eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jejeamber

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:16

hooiiii,
ik mag een eigen paard kopensamen met een vriendin van mij.
wij willen graag weten wat hanndiger is een paard op een prive stal, een weide kopen een stal maken enz, of op een manege.
en wat ben je ong kwijt per maand en waar moet je op letten bij het kopen vaneen paard?
wij krijgen het paard in de zomervakantie.

Chasey

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:21

Wat voor een paard ga je kopen? Kies je voor een sober ras of juist niet?
Wat wil je er mee doen?
Alleen recreatie of ook wedstrijden? Dat is allemaal afhankelijk van wat het je gaat kosten. Daar is eigenlijk niets van te zeggen van te voren. Is het een paard die vaker een tandarts nodig heeft, of niet.
Een paard die vaker een hoefsmid nodig heeft... etc.

Gezien je leeftijd zou ik sowieso voor vol pensionstal gaan.
Een eigen weide kopen, stallen bouwen en onderhouden kost klauwen met geld en erg veel tijd. En ik neem aan dat je nog moet gaan studeren.
De kosten weet je niet van te voren. Maar het kost veel geld. Het onderhouden, verzorging, medisch, tuig etc.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:25

1. Let op de risico's over het kopen met een vriendin. Schrijf alles duidelijk op papier en maak concrete afspraken. Bijvoorbeeld als de een gaat verhuizen, gaat studeren in een andere stad, geen tijd meer heeft of geen klik heeft met het paard.

2. Wat is jullie ervaring? Vanuit een manege/drukke pensionstal kan je net wat meer hulp krijgen en tips. Ook qua lessen bijvoorbeeld. Is veel makkelijker te regelen. En daar heb je vaak ook nog meerdere faciliteiten.
Een weiland huren kan, maar je mag niet zomaar overal een stal bouwen. Plus dan zal er een weidemaatje moeten komen, wat betekent of 2 paarden kopen of iemand zover krijgen dat hij of zij hun paard bij jullie op de wei zet.

3. Vraag of iemand met veel ervaring, bijvoorbeeld een instructeur, of die mee gaat met het kijken bij een paard. Nooit iemand op zijn woord/blauwe ogen geloven, altijd laten keuren en een par keer gaan kijken. Jullie moeten in dit geval allebei een goed gevoel bij het paard hebben, dat kan lastig zijn.

Ik ben gemiddeld 500,- p/maand kwijt, incl lessen en ander onderhoud. Maar ik zit in een dure regio ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:28

Ik ben gemiddeld 100 pm kwijt, ze staan aan huis. Maar dat is gewoon de standaar behoefte, daar reken ik dus geen lessen, geen dierenarts, tuig, hoefsmid of tandarts bij. En mijn 2 pony's leven op water en hooi. En basis brokjes.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:29

Je moet aan veel meer dingen denken, daarnaast zou ik nooit maar dan ook nooit samen met een vriendin een paard kopen. Vroeg of laat gaat dit niet goed, want de ene wilt op de ene dag de ander ook, en stel je hebt ruzie wat dan? of eentje zegt ineens dat ze het niet meer wilt? ik zou zeggen niet aan beginnen maar of een bijrijdpaard zoeken of zelf een paardje kopen.

Jejeamber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:31

wij willen een dressuurpaard die af en toe een sprongentje kan :) we willen afentoe wel wedstrijden gaan rijden *\o/* ras maakt niet veel uit sws wel een paard :))

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:33

Jejeamber schreef:
wij willen een dressuurpaard die af en toe een sprongentje kan :) we willen afentoe wel wedstrijden gaan rijden *\o/* ras maakt niet veel uit sws wel een paard :))

samen een paard en allebei wedstrijden? nogmaals neem dan een paardje voor jezelf samen gaat echt niet werken.. _/-\o_

edit: niet alleen door die wedstrijden niet samen aan beginnen, gewoon het hele princiepe..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:42

Ik volg jentecats, vroeg of laat loopt dit mis. Stel het paard heeft een blessure: wie heeft dit veroorzaakt en wie gaat het betalen...

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:46

Chasey schreef:
Wat voor een paard ga je kopen? Kies je voor een sober ras of juist niet?
Wat wil je er mee doen?
Alleen recreatie of ook wedstrijden? Dat is allemaal afhankelijk van wat het je gaat kosten. Daar is eigenlijk niets van te zeggen van te voren. Is het een paard die vaker een tandarts nodig heeft, of niet.
Een paard die vaker een hoefsmid nodig heeft... etc.

