanmar! Misschien inderdaad een betere locatie.

Even voor de laatste reacties en de duidelijkheid: ik ben géén 12 meer, ben volwassen en betaal mijn lessen zelf. Aangezien ik nog thuis woon, geeft mijn ma graag advies en vind ik t ook niet terecht om dat altijd te negeren. Maar t is niet dat zij alles zomaar bepaalt.

Ik val ook niet elke les van deze pony af. Heb denk ik al 40 lessen op deze pony gereden (af en aan 10 weken achter elkaar) en er zo'n 3 of 4x afgevallen. Het gebeurt alleen de laatste tijd wel vaker en meer bijna's ook, en ik wil mezelf natuurlijk wel heel houden. Maar een paard waar je nooit af valt, ben ik geloof ik nog niet tegen gekomen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:20

klint misschien raar, maar ik heb zo beter leren rijden :')
vallen, blijven vallen en telkens weer terug op kruipen. Persoonlijk recordje ligt op 7X vallen in 1lesje.
Ik had toen ook niet echt veel keus in paarden/pony's op stal en mijn mama was er ook vaak bij met een bang hartje.
Ik had wel een zekere redelijke goede basis, maar ik kon nauwelijks op een paard blijven zitten en dat hele proces heeft ( bij mij toen ) mijn zit en rijkunsten verbeterd.
En ja vaak gereden met al angst van te voren, maar wel gedetermineerd. Nu ga ik blijven zitten en stukje per stukje lukte dat ook.

Die periode was ik 9/10 jaar oud en ga er nu 22worden binnen 2dagen en ben 1.5jaar gestopt met rijden, maar mijn zit is er ng steeds en ben er wel van overtuigd dat die periode er voor iets tussen zit.

Wel een beetje tegenstrijdig in wat andere zegge. :+

update: ow lees net dat je al volwassen bent :+

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:16

Ik heb zoiets van dichtbij mee gemaakt, niet persoonlijk maar de dochter van de andere bijrijdster (zie ze veel) Meisje rijd dol graag op de pony, maar de pony heeft een slecht passend zadel net een wedstrijd weekend met veel spanning achter de rug, stond veel wind en moeders was even haar paard en de shet halen. Meisje is voor de ogen van haar broertje met haar hoofd op de baksleep beland en was helemaal buiten westen. meerdere ambulances, politie wagens erbij (heli met arts onderweg maar bleek niet nodig, alle paarden moesten op stal want hij moest op het weiland landen), eigenaar (Tevens staleigenaar) in de stress, moeder wist niet meer waar ze het zoeken moest en broertje was half in shock. Meisje heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen, waarvan de eerste paar uur niet bij bewustzijn, flinke scheur in haar schedel (bij ons rijden we altijd met cap)

Ah fijn, het gaat nu beter, maar de spanning van de moeder (waarbij het rijden nu ook even minder ging) ging over op het meisje, hele tijd met slof gereden, maar dat wou de dochter van de staleigenaar niet meer, want de pony deed het bij haar nu niet goed. Na nog een x te zijn gevallen en veel zweet en tranen begint ze langzaam haar vertrouwen terug te vinden, nu het langer licht en minder koud is, is de pony ook beter te doen.

Ik herken je situatie, wat ik je kan aanraden. vraag of ze het hoofdstel, zadel, rug en tanden willen nakijken, kan een oorzaak zijn. wij weten allemaal dat het zadel op die pony niet lekker licht de twist zweeft en ligt niet aangesloten, de pony is met bareback pad een stuk beter te rijden.