Pensionstal/ manege beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Pensionstal/ manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:59

Ja ik weet het ik ben 13, maar ik zou het later zo graag willen! :D Een eigen pensionstal of manege beginnen. Ik zou dan graag een manege willen op basis van natural horsemanship. Waar de paarden veel buitenkomen (24/7) en dat de mensen ook lessen in grondwerk etc krijgen.

Maar als je zoiets wilt beginnen, waar moet je allemaal rekening mee houden? En wat is een goed startkapitaal?

Alvast bedankt!
Ik open dit topic uit pure interesse :)

piezze

Re: Pensionstal/ manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:55

Je moet al een locatie hebben, das al het duurste als je mensen en paarden wat wil kunnen bieden. Dan begin je dus al met een startkapitaal tussen de 4 en 6 ton.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:50

En met de locatie alleen ben je er natuurlijk nog niet, voor een manege zijn ook paarden nodig.
En daarnaast nog alle vaste lasten,
Gwe
Voer voor de paarden
Dierenarts/hoefsmid
Etc.. Te veel om op te noemen.

Een degelijk paardenpand die niet opgeknapt hoeft te worden betaal je al ruim een miljoen of meer voor

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 06:53

Bedankt voor jullie reactie!
Zo te horen heb je dus veel geld nodig, of moet je de loterij winnen :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:41

Verplaatst van PP naar -> YRT

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:54

je kunt jezelf ook inkopen bij een al bestaand bedrijf en overnemen, dat vergemakkelijkt wel een aantal zaken

behalve geld heb je ook aanleg/talent nodig en zakelijk inzicht en de juiste diploma's

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:55

Tarenko schreef:
Bedankt voor jullie reactie!
Zo te horen heb je dus veel geld nodig, of moet je de loterij winnen :D

Dat klopt zeker maar laat je droom niet varen met hard werken, goede contacten op doen en hier ook gebruikt van durven maken dan kom je al een heel eind. En je mag groots denken maar begin gewoon klein met 1 of 2 paarden op een plek die kan huren oid. Gewoon voor de lol of als bijbaan. Je weet nooit waar je terecht komt!
En vooral niet bang wezen om kansen te pakken. Gewoon lekker mee gaan met wat je aangeboden krijgt en wat goed voelt.

Succes het lijkt mij nu al een top onderneming waar steeds meer vraag naar komt!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:25

haha, ik vind dit wel heel vroeg, ik ben zelf ook 13 maar geloof me, je moet hier nu nog neit naar gaan graaien en zoeken, je kan t zelfde doen als ik doe, als je boven tl doet, (schoolniveau) kan je met vmbo/tl de mbo paardenopleiding doen, dan haal je zo'n pensionstal niet haha, daar moet je wel vwo voor hebben, maar dan kan je wel iets leuks doen als instructeur worden ofzo, als je de hbo opleiding doet, kan je met vwo/gymnasium misschien zoiets starten, met havo kan ook allerlei leuke dingen doen! zoals op vakantie mensen op paarden in de natuur laten rondleiden, maar denk hier nog niet aan, ga gewoon alvast kijken op de sites van die opleidingen, doe ik ook, lekker dromen over later, maar je gaat in deze 6 jaar ongeveer nog heel erg veranderen, misschien zie je paarden wel helemaal niet meer zitten :)

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 20:53

anemoonlena schreef:
haha, ik vind dit wel heel vroeg, ik ben zelf ook 13 maar geloof me, je moet hier nu nog neit naar gaan graaien en zoeken, je kan t zelfde doen als ik doe, als je boven tl doet, (schoolniveau) kan je met vmbo/tl de mbo paardenopleiding doen, dan haal je zo'n pensionstal niet haha, daar moet je wel vwo voor hebben, maar dan kan je wel iets leuks doen als instructeur worden ofzo, als je de hbo opleiding doet, kan je met vwo/gymnasium misschien zoiets starten, met havo kan ook allerlei leuke dingen doen! zoals op vakantie mensen op paarden in de natuur laten rondleiden, maar denk hier nog niet aan, ga gewoon alvast kijken op de sites van die opleidingen, doe ik ook, lekker dromen over later, maar je gaat in deze 6 jaar ongeveer nog heel erg veranderen, misschien zie je paarden wel helemaal niet meer zitten :)

