2e paasdag met de wagen weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tandlozemum

2e paasdag met de wagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:58

Hoi Iedereen,

Voor morgen heb ik een training gepland staan met mijn paard.
Nu geeft hij voor morgen niet zulk best weer, windstoten enzo.

Ik heb er echt super veel zin in, maar ik vraag me af of het veilig is om te gaan met mijn B wagentje.

Hoeveel zin ik er ook in heb, veiligheid van mijn pony gaat voor.
We moeten denk ik 1,5 uur rijden voornamelijk snelweg.

Wat zouden jullie doen?

FriesWytske

Re: 2e paasdag met de wagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:59

Ik zou eerst morgenochtend afwachten. Of moet je dan al vroeg weg?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:02

KNMI geeft code geel af voor morgen:
http://www.nu.nl/binnenland/4237389/knm ... -wind.html
Citaat:
Rijkswaterstaat adviseert vooral automobilisten met een aanhanger of caravan de actuele situatie op de weg en de weersverwachting goed in de gaten te houden. "Op de Afsluitdijk bijvoorbeeld en hoger gelegen bruggen en viaducten is voorzichtigheid geboden", aldus een woordvoerder.

1,5 uur is ook in NL een aardige afstand en dan kan de windsterkte wel eens heel anders zijn dan waar je begint. Kijk goed op de weersverwachting, maar ik betwijfel of het verstandig is morgen.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:04

Ik ben een weekendje weg. Ook met een b-wagen. De planning is om morgen naar huis te gaan 1,5 uur rijden richti g de kust. Mocht het echt erg zijn met de wind dan vraag ik of hij nog een dagje mag blijven en word het morgenmiddag na mijn werk naar huis.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:16

FriesWytske schreef:
Ik zou eerst morgenochtend afwachten. Of moet je dan al vroeg weg?

Ik was inderdaad van plan morgenochtend definitief te beslissen, maar meer meningen en mensen die veel rijdervaring hebben is wel prettig.
Tot nu toe heb ik alleen lange stukken met goed weer gereden, en veel hele kleine afstanden.

Ik moet rond 9:30 vertrekken dus niet heel vroeg.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:19

Ik heb morgen een wedstrijd gepland, maar we twijfelen nu ook te gaan. De planning was rond 13:00 te vertrekken. Ik lees dus even mee.

Edit: we rijden met een tweepaardstrailer
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 27-03-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:20

Desnoods bel je morgen even naar de plaats van bestemming hoe het weer daar is?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:25

Wij zouden morgen meedoen met de KNHS Enjoy the Ride in Ermelo. De organisatie heeft i.v.m. de weersvoorspelling de rit afgelast. Als ze dat niet gedaan hadden, had ik i.v.m. het weer zelf geannuleerd. Eerlijk gezegd, als het niet medisch noodzakelijk is, zou ik de weg niet op gaan met de trailer morgen. In ieder geval niet in de ochtend; volgens mij wordt het 's middags minder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:32

Ze verwachten juist rond het middag uur het hoogtepunt van de storm...
Ik zou niet gaan als het niet medisch noodzakelijk is.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:36

Ik heb m'n paasrit ook afgezegd, jammer had al geld uitgegeven aan onze outfit. Maar is alleen voor plezier en veiligheid gaat echt voorop.

Als er een code geel/oranje/rood is afgegeven dan ben je toch ook niet verzekerd met een aanhanger als je schade aan andere toebrengt?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:37

Ik denk dat er van een training niet veel terecht komt met zulk weer. Ik hoef niet eens te denken om maar iets met mijn paard te doen als het stormt. Dus ik zou echt niet gaan 1,5 uur is ook best wel lang een risico voor ws niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:50

xxVon schreef:
Ik heb m'n paasrit ook afgezegd, jammer had al geld uitgegeven aan onze outfit. Maar is alleen voor plezier en veiligheid gaat echt voorop.

Als er een code geel/oranje/rood is afgegeven dan ben je toch ook niet verzekerd met een aanhanger als je schade aan andere toebrengt?

Waar staat dat in welke voorwaarden?? Dan weten we tenminste welke verzekeraar we NIET moeten hebben.

