We maken best veel met mobiel foto's en filmpjes van de vorderingen van Rock en ik vind het leuk er weer een paar met jullie te delen. Ik heb Rock inmiddels een halfjaar en hij doet het hartstikke goed.

(De eerste en enige foto met de knappe camera gemaakt tot dusver dit jaar
)In februari hebben we een aantal lessen trailerladen gedaan. We hadden besloten te gaan verhuizen naar een andere stal, maar hij moet er toch (met zo min mogelijk stress als dat kan) zien te komen. Mijn instructrice kon op korte termijn komen en ik kon een trailer lenen om te oefenen. Helemaal top, zowel voor zijn als voor mijn zelfvertrouwen.

Filmpje

De verhuizing is dan ook heel soepel gegaan. Hij vond het erg spannend, maar dat is logisch. Het is in ieder geval met veel rust en vertrouwen aangepakt en daar ben ik enorm blij mee!
Net in zijn nieuwe stalletje:

Rock wende al best snel, veel sneller dan ik had verwacht. Hij vindt alle nieuwe dingen, geluiden, paarden en mensen wel spannend, maar ik had verwacht dat hij zich misschien weer een poosje af zou sluiten en in angstig gedrag zou terugvallen. Niets is minder waar. Hij blijkt heel veel steun van me te hebben en hij hangt in spannende situaties volledig op zijn vertrouwen in mij en mijn vriend. Bijzonder om te zien, ik had me niet eerder gerealiseerd hoe belangrijk dat vertrouwen is en hoe mooi dat tot uiting kan komen.
Ik heb een heel normaal paard.

Op de nieuwe stal is een drafbaan waar ook gebruik van gemaakt mag worden door de pensionklanten. Ik heb met Rock niet eerder buiten het erf gewandeld, ik vond de weg en het verkeer (en gebrek aan berm) te spannend om maar gewoon 'te doen' met hem. Met in mijn achterhoofd hoe hij zich los kon trekken in een schrikreactie en er in paniek vandoor kon gaan heb ik dat stapje niet durven nemen. Voor het eerst langs de baan stappen was dus ook nog al een dingetje. Maar wat bleek, Rock vond het helemaal fantastisch! Hij keek zijn ogen uit en werd inderdaad wat enthousiast: hij zette 3 drafpasjes.
Toen ik hem op zijn plek wees bleef hij braaf achter me stappen met het meest blije hoofd dat ik ooit van hem gezien had.
Na die 'uitbarsting' van 3 stappen heeft hij geen stap verkeerd meer gezet en lopen we wat af. 

Af en toe even loswerken gaat nu ook makkelijker, zeker in de binnenbak waar we droge voeten houden.
Wat een luxe! Na een paar keer aan de hand de binnenbak te hebben verkend mocht hij ook eens zijn benen strekken. Dat was nog best spannend, maar uiteindelijk wordt je er ook best jolig van. 

Filmpje
En dan hebben we ook nog de heerlijke dijk waar de stal aan ligt.. Ik ben altijd gek op wandelen met paard geweest maar met Rock is het er dus nog niet van gekomen. Tot gister. Doe eens gek, we gaan de dijk op.

Man o man wat was mijn kanjer braaf en wat vond hij het leuk
Een echte stoere bink, keurig naast me meestappen, rustig alle fietsers en wandelaars bekijken en lekker ontspannen grote stappen. We hebben allebei genoten en de grijns was niet meer van mijn gezicht te slaan. Wat heb ik toch een fijn paard.
Wij komen er wel, de eerste stap naar eindeloze buitenritten is in ieder geval gezet!

Tot de volgende keer!