Gezien je leeftijd zou ik sowieso voor vol pensionstal gaan.
Een eigen weide kopen, stallen bouwen en onderhouden kost klauwen met geld en erg veel tijd. En ik neem aan dat je nog moet gaan studeren.
De kosten weet je niet van te voren. Maar het kost veel geld. Het onderhouden, verzorging, medisch, tuig etc.

Idd het is niet zo dat je alleen er een stal op hoeft te bouwen. Je moet een plek waar je wilt rijden , spullen moeten een plek en waar haal je water weg ?

Weide kost onzettend veel geld en tijd ( hebben zelf een weide en we zijn echt veel kwijt en het kost ons ontzettend veel tijd maar wij vinden het juist leuk om er te werken) :Y)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:48

In hoeverre is dit serieus?

Je kijkt toch eerst naar wat het je gaat kosten, voordat je gaat besluiten om een paard te kopen?

Er bestaat een topic waar eigenaren hun maandelijke paardenkosten in vermelden. Dat kan best schrikken zijn :o

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:50

Jejeamber schreef:
hooiiii,
ik mag een eigen paard kopensamen met een vriendin van mij.
wij willen graag weten wat hanndiger is een paard op een prive stal, een weide kopen een stal maken enz, of op een manege.
en wat ben je ong kwijt per maand en waar moet je op letten bij het kopen vaneen paard?
wij krijgen het paard in de zomervakantie.

Vraagjes.

Hebben jullie nu les? Zo ja waar? Mogelijkheid tot stalling en lessen? Wat kost dat?

Privéstal - al gekeken of die er zijn in de omgeving? Al prijzen opgevraagd?

Weide kopen - is dat te koop in de omgeving? Mag er op gebouwd worden? (meestal niet).

Wat je per maand kwijt bent, hangt helemaal af van antwoorden op bovenstaande vragen en waar je woont.

Jullie zijn allebei 13? Wat weten jullie ouders van paarden?

Maak in elk geval een contract waar heel duidelijk in staat wie welke kosten betaalt, etc. Laat dit contract ook door je ouders ondertekenen.

Neem in elk geval iemand die verstand van paarden heeft mee bij de koop van het paard.

succes

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:59

Jentecats schreef:
Jejeamber schreef:

samen een paard en allebei wedstrijden? nogmaals neem dan een paardje voor jezelf samen gaat echt niet werken.. _/-\o_

edit: niet alleen door die wedstrijden niet samen aan beginnen, gewoon het hele princiepe..

hier ben ik het mee eens, samen gaat niet werken... dan wil de een opeens alleen maar rijden of houd zich totaal niet aan de afspraken. samen een verzorg/ bijrijdpaardje kan nog wel, maar een eigen paard? erg leuk, maar niet verstandig. dit is niet om onaardig te doen, maar ik weet gewoon dat er met een pony niks te delen valt. als de een een wedstrijd wil rijden, hoog in de dressuur komen, bijna iedere dag traint, en de ander wil springen, buitenrijden en ook wel een paar keer per week wil rijden... hoe regel je dat? zwart op wit... tja dat is dan ook een optie...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:18

Moderatoropmerking:
Nogal wat posts verwijderd. TS is 13 jaar en ik ga dan ook dit topic verplaatsten naar YRT. Alleen reageren wanneer mensen serieus op TS in willen gaan. Alle berichten die niet serieus zijn heb ik verwijderd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:22

Ik raad niet aan om samen met een vriendin te doen. Komt vaak problemen van. Als ik jou was zou ik eerst lekker alle kosten e.d op een rijtje zetten.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:24

Vroeger heb ik een pony samen met een vriendin gehad en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dat niet echt een succes is. Je moet duidelijke afspraken maken over geld etc. Daarnaast moet je heel erg op een lijn zitten in met wat je plannen met het paard zijn of hoe ie met het dier omgaat. En wat als je ruzie krijgt, maar wel een paard samen deelt, hoe ga je dat oplossen?
Als ik jou was zou ik wachten tot je een eigen paard kunt kopen en tot die tijd een bijrijdpaard zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:24

Ts, voordat je je rijk rekent en je hoofd op hol brengt met plannen: lijkt mij noodzakelijk dat je ouders hier achter moeten staan. Zolang dat niet is, geef je lekker nog je verzorgshetje een dikke knuffel!

