Ik heb gewoon geen klik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Ik heb gewoon geen klik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:47

Hallo bokkers!

Ik voel me echt rot. Ben nu 4 maand in bezit van eigen paard maar de klik word steeds minder. Het klikt dus echt niet! En ben bang dat ook niet meer komt zoals in begin.

Ik ben ook bang dat ze te pittig is voor mij en ik weet echt niet wat ik moet doen.
Het liefst verkoop ik haar zodat ze een fijn plekje kan krijgen (hoop ik) heeft ze hier ook maar met iemand die echt met haar wil gaan aan pakken en leuke dingen doen.

Denk ook dat zei de dingen die ik wil doen echt niet leuk vind.

Ik doe nog wel de dagelijkse dingen en ze ziet er niet zielig uit maar als ik haar verkoop voel ik me zo schuldig weer..

Iemand advies?
Wil graag niet afgekraakt worden

En weet ook niet of dit hier goed staat.

Liefs

troi

Re: Ik heb gewoon geen klik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:51

Je eerste eigen paard is bijna voor iedereen moeilijk en een klik komt ook bijna nooit vanzelf. Ik bedoel dus eigenlijk dat dit eigenlijk heel normaal is!

Heb je al grondwerkles met je paard gedaan? Dat lost vaak veel problemen op, en als het op de grond beter gaat dan volgt het onder het zadel bijna vanzelf!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:52

troi schreef:
Je eerste eigen paard is bijna voor iedereen moeilijk en een klik komt ook bijna nooit vanzelf. Ik bedoel dus eigenlijk dat dit eigenlijk heel normaal is!

Heb je al grondwerkles met je paard gedaan? Dat lost vaak veel problemen op, en als het op de grond beter gaat dan volgt het onder het zadel bijna vanzelf!

Jaa geen les maar in het begin ging alles beter.
Nu gaat alles mis, als ik haar longeer dan sleurt ze me zowat door de bak heen vandaag ook zo brand blaar door touw.

Miss is les er bij heel verstandig maar ben bang dat het niet komt..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:55

Janinevv schreef:
troi schreef:

Jaa geen les maar in het begin ging alles beter.
Nu gaat alles mis, als ik haar longeer dan sleurt ze me zowat door de bak heen vandaag ook zo brand blaar door touw.

Miss is les er bij heel verstandig maar ben bang dat het niet komt..

Je moet wel positief denken, als je blijft denken dat het niet lukt dan lukt het ook niet.

Bedenk nog even waarom je haar gekocht hebt, neem les en zet jezelf voor de volle 100% in, dan komt het echt wel goed!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:55

Je zit precies met haar in de uitprobeerfase en precies dan is grondwerkles ontzettend nuttig! Echt proberen hoor. Het zou zonde zijn als je opgeeft voor je alles hebt geprobeerd.

Waar woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:57

Zorg dat je goed les krijgt en grondwerk kan ook veel goed doen.
Mijn ervaring is dat met elke paard een goede klik mogelijk is zolang bereid ben om er genoeg energie in te steken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:59

troi schreef:
Je zit precies met haar in de uitprobeerfase en precies dan is grondwerkles ontzettend nuttig! Echt proberen hoor. Het zou zonde zijn als je opgeeft voor je alles hebt geprobeerd.

Waar woon je?

Overijssel, buurt van Zwolle.

Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen.
Toen ze daar was leek ze hele andere dame, nu naar deze maanden gaat steeds alles mis. En geef ik op. Dat is fout van mij maar ben bang dat anders nog ongelukken gaan gebeuren

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:59

Ik denk dat het niet de klik is die ontbreekt maar dat je gewoon wat te onzeker bent (al dan niet door te weinig ervaring en kunde). Dat het in het begin beter ging lijkt dit alleen maar te bevestigen.
Ik denk dat je met goede begeleiding al een heel eind gaat komen. Als het dan nog niet lukt kun je haar alsnog verkopen maar dan heb je wel alles geprobeerd :-)...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:01

Opgeven als je in je eentje bent is juist goed want dan voorkom je idd ongelukken. Maar dan moet je wel voor de volgende keer de hulptroepen gaan inschakelen!

Ik zal eens googlen voor je, er zit vast iemand in de buurt die je op weg kan helpen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:02

maximuss schreef:
Ik denk dat het niet de klik is die ontbreekt maar dat je gewoon wat te onzeker bent (al dan niet door te weinig ervaring en kunde). Dat het in het begin beter ging lijkt dit alleen maar te bevestigen.
Ik denk dat je met goede begeleiding al een heel eind gaat komen. Als het dan nog niet lukt kun je haar alsnog verkopen maar dan heb je wel alles geprobeerd :-)...

Jaa op laatste heb je wel gelijk.
Maar heb nu echt zo iets van, ik vind het noet meer leuk hoe ze naar me doet. En dat maakt me ook onzeker, daar leek ze heel anders alsof haar gedrag is om geschakeld. Daar liep ze langs shovels en weet ik het en hier schrikt ze al van een kruiwagen.

Bedankt voor je reactie!

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:02

Ik zou toch ook echt nog even proberen door te zetten. Het is nu echt uit proberen.
de eerste maanden met mijn nieuwe paard heb ik ook meerdere keren in de week alle hoeken van de bak gezien, paar x zand gehapt. en nu gaat het super. Dus geef het nog de tijd, en vraag hulp.
een goede instructrice kan je hier doorheen helpen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:03

Laatst bijgewerkt door troi op 04-04-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:04

troi schreef:
Op de bokt markt staat direct al een erg leuke advertentie:http://bokt.nl/markt/ad/401554/paardrijles-individueel-intuïtie-en-met-hartintelligentie

Oh even kijken!
Ik vind ook erg belangrijk dat het klikt met instructrice, ben snel onzeker

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:05

Janinevv schreef:
troi schreef:
Op de bokt markt staat direct al een erg leuke advertentie:http://bokt.nl/markt/ad/401554/paardrijles-individueel-intuïtie-en-met-hartintelligentie

Oh even kijken!
Ik vind ook erg belangrijk dat het klikt met instructrice, ben snel onzeker

Je kunt er alleen maar van leren toch?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:06

Zoek inderdaad les. Ga vooral veel grondwerk doen, werken aan de leiderschapsverhouding en aan wederzijds respect en vertrouwen. Dit is zo'n belangrijke basis, als dit goed zit dan gaat de rest een stuk makkelijker. Neem de tijd om elkaar te leren kennen. Zoek uit wat zij leuk vindt en hoe ze de dingen doet die jij leuk vindt. Dan krijg je pas een duidelijk beeld van wat je kunt verwachten.

Geef in ieder geval nog niet op! Er is een reden waarom je haar hebt gekocht, probeer deze voor ogen te houden en geniet vooral. Als je haar nu verkoopt, heb je grote kans dat je later 'had ik nou maar..' gaat denken. Mocht het echt niets worden, dan kun je haar altijd nog verkopen met de gedachten dat je er echt alles aan hebt gedaan.
Het is gewoon de typische uitprobeer fase, hier moet je even doorheen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:07

Troi klopt, maar ben geen manege mens.
Voel me altijd snel afgekraakt en gevoel dat je niet bestaat.
Ben niet zo vlotte babelaar.

Heb even gekeken en zal eens overleggen

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:07

Ben je wel duidelijk de baas? Als jij onzeker en bang bent nemen ze dat zo over. Wat kan verklaren waarom
Ze bij de vorige eigenaar wel overal langs ging en bij jou niet. Mijn paard sleept me uit enthousiasme ook door de bak heen hoor met longeren maar we hebben wel een mega leuke klik. Hoe gaat het dan met rijden? En wat verwacht je van haar? Is het je eerste paard?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:09

Hier heeft het met mijn eerste paard 3 jaar geduurd eer we elkaar verstonden en door dezelfde deur konden (inclusief een massa bloed, zweet en tranen ;-)), we zijn nu 15 jaar later en still going Strong :-D...

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:09

Ik zou inderdaad ook niet te snel opgeven. Ik dacht vroeger ook dat je meteen een hechte band met je eigen paard zou hebben zodra je die koopt, maar in werkelijkheid moeten je paard en jij aan elkaar wennen en dat kan echt wel een paar maanden tot een jaar duren. Ik ben in het begin ook door mijn Fjord overal heen gesleurd en half rodeorijdend door de bak geraced. Maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.
Les of begeleiding is wel verstandig, vooral als je merkt dat je zelf onzeker bent of je paard niet helemaal aankunt. Zoals de anderen zeggen is grondwerk ook zeker belangrijk omdat je paard dan leert om jou te respecteren en jou te zien als leider. Daarnaast is het gewoon belangrijk om veel tijd met haar door te brengen, borstelen, wandelen, knuffelen, zodat jullie aan elkaar gewend raken en elkaar leren vertrouwen. Succes!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:11

_Zsazsa_ schreef:
Ben je wel duidelijk de baas? Als jij onzeker en bang bent nemen ze dat zo over. Wat kan verklaren waarom
Ze bij de vorige eigenaar wel overal langs ging en bij jou niet. Mijn paard sleept me uit enthousiasme ook door de bak heen hoor met longeren maar we hebben wel een mega leuke klik. Hoe gaat het dan met rijden? En wat verwacht je van haar? Is het je eerste paard?

Nee ben beste poos gestopt en kwam toen leuke draver tegen en denk nu echt waar ben ik aan begonnen.

Maar ja ik ben er tijds heel hard van af geknettert heb toen 3/4 dagen niks kunnen doen, ben beetje bang dat die angst zit op gekropt en dat ze dat merkt en misbruik? Van maakt?

Ook met longeren doe ik nog niks nog geen eens zweep gepakt en knettert ze in volle galop op me af zowat dus ik moet na achter springen.

Dat maakt me ook kwaad en zenuwachtig bang dat ze me over rent?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:12

Ben je niet bang dat je hetzelfde probleem gaat krijgen als je dit paard zou verkopen en dan een ander paard terug koopt?

4 maanden is nog niet zo lang, ik zou nog even doorzetten en inderdaad hulp zoeken :j Ik heb mijn pony ook pas sinds januari, we moeten elkaar nog leren kennen. Ze begint nu pas te wennen op de nieuwe stal en het gaat elke keer al iets beter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:12

Janinevv schreef:
Troi klopt, maar ben geen manege mens.
Voel me altijd snel afgekraakt en gevoel dat je niet bestaat.
Ben niet zo vlotte babelaar.

Heb even gekeken en zal eens overleggen

Die advertentie komt totaal niet manege achtig over in elk geval :)

Weet je als ik jouw berichten een beetje lees dan kon dit paard nog wel eens een lot uit de loterij zijn voor je. Ik geloof echt in het spreekwoord 'je krijgt niet het paard dat je wilt maar het paard dat je nodig hebt', die dingen die jij namelijk noemt als lastig voor je zijn volgens mij namelijk precies die dingen waar jouw paard op reageert. Als jij dit bij jouw paard weet te tackelen (met les natuurlijk!) dan ben jij straks mega gegroeit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:13

lalala_20 schreef:
Ik zou inderdaad ook niet te snel opgeven. Ik dacht vroeger ook dat je meteen een hechte band met je eigen paard zou hebben zodra je die koopt, maar in werkelijkheid moeten je paard en jij aan elkaar wennen en dat kan echt wel een paar maanden tot een jaar duren. Ik ben in het begin ook door mijn Fjord overal heen gesleurd en half rodeorijdend door de bak geraced. Maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.
Les of begeleiding is wel verstandig, vooral als je merkt dat je zelf onzeker bent of je paard niet helemaal aankunt. Zoals de anderen zeggen is grondwerk ook zeker belangrijk omdat je paard dan leert om jou te respecteren en jou te zien als leider. Daarnaast is het gewoon belangrijk om veel tijd met haar door te brengen, borstelen, wandelen, knuffelen, zodat jullie aan elkaar gewend raken en elkaar leren vertrouwen. Succes!

Dankjewel voor je woorden!
Ik zou het liefst zo met haar gaan wandelen alleen denk dat dat totaal mis gaat? Ook als in bak loop zeg ik halt staat ze bijna stil maar draait ze zich nog half zodat we niet recht door kunnen. Of ze gaat in eens heel bang doen uit het niets

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:15

Troi dat klinkt zo apart!
Eigenlijk denk ik nu bij mezelf stom kop |o
Ze is ook een gevoelige dame, ik gestrest zei dat ook.

Van laatst hadden we wel echt even een relex moment. Ik stond haar lekker te kroelen en ze was gewoon ontspannen. Normaal kijkt ze overal na reageert op elk geluidje dus ik denk dat het ook wel kan! Maar nu niet zo voelt..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:18

Misschien kent ze fatsoenlijk longeren niet eens. Ik zou hier ook een goede instructreur bijhalen. Dravers hebben vind ik vaak toch wel een wat gesloten en apart karakter hoor. Wij hebben er 3 op stal en vind ze allemaal een beetje moeilijk leesbaar. Je moet er mee om kunnen gaan zeg maar.