Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 18:23

Hier zijn best veel discussies over op bokt en ik ben benieuwd hoe mensen hun paard(en) stallen, en waarom. Ook voor mensen zonder eigen paard dus met verzorgpaarden of iets mogen hun mening kwijt natuurlijk.
Mijn paard staat overdag zelfs in de winter met sneeuw in het weiland! Sneeuw??? Krijg ik vaak de vraag, ja ook met sneeuw. Tenzij het echt glad is zet ik hem op stal maar ook met sneeuw. Hij moet zelf maar voorzichtiger lopen dan. Met goed weer dus eind lente en hele zomer staat ie dag en nacht op de wei. Anders in de nacht ongeveer 5/6 uur 's avonds op stal. En het ligt aan de eigenaar Hoelaat weer op weiland. Doordeweeks ongeveer 7 uur weer en weekends ongeveer 9 uur/ half 10. Soms doe ik hem even in de paddock gewoon voor wat afwisseling en om even lekker stoom uit te blazen. Ik ben gewoon een voorstander van lekker buiten met een kudde. Ik merk ook dat paarden daar echt rustiger van worden! Weilanden zijn vaak naast wegen dus ze horen en zien ook meer. Dus ik ben echt een weiland voorstander. Ik ben benieuwd hoe jullie je paard stallen. Doen jullie hem veel uur op stal en soms even in de stapmolen of alleen ik de zomer op de wei of hoe dan ook, en waarom. Let me know!

magicmist

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:25

Ik ben ook een voorstander van zoveel mogelijk buiten.
Maar afhankelijk van het paard.
Mijn oudste pony is een koukleum en staat met regen het liefst binnen. De jongste staat buiten maar zoekt zelf de schuilstal op.
Die kan kiezen wat hij wil. Ideaal.

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:27

Ik werk op een stal waar heel veel mogelijk is.
Dus ook bij ons komen ze (wanneer de eigenaren dat willen) gewoon buiten. winter of zomer.
Al vind ik het persoonlijk met veel regenval best sneu om ze in de modder buiten te zetten...
ook ivm mok etc.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:33

Ik heb vanaf april mijn eigen stukje, ik huur een stalling samen met een vriendin.
Wij zijn nu onze mogelijkheden aan het bekijken, maar het weiland heeft geen schuilstal, alleen de echte stallen als inloop, en de paddock is helemaal nat dus waarschijnlijk ga ik mijn pony snachts binnen zetten.
in de zomer kunnen ze sowieso 24/7 naar buiten, in de winter alleen als de paddock droog genoeg is.

Note: mijn pony is een nmprs veulen, en als ze op stal gaat dan gaat ze met mijn toekomstige andere pony in een ruime stal, weet de precieze afmetingen niet, maar is in ieder geval 2 x de normale paardenstallen van hier in de buurt.
Laatst bijgewerkt door fenijro_tani op 04-03-16 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:38

Bij ons staan ze in de wintermaanden op het pad wat rond het weiland loopt. (met schuilmogelijkheid) In principe tot het donker is savonds. Behalve als het echt beesten weer is worden ze naar binnen gehaald. S'nachts staan ze binnen.
In de zomermaanden komen ze een paar uur per dag op de wei en voor de rest op het pad (anders vreten ze al het gras op..)
Als het lekker weer is blijven ze s'nachts ook buiten in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:41

Mijn paard en pony staan aan huis in, volgens bokt normen, een postzegel paddock. DA en hoefsmid vinden beiden dat mijn paarden perfect verzorgd worden. mijn mannen hebben onbeperkt hooi en kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Postzegeltje is trouwens wel groot genoeg om spurtjes te trekken, beestjes hebben daarvoor zelf een route uitgedokterd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:42

Momenteel op 11 hectare, 2 hectare bos en met dit weer loopt er minstens zoveel onder water (echt als een meer).
Geen schuilstal, het bos ligt wel een stukje hoger en dus droog.
Ideaal, altijd buiten en geen dekens nodig.

Binnenkort komen ze aan huis, snachts paddock met schuilstal en overdag de wei in.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:43

Ik heb de afgelopen jaren mijn 2 pony's 24/7 buiten gehad op een eigen weiland met een verharde paddock en een schuilstal.

