PRE paard voor een jong meisje - ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dre1968

PRE paard voor een jong meisje - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:36

Hai,

Mijn dochter (bijna 13 jr) en ik gaan een paardje kopen. We zijn beide niet zo groot (1.68) en we hebben ons oog op een leuke PRE ruin van 8 jaar laten vallen. Ik rij al 40 jaar (2x naar Z1 dressuur) en mijn dochter least al 4 jaar een pony en rijdt 2x per week. Ze kan best aardig rijden maar is soms iets wat bang. Nu lees ik overal ervaringen dat PRE's erg lastig en heet kunnen zijn. Is dat heel anders dan bij bijvoorbeeld KWPNers en betekent het dat een beginnende ruiter beter niet aan een PRE kunnen beginnen?

We gaan wel al expres naar een wat ouder dier kijken.

Groetjes Andrea

Amable

Re: PRE paard voor een jong meisje - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:32

Gewoon naar het paard gaan kijken, het is tenslotte een individu. Mijn spanjaard kan ik een kind op weg sturen, die is super braaf en totaal niet heet. Maar ik ken ook genoeg spanjaarden die wel een stuk heter zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:36

Leeftijd maajt naar mijn idee niet heel veel uit. Er zijn er genoeg die dan pad net ohz zijn. Mijne is vrij kalm maar de meeste die k ken zijn wel een stuk heter. Scheelt ook of ze in Spanje getraind zijn of hier.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:40

Ik verplaats dit topic van ED naar PP.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:44

Inderdaad wat hier boven gezegd wordt ga gewoon kijken dan kom je er achter of het paard geschikt is voor jullie :)

En zeker je dochter meenemen want die moet niet bang zijn voor het paard :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:49

Ik zou ook gewoon gaan kijken, mijn Spanjaard (merrie) varieert altijd een beetje.. De ene dag kan ik er een complete beginner op zetten, de volgende dag is ze weer heeeeeel hevig..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:51

Ik heb ook de indruk dat Pre's vaak heet en sensibel zijn.
Echter, zelf heb ik er een die op 10 jarige leeftijd uit Spanje is gekomen, een echt strenge Spaanse opvoeding heeft gehad maar die kipmak is en erg moedig. Dus: voor mijn part komt hij van Mars, kijk vooral naar het paard en niet naar zijn afkomst.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:57

Dank jullie wel. Hij komt uit Spanje, volgens mij is hij nog maar een week of 3 hier. Maar als we zaterdag gaan kijken krijgen we dat ook allemaal te horen. Mijn dochter gaat ook inderdaad mee, dat leek me inderdaad wel verstandig.
Het blijft moeilijk een paard voor mij en mijn dochter, ook bij de KWPNers zit zo veel verschil en tegenwoordig worden die ook erg sensibel gefokt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:48

Staat hij bij een handel stal? Wat is zijn nivo en sinds hoelang ohz?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:53

Bekijk het per individueel paard. Kan best zijn dat de PRE die je nu gaat bekijken wèl een rustig exemplaar is. Ras zegt niet alles. Wij hadden voorheen een hele brave en goed opgevoedde PRE ruin op stal staan. Daar reed ook een meisje van 12 op. Ging altijd prima. Nu was dit paard wel al wat ouder, maar van wat ik begreep is hij altijd wel behoorlijk braaf geweest.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:53

Hij staat bij stal rokven in zeeland. Hij is 8 jaar en ze zegt dat hij heel braaf is. Verder weet ik niks.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:53

Ik heb geen ervaring met pre s maar wel met tinkers die ook nogal eens uit het buitenland overkomen. Ervaring leert dat ze de eerste paar weken alles maar over zich heen laten komen en erg bravig zijn. Na een tijdje zijn ze bekomen van de schok en komt de ware aard weer boven.

Zelf zou ik dus niet kiezen voor een dier dat net pas in Nederland is voor iemand die soms wat onzeker is. Maar voor een dier dat hier al heel lang is en bewezen braaf is.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:18

Mijn PRE past zich stelt zich in op de ruiter.

Kleine kinderen gaat het pasje voor pasje. Als er een vreemde opzit die stevig zit en hem aan het werk zet wordt hij ook heter.

Maargoed dat is de mijne. Ik zou gewoon gaan kijken en je gevoel volgen. Deze paarden spiegelen enorm waardoor je ook verschil zou moeten zien de omgang tussen jou en jouw dochter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:18

Mijn PRE past zich ook aan aan de ruiter. Bij mijn bijrijders wilt hij nog wel eens heel flink het gas erop zetten. Ik houdt daar niet zo van, en bij mij doet hij dat ook zelden. Mijn dochtertje (7 jaar) mag wel eens uitstappen en een rondje draven, dat doet hij super braaf. Hij weet precies wie er op zijn rug zit, en wat hij wel/niet kan doen.

Gezien je eigen rijervaring zou ik er zeker voor gaan. Het zijn meestal gouden paarden waarbij je zowel in de wedstrijdsport als recreatief veel plezier zal hebben.

Ga op je gevoel af, als het klikt, dan klikt het.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:21

DE pre's die ik ken zijn behoorlijke heethoofden ten opzichte van wat ik met mijn friese paarden gewend ben. Maar heb er maar 3 van dicht bij meegemaakt, dus verre van representatief.

