Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenvgoud

Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:14

Ik vraag mij af of mensen met een paard met blessure dat niet meer goed komt voor intensief rijden, in de zin van artrose/ hoefkatrol, hun paard hebben laten inslapen ipv rust op de weide?

S_imonee

Re: Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:17

Ik heb mijn paard als weidemaatje laten dienen voor mijn nieuwe paard. Helaas heeft ze maar 2 maanden van haar welverdiende pensioen kunnen genieten. De pijn werd zo hevig, dat ik haar heb laten gaan.
Ook bij mijn huidige paard zal ik hetzelfde doen, mocht hij ooit niet meer te rijden zijn.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:19

S_imonee schreef:
Ik heb mijn paard als weidemaatje laten dienen voor mijn nieuwe paard. Helaas heeft ze maar 2 maanden van haar welverdiende pensioen kunnen genieten. De pijn werd zo hevig, dat ik haar heb laten gaan.
Ook bij mijn huidige paard zal ik hetzelfde doen, mocht hij ooit niet meer te rijden zijn.

Jij hebt je eigen weide neem ik aan? Had je haar anders naar een rustplaats gebracht?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:20

Zolang zij nog een paard waardig leven kan lijden zonder pijn, dan lekker in de weide. Een van mij loopt dan ook al 2,5 jaar 24/7 op de weide en doet dienst als weidemaatje voor de jonge paarden.
Heeft het prima naar haar zin.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:20

ik heb gekozen voor laten inslapen vorig jaar juni.
de dierenarts zei dat mijn topper zelfs op de weide niet pijnvrij zou zijn.
en dat gunde ik mijn lieve Berriepaard niet.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:24

Mijn verzorgpaard heeft hele slechte knieën. Zo in de wei heeft ze er geen last van en tijdens buitenritten alleen bij de overgangen en bochten. We rijden daardoor alleen nog stapritten met af en toe een stukkie galop en we doen veel vrijheidsdressuur. Verder mag ze lekker grasmaaien :)
Als de pijn veel erger zou worden en ze en altijd last van heeft wordt ze wel ingeslapen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:25

Paarden staan inderdaad aan huis. Als ze op een pensionstalling had gestaan, weet ik niet wat ik had gedaan.
Misschien had ik haar dan wel eerder in laten slapen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:25

Zolang ze pijnvrij op het land kunnen staan, mogen ze bij mij blijven als weidemaatje. Gewoon op de pensionstal waar ze nu ook staan.
Is pijnvrij niet mogelijk, dan kies ik voor inslapen...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:27

Ik zou ook kiezen om te zoeken achter een weide waar mijn maatje kan leven (ik heb zelf ook geen weide) maar enkel als het pijnvrij kan, als er zelfs daar geen garantie op is op een pijnvrij leven in de weide, dan zou ik hem ook laten inslapen

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:33

Ja dat vind ik dus heel moeilijk ik sta op pensionstalling met meerdere paarden en rij intensief in de sport, nu hebben er twee blessures die waarschijnlijk niet meer goed komen en waar ik niet aan ga knutselen omdat het hoe dan ook terug gaat komen

Dit betekend dat ik twee paarden naar een rusthuis moet brengen minimaal 200 of 300 euro per maand voor twee, gun ik ze echt van harte ik hou ontzettend van ze maar mijn nuchtere kant zegt weer dat het veel geld is en ze nu ook een super goede tijd hebben gehad bij mij heb nog niet beter gezien en ik misschien beter nu kan stoppen ipv wachten tot ze daar ook tonen dat ze pijn hebben

Zo lastig want het voelt heel egoïstisch

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:37

Goh. Van de nuchtere en rationele kant bekeken. Inslapen doe je eigenlijk nooit te vroeg maar eerder te laat, want wanneer een paard laat zien dat hij pijn heeft, is het meestal ook al erg. En beter dat je hem laat inslapen omdat hij toch pijn heeft en later ook niet meer zal kunnen, dan dat je hem zou wegdoen omdat je hem niet kan houden, want dan is de kans dat het dier niet goed terecht komt ook zeer groot.

Maak de keuze met je hart, maar ook met je verstand (en portemonnee) in dit geval. En dan is het nog 'eerlijker' voor de paarden om ingeslapen te worden wanneer ze zich nog goed voelen, dan wanneer ze beroerd zijn of ze weg te doen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:38

Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:40

Pijnvrij= weidegang/stalling waar ze nu staat.
Pijn= in laten slapen

Maar het komt niet goed voor intensief rijden, is er nog wel de mogelijkheid tot licht werk onder het zadel. Want dan dacht ik niet eens aan inslapen.