Ik doe nu Gymnasium, en ik ben van plan dierengeneeskunde te gaan studeren. Dat zeg ik al zolang ik me het kan herinneren. Ik weet dat er nog een heleboel kan veranderen maar dromen is niks mis mee toch? :) En ik ben altijd al erg geïnteresseerd geweest in paarden huisvesten en de omgang met paarden. En het lijkt me fantastisch om een eigen stal op te zetten, met een pension gedeelte en een manege gedeelte. En dan op basis van natural horsemanship, aangezien ik mij erg kan vinden in deze omgangsmanier met paarden.

Hannatjuh:
Bedankt voor je reactie! Ik zal mijn droom zeker niet laten varen, het lijkt me geweldig om te doen! :D Ik vind alles met paarden heel interessant, ik vind het ook heel leuk om bij te leren. Ik hoor graag ervaringen en verhalen van anderen, hierdoor heb ik al best wel een eigen mening gecreëerd in de omgang met paarden. Maar ik wil altijd bijleren :)

Kwita:
Wat bedoel je precies met zakelijk inzicht? En welke diploma's gaat het om? :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:17

Tarenko schreef:
anemoonlena schreef:

Ik doe nu Gymnasium, en ik ben van plan dierengeneeskunde te gaan studeren. Dat zeg ik al zolang ik me het kan herinneren. Ik weet dat er nog een heleboel kan veranderen maar dromen is niks mis mee toch? :) En ik ben altijd al erg geïnteresseerd geweest in paarden huisvesten en de omgang met paarden. En het lijkt me fantastisch om een eigen stal op te zetten, met een pension gedeelte en een manege gedeelte. En dan op basis van natural horsemanship, aangezien ik mij erg kan vinden in deze omgangsmanier met paarden.

Hannatjuh:
Bedankt voor je reactie! Ik zal mijn droom zeker niet laten varen, het lijkt me geweldig om te doen! :D Ik vind alles met paarden heel interessant, ik vind het ook heel leuk om bij te leren. Ik hoor graag ervaringen en verhalen van anderen, hierdoor heb ik al best wel een eigen mening gecreëerd in de omgang met paarden. Maar ik wil altijd bijleren :)

Kwita:
Wat bedoel je precies met zakelijk inzicht? En welke diploma's gaat het om? :)

door dat je gymnasium hebt kan je al veel meer, je kan je droom als t allemaal meezit waarmaken!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:12

waarom zou je vwo moeten hebben voor een eigen bedrijfje anemoonlena?
want een pensionstal of manege houden, is in de meest simpele manier gezegd, niet anders dan een eigen bedrijf runnen.

in principe is aanleg, kennis van zaken en startkapitaal voldoende.
kennis van zaken doe je op dat gebied niet op op het vwo, maar grotendeels in de praktijk.

Niet voor niets is/was Deurne MBO..
Je hebt nog HBO paardenhouderij en hippische bedrijfskunde (hbo)
maar wat mensen vergeten is dat HBO voornamelijk opleid tot management/bedrijfsleider.
eigenaar kan eigenlijk gewoon iedereen zijn, en een manager/bedrijfsleider hoeft weer niet veel kennis van paarden te hebben maar vooral kennis van mensen die verstand hebben van paarden, zodat hij/zij de bedrijfsvoering goed kan doen.

Met VMBO waarna je aan huis begint met een paar boxen verhuren, kan prima, geen enkel probleem.
Na een gedegen MBO opleiding en instructeurspapieren zelf aan de slag gaan als instructeur en wellicht als alles meezit je ergens in kunnen kopen (let op, dat houd je echt niet over van je lesgeven, dan zul je ergens geld vandaan moeten krijgen) is ook meer dan voldoende.

je kunt altijd je kansen vergroten via hbo zodat het eenvoudiger is om je eigen zaak te starten en te runnen. Maar VWO bereid in principe voor op wetenschappelijk onderwijs. Mooi meegenomen als je overgekwalificeert in de paarden wereld wilt rondlopen, maar niet nodig.

sterker nog..
ik zou willen stellen dat je juist niet meer kunt vanaf het VWO, j.. Je kunt meer bereiken vanuit het VWO kwa opleidingen en kennisniveau.. Je kent wel meer, in de vorm van kennis en studievaardigheden.

vanaf het VMBO en MBO 'kun' je meer. omdat dat beroepsgericht onderwijs is, terwijl VWO kennis gericht onderwijs is..