Sinds deze winter sta ik op een kleine privéstal, pony's staan nu in de winter ruim een halve dag buiten op zand, de overige uren staan ze in een ruime box op stro met ruim ruwvoer.
In de winter op de wei is geen optie wegens kleibodem.
Ik merk dat mijn pony's veel vrolijker zijn en vaak ook heerlijk languit liggen te slapen binnen, iets wat ze buiten in de nattigheid niet doen (en ook niet deden op de wei).
In de zomer gaan ze wel 24/7 op de wei.

jaarrond 24/7 op de wei gaat hier niet meer gebeuren, hoewel iedereen maar roept dat het beter is, ik geloof daar niet meer zo in.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:46

Mijn merrie staat 's winters minimaal 2 uur in de binnenbak. 'S winters mogen ze hier jammer genoeg niet de wei in, ook al zou ik dit zelf wel graag willen omdat die van mij nogal veel energie heeft. De rest van het jaar staan ze van 8-5 of van 8-8 buiten. :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:49

24/7 buiten betegeld en twee schuilstallen. Tis een draver en ze staat met 2 shets en een C pony. Zit een weiland aan vast maar dat hek gaat alleen open als het weer het toe laat :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:51

mijn pony in de zomer 24/7 buiten , nu in de winter 24/7 op stal, helaas. En in de overgang dus eind lente naar zomer en eind herfst naar winter overdag buiten en snachts binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:54

Onze paarden staan buiten, 24/7, maar kunnen ook in een grote schuilstal staan.
Daar krijgen ze op dit moment ook hun hooi in de ochtend en avond.
Verder kunnen ze kiezen om in de bak te staan die op dit moment erg nat is, maar ook een lang verhard pad, daar staan ze meestal te slapen.
De extra paddock is in aanbouw en als het weer beter weer wordt, mogen ze in de wei.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:55

Mijn paard staat op een pensionstal waar ze in de zomer 24/7 op de weide staan met z'n allen. Van (ongeveer) April tot Oktober/November. In de winter staan ze van (ongeveer) 10 tot het donker word in groepjes op de paddock. In de winter buiten en op stal onbeperkt hooi. En in de zomer natuurlijk genoeg gras :)

Vind het prima zo! Goed geregeld ;d

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 22:26

Leuk om dit te lezen! Aangezien iemand zei dat diegene het ook wel sneu vond haar paard in de modder te zetten, mijne vind regen verschrikkelijk! Dus ik zou hem ook wel is op een regendagje een paar uurtjes langer binnen houden. Dat zou hij heerlijk vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:29

Dit is wat ik vanochtend op FB schreef:

Wat een weer! De natte sneeuw en regen komt horizontaal voorbij. Na vijf minuten buiten paarden hooi geven kom je kletsnat binnen en leg je alles over de radiator in de hoop dat het voor vanmiddag nog een beetje opdroogt. Ergens vraag je je af of de paarden dit nou echt wel zo oke vinden zulk vreselijk weer. De kat wil niet eens naar buiten en ploft op je bureau en zelf zou je het liefst ook de hele middag bij de kachel zitten met een boekje, wachtend op de lang verwachte lente. Vanuit de inloopstal bekijk je wat de paarden zo doen. Je bent jaloers op hun mooie waterdichte winterjas. Ze doen wat ze altijd doen: eten, mesten, rondlopen, liggen en spelen. Het slechte weer lijkt ze niet te deren. Dan de kippen misschien? Die kunnen als ze willen de hele dag in de schuur zitten. Maar nee, ook die lopen gewoon buiten, hun veertjes waaien wel op met dit gure weer, maar het doet ze niets. Die overdekte stal met binnenbak en verwarmde zadelkamer, dat is toch vooral iets wat wij mensen (en katten) het liefst zien. Paarden staan liever buiten, wat voor weer het ook is. Ze zijn er op gemaakt!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:34

Mijn paard staat in pension. Ze gaan van 08.00-08.30 tot 16.30-17.00 naar buiten ongeveer. Hij staat in weer en wind buiten, heeft wel een schuilstal in de wei.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:38

Bij ons staan de pony's het hele jaar door 24/7 buiten. Bij slecht weer staan ze echt nooit in het schuilstalletje. Alleen in de zomer tegen alle vliegende insecten.

