wel of geen pony kopen voor 9 jarig dochter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dabi1983

wel of geen pony kopen voor 9 jarig dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 20:57

Mijn dochter van bijna 10 rijdt 2 x per week en zo nu en dan daarbij nog springcursus.

Nu heeft ze een verzorgpony erbij, waar ze echt super gek op is. Alleen hebben we te horen gekregen dat hij misschien verkocht gaat worden. Ik zit er dus aan te denken om hem te kopen voor haar.

Her is een 7 jarige ruin waar ze zeker nog een aantal jaar op zou kunnen rijden en verzorgen. Zelf ook altijd gereden maar niet meer mogelijk ivm een blessure. Dus gaan de verzorging samen doen.

Wie heeft ervaring met jonge kinderen die een pony kregen? Wie heeft adviezen om het wel of juist niet te doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:01

Die van mij is 4 en heeft een pony :o . Maar die zit er misschien 2 x pw kort op. Verder wordt hij door n 10jarig meisje gereden.

Hoe gaat dat nu met die pony? Hoe vaak en door wie wordt hij gereden?
Ik vind het niets slechts, een pony voor een kind te kopen indien de mogelijkheid daar is.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:04

ik kreeg op mijn 11e mijn eigen pony nadat ik 1,5 jaar voor een pony had gezorgd. Mijn moeder heeft ook altijd gereden en ik heb altijd goede begeleiding gehad. ik heb de pony nog steeds (al 7 jaar <3 ). Ik denk dat je een groot voordeel hebt dat je zelf hebt gereden. en zolang je denkt dat je dochter het aankan kwa verantwoordelijkheid zie ik niet waarom het een slecht idee zou zijn. Vooral met een pony waar ze al zo'n klik mee heeft

bumper

Re: wel of geen pony kopen voor 9 jarig dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:10

Ik kreeg ook rond die tijd mijn eerste pony. Mijn ouders zeiden.."houdt je mooi van de straat" en dat was zeker het geval. Uren was ik er zoet mee. De meiden uit mijn klas hingen na school rond de snackbar met een sigaret aan de lip en ik was lekker aan het rondrennen buiten met mijn ponyvriend. Tuurlijk hielp mijn moeder, maar het heeftie een prachtige jeugd gegeven. Als het financieel kan en je wil zelf helpen zou ik zeggen Doen

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:35

Mijn zoon was 9 toen hij zijn pony kreeg. Hij is nu 11. En ik zou het zo weer doen! Ik heb gekozen voor nu, hij vindt het nu leuk. Weg doen kan altijd nog weer. ( bijv bij andere interesses of bij veranderde omstandigheden) Ik begeleidt hem altijd, hij heeft priveles en les op de ponyclub. We rijden ook regelmatig samen buiten. Als je tijd hebt om het samen te doen en het geld hebt om hem te onderhouden zou ik het zeker doen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:49

Ik verplaats dit topic van ED naar PP.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:57

Ligt een beetje aan jouw verwachtingen. Het feit dat je zelf een "paardenmeisje" bent heeft soms als nadeel dat je veel van je eigen, soms niet waargemaakte ervaringen op het paardengebied op je kind projecteert. Zorg dat je er als mam niet teveel bovenop zit en je dochter teveel pushed. Houd het gewoon lekker luchtig. En geniet!
Als je kind er na een jaar ofzo eigenlijk helemaal geen plezier in heeft. Kun je beter een beestje voor jezelf nemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:14

Tja, het was mijn grootste droom destijds. Ik droomde ervan dat mijn moeder mijn verzorgpaard zou kopen. Mijn ervaring is eigenlijk dat het maar goed is dat dat niet is gebeurt. Ik miste zoveel kennis en ervaring gewoon puur het verzorgen, trainen, rijden en aanvoelen van zo'n paard. Ik heb een compleet eigen visie ontwikkeld op wat latere leeftijd (vanaf 15) en uiteindelijk heeft dat ervoor gezorgt dat ik het aandurfde om een jonge hengst te kopen die nog geen jaar oud was. En serieus, die band die ik met dat paard voel, is echt zo hecht en close en speciaal. dat heb ik nooit eerder gehad met een paard.
Terwijl ik echt gek ben geweest op mijn verzorgpaarden. Je eigen paard, waar je zelf mee traint en werkt en die je zelf gekozen hebt op basis van een klik ja of nee.. Dat doet het hem voor mij. En dat weet je pas als je voldoende ervaring hebt in het paardenwereldje.