;) verschil tussen kunnen en kennen zeg maar.
---

vmbo'er die dierverzorging heeft gedaan is een stapje verder richting het runnen van een pensionstal, dan een VWO'er die nog nooit een dier van dichtbij gezien heeft bij wijze van spreken.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 07:11

elenaMM77 schreef:
want een pensionstal of manege houden, is in de meest simpele manier gezegd, niet anders dan een eigen bedrijf runnen.

kennis van zaken doe je op dat gebied niet op op het vwo, maar grotendeels in de praktijk.

maar wat mensen vergeten is dat HBO voornamelijk opleid tot management/bedrijfsleider.
eigenaar kan eigenlijk gewoon iedereen zijn, en een manager/bedrijfsleider hoeft weer niet veel kennis van paarden te hebben maar vooral kennis van mensen die verstand hebben van paarden, zodat hij/zij de bedrijfsvoering goed kan doen.

Met VMBO waarna je aan huis begint met een paar boxen verhuren, kan prima, geen enkel probleem.
Na een gedegen MBO opleiding en instructeurspapieren zelf aan de slag gaan als instructeur en wellicht als alles meezit je ergens in kunnen kopen (let op, dat houd je echt niet over van je lesgeven, dan zul je ergens geld vandaan moeten krijgen) is ook meer dan voldoende.

je kunt altijd je kansen vergroten via hbo zodat het eenvoudiger is om je eigen zaak te starten en te runnen. Maar VWO bereid in principe voor op wetenschappelijk onderwijs. Mooi meegenomen als je overgekwalificeert in de paarden wereld wilt rondlopen, maar niet nodig.

sterker nog..
ik zou willen stellen dat je juist niet meer kunt vanaf het VWO, j.. Je kunt meer bereiken vanuit het VWO kwa opleidingen en kennisniveau.. Je kent wel meer, in de vorm van kennis en studievaardigheden.

vanaf het VMBO en MBO 'kun' je meer. omdat dat beroepsgericht onderwijs is, terwijl VWO kennis gericht onderwijs is..

---

vmbo'er die dierverzorging heeft gedaan is een stapje verder richting het runnen van een pensionstal, dan een VWO'er die nog nooit een dier van dichtbij gezien heeft bij wijze van spreken.

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Het is me weer iets duidelijker :)

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:25

Dromen mag altijd hoor! Ik raad aan om klein te beginnen met twee pony's. Langzaam uitbreiden naar meer. Je kunt gaan alvast sparen voor je orun diploma

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 18:18

Renaatt92 schreef:
Dromen mag altijd hoor! Ik raad aan om klein te beginnen met twee pony's. Langzaam uitbreiden naar meer. Je kunt gaan alvast sparen voor je orun diploma

Ik wil zeker klein beginnen, ik kan beter klein beginnen en uitbreiden. Dan groot beginnen en uiteindelijk misschien moeten inkrimpen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:11

elenaMM77 schreef:

sterker nog..

---

je kan natuurlijk ook een bedrijfje beginnen zonder vwo, maar het is een stuk makkelijker met een vwo niveau, en dan kan je ook een groter bedrijf beginnen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:14

Met vwo een bedrijfje beginnen? Vwo is middelbare school, geen gerichte opleiding.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:26

Hahahaha gaat hier even stuk, sorry.

Nee, je hebt helemaal geen VWO nodig hoor!
Sterker nog! Als je zelf goed bent in geldzaken en economie, daarbij een goed vermogen in bezit hebt (goed wat poen op de bank) is alles haalbaar.

Je moet weten hoe je in evenwicht kunt blijven qua kosten en inkomsten.
Verder? Instructeurs kun je huren.