Ik moet zeggen dat we ook veel geluk hebben met het feit dat de weides hoog liggen. Het is daardoor altijd droog en ze lopen het nauwelijks kapot.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:39

Ik heb 3 paarden, waarvan er 1 het liefste de hele dag binnen staat.
Zelfs als de andere 2 een eind verderop staan te eten, staat zij onder het afdak met haar hoofd naar binnen.
Als de stallen open staan, komt ze amper buiten (alleen om even snel wat te eten en hup weer naar binnen) gek beest :)

Mijn eigen rijpaard had ik gewoon ook buiten (staat zonder deken), maar was helaas tot op haar huid nat.
Ze had een te lage temperatuur en stond zo te shaken (niet meer gewoon trillen) dat ze midden in de modder stond, niet at en niet wilde lopen.
Heb haar eerst droog gezet, maar na een uur was haar temp nog aan de lage kant, en heb haar nu maar een regendeken op gedaan.
Later stond ze gelukkig weer te eten en is haar temp weer gestegen.
2 jaar terug ook al met haar gehad in de periode van verharen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:41

Hier 24/7, maar wel met een jong en gezond paard. Ik ben zeker voorstander van 24/7 buiten in een kudde, maar bij ons zie ik dat sommige paarden de nacht op stal echt wel goed kunnen gebruiken. Nu is 'nacht' op stal wel een ruim begrip merk ik op veel stallen, van 17:00 tot 8:00 op stal is namelijk niet alleen een nacht. Dat is 15 uur, dat is imo veel te lang.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:43

Mijn paarden hebben vrije inloop de stal in. Met regen staan ze standaard binnen.
Daarnaast hebben ze een verharde uitloop met een paddock (14x40).
Ze krijgen binnen hun hooi (om verspilling tegen te gaan).

Met regen en wind staan ze binnen uit zichzelf. Verder blijven ze buiten. Nachten komen ze zelf naar binnen maar ik sluit ze wel op zodat ze genoeg eten (stresskipjes en gevoelig voor afvallen).
Ze staan dus buiten van 8.00 tot ongeveer 22.00. Heerlijk.

Met bijna geen weer staan ze binnen, kou

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:45

OPG -> PP

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:55

Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag), en verder elke dag een uur aan de stapmolen, intensief rijden, longeren, of 'vrij' in de bak (met de zweep aanjagen). Sommige paarden mogen goed ingepakt soms een paar uurtjes in de paddock, en dat was m wel :j ik heb niet t idee dat wij ongelukkige paarden hebben, en ken maar weinig paarden die echt grlukkig worden van 24/7 buiten. Alles is hier in topconditie en loopt hoog in de sport, geloof maar dat ze t zo slecht niet hebben hier :)

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:56

Bij ons staan ze in de warme maanden 24/7 buiten en in de winter s'nachts op stal. Maar als het echt honden weer is laten we ze meestal de hele dag binnen, maar dan als het droog is of minder regent dan gaan ze nog even in de bak.
In de winter staan ze ook niet in wei maar in de bak want de wei lopen ze dan alleen maar kapot. Geen dekens. Niks.
Laatst bijgewerkt door Mariekexxx op 04-03-16 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Mijn paard staat (vanaf okt '15 aan huis ) smorgens van ong 8u tot savonds 10u buiten samen met vriendjes.
Mijn weide is voor 80% mooi droog.
Savonds gaan ze dus op stal.

Van het zomer wil ik kijken of ik ze 24/7 buiten kan houden.

Mijn paard is wel echt een zeikerd als het hard regent. Dan wil hij naar binnen :=

Vandaag had ik ze half 9 buiten staan.
Rond 11.30 begon het te waaien, regen, hagel en sneeuw.
Heb ze nog ff laten staan, maar rond half 2 was meneer het zat en wilde wel dwars door het hek naar binnen.
Dus hebben ze van half 2 tot half 6 op stal gestaan. Daarna heb ik ze mooi nog even naar buiten gedaan tot 9 uur.
Hij was wel beledigd want hij wilde niet meer naar buiten haha. Gek beest.

MyWup

Ik heb mijn paard op pension,
Zomers mag je kiezen tussen dag en nacht op de wei of snachts binnen.
Ik he sinds oktober een nieuw paard maar ik wil hem snachts ook op de wei hebben.
In de winter staan ze op stal en elke dag een dagdeel in de paddock. Ook met sneeuw/regen, met ijzel blijven ze binnen.
Waar ik sta is het gewoon niet mogelijk om de paarden in de winter op de wei te zetten, dat wordt direct een grote modderpoel, het ligt dus aan hoe de grond is. Als het zandgrond was dan konden ze swinters ook gewoon op de wei.