Opzich, natuurlijk kan het. Super leuk voor je dochter. En droom die uitkomt. En als je ermee vooruit kan... Why not? Ik ben alleen blij dat ik eerst ervaring heb mogen opdoen met andere paarden. Ik heb ook verdriet gekend toen ik deze paarden achter moest laten, maar er is zoiets moois voor terug gekomen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:19

Ik was 3 of 4 toen ik mijn eerste eigen pony kreeg (shetlander) en 8 toen ik mijn eerste 'echte' pony kreeg (sportpony). Ik denk dat het prima kan op die leeftijd, en als de mogelijkheid er is zou ik t zeker doen, ik heb geweldige herinneringen aan mijn ponies en ben mijn moeder nog altijd ontzettend dankbaar voor de kansen die zij me gegeven heeft :j

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:22

Ik was ook rond die leeftijd toen mijn eerste pony kreeg. Hij was ook eerst een verzorgpony.
Wat was ik blij, een droom dat uitkwam! Mijn moeder zorgde er goed voor dat ik mijn verantwoordelijkheden had en ook vol hield. Dit lukte op zich prima.

Laat haar ook zelf dingen uitzoeken en leren, het is belangrijk dat je haar niet pusht of dwingt, dan werk je het alleen maar tegen. En laat haar lessen volgen!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:23

Als ze serieus is met haar paardenhobby en ze krijgt goede begeleiding, waarom niet?

Mijn zoon was 10 toen hij zijn eerste pony kreeg. Reed daarvoor al aantal jaar op de manege. Om te kijken of hij het nog steeds leuk zou vinden als hij echt iedere dag moest rijden en verzorgen hebben we een aantal maanden een pony gehuurd van de manege waarmee hij bij de ponyclub ging. Toen bleek dat het enthousiasme alleen maar groter werd is er een eigen pony gekomen.
Zoon is inmiddels 21 jaar en nog steeds enthousiast ruiter.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:24

Ik vind het lastig. Aan de ene kant ga ik helemaal mee met bovenstaande positieve adviezen. Aan de andere kant denk ik zelf dat ik het uiteindelijk niet heel fijn zou hebben gevonden. Ik ben zelf pas op latere leeftijd begonnen met rijden, maar mijn eerste verzorgpony was niet een paardje wat ik nu nog zou willen hebben, grof gezegd. Toen vond ik hem super lief, maar mijn verwachtingen van een paard zijn natuurlijk heel anders nu. En dan kun je zeggen dat je dan toch een ander koopt, en de oude weg doet, maar in de praktijk lijkt me dat erg lastig.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:34

Als ze gek is op de pony,en je hebt de middelen en tijd..doen!! :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:48

Maanlicht schreef:
Ik ben zelf pas op latere leeftijd begonnen met rijden, maar mijn eerste verzorgpony was niet een paardje wat ik nu nog zou willen hebben, grof gezegd. Toen vond ik hem super lief, maar mijn verwachtingen van een paard zijn natuurlijk heel anders nu.

Ik begrijp jouw redenering maar verwachtingen kunnen altijd veranderen. Mijn dromen en verwachtingen gingen van recreatie naar wedstrijden naar alleen nog maar buiten en nu toch weer de wedstrijden op willen pakken.
Wel inderdaad met de mogelijkheden van het paard wat ik nu al 12 jaar heb.

Ts, als je hetzelf ziet zitten zou ik het zeker doen. Bij mij op stal staan er een paar kinderen van die leeftijd en als ik zie hoe dat gaat, zo leuk om ze bezig te zien.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:09

Ik zou het doen!
Ik heb veel verzorgpaarden gehad, en meestal kon ik er nier meer verzorgen omdat ze verkocht werden.
En als je erg gehecht bent aan een beestje, geloof me... Dan wil je diegene niet kwijt!
Ik heb zoveel verdriet gehad!

Ik zou het dus doen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:17

Ik had al een pony toen ik een baby was, dus i.m.o. kun je niet vroeg genoeg beginnen! :D
Als je het zelf ook leuk vindt is het een mooie kans voor je dochter. Maar je moet het zelf wel leuk vinden, want een groot, zo niet het grootste gedeelte, komt op jouw schouders te liggen. En zoals je weet is het nou eenmaal een tijdrovende, dure hobby.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:36

Als het kind echt graag wil en je hebt de tijd en de middelen DOEN.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:01

Beste ts, natuurlijk is het een super cadeau, als je de favoriete pony van je dochter voor haar koopt!
Maarr...
Als moeder zijnde, weet je waarschijnlijk wel dat: Geen enkel kind er slechter van zal worden, om nog even te moeten wachten, en niet direct te krijgen wat hij/zij wil hebben.. Integendeel, een kind leert op die manier dat niet alles zomaar vanzelf gaat, en te krijgen is.
Geloof me, in het paarden wereldje lopen wel wat verwende typjes rond, eigenlijk heel zielig, want die zijn nooit tevreden, altijd maar drammen, echt die zijn heel eenzaam.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:03

Ik was 10 toen ik Valiant kreeg. Ik vond het fantastisch, ik stond op een pensionstal met meiden van mijn leeftijd en we haalden de gekste capriolen uit. Lekker zwemmen met de paarden of spelletjes in de bak doen.