Het is zo afhankelijk van de situatie. Heb je een wedstrijdruiter die in het Z springt en die zo'n paard heeft zal de beslissing waarschijnlijk anders zijn dan een recreatieruiter die het rijden niet zo belangrijk vind.

In jouw geval kan ik mij voorstellen dat je de keuze maakt voor inslapen.
Mocht het paard nog recreatief te berijden zijn zou je kunnen kiezen voor verkoop met het hele verhaal er bij, wil je dit risico niet lopen (handelaren/rijden met pijn enz) dan houdt het op.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 15-03-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:40

Sure_lee schreef:
Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..

Maar is dat eerlijker dan tegenover het paard? Een paard met blessures weggeven/laten adopteren/verkopen. Op het internet staan er meer verhalen waar dit fout ging dan dat er goed ging. En nu eenmaal omdat een paard met blessures alleen maar een hoge rekening met zich mee brengt.

Liever paard laten inslapen dan hem nog door god mag weten welke ellende sleuren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:42

Mijn kapotte ruin is paddock/weide ornament al zo'n 2 jaar. Zo lang hij paardwaardig kan leven, en ik het kan én wil betalen blijft hij leven. Ik was wel in de positie om een tweede paardje erbij te kopen zodat ik daar mee aan de slag kon. Als dat financieel niet mogelijk was geweest had ik mijn ruin wellicht eerder laten inslapen. Ik ben daar dan heel eerlijk in: hij kost elke maand stalgeld en voor dat zelfde geld kan er natuurlijk ook een gezond dier staan. Maargoed dat is nu (nog) niet aan de orde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:44

Paardenvgoud schreef:
Ja dat vind ik dus heel moeilijk ik sta op pensionstalling met meerdere paarden en rij intensief in de sport, nu hebben er twee blessures die waarschijnlijk niet meer goed komen en waar ik niet aan ga knutselen omdat het hoe dan ook terug gaat komen

Dit betekend dat ik twee paarden naar een rusthuis moet brengen minimaal 200 of 300 euro per maand voor twee, gun ik ze echt van harte ik hou ontzettend van ze maar mijn nuchtere kant zegt weer dat het veel geld is en ze nu ook een super goede tijd hebben gehad bij mij heb nog niet beter gezien en ik misschien beter nu kan stoppen ipv wachten tot ze daar ook tonen dat ze pijn hebben

Zo lastig want het voelt heel egoïstisch

Het is eigenlijk ook gewoon egoïstisch, als paard onbelast nog prima op de weide kan leven, dan maak je hem dus dood omdat jij geen zin hebt om te betalen voor een onberijdbaar paard.

Die keus moet ieder voor zich maken. Je bent geen beter of slechter mens als je puur voor jezelf kiest, mijn keus zou het wel niet zijn.

Hier staat er wel een onberijdbaar paard in de wei, en die kost me meer dan mijn drie andere, gezonde paarden bij elkaar. Maar ik heb mijn paarden als huisdieren en niet perse als rijdieren, dat maakt wel verschil waarschijnlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:45

Sure_lee schreef:

kan jij in iemands portemonnee kijken? kijken naar iemands doelen en dromen? Nee, dat gaat niet. Egoïstisch gedacht is het wellicht, maar wie garandeert dat een paard écht pijnvrij is. dat weet je nooit.... En dan geeft je je paard weg (kost ook een smak geld, want je krijgt niets van de verzekering of slager) en bovenal weet je niet of de nieuwe eigenaar doet wat het zegt te doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:47

Ik heb mijn paard met die klachten in laten slapen. Niet omdat ik hem voor de sport had en hij nutteloos was, maar omdat hij pijn had.
Hij had best nog even op een weitje kunnen staan hoor, maar die mogelijkheid had ik niet, dan had ik hem uit handen moeten geven en weet ik alsnog niet wat ermee zou gebeuren. Bovendien werd hij erg ongelukkig van weinig aandacht en niet rijden.
Maar goed, pijn = einde verhaal sowieso, dus hij mocht gaan.

Koper

Mijn merrie is niet eens ingereden, ze is een shetlander en is 20 jaar fokmerrie geweest. Ze is bij mij met pensioen, als gezelschap voor mijn ruin.

