Het klikt niet met mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Het klikt niet met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 14:37

Hallo iedereen.

Ik ben mentaal helemaal kapot omdat ik al een lange tijd met iets in mijn hoofd zit.
Ik heb nu 4 maand mijn eigen paardje. Een dominante, sterke 6 jarige merrie.

Ik heb al heel veel geld in haar gestoken, zo hebben we ontdekt dat ze scheve heupen heeft en heb ik dit moeten laten verzorgen. En ook door haar karakter heb ik al verschillende lesgevers moeten contacteren om les te nemen. Cessie is een heel dominante zelfzekere merrie en de laatste tijd gaat het van kwaad naar erger. Ze is het niet gewoon dat je ze op haar plaats zette, maar omdat ik dat nu wel doe vind ze dat niet leuk. Ze steigert recht voor mijn neus... Dit was in de eerste 2 maand en dat heeft mij zodanig gekraakt dat ik nu echt totaal niks meer van vertrouwen heb in haar. Ik heb er geen plezier meer in...
Ik probeer zoveel mogelijk uit te stellen om bij haar langs te gaan, en als ik ga wordt het alleen maar erger... Cessie voelt zelf ook dat het niet meer goed gaat dus wordt alles nog erger.

Het klikt gewoon niet, en het moet een hobby blijven...
Moet ik ze nu wegdoen of niet? De vraag die mij al weken bezighoud, want ondanks al die tegenslagen vind ik dat niet zo simpel te bepalen :(

Groetjes

Rocamor

Re: Het klikt niet met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:45

Ten eerste: ik vind dat "het rechtzetten van heupen" onder normaal "onderhoud" van een paard hoort. Als ik een nieuw paard koop, dan laat ik na het keuren toch eerst tandarts en osteo/chiro komen. Just in case.

Ten tweede, meerdere lesgevers in 4 maanden tijd. Je loopt al weken met een gevoel rond, en dat op 4 maanden tijd.

Steigeren voor je neus is een duidelijke NO GO voor mij. Doet ie maar als ie in de wei staat.

Wat raadden die lesgevers je aan? Hoe gaat het met de dagelijkse omgang, hoeveel staat je paard buiten. Hoeveel binnen. Wat krijgt ie aan voer. Heeft ie vriendjes of staat ie alleen? Hoe ging het bij de vorige eigenaren? Hoe vaak is ie al verkocht / verhuisd geweest?

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:47

Wat vervelend dat je met zo'n dilemma zit.

Bekijk het eens anders;
Denk dat het sowieso goed is dat je les hebt met haar. Je geeft aan dat je verschillende lesgevers hebt gecontacteerd, maar heb je nu ook nog les met haar?

Heeft ze geen lichamelijke klachten? Zijn haar heupklachten nu opgelost? Of kan ze hier, of ergens anders, nog last van hebben?
Wie weet kun je haar ergens laten corrigeren? Dus door laten rijden op een stal ergens zodat het minder wordt? Krijgt ze verkeerd voer.. etc. etc.

Er zijn heel veel dingen waar je nog eens naar kan kijken. Maar ik heb het idee dat je de keus al een beetje gemaakt hebt? Heb je het er voor over om nog heel veel werk en kosten in haar te stoppen?
Zo niet dat zou ik zeggen zoek een fijn huisje voor haar en ga eens kijken naar een braaf paard waarmee je de klik misschien wel hebt.. uiteindelijk zou het niet eerlijk zijn voor haar als je het zo laat verstoffen. Vooral omdat je nu al uitstelt om bij haar langs te gaan. Denk dat het belangrijk is om te kijken welke opties je nog kunt nemen met haar. Deze kosten kunnen helaas erbij komen als je een eigen paard hebt. Ik vind het na vier maand wel vrij snel om een beslissing te maken. ik zou dingen gaan uitsluiten.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:52

Ik lees dat je een welsh hebt... dat zijn sterke karaktertjes. Ze is 6, wss nog een beetje aan het na-puberen. Welsh kunnen best wel pittig zijn.. Niet gemakkelijk in de pubertijd (in mijn ogen blijven sommige welshjes eeuwig puberen tot je er een goede band mee hebt opgebouwd, het zijn pittige pony's :+ ) maar je moet erdoor. Dat steigeren etc... zou je kunnen zien als een vorm van testen en hoger in rang komen te staan, je domineren, geen respect. Dat alles is op te lossen vanop de grond in elk geval, en niet vanuit het zadel.
Maar je zou het ook kunnen zien als: ze heeft problemen met haar heupen gehad, waarschijnlijk gaf dit pijn. Misschien was ze ook fout bereden geweest (al dan niet bij vorige eigenaar vb) of past het materiaal niet helemaal (al dan niet bij vorige eigenaar). Een welsh is gevoelig, als er iets is tonen ze dat heel goed (wij hebben ook een welsh gehad). Het zou me niet verbazen dat je pony in dat geval ook gewoon jou/mensen misschien met pijn heeft geassocieerd en daarom iets vinniger uit de hoek komt als ze je ziet. Dat plus het feit dat jij er geen vertrouwen meer in hebt, een gevoelige pony pikt dit zéker op.
Laat je pony in elk geval zien dat het heel fijn is om met jou samen te zijn, doe wat grondwerk. Laat het rijden even voor wat het is, dat is niet het belangrijkste.