Met een vriendin een paard op jouw leeftijd is niet handig, je raakt je vriendschap kwijt namelijk. Het lijkt mooi omdat je droom dan misschien iets dichterbij kan komen, maar de realiteit valt vies tegen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:26

ik zou dit in jouw geval niet doen. neem gewoon lekker een bijrijdpaardje aangezien je eerst nog je ouders over moet halen ;)
even wat vraagjes:
mag het nou of niet?
heb je nou een verzorgpony of niet?
hoelang rij je?
al eerder bijrijdpaarden of verzorgpony's gehad?
hoe woon je, rijtjes huis, boerderij e.t.c
stal aan huis is geen optie, kost veel tijd en geld.
wil je mesten?
wil je wedstrijden rijden?
kun je 7 dagen per week komen?
hoeveel keer per week wil je rijden?
wat kun je betalen per maand?
betaal je het paard volledig zelf?
wil je er ook nog andere dingen mee doen zoals ponykamp of met je paard op vakantie?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:57

als je niet weet war je op moet letten, geen ervaring hebt met pony's kopen, en niet weet hoeveel t allemaal kost, moet je eerst iemand inhuren die verstand heeft van paarden kopen enzo, bereken eerst alles, je bent denk ik per maand als je hoefsmit doet denk ik 600,- kwijt, per jaar ong 100.000 euro (zoiets) maar koop nooit zomaar een paard, neem altijd iemand mee die er verstand van heeft!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:01

Jejeamber schreef:

onmogelijk, dat paard kan niet met 2 ruiters wedstrijden gaan rijden, gaat niet werken haha

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:10

anemoonlena schreef:
als je niet weet war je op moet letten, geen ervaring hebt met pony's kopen, en niet weet hoeveel t allemaal kost, moet je eerst iemand inhuren die verstand heeft van paarden kopen enzo, bereken eerst alles, je bent denk ik per maand als je hoefsmit doet denk ik 600,- kwijt, per jaar ong 100.000 euro (zoiets) maar koop nooit zomaar een paard, neem altijd iemand mee die er verstand van heeft!

Eh pfoeh, mijn pony heeft in tien jaar zo´n 40.000 in totaal gekost := en ik betaal de bekapper ook geen 600 per jaar.

TS, ik raad je ook af samen met je vriendin een paard te kopen. Ga lekker samen op zoek naar een verzorgje of bijrijdpaard en koop een eigen voor jezelf zodra het kan :D

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:14

anemoonlena schreef:

1 paard 100.000 per jaar ? _/-\o_

Ik heb 5 paarden en betalen echt geen 500.000 per jaar voor ze samen :+
hoefsmid kost nog niet eens 1000,- samen per jaar ( komt 3/4 keer)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:19

Het is wel mogelijk een startkaart aanvragen 2 personen, 1 paard. Maar of het nu echt handig is...

Verder ben ik ook bang dat het problemen gaat opleveren dat kan echt bijna niet anders. Ik hoop het natuurlijk niet voor jullie daar niet van! 2 eigenaren.... lastig

Iedere 2 maanden naar de smid met ijzers kost idd dan 600 euro per jaar. Maar als je paard zonder ijzers staat betaal je denk ik nog geen 45 euro per keer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:22

Dit gaat zeker weten problemen veroorzaken. Niet doen en eventueel als het geld er is een eigen paardje aanschaffen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:29

Wat leuk dat jullie samen een paardje mogen kopen!!
Als jullie ouders er achter staan dat jullie samen een paard kopen dan gewoon doen en je niks aantrekken van die negatieve reacties dat dit sowieso fout gaat lopen want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Zeker niet als je samen met jullie ouders goede afspraken maakt
Als ik jullie was zou ik kijken voor een manege of een wat grotere pensionstal. Als je zelf en weide koopt dan moet je wel zorgen voor een maatje want een paard alleen laten staan is geen optie
Kijk verder een beetje wat jullie willen:
Zelf mesten of laten doen?
Zelf voeren of laten doen?
Buitenbak of ook een binnenbak.
Les kunnen krijgen, dan is een manege wel handig of een pensionstal waar je lessen kan krijgen van een prive-instructeur maar dat is vaak wel wat duurder.
Uitrij mogelijkheden, wil je vlak bij een bos zitten zodat je makkelijk buitenritten kan maken zonders eerst een grote weg over te moeten?

Het hangt een beetje van het gebied af waar je woont wat de prijs is. Het westen is over het algemeen wat prijziger.
Daarnaast heb je de kosten voor de hoefsmid, dierenarts (standaard inenting maar ook als er iets is,)
Laat een paard áltijd keuren voor dat je koopt. Verder is het aller aller belangrijkste dat jullie een klik hebben met het paard.

Er zijn best wat topics over wat een paard per maand ongeveer kost.
En een ton per jaar zoals hierboven genoemd wordt, geen idee waar dat soort bedragen vandaan komen, dat is wel idioot veel.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:36

Denk niet dat het negatief bedoeld is, maar meer als waarschuwing.
En diegene die postte dat het een ton zou kosten is volgens het profiel 13, dus heeft daar duidelijk nog geen inzicht over ;) Kan ze niets aan doen :)