Wil je écht een groot bedrijf, kun je later echt wel een paardenhouderij opleiding er naast gaan doen om bepaalde diploma's te krijgen.

Kleinschalig? Hoef je eigenlijk niet zo veel voor te doen.
Gewoon voldoende kennis van paarden en geldzaken.

Denk bijvoorbeeld aan:

Hoeveel stallen heb je?
Hoeveel land?
Welk manier van huisvesten wil je toe passen?
Eventuele andere mogelijkheden zoals een paddock paradise? Met slowfeeders? Wat zijn hier de kosten van?
Kosten aanleg buitenbak?
Kosten aanleg binnenbak evt?

Kosten onderhoud land?

Dan het voer.
Hooi/voordroog kosten? Of heb je land?
Stro? Heb je connecties met boeren?
Of andere bodem bedekking?
Water?
Mest afvoer? Ofwel dat het opgehaald wordt?

Dan de overige kosten.
Paaltje stuk, draad vervangen, weiland besproeien zomer, zo je bak?

En dan je inkomsten?
Werkt je partner?
En wat kost je huis? Gas water en licht?
Hoeveel moeten je stallen gaan kosten?

Maar, haalbaar? Ja hoor! met een bult geld is alles haalbaar!

Maar laat je dromen nooit vervagen!
Een pensionstal met 4 andere pensionklanten is ook een pensionstal :D

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:51

Vwo is hier zeker niet voor nodig! Mijn moeder was huisvrouw toen zij op onze Shetlander in de tuin ging lesgeven. Dit liep zo goed dat we uiteindelijk zijn overgegaan naar 2 B pony's. Door omstandigheden moest zij stoppen, anders hadden we nog veel verder uit kunnen groeien! De bak was 12 bij 20 meter, dat was ook meteen de paddock.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:22

Je hebt inderdaad absoluut geen vwo nodig, een beetje gezond verstand en een flinke dosis kennis over management & paarden en je komt al aardig uit de voeten :P

Lekker over blijven dromen, en wie weet kan je dit ooit waarmaken ts! Ik hoef zelf niet zo zeer een pension of manege stal, maar zou wel ooit heel graag een soort hobbyboerderijtje met paarden, schapen (en ezels, want die wilt mn vriend graag) hebben :P

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:29

Bedankt voor de reacties! :)

Ik heb nog een vraag: Als je een manege wilt beginnen, dan moet je toch eigenlijk wel een binnenbak hebben? Want als het dan rot weer is kun je moeilijk tegen je lesklanten zeggen dat het niet door gaat.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:30

Tarenko schreef:

Ik heb nog een vraag: Als je een manege wilt beginnen, dan moet je toch eigenlijk wel een binnenbak hebben? Want als het dan rot weer is kun je moeilijk tegen je lesklanten zeggen dat het niet door gaat.

hele goede, t hoeft natuurlijk niet, maar dan moet je wel tegen klagende klanten en rotweer kunnen :p

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:35

anemoonlena schreef:
Tarenko schreef:

hele goede, t hoeft natuurlijk niet, maar dan moet je wel tegen klagende klanten en rotweer kunnen :p

Haha, ik weet niet of ik dat wel aankan hoor := :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:35

Kan, vergeet alleen niet dat je een binnenbak regelmatig moet sproeien.
En dat de bakken ook zeer regelmatig goed gesleept moeten worden.

Hier een altijd te rijden buitenbak, ik rijd/longeer met weer en winter.
Maar een binnenbak is wel praktisch.

Maar de prijzen jokken er niet om, qua aanbouw.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:44

maralyn schreef:
Kan, vergeet alleen niet dat je een binnenbak regelmatig moet sproeien.
En dat de bakken ook zeer regelmatig goed gesleept moeten worden.

Hier een altijd te rijden buitenbak, ik rijd/longeer met weer en winter.
Maar een binnenbak is wel praktisch.

Maar de prijzen jokken er niet om, qua aanbouw.

Goed dat je het zegt, daar had ik niet aan gedacht :)*

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:53

Eerst een HELE grote startprijs en misschien direct al een weide of een stuk grond met hekken er om heen om mee te beginnen en misschien al mensen die zouden willen