En elke zondag naar de ponyclub en later de wedstrijden en clubdagen. Gewoon doen dus, je doet je dochter er een groot plezier mee. En of ze verwend raakt, dat heb je zelf in de hand. Ik voelde me nooit bepaald een verwend prinsesje met een kruiwagen vol mest en kuilgras in mijn haar.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:20

Dat is absoluut waar, als ouders heb je het inderdaad in de hand, of een kind wel of niet een verwend nest wordt, dus mijn advies aan ts: houd het in de gaten, en maak duidelijke afspraken, dat het er niet op uitdraait dat jij alle schijt klusjes mag doen...

dabi1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 07:38

Nou verwend wordt ze niet hoor. Want ze mag zelf uitmesten en klusjes doen. En dat doet ze met plezier.

Het is niet zo dat ze geen ervaring heeft in de paarden. Ze heeft meerdere verzorgpony 's gehad en rijdt sinds haar 5 de.

Zelf haal ik me plezier uit het verzorgen. Rijden kan ik niet meer Door knie blessure.

We hebben besloten de pony eerst een maand te leasen. Dan kan ze ervaren wat het is om er elke dag naar toe te moeten. In die maand heeft ze een springcursus en 1 x in de week ponyclub op moeten zeggen. Eind april is ze jarig en kwam zelf met het idee om aan iedereen geld te vragen zodat ze dat aan ons kon geven als haar aandeel. En dat vond ik zo lief.

Over dat haar smaak pony kan veranderen, ja tuurlijk. Maar wil dat ze eerst echt een kinderpony heb, c/d pony zodat ze daar ervaring mee kan opdoen. En een ander aanschaffen als ze ouder is kan altijd nog.

We gaan het een maand aankijken.

Evengoed ben ik nog benieuwd naar ervaringen van anderen.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:44

Wij hebben onze dochter een pony gegeven voor haar 10e verjaardag.
Nou ja, pony bleek drachtig te zijn dus ze heeft nu bijna 2 pony's...

Geen dag spijt gehad! Ze geniet van haar pony, doet ook de klusjes op stal.
Minpuntjes zijn dat je wel een verantwoordelijkheid erbij neemt, maar goed ik heb zelf jaren paarden gehad dus wist waar ik aan begon...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:48

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 10 was, hij stond bij m'n oom en tante aan huis, m'n nicht hielp me. Ik ging er iedere dag met plezier heen,maar als ik er zo op terug kijk zie ik wel dat die pony af en toe wat aandacht en beweging tekort kwam, er waren dagen dat ik alleen de stal uitmestte en dan weer naar huis ging, zonder de pony te zien. Ik had dat toen nog niet helemaal door, dat die pony meer nodig had dan twee keer per week een buitenritje, hij was daardoor ook erg lastig af en toe, maar die link kon ik toen niet leggen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:51

Ach bijna 2 pony's ipv één oeps! :) Maar wel een hele leuke!

Ikzelf heb een zoon van 5, bijna 6. Die een shetlander heeft. Het is echt zijn pony en ze doen zulke leuke dingen samen. Maar ik weet gewoon dat hij alleen de leuke dingetjes doet. Hij is nog zo jong en vindt het leuk om mee te helpen voeren, maar daar blijft het ook bij. En meer vraag ik van hem ook niet. Moet leuk blijven. Hij ziet zelf wel hoe mamma er druk mee is. En snapt dat heel goed.
Nu hebben wij ze aan huis staan, dus dat scheelt wel veel tijd. Als ze hun natje en droogje hebben zijn de pony's (2) tevreden. Zijn ook twee makkelijke rassen om te houden. Haf en Shet.
Ik zou zeggen, als je er goed over na gedacht hebt en de mogelijkheden zijn er: Gewoon doen!
Gouden tijden kunnen ze samen beleven. Dat is toch prachtig.

Vooral het spelletjes doen met ponylief vindt mijn zoon het mooist. Rijden is een bijzaak hihi.
Gewoon lekker mee prutsen en tutten. En natuurlijk een buitenrit, en gewoon zitten en genieten en mamma de pony laten vasthouden en wandelen. Echt leuk :)
Ben je benieuwd naar de avonturen:
[RIJ-ITP] David en Bliksem: Schriktraining.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:53

Mijn dochter van 9 heeft op haar 6e verjaardag een pony gekregen.

Zaak is, en dat doe je, je te realiseren dat jij er een dier bij krijgt. Tenminste dat is mijn mening. De volwassene krijgt er een dier bij en moet zich dat realiseren.
Mijn dochter doet veel in de stal en voor haar pony maar de algemene verantwoordelijkheid voor de pony ligt bij mij en mijn man.