Mijn ervaring is dat je niet naar de leeftijd van een dier moet kijken maar naar het karakter en de klik met jullie. Een jong druk paard is als het 20 is nog druk, misschien makkelijk bewerkbaar dan eerder maar het drukke blijft erin.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:50

friesiszwart schreef:
DE pre's die ik ken zijn behoorlijke heethoofden ten opzichte van wat ik met mijn friese paarden gewend ben. Maar heb er maar 3 van dicht bij meegemaakt, dus verre van representatief.

Bij mij is het juist andersom, dus dit zegt ook niet alles. De meeste Friezen die ik heb meegemaakt zijn/waren allemaal knettergek in hun kop. De PRE's veel rustiger en eerlijker...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:57

Ik ken ook geen PRE's die echt gek in hun kop zijn. Ze hebben een wil om te werken, dat wel, maar dat is iets anders als gek in de kop. Die van mij is juist, net als de andere PRE's die ik ken, vrij nuchter en betrouwbaar. Wel zijn ze sneller op hun teentjes getrapt. Ze vragen echt meer respect en laten zich niet zomaar iets opleggen. Een KWPN-er neemt veel sneller iets van de ruiter aan, bij een PRE moet je dat verdienen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:13

Als jouw dochter haar spanning achter zich kan laten dan kan ze ook op een pre rijden. Veel paarden worden juist gespannen van de spanning op hun rug en daardoor gebeuren er vaak de vervelendste dingen. Maar gewoon gaan kijken en uitproberen, indien jij diegene bent die er het meest op zal rijden dan kan je dochter langzaam wennen en gaat het misschien wel goed, garanties in de paarden heb je toch nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:18

karuna schreef:
Ik heb geen ervaring met pre s maar wel met tinkers die ook nogal eens uit het buitenland overkomen. Ervaring leert dat ze de eerste paar weken alles maar over zich heen laten komen en erg bravig zijn. Na een tijdje zijn ze bekomen van de schok en komt de ware aard weer boven.

Zelf zou ik dus niet kiezen voor een dier dat net pas in Nederland is voor iemand die soms wat onzeker is. Maar voor een dier dat hier al heel lang is en bewezen braaf is.

Die ervaring heb ik meerdere keren bij pre's gezien. Pre's kunnen nogal onzeker zijn, dus het is de vraag of dat bij een wat angstige ruiter past. Maarr, ieder paard is anders, en de ene pre is de andere niet. Dus gewoon gaan kijken, dan merk je het vanzelf. Maar houd er wel rekening mee dat zo'n reis best overweldigend kan zijn voor een paard.
Verder worden paarden in Spanje vaak behoorlijk op druk gereden, heel anders dan dat we hier gewend zijn. Houd hier dus ook rekening mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:43

Joolien schreef:
karuna schreef:

Die ervaring heb ik meerdere keren bij pre's gezien. Pre's kunnen nogal onzeker zijn, dus het is de vraag of dat bij een wat angstige ruiter past. Maarr, ieder paard is anders, en de ene pre is de andere niet. Dus gewoon gaan kijken, dan merk je het vanzelf. Maar houd er wel rekening mee dat zo'n reis best overweldigend kan zijn voor een paard.
Verder worden paarden in Spanje vaak behoorlijk op druk gereden, heel anders dan dat we hier gewend zijn. Houd hier dus ook rekening mee.

En met een flinke stang er in. Ts, ik weet niet hoe goed jij paarden kunt aanvoelen(is iets anders dan hoog rijden) maar anders zou ik ook iemand meenemen die echt goed kan voelen hoe het paard op het bit reageert.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 19:46

ik kan prima voelen dus dat komt goed. Er gaat inderdaad nog iemand mee dus ik ben in ieder geval niet alleen. Ben erg benieuwd in ieder geval. iedereen bedankt voor alle reacties!

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:53

dre1968 schreef:
Hij staat bij stal rokven in zeeland. Hij is 8 jaar en ze zegt dat hij heel braaf is. Verder weet ik niks.

Ik ga mee met bovenstaande reacties; je kunt niet alle PRE's over 1 kam scheren.

Maar vergis ik me nu of is dit die stal waar zo'n grote ophef over is geweest en veel slechte verhalen over gedupeerde kopers?? Even goed onderzoek doen...

Edit; even op bokt gezocht en de verhalen zijn inderdaad niet mis.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:59

Ik zou gewoon gaan kijken en aanvoelen of hij ook heet is. Mijn andalusier is echt een heethoofd dus daar laat ik echt geen beginner of angstige ruiter op.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:59

Zal persoonlijk niet een PRE nemen die net uit Spanje komt, zoals hier al gezegd is. Ligt natuurlijk ook aan de voorgeschiedenis. De meeste PRE's passen zich wel aan aan de ruiter. Mijn bijrijd PRE is ontzettend lief in de bak, maar zolang je met hem naar buiten gaat, fokt hij zich snel op. Zolang je respect voor hem hebt krijgt hij dat ook voor jou en kan je een erg goede band opbouwen. Je dochter zal er erg goed van kunnen leren (ik heb mijn bijrijdpaard nu een paar maanden en heb al erg veel geleerd), maar wel onder begeleiding. Elk paard verschilt natuurlijk wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:26

In Spanje rijden er kleine kinderen op PRE's, dus waarom zou het niet kunnen?