De samenvatting van heel mijn post hier: vergeet rijden even, go back to basics. Grondwerk dus. Als dat alles niet lukt dan kan je zeggen dat je haar weg doet maar ik vind dat je een engagement bent aangegaan door een dier te kopen, geef het dan ook niet zomaar op na 4 maand.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:57

Ik zou ook gaan investeren in jullie band en daarbij jouw leiderschap richting haar. Is het een idee om iemand te zoeken die je een paar keer kan begeleiden hierbij? Soms heb je iemand nodig die van buitenaf even met je mee kijkt en je wat handvaten geeft om zelf verder mee aan de slag te kunnen.
Ik denk dat het zonde is om je paardje al weg te doen, er is nog geen basis en die kan er echt wel komen! En qua gezondheid, dat hoort er naar mijn mening nou eenmaal bij..

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:59

FjordHorse schreef:
De samenvatting van heel mijn post hier: vergeet rijden even, go back to basics. Grondwerk dus. Als dat alles niet lukt dan kan je zeggen dat je haar weg doet maar ik vind dat je een engagement bent aangegaan door een dier te kopen, geef het dan ook niet zomaar op na 4 maand.

Inderdaad! Probeer dat eens.
Toen mijn paard over mij heen begon te walsen ben ik ook terug gegaan naar grondwerk. Lekker samenwerken zonder erop te zitten. Bouw je echt wat mee op en heeft mij veel geholpen! Ook fijn om uberhaupt tussen het rijden door te doen ipv alleen erop!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:01

Vergeet niet dat een paard ook tijd nodig heeft om een verhuizing en een nieuwe baas te verwerken. Sommige doen er langer over dan de andere. Misschien eerst eens terug naar basis en beginnen met grondwerk? Gewoon wat leuke dingen doen? Longeren, wandelen. Erop maar niet "werken" gewoon kijken wat ze leuk vind. leg een paar balkjes neer, afwisselen. Onze Kwiny was ook erg dominant toen wij haar kregen. Nu wil ze het af en toe nog eens doen maar dan gaan we weer even terug naar wat oefeningen en is het weer een lieve tante :))

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:03

Wat naar dat je dit gevoel hebt, het is duidelijk dat dit paard niet het respect heeft die ze zou moeten hebben gelukkig kan je dat veranderen en heb je straks waarschijnlijk een paard door het vuur voor je gaat. Het beste is iemand zoeken die je kan helpen met grondwerk en goeie je tips kan geven. ik zou als ik jouw was ook even op youtubekanaal thinklikeahorse kijken daar kan je alvast veel goeie tips en dingen leren

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:09

Ik denk dat ik er bij ben vergeten zetten dat ik in die 4 maand nog maar 1 keer met haar heb gereden. Voor de rest doen wij grondwerk a volonte, maar nee, het gaat nog altijd niet

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:10

Ik ben al een week met haar naar een grondwerkstal geweest maar niks hielp... Ik heb echt al veel gedaan om alles in orde te krijgen

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:14

Al die leuke dingen die jullie zeggen doe ik al 4 maand, maar mijn geduld en mijn moed is gewoon op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:14

Weet je, paardrijden is een hobby en het moet wel leuk blijven. Zo te horen is het voor jou niet meer leuk, dus denk ik dat het helemaal geen schande is om haar te verkopen.
Wat ik wel zou doen, is investeren in wat hulp, zodat je haar wel fatsoenlijk kan verkopen. :) Of bij iemand in training zetten bijv als je het geld daar voor over hebt.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:14

Waar heb je je merrie vandaan? Bij wat voor eigenaar heeft ze gestaan? Hoe zijn zij/hun met haar omgegaan?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:15

Idd een probleem qua respect. Ik weet niet hoe jij overkomt maar het kan goed zijn dat je een lichaamsgebruik / onduidelijke lichaamstaal hebt.
Ik heb een lesklant met hetzelfde probleem: dominant paard en een onduidelijke mens, als zij zich duidelijker gaat uiten verdwijnt de dominantie van haar paard als sneeuw voor de zon. Daar werken we dan ook veel aan.

