Er zijn, ook op bokt, veel verhalen te vinden over zulke paarden die dan ergens met pensioen gaan of weidemaatje worden. Vaak zijn dat nare verhalen over paarden die in het handelscircuit terechtkomen of paarden die bij hun nieuwe eigenaar toch weer bereden worden terwijl het paard dat niet aankan.
En het leek me nou wel eens tijd worden om een topic te openen over paarden die ergens met pensioen gaan waar het wél goed mee gaat. Een feel good-topic dus. Om de of het spits af te bijten is hier alvast mijn merrie.
Naam: Elranda van de Baatehof (roepnaam Pony)
Ras: shetlander
Geboren: april 1990
Carriere: fokmerrie. Kroon-preferent. 16 veulens. Stammoeder bij stal de Beukhof.
Pensioen sinds: bij vorige eigenaar sinds 2010 of 2011, bij mij sinds 27 juli 2015.
Reden pensioen: Ongetwijfeld vanwege de leeftijd. Ze was al een paar jaar weidemaatje bij een haflinger. De eigenaar was al een dagje ouder, kon niet meer voor haar zorgen en zocht een nieuw thuis.
Wat mankeert ze dan allemaal voor gruwelijks: ze was hoefbevangen toen ze kwam en had een zware wormbesmetting. Ook PPID. Tegenwoordig alleen nog PPID
Huidige leven: gezelschap voor mijn ruin. Wandelgezelschap voor mij en voor iedereen die met 'r op stap wil. Decoratieve functie in de wei. Momenteel is ze ook een jonge shet een beetje aan het opvoeden.
En dit is 'r:

Fijn initiatief TS, het gaat jammer genoeg heel erg vaak mis, maar de succesverhalen mogen ook weleens gedeeld worden.
ze wilden even spelen in de bevroren plassen) Nog steeds happy

Want het concept is echt goed om oude/afgedankte manègepaarden nog een mooie tijd te geven. Maarja, weinig mensen die het echt menen, veel mensen die denken "jippie, een bijna gratis paard" en als ze dan tegen de beperkingen oplopen of het gaat geld kosten gaat het snel bergaf