Maar los daarvan, het is jouw paard wat je op de wagen hebt; zo'n B-rijbewijsgebakje blijft toch een wanna-bee-dingie (mijn kleine vrachtautootje woog leeg al 3600kg en ook daarmee ging ik niet rijden bij harde wind) en ook al loop je dan geen fysieke schade op dan heb je nog altijd het risico dat je paard de volgende keer denkt: stop jij dat autootje maar ergens waar de zon niet schijnt, ik doe niet meer mee.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:37

Er zijn heel wat wedstrijden en andere evenementen zoals paasmarkten afgezegd vanwege de weersvoorspellingen. Ik zou niet de weg op gaan als het niet hoeft. Het kan sochtends misschien mee vallen maar je moet ook nog terug en 1,5 uur reizen is best een afstand.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 06:56

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb besloten om niet te gaan.
Erg jammer, maar ik ga geen onnodig risico lopen met mijn pony voor een leuke middag. Ik wil graag nog heel veel leuke dagen met hem hebben in de toekomst, en onnodig risico lopen past daar niet bij.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:07

Goed besluit.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:08

Zeer verstandig dat je hebt afgemeld +:)+ Ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mij (aan de kust, noord Holland) is het echt te erg om met wat voor aanhanger dan ook te gaan rijden, laat staan een trailer .
Wel super balen voor je, maar de enige juiste beslissing!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:14

Hier in Friesland valt het nog mee.
Klein beetje regen en nagenoeg weinig wind

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:16

Ik zou het risico niet nemen. Code geel geven ze niet zomaar op ;) . Daarbij kan het nu zachter zijn op de heenweg maar je moet ook weer terug he. Voor hetzelfde geld slaat het weer helemaal om

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:03

Ik moet vandaag voor een wedstrijd 5 minuutjes met de trailer. Wat raden jullie aan? Het is een eenpaardstrailer...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:15

Mariska14015 schreef:
Ik moet vandaag voor een wedstrijd 5 minuutjes met de trailer. Wat raden jullie aan? Het is een eenpaardstrailer...

Er word aangeraden niet de weg op te gaan met een aanhanger.
Er is code geel opgegeven en er staat nu al windkracht 8 aan de kust.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:24

Sabbientje schreef:
Mariska14015 schreef:

Er word aangeraden niet de weg op te gaan met een aanhanger.
Er is code geel opgegeven en er staat nu al windkracht 8 aan de kust.

Waar heb jij gelezen dat het wordt afgeraden met aanhanger? Ik kon tot nu niks daarover vinden, alleen dat je met caravan op bruggen op moet letten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:41

5 min op de trailer? Dan zou ik onder het zadel gaan als je persee die wedstrijd wil rijden. Maar echt niet met een trailer momenteel.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:42

Mariska14015 schreef:

Ligt eraan waar je woont, hier is haast geen wind dus zou ik het wel aandurven

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:00

Ineke2 schreef:
5 min op de trailer? Dan zou ik onder het zadel gaan als je persee die wedstrijd wil rijden. Maar echt niet met een trailer momenteel.

Heb ik idd ook aan zitten denken, al ben je dan wel snel een half uur-uur onderweg, door een omweg. Ik wacht nog even af, het is toch pas vanmiddag.
Tinkertje89 schreef:
Mariska14015 schreef:

Ligt eraan waar je woont, hier is haast geen wind dus zou ik het wel aandurven

In zuid-Holland, ze geven zware wind aan hier. Mijn instructrice heeft ook net tegen me gezegd dat zij gewoon gaan met de trailer en zij moeten denk 10 minuten. Ik wacht het nog even af.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:03

Mando schreef:
Hier in Friesland valt het nog mee.
Klein beetje regen en nagenoeg weinig wind

Zit jij in een ander gedeelte van Friesland dan mij. Want hier waait het al een halve storm. Deur van de stal moest ik echt beet houden om de paarden er door te kunnen laten.

@ TS Denk inderdaad dat dat nu het enige juiste besluit is. Komen nog genoeg dagen waar je wel leuke dingen kunt ondernemen met minder wind.