Met goede begeleiding kan dit probleem vlug opgelost zijn.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:18

Goede begeleiding heb ik zeker!

En blijkbaar is het in die 4 maand nog altijd niet opgelost geraakt. Ik wist wat het hebben van een eigen paard inhoudde dus ik besef ook dat je niet rap mag opgeven, maar het wordt met iets teveel... Het wordt zo erg dat ze bij mij sommige dingen wel doet en bij andere niet, ze voelt heel goed dat ik eraan denk om haar weg te doen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:19

Verkopen is geen schande dus als je er geen tijd meer in wil steken is dat toch je beste optie. Kan me voorstellen dat het op een gegeven moment wel op is. En natuurlijk zal het probleem wel op te lossen zijn maar als jullie karakters botsen zal dat altijd een punt zijn waar je in terug kunt vallen.
Zeker als het paard wat dominant is en je bent zelf wat zachter van karakter dan krijg je snel dat een paard toch probeert verder te gaan. En dan past een paard wat dat niet heeft beter bij jouw.

Zou alleen wel kijken of iemand je kan helpen/begeleiden met verkopen. Want ik denk dat het anders heel lastig wordt om dit paard te verkopen. Wat Joolien al zei lijkt me een goed plan in training zetten.

Het is inderdaad een hobby en het moet leuk blijven. Je betaalt er toch maandelijks heel wat voor en als je dan met lood in je schoenen naar stal moet is het zonde voor jezelf maar uiteindelijk ook voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-03-16 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:21

elisedcl schreef:
Goede begeleiding heb ik zeker!

En blijkbaar is het in die 4 maand nog altijd niet opgelost geraakt. Ik wist wat het hebben van een eigen paard inhoudde dus ik besef ook dat je niet rap mag opgeven, maar het wordt met iets teveel... Het wordt zo erg dat ze bij mij sommige dingen wel doet en bij andere niet, ze voelt heel goed dat ik eraan denk om haar weg te doen...

Dan is het toch prima om haar te koop te zetten! Heel veel succes ermee, en wie weet vind je vlug een ander paard!

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:22

Vergeten bij mijn berichtje te zetten. Als het voor jullie beiden niet meer te doen is kan je haar beter verkopen. Dat is voor jouw en het paardje eerlijker
Laatst bijgewerkt door Sara_4027 op 29-03-16 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:22

Zoals je zelf zegt: het moet leuk blijven.
Jij hebt duidelijk geen vertrouwen en zin meer in je paard, dus ik denk dan toch dat het voor jullie beide beter is als je paard naar iemand toe gaat die het wel ziet zitten met dit paard aan de slag te gaan.
Nee, je geeft niet op, je maakt gewoon betere keuzes voor beide kanten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:23

Als je goede begeleiding/ instructie had dan had je dit topic niet moeten openen. Dit zijn problemen die op een uurtje op te lossen zijn, daar hoef je echt geen 4 maanden mee te sukkelen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:24

maximuss schreef:
Als je goede begeleiding/ instructie had dan had je dit topic niet moeten openen. Dit zijn problemen die op een uurtje op te lossen zijn, daar hoef je echt geen 4 maanden mee te sukkelen.

Ik stel voor dat jij het dan even komt oplossen?
Ik ben benieuwd

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:25

Ik ben altijd van mening dat je alles geprobeerd moet hebben om te kunnen oordelen of jullie wel of niet bij elkaar passen.

Zo te lezen heb je alles uit de kast getrokken en blijft het gevoel het zelfde.
De meningen van andere doet er in mijn ogen dus ook niet toe.
Je betaald iedere maand veel geld om teleurgesteld weer huiswaarts te keren.
Verkoop is dan echt geen schande :(:)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:27

maximuss schreef:

Ja voor sommige zijn die in een uurtje op te lossen maar het gaat erom dat TS het kan oplossen met het paard. Dat de begeleiding het kan met het paard daar heeft TS heel weinig aan.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:29

Geen probleem, pb maar waar en wanneer!

@ tigra: met begeleiding kan Ts het ook vlug leren, da's geen probleem. Da's dan ook het hele opzet van "goede begeleiding" ;-)...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:30

maximuss schreef:
Geen probleem, pb maar waar en wanneer!

@ tigra: met begeleiding kan Ts het ook vlug leren, da's geen probleem. Da's dan ook het hele opzet van "goede begeleiding" ;-)...

Zowel Klaartje Van Steen en Horseman Paradise hebben mij al geholpen, van proffesionels gesproken