Mijn ruin wordt nog een paar keer per jaar bereden. Hij is bijna 17 en zal ongetwijfeld iets van artrose hebben. Ook heeft hij een oude blessure aan zijn rug en ene achterbeen. De reden dat ik nog zo weinig rijd is dat ik het niet leuk meer vind. Ik rijd ook niet op andere paarden.

Een paard wat nog een pijnvrij bestaan kan leiden laten afmaken alleen omdat je er niet meer op kunt rijden vind ik eigenlijk nogal egoïstisch.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-03-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

langua

Mijn paard heeft een kwaadaardige tumor. Hij heeft geen pijn en is niet benauwd. Zolang hij eet, drinkt en speelt (en spelen doet hij nog heel veel) blijft hij. Gewoon op de pensionstal waar hij altijd al staat.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:48

Die van mij zou dan zolang ze pijnvrij is weidepaard worden. Nou heb ik het voordeel dat ze al 24/7 buiten staan. Verhuizing e.d hoef ik niet te doen.

Op deze stal ben je ook stalgeld kwijt en ik denk meer als die 200 a 300 als ze ergens anders staan, maar begrijp wel je redenering.
Een ander kan die beslissing niet voor je nemen. Er zullen er idd zijn die het egoistisch vinden als je dan voor inslapen kiest, maar waarom zou je ze laten inslapen. Omdat je het geld niet kan of wil missen aan paarden waar je niks meer mee kan en verder wilt met nieuwe paarden in de sport. Beter dan inslapen dan ermee rond leuren.

Hoefkatrol in zodanige mate dat rijden er niet meer in zit is bij mij nog 1 hele mooie zomer met pijnstilling en dan klaar. Ik heb teveel paarden daar te lang mee zien doorlopen.
Artrose is een lastige, juist lichte beweging is dan nodig.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 15-03-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

Ik zou het paard alleen laten inslapen als het pijn heeft.
Op de pensionstalling waar ik sta, staan ook een paar pensioen paarden. Die staan dag en nacht buiten.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:50

Sure_lee schreef:

Verkopen of weggeven is geen optie, ze lijken te gezond waardoor iemand waarschijnlijk onderschat dat ze pijn hebben terwijl ik dat direct kan zien, ik zou dat nooit aandurven

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:53

The_Cat schreef:
Goh. Van de nuchtere en rationele kant bekeken. Inslapen doe je eigenlijk nooit te vroeg maar eerder te laat, want wanneer een paard laat zien dat hij pijn heeft, is het meestal ook al erg. En beter dat je hem laat inslapen omdat hij toch pijn heeft en later ook niet meer zal kunnen, dan dat je hem zou wegdoen omdat je hem niet kan houden, want dan is de kans dat het dier niet goed terecht komt ook zeer groot.

Maak de keuze met je hart, maar ook met je verstand (en portemonnee) in dit geval. En dan is het nog 'eerlijker' voor de paarden om ingeslapen te worden wanneer ze zich nog goed voelen, dan wanneer ze beroerd zijn of ze weg te doen

Ik merk dat ik meer hoop op dit soort reacties om mijn gedachten te bevestigen om eerlijk te zijn maar aan de andere kant schaam ik me er bijna voor dat ik op deze manier denk door de reacties die ik er op krijg omdat veel mensen denken vanuit het paard alsof ik ze na jaren trouw werk dump omdat ze niet meer goed zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:53

Maar hebben je paarden dan constant pijn TS?

EDIT:
Paardenvgoud schreef:
Ik merk dat ik meer hoop op dit soort reacties om mijn gedachten te bevestigen om eerlijk te zijn maar aan de andere kant schaam ik me er bijna voor dat ik op deze manier denk door de reacties die ik er op krijg omdat veel mensen denken vanuit het paard alsof ik ze na jaren trouw werk dump omdat ze niet meer goed zijn

Het is niet mijn bedoeling, en ik denk van niemand, om je verdriet te doen. Ja, ik redeneer vanuit het paard. Mijn paarden zijn mijn passie en paardrijden is voor mij slechts een hobby.

Als je paarden steeds pijn hebben zou ik er een einde aan maken. Hebben ze dat niet dan zou ik kijken of ze een nieuw thuis kunnen krijgen bij een kundige, recreatieve ruiter of als gezelschap. Er zijn inderdaad veel verhalen waar het mis gaat. Maar er zijn er ook waar het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-03-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt